Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Strategie

Specifieke doelstellingen als leidraad voor e-mailmarketing: een stappenplan

Het definiëren van een specifiek objectief voor specifieke e-mail content is een belangrijke leidraad voor je e-mailcorrespondentie. Hoe beter de content je doelstellingen reflecteert, hoe beter het publiek het doel van je e-mailcommunicatie kan onderscheiden.

Om een concrete doelstelling te formuleren, kan je best een aantal stappen volgen die een gegarandeerd succes opleveren.

Stap 1: Wat is het einddoel?

Start altijd bij het begin. Pen je brede doelstelling neer en gebruik dat als vertrekpunt voor de specifieke doelstelling. Bij het doorlopen van de zes stappen kan je die best herschrijven zodat je naar het einde toe een concreet objectief kan voorleggen.

Originele doelstelling: Ik wil dat meer mensen komen eten in mijn restaurant.
Aangepaste doelstelling: Ik wil meer mensen naar mijn restaurant lokken zodat ik meer pannenkoeken kan verkopen.

Stap 2: Wie is het doelpubliek?

Sommige doelstellingen kunnen niet verwezenlijkt worden als niet het juiste publiek aangesproken wordt. Gerichte communicatie naar een bepaald segment kan je helpen om bepaalde e-mail content te generen naar de specifieke interesses en behoeftes van de doelgroep toe.

Ook de vorm van de communicatie wordt beïnvloed door het definiëren van je doelpubliek. Denk aan de taal en de lay-out die je gebruikt in de e-mail zodat je publiek zich aangesproken voelt.

Aangepaste doelstelling: Ik wil meer families met kinderen naar mijn restaurant lokken om meer pannenkoeken te verkopen. 

Stap 3: Zorg voor een reden om actie te nemen

Consumenten maken aankoopbeslissingen omdat ze het willen of omdat ze het gevoel hebben dat het moet. Hetzelfde geldt voor je e-mailcommunicatie. Je doelgroep zal niet reageren tenzij je duidelijk maakt waarom zij de content van je bericht nodig hebben. Zorg dus voor relevantie!

Aangepaste doelstelling: Ik wil gratis koffie aanbieden bij de aankoop van een pannenkoek, om meer families met kinderen naar mijn restaurant te lokken zodat ik meer pannenkoeken kan verkopen. 

Stap 4: Bepaal hoe je je doelstellingen wil verspreiden

Vanzelfsprekend is e-mail het medium voor het verspreiden van je marketingboodschap. Toch is het een goed idee om over een specifieke manier na te denken hoe je de gegevens van je doelpubliek gaat bemachtigen en hoe je die gaat gebruiken.

Aangepaste doelstelling: Ik wil een gratis koffie aanbieden bij aankoop van een pannenkoek door een e-mail te verzenden naar mijn klantenbestand om meer families met kinderen naar mijn restaurant te lokken zodat ik meer pannenkoeken kan verkopen.

Stap 5: Bepaal waar je je objectief wil verwezenlijken

Een transactie moet op een bepaalde plaats gebeuren. Het is dus van belang dat je je publiek daar naar toe gidst. Het helpt om een doelstelling te formuleren met een bepaalde plaats in gedachten zodat je publiek begrijpt waar ze naar toe moeten en hoe ze daar moeten geraken.

Hou dan ook steeds de plaats in je achterhoofd om je specifieke doelstelling te formuleren. Voor sommige producten is het bijvoorbeeld lonend om groepsdemonstraties te geven. Zorg dan in je communicatie dat je publiek gemotiveerd is om groepsdemonstraties bij te wonen en geen individuele afspraak te maken.

Aangepaste doelstelling: Ik wil gratis koffie aanbieden bij de aankoop van een pannenkoek door een e-mail te verzenden naar mijn klantenbestand om meer families met kinderen naar mijn restaurant te lokken zodat ik meer pannenkoeken kan verkopen op het terras.

Stap 6: Zet een deadline op je doelstelling

Als je een tijddimensie toevoegt aan je doelstellingen, dan is dat een leidraad voor het verzendschema. Bovendien blijft je gefocust op die ene doelstelling tijdens je e-mailcommunicatie.

Concrete einddoelstelling: Ik wil gratis koffie aanbieden bij de aankoop van pannenkoeken door wekelijks een e-mail te verzenden naar mijn klantenbestand op donderdag en vrijdag om meer families met kinderen naar mijn restaurant te lokken zodat ik meer pannenkoeken kan verkopen op het terras.

Succes bij het schrijven van je e-mailbericht!

nov 5, 2010Thomas Vangelooven
Previous storyBoek meer succes met minder e-mailcontactenNext story‘Geen onderwerp’ is dooddoener voor e-mailmarketing
Home Specifieke doelstellingen als leidraad voor e-mailmarketing: een stappenplan
13 jaar geleden E-mailmarketing, Strategie278
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
List Building, Personalisatie, Reporting, Strategie, Targeting, Testing

Wanneer moet je je bericht versturen?

Het juiste bericht op het juiste moment. Dat is de kunst! Een kunst die garant kan staan voor een hoge conversie. Eén van de parameters is het tijdstip waarop je de mailing loslaat op je doelgroep. nov 14, 2012Michelle Dassen

Strategie

E-mailmarketing en nieuwsbrieven, twee handen op één buik!

Heel vaak beperkt e-mailmarketing zich nog tot dat éne e-mailbericht waarmee klanten en prospecten benaderd worden. Nochtans biedt dit medium veel meer mogelijkheden. Zowel naar vorm, als naar diversificatie en naar ROI. Als je deze cijfers leest, dan zijn er twee mogelijke reacties. “Zie je wel dat ik goed bezig ben!” of “Waarom heb ik […]

E-mailmarketing, Personalisatie, Targeting, Tips

Interactieve e-mailmarketing blijft scoren

E-mailmarketing is geëvolueerd van een monoloog naar een dialoog. Interactie is het sleutelbegrip, maar tegelijkertijd een grote uitdaging binnen het marketingsegment. E-mailmarketeers discussiëren op dagdagelijkse basis over een nieuwe aanpak…Ook op Twitter. jan 28, 2011Ann Flipkens

Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Strategie, Tips

Waar ligt je focus?

Het gros van de e-mailmarketeers focussen nog steeds op de aangroei van hun adreslijsten. Dat is natuurlijk een eerste vereiste voor een succesvolle e-mailmarketing. Maar is het niet beter je focus van tijd tot tijd te verschuiven? okt 31, 2012Thomas Vangelooven

Waar zet je de regie-aanduidingen in je e-mail?

Een e-mailbericht heeft naast de boodschap die je wil vertellen ook een aantal praktische elementen. Regie-aanduidingen zoals hoe zet ons in je ‘white list’ en bekijk dit bericht in je browser moeten ook een plekje vinden in je e-mail. jul 23, 2009Ann Flipkens

Tips, Trends

Met content kan je verleiden…

Een goede e-marketinglijst die permanent aangroeit. Dat is de droom van iedere e-marketeer. Alleen, daar moet je wat moeite voor doen. Iedere e-marketeer heeft zo zijn eigen tactiek, maar het is leuk om even naar de anderen te kijken… aug 13, 2013Ann Flipkens

E-mailmarketing

Voldoe jij aan de e-mailetiquette? Test het hier

Zo’n achtduizend mensen hebben het E-mail Charter al onderschreven -lees: gedeeld op Facebook. Het E-mail Charter is een lijst waar in tien punten de broodregels van e-mailetiquette worden uitgeschreven. Test eens voor jezelf of je een hoffelijke e-mailer bent. jul 8, 2011Ann Flipkens

E-mailmarketing, Mobile, Tips, Trends

De eeuw van het mobiel lezen

Mobiele toestellen veroveren langzaam maar zeker terrein bij de lezers van e-mailberichten. Afhankelijk van de e-marketinglijst die je analyseert, lezen net geen twintig procent tot ruim voorbij die twintig hun e-mail op een smartphone. Dat betekent dat je met wat extra elementen rekening moet houden. apr 25, 2013Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,757

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,983

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail