Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Geen onderdeel van een categorie

Stuur een factuur met een sterke CTA

De digitalisering is niet te stuiten. Voor de papieren factuur lijken de dagen stilaan geteld te zijn. Zeker in een B2B omgeving wordt een factuur steeds vaker als een pdf per e-mail verstuurd. We zien dat ook aan onze eigen in-box. De ene keer is dat een zo goed als leeg bericht met een bijlage. De andere keer is dat een sterk bericht.

worldline

Het voorbeeld van Worldline willen we zeker als een sterk voorbeeld beoordelen. We zetten even op een rijtje waarom.

1 Het bericht begint met een header, net zoals je het zou doen als het bericht uit je e-mailmarketingreeks is. En zo hoort het ook.Transactionele e-mailberichten moeten geen droge berichten zonder enige vorm van grafische elementen. Uiteindelijke is een dergelijk bericht mee onderdeel van je business. Het grote probleem is dat transactionele e-mailberichten vaak automatisch gegenereerd worden door verkoopsystemen, ERP’s en dergelijke meer. Die tools zijn vaak niet gebouwd op schoonheid, wel op degelijkheid van informatie. Het loont toch zeker de moeite waard om even te onderzoeken op je toch niet minstens een standaardheader kan toevoegen aan dergelijke automatische berichten. Het gaat tenslotte toch maar om een eenvoudige link naar een plaatje.

2 Hier staat het pure transactionele. De orderregel die uit het systeem komt met een factuurnummer, die leidt naar een gegenereerde pdf en uiteraard ook het klantnummer. Dat is toch de eerste vraag die je moet beantwoorden als je de servicedesk belt. Voor eigen eenvoud zeker niet onbelangrijk om te vermelden.

3 Hier wordt de transactionele mail dadelijk voorzien van een krachtige Call-to-Action. De essentiële onderdelen van de factuur, namelijk het bedrag, de uiterste betaaldatum en de gestructureerde mededeling worden herhaald. Alles wat je nodig hebt om te betalen. Dat is het principe van het gericht kijken. Maar daarnaast staat net de belangrijkste knop. Een CTA die opvalt door haar kleur, haar grootte en de suggestieve pijl. Helemaal volgens het boekje met ook nog eens de juiste boodschap: “Ik betaal nu”. Naast betalen zijn de twee andere woordjes even belangrijk. Met die ‘ik’ wordt de lezer rechtstreeks aangesproken. Met de ‘nu’ wordt er een dringendheid gesuggereerd. Let ook op de grijze background achter deze paragraaf. Uw oog wordt er gewoon naar toe getrokken.

4 Deze boodschap is duidelijk bedoeld voor zij die aan de vorige paragraaf zonder actie voorbij gingen. Als er dan geen contante betaling gevangen werd, dan kunnen we misschien nog een andere formule voorstellen. En daar komt de domiciliëring om de hoek kijken. De uitleg wordt vergezeld met een CTA in de vorm van een link. Waarom slechts die link, wel vooral om de vorige CTA niet te overschaduwen. Want die is net dat tikkeltje belangrijker dan deze “hier”.

5 Het nadeel van transactionele e-mailberichten is dat ze automatisch door een systeem gegeneerd worden. En vaak wordt dat in het bericht nog eens letterlijk gezegd ook. Niet alleen dat een computer met u praat, maar dat antwoorden geen zin heeft. Dan doe je iets ten dienste van de klanten en dan ga je ze nog vertellen dat ze eigenlijk niet eens persoonlijk behandeld zijn. In het voorbeeld van vandaag is dat niet anders. Maar toch geeft men een persoonlijk tintje door een naam en een handtekening toe te voegen. Het leidt de aandacht af van de onderstaande boodschap. En men weet naar wie men kan vragen bij problemen. Maar dan moet men naar de telefoon grijpen. Misschien had hier een eenvoudige CTA naar een formulier het verhaal net dat tikkeltje completer gemaakt…

jul 2, 2016Ann Flipkens
Previous storyOntdek de nieuwe Contact Related Content in de Smart Builder 2.0Next storyEen hond, storytelling en e-mailmarketing
Home Stuur een factuur met een sterke CTA
4 jaar geleden Geen onderdeel van een categorie567
Ann Flipkens
Twitter
Comments: 1
  1. Sofie
    4 jaar geleden

    We kunnen alvast dromen dat flexmail een link krijgt naar ons accountsoftware, want idd transactionele e-mails zijn een ramp.

De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Content, E-mailmarketing, Geen onderdeel van een categorie, Inspiratie!, Marketing automation, Personalisatie, Targeting

Ontdek de nieuwe Contact Related Content in de Smart Builder 2.0

Personalisatie en targeting zijn al lang belangrijke trends binnen digitale marketing, en daar spelen we bij Flexmail dan ook zwaar op in. Zo lanceerden we in het verleden uitgebreide segmentatiemogelijkheden, interessegroepen, voorkeuren en de Workflows om uitgebreide marketing automation scenario’s op te zetten. Ook Contact Related Content zit al enkele jaren in ons arsenaal, maar […]

Wetgeving

De dunne lijn tussen personalisering en privacyschending

Wanneer e-marketeers vragen naar de persoonlijke gegevens van een klant, dan zoeken steeds naar het evenwicht tussen wat toelaatbaar is en wat de grens overschrijdt. De regeltjes schrijven perfect voor wat al dan niet kan, maar hoe denken je prospecten daarover? nov 4, 2011Michelle Dassen

Content, Design, E-mailmarketing, Hoe begin je met e-mailmarketing, Strategie, Testing, Tips

Woorden in een CTA kunnen spreken!

Elk e-mailbericht is een verpakking voor een call to action. Vaak besteden we veel aandacht aan de relevante content die we in het e-mailbericht een plaatsje geven. Maar al even vaak maken we geen tijd voor de tekst in onze button die moet verleiden tot klikken. Het is nochtans de moeite waard. apr 24, 2014Thomas […]

E-mailmarketing, List Building, Targeting, Tips

Schrijf je soms een abonnee in lange winterslaap uit?

Wij houden graag onze e-marketinglijsten zo gevuld mogelijk. Ieder e-mailadres is een extra kans op conversie. Maar soms moeten we toch tegen onze natuur ingaan en zelf een adres uitschrijven. We zetten even enkele argumenten op een rijtje… jan 16, 2013Michelle Dassen

List Building, Personalisatie, Tips

Zorg dat een welkom een echt welkom is!

Het is snel gebeurd. Je komt een interessante website tegen die een leuke nieuwsbrief aankondigt. Inschrijven dan maar. En zoals het hoort, werd de inschrijving netjes bevestigd. feb 20, 2014Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie, Tips

Zeven strategieën om een blooper te verzachten

E-mailmarketing is een snel instrument. Snel betekent soms iets te snel. En al heb je een goede procedure om klaarstaande zendingen na te kijken, de verzendknop is soms sneller ingedrukt dan je oog op een foutje valt. sep 12, 2014Michelle Dassen

E-mailmarketing, Strategie, Tips

Dubbele opt-in: een blijver voor Flexmail

Een nieuwe trend in de markt zorgt ervoor dat de dubbele opt-in wordt veranderd naar een single. In dit artikel leggen we uit waarom Flexmail toch voor dubbel opt-in als standaard blijft kiezen. Waarom een opt-in? Uitbouwen van e-mailmarketinglijsten blijft een werk van lange adem. Diverse opt-informulieren op websites proberen dat werk lichter te maken. […]

E-mailmarketing, Tips

Geef je e-mailstrategie een lenteschoonmaak!

De lente zit duidelijk in de lucht. Lente staat gelijk met een voorjaarsschoonmaak. Als we dat met onze omgeving doen, waarom niet met onze e-marketinglijsten? mrt 20, 2014Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,675

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail