Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, Events, Thema-mailings, Tips

Sprookje over sinterklaas

Er was eens een  speelgoedketen die een systeem met een klantenkaart hanteerde. En daarbij werd ook het e-mailadres van de klanten gevraagd. Een schitterend idee natuurlijk. In combinatie met de gescande aankopen en het e-mailadres kan er op een schitterende manier gedifferentieerde e-mailmarketing bedreven worden.

Het was de speelgoedketen al opgevallen dat er vooral ‘lego’ dozen gekocht worden op de kaart waar een e-mailadres, waartoe deze trendwachter op het vlak van e-mailmarketing toegang heeft, aan vast hing. We merkten het al in de reguliere aanbiedingen die in het verleden in onze in-box binnen schoven. Leuk om te zien hoe men in de markt e-mailmarketing bedrijft. Plots beslist de speelgoedketen een wedstrijd te organiseren voor de fans van die Deense blokjes. Gedurende een tweetal weken is er alle dagen de mogelijkheid om een grote doos te winnen.

Aankondiging

We kregen hiervoor een mooie aankondiging in de bus. Netjes, zoals het hoort. Op dag één van de actie volgt er een nieuwe e-mail. Al even netjes, want contacten herinneren aan een actie is per definitie niet verkeerd. Zeker als je er een zekere vorm van dringendheid aan verbindt. ‘Vandaag start…’ is een goede trigger in de onderwerpregel.

En ook vandaag…

En toen liep het mis. Op dag twee kregen we opnieuw een e-mail met ‘Win elke dag een super LEGO prijs’. Op dag drie weer eentje en je raadt het al, op dag vier… Ach was onze reflex, ze willen graag dat we meedoen. En ze monitoren of de contacten enige conversie geven. Waarvoor hebben we anders de doorklikratio? Dus klikken we door en nemen deel aan de wedstrijd. Dat we daar opnieuw ons e-mailadres moeten invullen lijkt een beetje raar. Maar vooruit, dan weten ze zeker dat dit e-mailadres haar bijdrage tot de conversie geleverd heeft.

En nog steeds…

Neen, dat was geen juiste strategie. Zowel uit het oogpunt van de ontvanger als van de verzender. Want de dag na mijn deelname kwam er een nieuwe e-mail, met dezelfde aansporing en de dag erna opnieuw… wat uiteindelijk deze trendwatcher er toe gedreven heeft om op de uitschrijfknop te drukken. Wat natuurlijk ook een vorm van conversie is, denken we zo…

Elke sprookje heeft haar moraal, daarom deze tips…

  • Kondig je actie aan, maar doe het vooral niet te vroeg. Dan kan je misschien een extra e-mail om te herinneren uitsparen.
  • Stuur op dag één zeker een e-mail uit. Maar als er geen conversie is, moet je zeker niet op dag twee een volgende sturen. En zeker niet alle dagen die er op volgen. Je uitschrijfratio zal dramatisch stijgen.
  • Vraag misschien in je eerste aankondiging of je contact dagelijks op de hoogte gehouden wilt worden. Ook dat is een vorm van conversie. Je segmenteert de ‘die hards’.
  • Vraag bij deelname aan de wedstrijd je contacten of ze eventueel ook de volgende dagen nog herinnerd willen worden aan de wedstrijd. Zo voorkom je dat je ongewild gaat spammen.
nov 7, 2012Thomas Vangelooven
Previous storyOp zoek naar ‘deelbare’ content?Next story9 sleutelelementen voor elk bericht
Home Sprookje over sinterklaas
10 jaar geleden Cases, Events, Thema-mailings, Tipsdoorklikken, doorklikratio, e-mailmarketingtips, segmentatie, uitschrijfratio542
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Cases, Events, Tips

Grote belangstelling voor Flexmail Summer School

Deze week vond de eerste editie van de Flexmail Summer School plaats. Onmiddellijk mogen we spreken van een geslaagde editie. Een tot de nok toe gevulde zaal met leergierige toehoorders luisterden naar de workshops die gebracht werden door Silvie Mussen van Flexmail en Kris Pattyn van Koppa Digitale Media. aug 30, 2012Thomas Vangelooven

Mobile, Reporting, Tips, Trends

Differentieer je mobiel publiek

Naast de webbased e-mailclients zijn de mobiele lezers ook stevig aan hun opmars bezig. Dat creëert opnieuw een extra uitdaging voor de e-marketeer. Want e-mailberichten lezen op het kleine scherm is nu eenmaal anders dan op het reguliere computerscherm. sep 12, 2012Ann Flipkens

E-mailmarketing, Thema-mailings, Tips

Bloopers die je kunt vermijden…

E-mailmarketing is niet alleen een vorm van inspiratie, maar ook een vorm van transpiratie. Er zijn zoveel details die je in het oog moet houden. En voor je het weet, ben je weer een onsterfelijke blooper rijker. dec 27, 2012Michelle Dassen

E-commerce, List Building

Welke lijstgroeitechniek past bij jouw sector?

Lijstgroei houdt vele e-mailmarketeers uit hun slaap. Wanneer een contactendatabase stagneert, kan dat wel eens hetzelfde betekenen voor de verkoop omdat nieuwe abonnees vaak actiever zijn dan oudere. Ontdek hier de drie meest efficiënte technieken. jan 25, 2012Michelle Dassen

Social media

Maak van Facebook Timeline een opportuniteit

Er is de voorbije dagen veel commotie ontstaan over de verplichte invoering van de Timeline Template van Facebook. Vanuit het oogpunt van je e-mailmarketingstrategie kan je met Timeline toch je voordeel doen. mrt 30, 2012Ann Flipkens

Moeiteloze één-op-ééncommunicatie met Contact Related Content

Segmentatie is heilzaam binnen de e-mailmarketingsector. Iedere hedendaagse e-marketeer begrijpt dat de consument van vandaag graag op zijn wenken wordt bediend. Hij wil niet zoek geraken in een kluwen van informatie. Hij eist content op maat op een dienblaadje. okt 19, 2011Michelle Dassen

Personalisatie, Targeting

Personaliseer je nieuwsbrieven met Contact Related Content

Dankzij een nieuwe functie van Flexmail kan je de één-op-ééncommunicatie met je klanten nog verder uitbouwen. De consument van vandaag wordt graag op zijn wenken bediend. Hij wil niet zoek geraken in hopen informatie. Je moet er dus voor zorgen dat je hem écht relevante content aanbiedt op een dienblaadje. feb 27, 2012Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Strategie

Vier hoofdzonden van e-mailmarketing

Zoals vele e-mailmarketeers wel weten, kan er vanalles misgaan met je nieuwsbrief. Linken die op lege pagina uitkomen, tipfouten of cruciale afbeeldingen die niet correct laden, zijn dagelijkse kost voor de e-mailmarketeer. Maar doordat we te hard focussen op de ‘details’, durven we wel eens het groter plaatje, namelijk het klantenengagement, uit het oog te […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,513

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,833

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail