We houden het in onze blog graag positief. Daarom zullen we zelden tijd vrij maken voor de spammers in deze wereld. Vandaag willen we daar toch een uitzondering opmaken. En wel om twee redenen.
De eerste reden is de vaststelling dat spammers steeds professioneler te werk gaan. De tijd van de e-mailberichten die iets je aan je mannelijke potentie willen toevoegen in de vorm van een zuiver tekstbericht is voorbij. Bijgaande illustratie is een voorbeeld van de verschillende e-mail berichten van spammers die tegenwoordig in onze in-box vallen. Het zijn niet meer louter teksten in de vorm van / ) a g (- a … De eerste aanblik is er eentje van professionaliteit. En blijkbaar moeten er nog steeds mensen zich laten vangen. Anders zouden de boeven achter dit soort e-mails al lang met hun activiteiten gestopt zijn.
Lezen om te leren
De tweede reden is dat deze spammers blijkbaar de anatomie van een goed e-mailbericht aan het doorgronden zijn. Meer dan heel wat e-marketeers soms zelf doen. Daarom is het goed om even de anatomie van ons voorbeeld te bekijken en te leren hoe we zelf onze e-mails beter kunnen maken. Het bericht van onze spammer opent met een verzoek aan de lezer. “Voeg ons toe aan je adresboek” En voor de ondeskundigen is er een link naar een help bestand. In dit geval klik je beter nergens op, want zo weten de spammers dat ze weer een werkend e-mailadres bij hebben.
Duidelijke actie
Maar als lezers van je e-marketinglijsten je toevoegen aan hun adresboek, dan omzeil je in één klap de getrapte filtering van de priority-inbox die heel wat ISP’s vandaag hanteren. Dus ook wij moeten hier aandacht voor hebben. Het e-mailbericht zelf is heel summier. Alleen het strikt noodzakelijke is aanwezig met daar onder een duidelijk call to action. Kijk ook naar het subtiele gebruik van de kleuren. Misschien zijn wij reguliere e-marketeers soms wat te overdadig met tekst en beeld bezig. Waarom niet een keer een eenvoudigere vorm van onze e-mails uitzenden om onze klik ratio te bestuderen. Wees gerust, de spammers weten waarom.