Meer doen met sociale media staat hoog in het prioriteitenlijstje van e-marketeers. Maar de vraag ‘wat gaan we er mee doen’ blijft vaak hangende. Een best practice kan altijd inspiratie geven voor je volgende brainstormsessie. Hier leer je meer over de strategie van Danone.
Sociale media zijn schitterende instrumenten als je een enorme klantenbinding hebt. Ondernemingen die erin slagen om als ‘merk’ voor de dag te komen, winnen al sneller de belangstelling van de consument. Voor startende bedrijven, die nog wat PR-werk voor de boeg hebben, is die situatie anders, maar daarom niet onoverkomelijk. Zuivelmerk Danone is dan wel een gevestigde waarde, de allesomvattende strategie om het Activia-assortiment te promoten kan zowel bedrijven die hun sporen al verdiend hebben als starters inspireren.
Timing
Niet toevallig is de nieuwste reclamecampagne na Nieuwjaar gestart. Vele consumenten hebben net hun goede voornemens gemaakt en zijn vastberaden om zich (vaak) een gezondere levensstijl aan te meten. Danone geeft hen daarbij een ‘goed getimed’ duwtje in de rug.
Aanwezigheid
De marketingstrategie is zo opgebouwd dat Danone en meer bepaald Activia de doelgroep aanspoort om de koe bij de horens te vatten. Het marketingteam heeft daarom een allesomvattende strategie uitgewerkt waarbij het merk toegankelijk is op plaatsen waar de doelgroep zich bevindt.
Motivatie
Zo draait er op VIJFtv nu een spot waarin we een zelfstandige onderneemster leren kennen die haar druk leven omgooit en ervoor kiest om meer aandacht aan zichzelf te besteden. De kijker beleeft haar verhaal en wordt gemotiveerd om – samen met Activia – meer kwaliteit te geven aan zijn leven.
Call-to-action
De call-to-action is duidelijk: ‘bezoek de Activiawebsite om deel te nemen aan het programma’. Daar zijn alle ingrediënten aanwezig om je nog eens te overtuigen om deel te nemen. In een weblog worden nuttige tips over gezondheid, sport en levensstijl meegegeven. Je kan je daarna inschrijven op een nieuwsbrief waarin je de tips rechtstreeks krijgt aangeleverd.
Persoonlijk
Het neusje van de zalm van de marketingcampagne is het ‘persoonlijk programma’. Twee coaches helpen je gedurende 15 dagen een nieuwe levensstijl aan te meten. Danone belooft een gepersonaliseerd programma en adviezen van de coaches in foto’s en filmpjes, die je natuurlijk ook rechtstreeks in je mailbox ontvangt.
Rode draad
Natuurlijk heeft het project ook een sociaal luik, waarbij de deelnemers hun ervaringen kunnen delen via de Facebookpagina, of handige tips uit de nieuwsbrief via een sociale mediaknop kunnen doorlinken. Zo steken ze elkaar weer een hart onder de riem… en motiveren ze anderen om ook deel te nemen.
Marketeers, let op! Kies voor een geïntegreerde aanpak als je je waagt aan sociale mediamarketing. Flexmail heeft alvast een oplossing op je nieuwsbrief en je sociale netwerksites te koppelen. Lees er hier alles over.
Nog meer e-mailmarketingoplossingen? Bezoek onze website of neem vrijblijvend contact met ons op.
(foto: www.activia.be/nl)