Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
List Building, Tips

Staar je niet blind op de teller van de opt-in e-mailadressen!

Digitale marketeers focussen zich graag op de groei van hun e-mailinglijsten. En dat is niet verwonderlijk. Een goed gevulde en gezonde inschrijvingslijst op een nieuwsbrief is de sleutel tot een succesvol e-marketing verhaal.

Maar meestal is dit een kwestie van geduld. Als je een snelle en spontane aangroei van inschrijvingen verwacht, dan moet je een andere weg kiezen.

Rendement

Maar misschien is dit ongeduld wel een beetje te begrijpen. Om het gebruik van een e-mailplatform rendabel te maken moet je natuurlijk beschikken over een kritische massa aan e-mailadressen in je mailinglijst. Maar als dan je aandacht alleen verschuift naar het verzamelen van inschrijvingen tot het etiket ‘genoeg’ op de lijst verschijnt, blijft soms een belangrijke e-mailing in de lade steken. Zelfs als het mogelijk rendement van dat bericht zo zichtbaar aanwezig is, dat de kost van het e-mailingplatform er zelfs niet meer toe doet.

Concentreren

Maar in plaats van je blind te staren op aantallen, die uiteindelijk toch vanzelf komen, zou je in afwachting misschien beter concentreren op het verzenden van de juiste boodschap, naar de juiste persoon op het juiste tijdstip. Want eens de focus op aantallen terechtkomt binnen in een organisatie, raken deze niet onbelangrijke accenten nog al eens snel in de vergeethoek.

Waarde

Een goede e-mail marketing campagne moet trouwens zijn waarde bewijzen vanaf het eerste ogenblik dat iemand zich inschrijft. Je kan jezelf niet permitteren om bij lage aantallen inschrijvers slechts middelmatige nieuwsbrieven toe te sturen. Of nog erger, helemaal niets meer van jezelf laten horen.

Neus

Soms moet je niet verder kijken dan dat je neus lang is. Vele potentiële abonnees op je nieuwsbrief communiceren al met je. Ze komen in je winkel, bestellen producten, hebben contact met de dienst na verkoop of kwamen op een beursstand voorbij. Hen aansporen om in te schrijven op de nieuwsbrief is een uitgelezen kans om alvast een start te maken. Maar die eerste golf binnenhalen is niet voldoende.

Nadenken

De echte eerste goede stap om een goede e-mail marketing lijst op te bouwen is door jezelf de juiste vragen te stellen. Niet “Hoe zorg ik er voor dat iemand zich inschrijft?”, maar wel “Hoe kan ik iets maken wat de lezers waardevol genoeg vinden om spontaan en in grote getale in te schrijven?” Hier goed over nadenken is minstens even belangrijk… Waarom nieuwe inschrijvers niet aan je binden door iets extra’s te bieden? Een waardebon als welkomstgeschenk sturen? Of een whitepaper over het product of sector waarin je actief bent ter beschikking stellen?

Verleiden

Bovendien is de slogan “Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief”, is zelfs in grote chocolade letters niet meer voldoende om iemand de stap te laten zetten om zijn of haar e-mailadres achter te laten. Praat eens met je sales team. Zij weten als de beste welke unieke verkoopspunten potentiële klanten in actie laat schieten. Daarnaast kan je bij je eigen klantenservice een lijstje ophalen van de meest gestelde vragen. De belofte hier op in te spelen in de nieuwsbrief geeft in ieder geval dat tikkeltje extra wat bezoekers op een webstek kan verleiden tot het inschrijven op een e-maillijst.

jul 31, 2009Ann Flipkens
Previous storyHang geen bijlage aan je e-mail, verwijs er naar!Next storyAflevering van e-mailcampagnes soms bedroevend laag
Home Staar je niet blind op de teller van de opt-in e-mailadressen!
14 jaar geleden List Building, Tips504
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Events

Nieuwe versie Flexmail gepresenteerd!

Dat het e-mail segment binnen alle marketing inspanningen aan een forse groei bezig is, dat zal niemand verbazen. Dat elke e-mail marketingcampagne een redelijke conversie geeft, dat weten we allemaal ook uit ervaring. Maar is meer mogelijk? Op het seminarie ”Haal nog meer uit je e-mailmarketing !” werd hierover doorgedacht en kregen de deelnemers een […]

Cases, Content, context, E-commerce, E-mailmarketing

De vastgoedsector: Bouwen aan je klantenbestand met e-mailmarketing

Vastgoedmakelaars zoeken je droomhuis, verkopen je thuis vol herinneringen aan de juiste persoon of verhuren het appartement dat je met veel liefde renoveerde. De sector is echter erg competitief dus moeten makelaars opvallen. Daarnaast vertrouwen ze erg op referenties en perceptie. Daarom is goed uitgedachte, transparante communicatie onontbeerlijk voor hen. In dit artikel geef ik […]

Content, E-mailmarketing, List Building, Personalisatie, Strategie

De perfecte welkomstboodschap (deel I)

Een nieuwe inschrijving in een e-marketinglijst verdient alle aandacht. Het is immers een prille start van een nieuwe e-relatie. Daarom mag je zeker je nieuwe contact niet vergeten welkom te heten. Tegelijkertijd kan je al je eerste stappen van je e-marketing loslaten op het verse e-mailadres. We geven tien tips hoe je dit kan realiseren. […]

Trends

Website als vangnet voor e-mailadressen!

Digitale adressen, die vang je op een digitale wijze. Je website is één van de vele kanalen die je inzet om je e-marketinglijst te laten groeien. feb 15, 2014Ann Flipkens

Tips, Trends, Wetgeving

Dag info@bedrijf.be!

Er viel net weer een e-mailbericht met commerciële inslag in mijn in-box. Eentje in de categorie van totaal irrelevant. Maar nieuwsgierig als we zijn, bekeken we het ding een tikkeltje naderbij. feb 13, 2014Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Strategie, Tips, Trends

Geniet van onze speciale paasmenu

Deze onderwerpregel kregen we vanochtend voor de neus bij het uitzuiveren van de inbox. Hij trok wel aandacht, want genieten, daar zijn we altijd voor te vinden en speciale menu’s kunnen niet slecht zijn. Alleen is Pasen ondertussen verleden tijd. apr 3, 2013Ann Flipkens

Cases, Inspiratie!, Tips

Vijf ideeën om te stelen

Van tijd tot tijd valt er zo een parel in onze inbox, waaruit we dadelijk bruikbare ideetjes oprapen. Een nieuwe televisie-app verenigt in een e-mailbericht een trits klassieke elementen. dec 19, 2014Thomas Vangelooven

Design, E-mailmarketing

Leid de ogen van je lezer

Grote lettertypes, kleurtjes alom met nog wat extra plaatjes als kers op de taart… Het kan misschien wel de aandacht trekken, maar als je dat op een ongeorganiseerde wijze doet, dan zal je contact ook op een ongeorganiseerde wijze je boodschap lezen. jul 6, 2012Thomas Vangelooven

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,759

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,983

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail