Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
List Building, Tips

Staar je niet blind op de teller van de opt-in e-mailadressen!

Digitale marketeers focussen zich graag op de groei van hun e-mailinglijsten. En dat is niet verwonderlijk. Een goed gevulde en gezonde inschrijvingslijst op een nieuwsbrief is de sleutel tot een succesvol e-marketing verhaal.

Maar meestal is dit een kwestie van geduld. Als je een snelle en spontane aangroei van inschrijvingen verwacht, dan moet je een andere weg kiezen.

Rendement

Maar misschien is dit ongeduld wel een beetje te begrijpen. Om het gebruik van een e-mailplatform rendabel te maken moet je natuurlijk beschikken over een kritische massa aan e-mailadressen in je mailinglijst. Maar als dan je aandacht alleen verschuift naar het verzamelen van inschrijvingen tot het etiket ‘genoeg’ op de lijst verschijnt, blijft soms een belangrijke e-mailing in de lade steken. Zelfs als het mogelijk rendement van dat bericht zo zichtbaar aanwezig is, dat de kost van het e-mailingplatform er zelfs niet meer toe doet.

Concentreren

Maar in plaats van je blind te staren op aantallen, die uiteindelijk toch vanzelf komen, zou je in afwachting misschien beter concentreren op het verzenden van de juiste boodschap, naar de juiste persoon op het juiste tijdstip. Want eens de focus op aantallen terechtkomt binnen in een organisatie, raken deze niet onbelangrijke accenten nog al eens snel in de vergeethoek.

Waarde

Een goede e-mail marketing campagne moet trouwens zijn waarde bewijzen vanaf het eerste ogenblik dat iemand zich inschrijft. Je kan jezelf niet permitteren om bij lage aantallen inschrijvers slechts middelmatige nieuwsbrieven toe te sturen. Of nog erger, helemaal niets meer van jezelf laten horen.

Neus

Soms moet je niet verder kijken dan dat je neus lang is. Vele potentiële abonnees op je nieuwsbrief communiceren al met je. Ze komen in je winkel, bestellen producten, hebben contact met de dienst na verkoop of kwamen op een beursstand voorbij. Hen aansporen om in te schrijven op de nieuwsbrief is een uitgelezen kans om alvast een start te maken. Maar die eerste golf binnenhalen is niet voldoende.

Nadenken

De echte eerste goede stap om een goede e-mail marketing lijst op te bouwen is door jezelf de juiste vragen te stellen. Niet “Hoe zorg ik er voor dat iemand zich inschrijft?”, maar wel “Hoe kan ik iets maken wat de lezers waardevol genoeg vinden om spontaan en in grote getale in te schrijven?” Hier goed over nadenken is minstens even belangrijk… Waarom nieuwe inschrijvers niet aan je binden door iets extra’s te bieden? Een waardebon als welkomstgeschenk sturen? Of een whitepaper over het product of sector waarin je actief bent ter beschikking stellen?

Verleiden

Bovendien is de slogan “Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief”, is zelfs in grote chocolade letters niet meer voldoende om iemand de stap te laten zetten om zijn of haar e-mailadres achter te laten. Praat eens met je sales team. Zij weten als de beste welke unieke verkoopspunten potentiële klanten in actie laat schieten. Daarnaast kan je bij je eigen klantenservice een lijstje ophalen van de meest gestelde vragen. De belofte hier op in te spelen in de nieuwsbrief geeft in ieder geval dat tikkeltje extra wat bezoekers op een webstek kan verleiden tot het inschrijven op een e-maillijst.

jul 31, 2009Ann Flipkens
Previous storyHang geen bijlage aan je e-mail, verwijs er naar!Next storyAflevering van e-mailcampagnes soms bedroevend laag
Home Staar je niet blind op de teller van de opt-in e-mailadressen!
11 jaar geleden List Building, Tips463
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Trends

De toekomst van e-mailmarketing (II)

Een jaarovergang blijft vaak een gedroomd moment om even richting de toekomst te kijken. E-mailmarketing zal morgen zeker anders zijn dan vandaag. In deze tweede aflevering kijken even naar het medium ‘e-mail’. jan 4, 2013Ann Flipkens

E-mailmarketing, Inspiratie!, Trends

Ontvanger triggert e-mailmarketing

Het jaar loopt weer stilaan naar haar einde. Hoewel er op het vlak van e-mailmarketing net omwille van dat jaareinde, nog drukke dagen te wachten staan, sijpelen nu al de eerste trendlijstjes en voorspellingen omtrent de toekomst van e-mailmarketing binnen. We filteren ze op haalbaarheid en zullen de komende weken de opmerkelijkste visies brengen. nov […]

E-mailmarketing, Mobile, Tips, Trends

E-mailmarketing start aan de kassa!

We vinden het doodnormaal als we via een webshop een product kopen, er na het verwerken van het winkelkarretjes, een uitwisseling van e-mails start. Waarom dat principe niet overplanten naar de klassieke winkel? sep 6, 2013Michelle Dassen

Cases, Content, Design, Tips

Zoek de twee verschillen!

E-mailmarketing is en blijft een gevecht met de e-mailclient aan de zijde van de lezer. Daar moeten we steeds attent voor blijven. Een van de grote uitdagingen zijn de afbeeldingen. apr 20, 2012Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Tips, Trends

Lezers veranderen in het lezen

De tijd dat je zeker was dat je e-mailbericht zittend voor een computerscherm wordt gelezen, is al even voorbij. Dat betekent ook dat je als verzender op een andere manier moet inbeelden hoe je contact je boodschap consumeert. jan 23, 2013Michelle Dassen

Niet zonder bijbedoeling!

Een e-mail sturen naar je prospecten en je klanten doe je niet zo maar omdat het ‘mooi’ weer is. De term ROI valt net iets te veel om dit te veronderstellen. E-mailmarketing heeft in heel wat bedrijven een onmiskenbare plaats gekregen in het grotere marketing geheel. En net zoals elk marketing instrument met een bepaald […]

E-mailmarketing, Reporting, Strategie, Testing

Beheer je eigenlijk je e-mailcampagnes?

E-mailmarketing is een handig en snel instrument. Zo snel dat je soms het risico loopt jezelf voorbij te hollen. Vandaar even een kort gewetensonderzoek. Lanceer jij ook een nieuwe campagne naar een dezelfde doelgroep, zonder even de vorige geanalyseerd te hebben? mei 7, 2010Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie, Tips

25 antwoorden voor de e-mailmarketeer (deel 3)

In de vorige twee blogposten gaven we al zeventien aandachtspunten mee, waarmee de e-mailmarketeer zijn e-communicatie kan optimaliseren. In dit artikel maken we de eindsprint. Hier vindt u de overige acht puntjes die de wegenkaart voor het steeds complexer wordende werkveld vervolledigen. dec 17, 2010Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,750

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail