Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Mobile, Tips

Smartwatches en e-mailmarketing, dat is even aanpassen

Met de Apple Watches die stilaan in grote getale onze richting uitkomen, staan de draagbare devices langzaam maar zeker ook op de agenda van de e-marketeer. Want alles wordt weer een tikkeltje anders. En het is beter om hier op voorbereid te zijn.

applewatchemailWe kennen allemaal de evolutie van de e-maillezer. De desktop e-mailclients werden langzaam maar zeker meer en meer webbased, tot de opkomst van de smartphones en de tablets het landschap opnieuw veranderde. Vandaag zijn we al voor ruim veertig procent onze e-mail mobiel aan het lezen. En de e-marketeers hebben zich daar aan aangepast. Responsive design was het antwoord. Het zal nog niet dadelijk in grote procenten uitgedrukt worden, maar het lezen van e-mail op het scherm van de smartwatch zal straks ook grotere hoogtes gaan scoren.

Afbeeldingen op de achtergrond

De voorbije jaren hebben we ons helemaal vertrouwd gemaakt met alle mogelijke kunsten van HTML om mooie en sprekende e-mailberichten bij de lezers te krijgen. Tekst is eigenlijk naar de achtergrond verschoven. Het genereren van die tekstversie laten we meestal over aan de automatische tools die onze e-mailplatformen ingebouwd hebben.

Bij de Apple Watch wordt standaard aan de lezer de tekstversie gepresenteerd. Afbeeldingen die gelinkt zijn worden niet geladen. Want linken werken niet in je smartwatch. Het is een serieuze beperking op je visuele communicatie. Afbeelding in je e-mail bericht inbedden brengt ook niet veel soulaas. Het schermpje ziet er compleet anders uit. Je kan jezelf ook al voorstellen dat die niet op de voorziene wijze zullen getoond worden.

Tekst terug op de voorgrond

Daarom is het goed dat je de tekstversie die standaard gegenereerd wordt, voor het verzenden eerst even onder de loep neemt. Zorg voor een eerste pakkende zin die je boodschap kernachtig uitdrukt. Is die interessant genoeg, dan grijpt de lezer allicht wel naar de telefoon die in zijn broekzak zit en de complete opgetuigde versie van je bericht laat zien. Want dat is de realiteit die we straks zullen zien. Mensen staan ergen voor aan schuiven en scrollen snel door hun e-mail zonder al te veel moeite. Dus moet je er voor zorgen dat zij de boodschap ook zonder veel moeite begrijpen.

Want er is nog een te omzeilen probleem. Vermits er geen afbeeldingen geladen worden, wordt ook de pixel die e-mailplatformen gebruiken om de leescijfers te generen niet geladen. Als straks de smartwatch furore maakt, dan zal je dat in dalende leescijfers terug zien. En doorklinken naar onderliggende linken zal ook niet lukken. Dus je Call-To-Action mag er dan verleidelijk uitzien, je contact die je bericht op zijn horloge leest zal er niet ver mee geraken.

Een nieuwe vorm van CTA

Daarom moet je met je e-mailmarketing – zeker als je met een publiek zit dat dergelijke draagbare devices omarmt – op een andere manier de boodschap onder ogen brengen. Je tekstversie zou het eerder off-line kunnen spelen: ‘Kom straks in ons verkooppunt langs voor een kortingsbon’. Het is maar een exemplarisch voorbeeld van wat je zou kunnen ondernemen. Een andere veel leukere mogelijkheid is inspelen op één van de aanwezige eigenschappen van de Apple Watch.

Telefoonnummers worden immer herkend en de lezer kan met één vingerklik deze laten bellen door de verbonden telefoon. Dus waarom de klassieke CTA onder de vorm van ‘klik hier’ in de tekstversie laten vervangen door ‘bel ons nu’, met daaronder een nummer naar een inbound-callcenter. Een nieuwe en frisse manier om conversie te bereiken. Wie neemt de uitdaging aan?

mei 13, 2015Michelle Dassen
Previous storyNeem eens een artiest onder de armNext storyEen e-mail met een driedubbele bodem
Home Smartwatches en e-mailmarketing, dat is even aanpassen
7 jaar geleden Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Mobile, Tips330
Michelle Dassen
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Thema-mailings

8 Valentijns e-mail marketing tips

Valentijn is elk jaar weer goed voor ontelbare cadeautjes, dinertjes en relax momenten. Een ideaal moment om een speciale e-mailmarketing campagne op te zetten. We zetten een paar tips op een rijtje! jan 28, 2010

E-mailmarketing, Personalisatie, Targeting, Testing, Tips

Uit onze reeks bloopers: ‘TEMPLATE 108 servicedesk, werkt goed bij bestaande klanten’

Bovenstaande titel is niet uit onze eigen pen gevloeid. Wel uit die van een e-marketeer, want dat was de onderwerpregel die we in onze inbox mochten lezen. De afdeling e-marketing had netjes een template klaargezet die de verzender van dienst blindelings de digitale jachtvelden instuurde. okt 29, 2010Michelle Dassen

Cases, Strategie, Trends

De e-mailbarometer is gearriveerd!

Vandaag werd door Flexmail de E-mail Barometer gepresenteerd. Het is het resultaat van een nationale bevraging die in 2013 onder de Belgische e-marketeers werd uitgevoerd. apr 2, 2014Michelle Dassen

Design, E-commerce, E-mailmarketing, Tips

Een e-mail voor een transactie verdient ook alle aandacht

Een groot deel van het e-mailverkeer valt onder de term ‘transactional email’. In de CAN-SPAM Act werd alle e-mail die een transactie via internet begeleidt of faciliteert onder deze categorie geplaatst. mrt 22, 2013

Content, Reporting, Tips

Onderwerpregel: maak je keuze!

Het openen van een e-mailbericht. Het blijft een kunst om je contact te verleiden tot lezen. De onderwerpregel van je e-mailbericht blijft de belangrijkste trekker in dat ene beslissingselement van de lezer. Grasduinend in wat Amerikaans onderzoek kwamen we volgende opmerkelijke uitspraken tegen… aug 24, 2012Ann Flipkens

Design, E-mailmarketing, Inspiratie!, Strategie, Tips

In 9 stappen met vooral beeld een onverwachte boodschap brengen

De case die we vandaag brengen is er eentje waar je wat inlevend vermogen voor nodig hebt. Riederalm is een hotel aan de voet van de skipiste in het Oostenrijkse Leogang, niet ver van het bekende Zell am See. Dit hotel beleeft haar hoogdagen natuurlijk in de winter. aug 8, 2014

Content, Tips

Laat je prospect helpen bij het samenstellen van je nieuwsbrief

Content, content, het blijft het ordewoord van de dag. Hoe relevanter de inhoud van je nieuwsbrief is, hoe beter dat deze gelezen wordt. En hoe groter de kans is dat je met deze prospect zaken kan doen. Het Amerikaanse Business Insider heeft nu een nieuwe methode geïntroduceerd. jul 9, 2010Ann Flipkens

De “inbox der inboxen”

Je kent het fenomeen. Iedere ervaren internaut houdt er meerdere e-mailadressen op na. Er is het werkadres, het serieuze privé adres, het e-mailadres voor de fun en wie weet wel het e-mailadres voor de verborgen vriendin. Inloggen, uitloggen en onthouden in welk account deze of gene nieuwsbrief aankomt, is een moderne vorm van hersensport geworden. […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,509

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,830

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail