Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Geen onderdeel van een categorie

Stuur een factuur met een sterke CTA

De digitalisering is niet te stuiten. Voor de papieren factuur lijken de dagen stilaan geteld te zijn. Zeker in een B2B omgeving wordt een factuur steeds vaker als een pdf per e-mail verstuurd. We zien dat ook aan onze eigen in-box. De ene keer is dat een zo goed als leeg bericht met een bijlage. De andere keer is dat een sterk bericht.

worldline

Het voorbeeld van Worldline willen we zeker als een sterk voorbeeld beoordelen. We zetten even op een rijtje waarom.

1 Het bericht begint met een header, net zoals je het zou doen als het bericht uit je e-mailmarketingreeks is. En zo hoort het ook.Transactionele e-mailberichten moeten geen droge berichten zonder enige vorm van grafische elementen. Uiteindelijke is een dergelijk bericht mee onderdeel van je business. Het grote probleem is dat transactionele e-mailberichten vaak automatisch gegenereerd worden door verkoopsystemen, ERP’s en dergelijke meer. Die tools zijn vaak niet gebouwd op schoonheid, wel op degelijkheid van informatie. Het loont toch zeker de moeite waard om even te onderzoeken op je toch niet minstens een standaardheader kan toevoegen aan dergelijke automatische berichten. Het gaat tenslotte toch maar om een eenvoudige link naar een plaatje.

2 Hier staat het pure transactionele. De orderregel die uit het systeem komt met een factuurnummer, die leidt naar een gegenereerde pdf en uiteraard ook het klantnummer. Dat is toch de eerste vraag die je moet beantwoorden als je de servicedesk belt. Voor eigen eenvoud zeker niet onbelangrijk om te vermelden.

3 Hier wordt de transactionele mail dadelijk voorzien van een krachtige Call-to-Action. De essentiële onderdelen van de factuur, namelijk het bedrag, de uiterste betaaldatum en de gestructureerde mededeling worden herhaald. Alles wat je nodig hebt om te betalen. Dat is het principe van het gericht kijken. Maar daarnaast staat net de belangrijkste knop. Een CTA die opvalt door haar kleur, haar grootte en de suggestieve pijl. Helemaal volgens het boekje met ook nog eens de juiste boodschap: “Ik betaal nu”. Naast betalen zijn de twee andere woordjes even belangrijk. Met die ‘ik’ wordt de lezer rechtstreeks aangesproken. Met de ‘nu’ wordt er een dringendheid gesuggereerd. Let ook op de grijze background achter deze paragraaf. Uw oog wordt er gewoon naar toe getrokken.

4 Deze boodschap is duidelijk bedoeld voor zij die aan de vorige paragraaf zonder actie voorbij gingen. Als er dan geen contante betaling gevangen werd, dan kunnen we misschien nog een andere formule voorstellen. En daar komt de domiciliëring om de hoek kijken. De uitleg wordt vergezeld met een CTA in de vorm van een link. Waarom slechts die link, wel vooral om de vorige CTA niet te overschaduwen. Want die is net dat tikkeltje belangrijker dan deze “hier”.

5 Het nadeel van transactionele e-mailberichten is dat ze automatisch door een systeem gegeneerd worden. En vaak wordt dat in het bericht nog eens letterlijk gezegd ook. Niet alleen dat een computer met u praat, maar dat antwoorden geen zin heeft. Dan doe je iets ten dienste van de klanten en dan ga je ze nog vertellen dat ze eigenlijk niet eens persoonlijk behandeld zijn. In het voorbeeld van vandaag is dat niet anders. Maar toch geeft men een persoonlijk tintje door een naam en een handtekening toe te voegen. Het leidt de aandacht af van de onderstaande boodschap. En men weet naar wie men kan vragen bij problemen. Maar dan moet men naar de telefoon grijpen. Misschien had hier een eenvoudige CTA naar een formulier het verhaal net dat tikkeltje completer gemaakt…

jul 2, 2016Ann Flipkens
Previous storyOntdek de nieuwe Contact Related Content in de Smart Builder 2.0Next storyEen hond, storytelling en e-mailmarketing
Home Stuur een factuur met een sterke CTA
6 jaar geleden Geen onderdeel van een categorie568
Ann Flipkens
Twitter
Comments: 1
  1. Sofie
    6 jaar geleden

    We kunnen alvast dromen dat flexmail een link krijgt naar ons accountsoftware, want idd transactionele e-mails zijn een ramp.

De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Content, E-mailmarketing, Hoe begin je met e-mailmarketing, Personalisatie, Strategie, Targeting, Trends

De transformatie van e-mailmarketing naar marketing automation

Een moderne marketeer beseft maar al te goed dat zijn klanten niet identiek zijn. Waarom dan een campagne uitsturen die niet afgestemd is op elke individu? Eenzelfde bericht naar al je contacten is helaas niet altijd de juiste aanpak. Iedereen wil toch campagnes die het open ratio verhogen en de conversie maximaliseren? aug 21, 2015Alessia […]

Testing, Tips, Trends

Een A/B test voor je formulier

E-mailadressen verzamelen we via verschillende kanalen. Een bedrijfswebsite is natuurlijk één van de geëigende kanalen. We hebben er op gelet dat ons formulier op elke pagina aanwezig is. Maar hebben we ook ooit getest of dat inschrijfformulier op de meest ideale plek staat? mrt 27, 2014Thomas Vangelooven

Content, E-mailmarketing, Inspiratie!, Tips

12 inhoudselementen om in je e-marketing plan te verwerken

Een goed e-mailmarketing bericht of blogartikel ontstaat niet door toeval. Wel door een goede planning met een gevarieerd aanbod aan content. Maar naast inhoud, is ook de vorm belangrijk. Content kan je op allerlei manieren presenteren. We zetten graag ter inspiratie van je e-marketing kalender van volgend jaar enkele minder voor de hand liggende vormen […]

E-mailmarketing, List Building, Tips

Recupereer de verstrooide inschrijvers

We leven nu eenmaal in een jachtige wereld en daar spelen multimedia heerlijk op in. Maar als je je aandacht tegelijkertijd over drie plekken (smartphone, tablet en de wereld rondom je) moet verdelen, dan is een tikfout in de stijl van @teelnet.be of @gmail.cmo snel gemaakt… aug 10, 2012Ann Flipkens

E-mailmarketing, Social media

Kunnen sociale media convergeren naar e-mail?

Goede e-mail marketing en goede sociale marketing zijn gelijkwaardig. Hetzelfde geldt voor slechte e-mailmarketing en slechte sociale media. En de goede praktijk voor beide kanalen is eenvoudig te omschrijven: de relevantie. jan 14, 2010Ann Flipkens

E-mailmarketing, Events

Flexmail verkozen tot “Best performing Belgian tool”op de Digital Marketing Awards!

Op 17 november 2016 werd Flexmail tijdens de Digital Marketing Awards bekroond met goud in de categorie “Best performing Belgian tool”. Het opbrengen van ROI en conversies, gebruiksgemak, service en groei stonden hierbij centraal. nov 24, 2016Michelle Dassen

E-mailmarketing, Tips

Drie krachtige strategieën om de klant te overtuigen

De ‘principles of persuasion’ van psychologieprofessor Robert Cialdini is interessante lectuur voor marketeers. Kort samengevat gaat het boek over zes methoden om iemand te overtuigen actie te ondernemen. In deze blog bespreken we alvast de eerste drie principes en geven we je tips om ze online in te zetten. jan 11, 2012Ann Flipkens

Een geslaagde MasterClass e-mailmarketing

Dinsdag werd de eerste MasterClass e-mailmarketing gehouden. Een dozijn geïnteresseerden luisterden aandachtig naar de talrijke tips en informatie van Jacqueline Mahieux (Flexmail) en Kris Pattyn (Koppa Digitale Media). nov 18, 2009Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,442

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,771

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail