Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, Events, Thema-mailings, Tips

Sprookje over sinterklaas

Er was eens een  speelgoedketen die een systeem met een klantenkaart hanteerde. En daarbij werd ook het e-mailadres van de klanten gevraagd. Een schitterend idee natuurlijk. In combinatie met de gescande aankopen en het e-mailadres kan er op een schitterende manier gedifferentieerde e-mailmarketing bedreven worden.

Het was de speelgoedketen al opgevallen dat er vooral ‘lego’ dozen gekocht worden op de kaart waar een e-mailadres, waartoe deze trendwachter op het vlak van e-mailmarketing toegang heeft, aan vast hing. We merkten het al in de reguliere aanbiedingen die in het verleden in onze in-box binnen schoven. Leuk om te zien hoe men in de markt e-mailmarketing bedrijft. Plots beslist de speelgoedketen een wedstrijd te organiseren voor de fans van die Deense blokjes. Gedurende een tweetal weken is er alle dagen de mogelijkheid om een grote doos te winnen.

Aankondiging

We kregen hiervoor een mooie aankondiging in de bus. Netjes, zoals het hoort. Op dag één van de actie volgt er een nieuwe e-mail. Al even netjes, want contacten herinneren aan een actie is per definitie niet verkeerd. Zeker als je er een zekere vorm van dringendheid aan verbindt. ‘Vandaag start…’ is een goede trigger in de onderwerpregel.

En ook vandaag…

En toen liep het mis. Op dag twee kregen we opnieuw een e-mail met ‘Win elke dag een super LEGO prijs’. Op dag drie weer eentje en je raadt het al, op dag vier… Ach was onze reflex, ze willen graag dat we meedoen. En ze monitoren of de contacten enige conversie geven. Waarvoor hebben we anders de doorklikratio? Dus klikken we door en nemen deel aan de wedstrijd. Dat we daar opnieuw ons e-mailadres moeten invullen lijkt een beetje raar. Maar vooruit, dan weten ze zeker dat dit e-mailadres haar bijdrage tot de conversie geleverd heeft.

En nog steeds…

Neen, dat was geen juiste strategie. Zowel uit het oogpunt van de ontvanger als van de verzender. Want de dag na mijn deelname kwam er een nieuwe e-mail, met dezelfde aansporing en de dag erna opnieuw… wat uiteindelijk deze trendwatcher er toe gedreven heeft om op de uitschrijfknop te drukken. Wat natuurlijk ook een vorm van conversie is, denken we zo…

Elke sprookje heeft haar moraal, daarom deze tips…

  • Kondig je actie aan, maar doe het vooral niet te vroeg. Dan kan je misschien een extra e-mail om te herinneren uitsparen.
  • Stuur op dag één zeker een e-mail uit. Maar als er geen conversie is, moet je zeker niet op dag twee een volgende sturen. En zeker niet alle dagen die er op volgen. Je uitschrijfratio zal dramatisch stijgen.
  • Vraag misschien in je eerste aankondiging of je contact dagelijks op de hoogte gehouden wilt worden. Ook dat is een vorm van conversie. Je segmenteert de ‘die hards’.
  • Vraag bij deelname aan de wedstrijd je contacten of ze eventueel ook de volgende dagen nog herinnerd willen worden aan de wedstrijd. Zo voorkom je dat je ongewild gaat spammen.
nov 7, 2012Thomas Vangelooven
Previous storyOp zoek naar ‘deelbare’ content?Next story9 sleutelelementen voor elk bericht
Home Sprookje over sinterklaas
11 jaar geleden Cases, Events, Thema-mailings, Tipsdoorklikken, doorklikratio, e-mailmarketingtips, segmentatie, uitschrijfratio549
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, List Building, Testing, Tips

Gooi eens rond met inschrijfmogelijkheden op je website

Je e-mailmarketing lijst laten aangroeien met relevante adressen is een continu proces. Je moet je potentiële lezers op elk mogelijk moment confronteren met de mogelijkheid om in te schrijven op je e-marketinglijst. Er zijn een reeks klassieke plekken die we reeds  in deze blog bespraken, maar vandaag brengen we een nieuwe. okt 3, 2012Ann Flipkens

Personalisatie, Targeting

Personaliseer je nieuwsbrieven met Contact Related Content

Dankzij een nieuwe functie van Flexmail kan je de één-op-ééncommunicatie met je klanten nog verder uitbouwen. De consument van vandaag wordt graag op zijn wenken bediend. Hij wil niet zoek geraken in hopen informatie. Je moet er dus voor zorgen dat je hem écht relevante content aanbiedt op een dienblaadje. feb 27, 2012Thomas Vangelooven

Content, E-mailmarketing

Hoe lok je je bezoekers naar je website? Tips voor teasers

Conversie is het sleutelwoord bij een succesvolle campagne. Leuk, je contacten lezen je nieuwsbrief. Maar natuurlijk wil je niet dat het daar ophoudt. Het wordt pas echt interessant als je lezers door gaan klikken naar andere externe informatie. Hoe kan je ervoor zorgen dat je lezers ook effectief op die pagina’s terechtkomen? Wervende en verleidelijke […]

Social media

Maak van Facebook Timeline een opportuniteit

Er is de voorbije dagen veel commotie ontstaan over de verplichte invoering van de Timeline Template van Facebook. Vanuit het oogpunt van je e-mailmarketingstrategie kan je met Timeline toch je voordeel doen. mrt 30, 2012Ann Flipkens

Content, E-commerce, List Building, Strategie, Targeting

Streef naar de perfecte match

De perceptie die een e-mailcontact over je e-marketing heeft, is een belangrijk aspect. Als hij de meerwaarde van je e-mailberichten inziet, dan volgt de conversie vanzelf. Als het contact zich bedrogen voelt, dan krijg je dat nog moeilijk rechtgezet. dec 21, 2012Ann Flipkens

Cases, E-commerce, E-mailmarketing

E-commerce en e-mailmarketing, vier valkuilen om niet in te trappen

Dat je aan een e-shop een uitgekiende e-mailstrategie verbindt, dat lijkt wel erg logisch. Maar blijkbaar is het niet evident om dit op de juiste manier aan te pakken. Dat leert een recent onderzoek van het Nederlandse blad ‘Retailtrends’. mrt 16, 2012Ann Flipkens

Design

Respecteer de linkermarge!

Als je een e-mailbericht opmaakt, dan moet je met behoorlijk wat parameters rekening houden. Is de ‘call to action’ goed in de verf gezet, hebben de figuren allemaal een alternatieve tekst meegekregen? Vandaag voegen we een nieuwe aan de lijst toe. Hebben we de linkermarge gerespecteerd? jun 20, 2012Ann Flipkens

Content, E-mailmarketing, Strategie

Heb je al nagedacht over je UVP?

Je ‘unique value proposition’ moet je toekomstige leden van je e-marketing lijst overtuigen hun e-mailadres achter te laten. Dit klinkt heel erg logisch. Maar heb je er zelf al over nagedacht? okt 10, 2012Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,758

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,983

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail