Digitale marketeers focussen zich graag op de groei van hun e-mailinglijsten. En dat is niet verwonderlijk. Een goed gevulde en gezonde inschrijvingslijst op een nieuwsbrief is de sleutel tot een succesvol e-marketing verhaal.
Maar meestal is dit een kwestie van geduld. Als je een snelle en spontane aangroei van inschrijvingen verwacht, dan moet je een andere weg kiezen.
Rendement
Maar misschien is dit ongeduld wel een beetje te begrijpen. Om het gebruik van een e-mailplatform rendabel te maken moet je natuurlijk beschikken over een kritische massa aan e-mailadressen in je mailinglijst. Maar als dan je aandacht alleen verschuift naar het verzamelen van inschrijvingen tot het etiket ‘genoeg’ op de lijst verschijnt, blijft soms een belangrijke e-mailing in de lade steken. Zelfs als het mogelijk rendement van dat bericht zo zichtbaar aanwezig is, dat de kost van het e-mailingplatform er zelfs niet meer toe doet.
Concentreren
Maar in plaats van je blind te staren op aantallen, die uiteindelijk toch vanzelf komen, zou je in afwachting misschien beter concentreren op het verzenden van de juiste boodschap, naar de juiste persoon op het juiste tijdstip. Want eens de focus op aantallen terechtkomt binnen in een organisatie, raken deze niet onbelangrijke accenten nog al eens snel in de vergeethoek.
Waarde
Een goede e-mail marketing campagne moet trouwens zijn waarde bewijzen vanaf het eerste ogenblik dat iemand zich inschrijft. Je kan jezelf niet permitteren om bij lage aantallen inschrijvers slechts middelmatige nieuwsbrieven toe te sturen. Of nog erger, helemaal niets meer van jezelf laten horen.
Neus
Soms moet je niet verder kijken dan dat je neus lang is. Vele potentiële abonnees op je nieuwsbrief communiceren al met je. Ze komen in je winkel, bestellen producten, hebben contact met de dienst na verkoop of kwamen op een beursstand voorbij. Hen aansporen om in te schrijven op de nieuwsbrief is een uitgelezen kans om alvast een start te maken. Maar die eerste golf binnenhalen is niet voldoende.
Nadenken
De echte eerste goede stap om een goede e-mail marketing lijst op te bouwen is door jezelf de juiste vragen te stellen. Niet “Hoe zorg ik er voor dat iemand zich inschrijft?”, maar wel “Hoe kan ik iets maken wat de lezers waardevol genoeg vinden om spontaan en in grote getale in te schrijven?” Hier goed over nadenken is minstens even belangrijk… Waarom nieuwe inschrijvers niet aan je binden door iets extra’s te bieden? Een waardebon als welkomstgeschenk sturen? Of een whitepaper over het product of sector waarin je actief bent ter beschikking stellen?
Verleiden
Bovendien is de slogan “Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief”, is zelfs in grote chocolade letters niet meer voldoende om iemand de stap te laten zetten om zijn of haar e-mailadres achter te laten. Praat eens met je sales team. Zij weten als de beste welke unieke verkoopspunten potentiële klanten in actie laat schieten. Daarnaast kan je bij je eigen klantenservice een lijstje ophalen van de meest gestelde vragen. De belofte hier op in te spelen in de nieuwsbrief geeft in ieder geval dat tikkeltje extra wat bezoekers op een webstek kan verleiden tot het inschrijven op een e-maillijst.