Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, Hoe begin je met e-mailmarketing, Inspiratie!, Tips

Stuur een kat een e-mail in 4 stappen

Of toch tenminste naar zijn baasje. Met dit voorbeeld willen we graag tonen dat een eenvoudige boodschap “Ren naar de winkel en koop ons katten voedsel”, kan werken.

En dat gebeurt in vier wel doordachte stappen. Laat, voor je verder leest, even de afbeelding tot je doordringen. En controleer dan aan de hand van de tekst of dezelfde principes je duidelijk werden…

purinaDe header vertelt al alles

1 Het verleidingspel begint al in de header. Het is immers het eerste wat de lezer uiteraard ziet. Het logo van het product is dus aanwezig. Maar het is dit keer eerder in een bescheiden vorm. In dit bericht is het eerder een noodzaak – je weet hoe we anders steeds weer benadrukken dat het logo niet groot genoeg kan zijn – dan een nadeel. Het merk wil immers iets lanceren, niet werken aan haar imago.

Wat is dan wel groter en opvallend? De afbeelding van de kat moet ineens het onderwerp aansnijden. Dit bericht gaat over katten. Het tweede wat opvalt, groter dan het logo en bijna zo groot als de kattesnoet is de badge die een bon van 2 euro aankondigt. Zo is ineens het antwoord gegeven op de standaardvraag van de lezer: wat is mijn voordeel? De badge rechts daarvan spreekt van drie weken. In een vluchtige blik zou je daar een vorm van een deadline in kunnen zien. Als je verder kijkt, dan blijkt het te gaan om een aanbevolen drie weken dieet, maar ondertussen is het effect bereikt. Je bent aan het lezen.

Eén actie

2 Slechts één enkele Call-to-Action. Heel eenvoudig, test ons product en zie na drie weken een effect op de gezondheid van uw kat. Let op het woordgebruik. Men spreekt van testen, men geeft een termijn aan en men spreekt van een duidelijk voordeel. Ook hier weer de duidelijke link naar de vraag “what’s in for me?”. De doorklik wordt nog eens voorafgegaan door een aansporing. “Begin vandaag”, roept overigens onderhuids toch een zekere dwang tot klikken.

De knop zelf is voorzien van alle elementen die men aanraadt. De kleur is opvallend en afwijken van de rest van het e-mailbericht, maar toch weer in lijn met die eerste badge waar de korting aangekondigd wordt. Een pijltje vooraf roept beweging op. De tekst vertelt duidelijk wat er gaat gebeuren en het pijltje van de muis moet dan nog eens de bedoeling extra in de verf zetten. Hier klikken!

Herhalingsprincipe

3 Hier sluit men aan bij het principe van de herhaling. Een goede leerkracht herhaalt midden in de les even de belangrijkste elementen. Dat doet men ook in dit e-mailbericht. De CTA is wel iets uitgebreider dan onder punt 2. Hoewel er in grote lijnen hetzelfde verteld wordt, komt er nu ook meer detail aan te pas. De woordkeuze is ook niet toevallig: exclusief, zichtbare verbeteringen, schoonheid… En zo komt de lezer een tweede keer uit bij dezelfde knop.

4 Eens je de kortingsbon hebt afgedrukt, moet je uiteraard ook het product nog gaan kopen in de winkel. Dus moet je het gamma van Purina ook herkennen. Dus wordt er afgesloten met een productfoto. Netjes naast elkaar, alsof ze in het winkelrek staan. Het is overigens ook een perfecte overgang naar de footer. Die ook weer expliciet verwijst naar de uitdaging om drie weken het juiste kattenvoedsel geven. Wie nu geen gezonde kat heeft…

mei 9, 2016Ann Flipkens
Previous storyEen herstart in een e-mail gegotenNext storyKeuzemogelijkheden in je e-mailcampagne
Home Stuur een kat een e-mail in 4 stappen
4 jaar geleden Cases, Hoe begin je met e-mailmarketing, Inspiratie!, Tips130
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Social media

Kunnen sociale media convergeren naar e-mail?

Goede e-mail marketing en goede sociale marketing zijn gelijkwaardig. Hetzelfde geldt voor slechte e-mailmarketing en slechte sociale media. En de goede praktijk voor beide kanalen is eenvoudig te omschrijven: de relevantie. jan 14, 2010Ann Flipkens

E-mailmarketing, Tips

Drie krachtige strategieën om de klant te overtuigen

De ‘principles of persuasion’ van psychologieprofessor Robert Cialdini is interessante lectuur voor marketeers. Kort samengevat gaat het boek over zes methoden om iemand te overtuigen actie te ondernemen. In deze blog bespreken we alvast de eerste drie principes en geven we je tips om ze online in te zetten. jan 11, 2012Ann Flipkens

Strategie, Targeting, Tips

Jaag het gebruikersengagement de hoogte in met deze tips

Het verbeteren van het engagement van de gebruiker is de op één na hoogste prioriteit van e-mailmarketeers in 2011. Maar hoe pak je dat aan? Flexmail zet hier een aantal best practices op een rijtje. feb 2, 2011Thomas Vangelooven

Thema-mailings

Volg de seizoenen!

Onderzoek van het Amerikaanse Elite Email bracht een merkwaardige trend aan het licht. Zowel e-marketeers als hun contacten volgen de seizoenen. jun 13, 2012Ann Flipkens

Het gros van het e-mail verkeer is spam

Het Amerikaanse Messagelabs ziet tijdens haar core-activiteit behoorlijk wat e-mail verkeer uit de hele wereld op haar servers passeren. En dit leidt tot een onthutsende vaststelling. Hoewel sinds vorige maand een daling van 2,1 procent werd waargenomen, blijft wereldwijd de spam ratio op 86,4 procent hangen. okt 26, 2009Ann Flipkens

Content, Design, Strategie, Tips

Staat je merk sterk in je e-mailbericht?

Herkenning is in marketing een belangrijk element. Ook in e-mailmarketing geldt het principe dat een sterk merk staat voor een goede conversie. Maar hoe krijg je dit in die digitale wereld voor elkaar? Graag zetten we enkele tips op een rijtje. sep 19, 2012Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Strategie, Tips, Trends

Flexmail scoort met lezing over mobile op DMF 2013!

Traditioneel is het evenement Digital Marketing First een verzamelplaats voor iedereen die in deze wereld iets wil betekenen. Flexmail was er natuurlijk ook present. Marketing- en communicatieverantwoordelijke Michelle Dassen gaf er voor een goedgevulde zaal een lezing over e-mail en mobiel lezen. okt 17, 2013Ann Flipkens

Afleverbaarheid, E-mailmarketing

Op verzoek nog vijf vuistregels voor je onderwerpregels!

Terecht reageerde een lezer op onze vorige blog dat ons lijstje met aandachtspunten bij het schrijven van een onderwerpregel niet volledig was. Daarom krijgt u vandaag een nieuw lijstje en wees gerust, we zijn nog niet aan het einde. dec 15, 2009Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,666

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail