De perceptie die een e-mailcontact over je e-marketing heeft, is een belangrijk aspect. Als hij de meerwaarde van je e-mailberichten inziet, dan volgt de conversie vanzelf. Als het contact zich bedrogen voelt, dan krijg je dat nog moeilijk rechtgezet.
Het eerste wat een e-mailcontact onder ogen krijgt, is je onderwerpregel. Over het belang van die impressie hebben we op deze blog al meermaals gewezen. Het moet de trigger zijn om je lezer tot actie aan te zetten. “Win hier uw favoriete song” is een perfecte onderwerpregel om je lezer te verleiden.
Waar is die song?
Maar als hij dan begint te lezen en er is nergens een mogelijkheid om een song te kiezen en te winnen, dan zal er een donkere wenkbrauw frons verschijnen in het aangezicht van de lezer. Zeker als de body van de e-mail het verder alleen maar heeft over dvd-spelers die in de aanbieding staan. Je lost duidelijk de spontane verwachting van de lezer niet in. Wat denk je dat er met je e-mailbericht zal gebeuren? Juist, het wordt recht naar de vuilbak gesleept. En dan mag je nog van geluk spreken dat je niet in de spam gedonderd wordt.
Vergeet niet te differentiëren!
Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor iedereen die gedifferentieerde e-mailberichten uitstuurt. Dat gebeurt vaak door in de onderwerpregel een voor de lezer herkenbaar aspect te laten terugkomen. Als je duidelijk aankondigt dat je voor Limburgers een speciale aanbieding hebt, dan moet je zeker er zorg voor dragen dat je body van je e-mail niet alleen de aanbieding voor de Limburgers bevat, maar dat ze niet eerst door de rest van het land moeten ploegen om je voorstel te vinden. Zo geef je de indruk dat je met een goedkope marketingtruc de aandacht wil trekken. Het bericht is speciaal voor jou. En verder mag je het doen met de standaardhap!