Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Content, Design, Hoe begin je met e-mailmarketing

Staat de essentie boven de vouw?

Het voorbeeld dat we hier opvoeren deed ons dadelijk aan de techniek van de krantenwereld denken. Soms kunnen we in de digitale wereld veel leren van de gedrukte wereld. Er is zoiets als de uitdrukking “boven de vouw”…
cardWij bekijken onze e-mailberichten, zoals heel veel mensen binnen de zakelijke wereld,  meestal via een venster met een voorafbeelding. Het is niet alleen minder vermoeiend dan onderwerpregels scannen, het geeft ook heel vaak een goed idee waarover het e-mailbericht gaat. Soms is het maar een regeltje of twee en heb je ineens het bericht gelezen. Soms is het uitgebreider en moet je beslissen of je verder gaat lezen.

1 Hier staat het logo vooraan, samen met de bedrijfsnaam. Die is niet alleen duidelijk, maar laat door de extensie .nl ook ineens voelen dat we digitaal verder kunnen als er interesse is. Een klassieke opener zoals we van commercieel e-mailverkeer verwachten.

2 Hier staat eigenlijk de essentie van het complete bericht samen. Het is niet gelikt opgemaakt, maar door de soberheid weten we wel dadelijk waar we aan toe zijn. De menu start met ‘offerte aanvragen’, niet dat het nu al relevant is, maar straks zit deze positie wel al in ons achterhoofd. En de ‘like’ van Facebook ziet er wel ouderwets uit, maar deze zit wel nog steeds ingebakken in ons herkenningsgeheugen. Dat is in tegenstelling tot de fout die men soms maakt door te gelikte buttons op de lezer los te laten.
Na de opening volgt de essentie van de aanbieding in één enkele zin. Kleine oplages, vijf werkdagen gaan vooraf aan de uitleg. Wie geïnteresseerd is, krijgt zowel een ‘lees meer’ als een Call-to-Action, maar de knop offerte aanvragen blijft nog steeds ergens hangen. De kans is groot dat de CTA in het menu eerder in het oog springt dan de CTA die op het einde van de tekst valt. Intuïtief zit het e-mailbericht goed in elkaar.

1+2 Maar er is meer. Daarom tellen we hier nu net die 1 en die 2 met elkaar op. Dit alles heb ik kunnen lezen in het voorafbeeldingsvenster. Zonder te moeten scrollen in één enkele oogopslag. In de krantenwereld heet dit principe boven de vouw. Volg even in je verbeelding. Als je dagbladen in de perswinkel ziet liggen, wat zie je dan? Wel het logo van de krant en het voornaamste artikel dat bovenaan staat. De rest is verborgen onder de vouw. Als je in een impuls de krant zou kopen, dan is de bovenzijde de trigger om je te laten beslissen. Als je een e-mail verder wil uitdiepen, dan is wat zichtbaar is in de voorafbeelding dezelfde trigger. Dus, zorg er voor dat de essentie van de boodschap daar zichtbaar is voor die internauten die hun e-mails via de voorafbeelding scannen.

3 Dan krijg je het vervolg. Men borduurt verder op de eerste boodschap. De speciale uitzonderingen of aanvullingen bewaart men voor diegenen die beslist hebben ook de onderkant van de pagina te lezen. Dat impliceert dat je de eerste boodschap onder 1 zeer eenvoudig kan houden, gemakkelijk te begrijpen voor wie snel leest. Maar de interessante opties als ‘personalisatie’ en ‘kleine oplages’ kunnen net die kers op de taart zijn om de lezer tot een offerte te bewegen. Kijk ook naar de positie van die tweede keer dat de CTA ‘offerte aanvragen’ in het bericht staat. De eerste is immers boven de vouw en nu uit het voorafbeeldingsvenster geschoven. Zo zie je dat je eigenlijk bij het opbouwen van een e-mailbericht vooral de wijze waarop een lezer zijn e-mail leest in het achterhoofd moet houden. Hij consumeert immers je bericht in schijfjes!

jan 29, 2016Ann Flipkens
Previous storyDe kwaliteit van de lijst staat voorop!Next storyLaat je CTA lekker opvallen!
Home Staat de essentie boven de vouw?
7 jaar geleden Content, Design, Hoe begin je met e-mailmarketing335
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Content, E-mailmarketing

Wel of geen e-mail attachment?

Zondag 11 maart is er een opmerkelijke verjaardag te vieren. Het is dan 20 jaar geleden dat een Amerikaanse professor de allereerste bijlage toevoegde aan een e-mailbericht. Vandaag is een bijlage de normaalste zaak van de wereld. Alleen bij e-mailmarketing moeten we er anders over denken. mrt 9, 2012Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie, Testing, Tips

Hoeveel tekens gebruik je?

Iedere e-marketeer moet een beetje een woordkunstenaar zijn. Want naast beeld, blijven woorden, zinnen en tekstparagrafen nog steeds een belangrijk onderdeel in de zoektocht naar conversie. mei 24, 2013Ann Flipkens

Cases, Design, Inspiratie!

Speelgoed verkopen in 7 stappen

We lieten ons dit keer inspireren door de wereldbekende blokjes waar jong en oud mee speelt. Hun laatste e-mailbericht wil een nieuw deel van hun gamma in de etalage zetten. Maar er zit nog meer vernuft in deze lay-out. feb 20, 2015Michelle Dassen

E-mailmarketing

De juiste e-mail voor de job

E-mailmarketing kan verschillende vormen aannemen. Je kan niet dezelfde standaard insteek gebruiken voor verschillende boodschappen in combinatie met verschillende groepen potentiële lezers. We zetten graag even wat mogelijkheden op een rijtje. aug 27, 2009Ann Flipkens

E-mailmarketing, Mobile, Tips, Trends

E-mailmarketing start aan de kassa!

We vinden het doodnormaal als we via een webshop een product kopen, er na het verwerken van het winkelkarretjes, een uitwisseling van e-mails start. Waarom dat principe niet overplanten naar de klassieke winkel? sep 6, 2013Michelle Dassen

Cases, Content, Design, E-mailmarketing, Strategie, Tips

De ideale e-mailcampagne in praktijk: de do’s

De tips en tricks, die in de Flexmailblog worden meegegeven, zijn een handig vertrekpunt voor de e-mailmarketeer. Maar hoe ziet de ideale e-mailcampagne er nu precies uit? mrt 4, 2011Michelle Dassen

E-mailmarketing, List Building

Een digitale relatie moet je voeden!

Het is een gekende en veel geroepen vaststelling. Een prospect bewegen om een nieuwe klant te worden kost vele keren meer dan een bestaande tot je eigen klantenkring te behouden.  Een goed uitgebouwd e-mail marketing programma is de ideale weg om je relaties op te volgen. aug 14, 2009Thomas Vangelooven

Design, Strategie

Steek energie in je CTA, maar met mate!

Je digitale nieuwsbrief of je e-mailmarketing is eigenlijk niet meer, maar zeker niet minder, dan een drager voor de ‘call-to-action’ (CTA). Je spreekt je contacten aan, in de zoete hoop dat ze conversie geven. Dat kan omzet zijn, maar het kan even goed de verwachting invullen dat ze je Facebookpagina leuk gaan vinden mrt 27, […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,442

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,771

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail