Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Strategie

Specifieke doelstellingen als leidraad voor e-mailmarketing: een stappenplan

Het definiëren van een specifiek objectief voor specifieke e-mail content is een belangrijke leidraad voor je e-mailcorrespondentie. Hoe beter de content je doelstellingen reflecteert, hoe beter het publiek het doel van je e-mailcommunicatie kan onderscheiden.

Om een concrete doelstelling te formuleren, kan je best een aantal stappen volgen die een gegarandeerd succes opleveren.

Stap 1: Wat is het einddoel?

Start altijd bij het begin. Pen je brede doelstelling neer en gebruik dat als vertrekpunt voor de specifieke doelstelling. Bij het doorlopen van de zes stappen kan je die best herschrijven zodat je naar het einde toe een concreet objectief kan voorleggen.

Originele doelstelling: Ik wil dat meer mensen komen eten in mijn restaurant.
Aangepaste doelstelling: Ik wil meer mensen naar mijn restaurant lokken zodat ik meer pannenkoeken kan verkopen.

Stap 2: Wie is het doelpubliek?

Sommige doelstellingen kunnen niet verwezenlijkt worden als niet het juiste publiek aangesproken wordt. Gerichte communicatie naar een bepaald segment kan je helpen om bepaalde e-mail content te generen naar de specifieke interesses en behoeftes van de doelgroep toe.

Ook de vorm van de communicatie wordt beïnvloed door het definiëren van je doelpubliek. Denk aan de taal en de lay-out die je gebruikt in de e-mail zodat je publiek zich aangesproken voelt.

Aangepaste doelstelling: Ik wil meer families met kinderen naar mijn restaurant lokken om meer pannenkoeken te verkopen. 

Stap 3: Zorg voor een reden om actie te nemen

Consumenten maken aankoopbeslissingen omdat ze het willen of omdat ze het gevoel hebben dat het moet. Hetzelfde geldt voor je e-mailcommunicatie. Je doelgroep zal niet reageren tenzij je duidelijk maakt waarom zij de content van je bericht nodig hebben. Zorg dus voor relevantie!

Aangepaste doelstelling: Ik wil gratis koffie aanbieden bij de aankoop van een pannenkoek, om meer families met kinderen naar mijn restaurant te lokken zodat ik meer pannenkoeken kan verkopen. 

Stap 4: Bepaal hoe je je doelstellingen wil verspreiden

Vanzelfsprekend is e-mail het medium voor het verspreiden van je marketingboodschap. Toch is het een goed idee om over een specifieke manier na te denken hoe je de gegevens van je doelpubliek gaat bemachtigen en hoe je die gaat gebruiken.

Aangepaste doelstelling: Ik wil een gratis koffie aanbieden bij aankoop van een pannenkoek door een e-mail te verzenden naar mijn klantenbestand om meer families met kinderen naar mijn restaurant te lokken zodat ik meer pannenkoeken kan verkopen.

Stap 5: Bepaal waar je je objectief wil verwezenlijken

Een transactie moet op een bepaalde plaats gebeuren. Het is dus van belang dat je je publiek daar naar toe gidst. Het helpt om een doelstelling te formuleren met een bepaalde plaats in gedachten zodat je publiek begrijpt waar ze naar toe moeten en hoe ze daar moeten geraken.

Hou dan ook steeds de plaats in je achterhoofd om je specifieke doelstelling te formuleren. Voor sommige producten is het bijvoorbeeld lonend om groepsdemonstraties te geven. Zorg dan in je communicatie dat je publiek gemotiveerd is om groepsdemonstraties bij te wonen en geen individuele afspraak te maken.

Aangepaste doelstelling: Ik wil gratis koffie aanbieden bij de aankoop van een pannenkoek door een e-mail te verzenden naar mijn klantenbestand om meer families met kinderen naar mijn restaurant te lokken zodat ik meer pannenkoeken kan verkopen op het terras.

Stap 6: Zet een deadline op je doelstelling

Als je een tijddimensie toevoegt aan je doelstellingen, dan is dat een leidraad voor het verzendschema. Bovendien blijft je gefocust op die ene doelstelling tijdens je e-mailcommunicatie.

Concrete einddoelstelling: Ik wil gratis koffie aanbieden bij de aankoop van pannenkoeken door wekelijks een e-mail te verzenden naar mijn klantenbestand op donderdag en vrijdag om meer families met kinderen naar mijn restaurant te lokken zodat ik meer pannenkoeken kan verkopen op het terras.

Succes bij het schrijven van je e-mailbericht!

nov 5, 2010Thomas Vangelooven
Previous storyBoek meer succes met minder e-mailcontactenNext story‘Geen onderwerp’ is dooddoener voor e-mailmarketing
Home Specifieke doelstellingen als leidraad voor e-mailmarketing: een stappenplan
12 jaar geleden E-mailmarketing, Strategie272
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Tips

Moedig lijstgroei aan met een wedstrijd

Het overkomt ons allemaal. Ook de beste e-mailmarketeers onder ons worden van tijd tot tijd geconfronteerd met krimpende mailinglijsten door bounces, uitschrijvingen en spamklachten. Het organiseren van een wedstrijd kan het tij snel doen keren.  sep 23, 2011Ann Flipkens

Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Tips, Trends

Vijf misverstanden over video in e-mailberichten

Met de komst van HTML 5 ging de wereld van de e-mailmarketing langzaam maar zeker open voor video. Recent onderzoek wijst uit dat bewegend beeld de conversie ratio’s alleen maar ten goede komen. Toch leven er over het meegeven van video in e-mail behoorlijk wat misverstanden. nov 30, 2012Ann Flipkens

Reporting, Targeting, Testing

Boek meer succes met minder e-mailcontacten

Paradoxaal genoeg is de beste manier om je e-mailprestaties te verbeteren, je mailinglijsten te laten inkrimpen. Scheid het kaf van het koren door niet oprecht geïnteresseerde abonnees uit te filteren. nov 3, 2010Ann Flipkens

E-commerce

Vijf tips voor een efficiënte transactiemail

Als e-marketeer heb je vast en zeker al gemerkt dat aankoopbevestigingsmails torenhoge open ratio’s halen. Daarom is het de uitgelezen kans om je reputatie als aanbieder eer aan te doen. Een checklijst.  jul 15, 2011Ann Flipkens

List Building

Ken de lezer van je e-mail

Je moet voorkomen dat de lezer van je e-mail het gevoel krijgt dat hij of zij maar een veld in een database is. Anders zou de relatie eens vroegtijdig kunnen eindigen via de uitschrijf link. Lukraak de naam van de lezer in de e-mail droppen is niet voldoende, de lezer is wel verstandiger dan dat. […]

E-mailmarketing, Reporting, Strategie, Testing, Thema-mailings, Tips

Opvallende stijging van leespercentages tijdens zomermaanden

De zomervakantie is de periode waarin veel marketeers hun e-mailmarketingverkeer op een lager pitje zetten. Ze gaan er immers vanuit dat een groot deel van hun lezers op vakantie zijn. Maar eigenlijk lopen ze hier een unieke gelegenheid mis om écht op te vallen. jul 26, 2012Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Strategie, Tips

Dubbele opt-in: een blijver voor Flexmail

Een nieuwe trend in de markt zorgt ervoor dat de dubbele opt-in wordt veranderd naar een single. In dit artikel leggen we uit waarom Flexmail toch voor dubbel opt-in als standaard blijft kiezen. Waarom een opt-in? Uitbouwen van e-mailmarketinglijsten blijft een werk van lange adem. Diverse opt-informulieren op websites proberen dat werk lichter te maken. […]

Mobile

Is jouw e-mailcampagne geschikt voor mobiele dragers?

Met steeds meer nieuwe platformen om je e-mail te openen en te lezen, wordt het hoog tijd voor e-mailmarketeers om een gedifferentieerde strategie voor de verschillende kanalen te bedenken. Smartphones prijken bovenaan de lijst. mrt 2, 2011Michelle Dassen

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,513

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,833

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail