Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, Hoe begin je met e-mailmarketing, Inspiratie!, Tips

Stuur een kat een e-mail in 4 stappen

Of toch tenminste naar zijn baasje. Met dit voorbeeld willen we graag tonen dat een eenvoudige boodschap “Ren naar de winkel en koop ons katten voedsel”, kan werken.

En dat gebeurt in vier wel doordachte stappen. Laat, voor je verder leest, even de afbeelding tot je doordringen. En controleer dan aan de hand van de tekst of dezelfde principes je duidelijk werden…

purinaDe header vertelt al alles

1 Het verleidingspel begint al in de header. Het is immers het eerste wat de lezer uiteraard ziet. Het logo van het product is dus aanwezig. Maar het is dit keer eerder in een bescheiden vorm. In dit bericht is het eerder een noodzaak – je weet hoe we anders steeds weer benadrukken dat het logo niet groot genoeg kan zijn – dan een nadeel. Het merk wil immers iets lanceren, niet werken aan haar imago.

Wat is dan wel groter en opvallend? De afbeelding van de kat moet ineens het onderwerp aansnijden. Dit bericht gaat over katten. Het tweede wat opvalt, groter dan het logo en bijna zo groot als de kattesnoet is de badge die een bon van 2 euro aankondigt. Zo is ineens het antwoord gegeven op de standaardvraag van de lezer: wat is mijn voordeel? De badge rechts daarvan spreekt van drie weken. In een vluchtige blik zou je daar een vorm van een deadline in kunnen zien. Als je verder kijkt, dan blijkt het te gaan om een aanbevolen drie weken dieet, maar ondertussen is het effect bereikt. Je bent aan het lezen.

Eén actie

2 Slechts één enkele Call-to-Action. Heel eenvoudig, test ons product en zie na drie weken een effect op de gezondheid van uw kat. Let op het woordgebruik. Men spreekt van testen, men geeft een termijn aan en men spreekt van een duidelijk voordeel. Ook hier weer de duidelijke link naar de vraag “what’s in for me?”. De doorklik wordt nog eens voorafgegaan door een aansporing. “Begin vandaag”, roept overigens onderhuids toch een zekere dwang tot klikken.

De knop zelf is voorzien van alle elementen die men aanraadt. De kleur is opvallend en afwijken van de rest van het e-mailbericht, maar toch weer in lijn met die eerste badge waar de korting aangekondigd wordt. Een pijltje vooraf roept beweging op. De tekst vertelt duidelijk wat er gaat gebeuren en het pijltje van de muis moet dan nog eens de bedoeling extra in de verf zetten. Hier klikken!

Herhalingsprincipe

3 Hier sluit men aan bij het principe van de herhaling. Een goede leerkracht herhaalt midden in de les even de belangrijkste elementen. Dat doet men ook in dit e-mailbericht. De CTA is wel iets uitgebreider dan onder punt 2. Hoewel er in grote lijnen hetzelfde verteld wordt, komt er nu ook meer detail aan te pas. De woordkeuze is ook niet toevallig: exclusief, zichtbare verbeteringen, schoonheid… En zo komt de lezer een tweede keer uit bij dezelfde knop.

4 Eens je de kortingsbon hebt afgedrukt, moet je uiteraard ook het product nog gaan kopen in de winkel. Dus moet je het gamma van Purina ook herkennen. Dus wordt er afgesloten met een productfoto. Netjes naast elkaar, alsof ze in het winkelrek staan. Het is overigens ook een perfecte overgang naar de footer. Die ook weer expliciet verwijst naar de uitdaging om drie weken het juiste kattenvoedsel geven. Wie nu geen gezonde kat heeft…

mei 9, 2016Ann Flipkens
Previous storyEen herstart in een e-mail gegotenNext storyKeuzemogelijkheden in je e-mailcampagne
Home Stuur een kat een e-mail in 4 stappen
7 jaar geleden Cases, Hoe begin je met e-mailmarketing, Inspiratie!, Tips130
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Trends

Een succeskit voor e-mailmarketeers in 2012

Terwijl we nog steeds bekomen van 2011 uit te wuiven, staan we alweer enkele dagen in 2012. De goede voornemens zijn gemaakt en het inplannen van de talloze nieuwjaarsrecepties is intussen gebeurd. Maar hoe zit het met je e-mailmarketingplan voor het nieuwe jaar? jan 4, 2012Ann Flipkens

Cases, Inspiratie!, Tips

Hoe Touring in 8 stappen haar promotie aankondigt

Een besparing is een goed uitgangspunt om een aanbieding te lanceren. Dat geldt voor alle marketingkanalen, maar zeker ook voor e-mailmarketing. Als de werkende mens in de ochtendfile via het radionieuws heeft mogen vernemen wat allemaal de komende tijd duurder gaat worden, dan is een besparing van ruim 200 euro een goede trigger voor eenieder […]

Content, Design, Strategie, Tips

Uw lezer leest niet!

Mensen lezen geen e-mails of nieuwsbrieven, ze scannen ze. Dat verkondigde  Jacob Nielsen, een in het wereldje van internet bekende Deense consultant, reeds in de jaren negentig. jul 6, 2009Michelle Dassen

E-mailmarketing, Strategie, Trends

Nogmaals: een e-nieuwsbrief is de beste keus!

De wereld heeft de mond vol van e-marketing. En dan passeren allerlei mogelijkheden de revue. Natuurlijk is daar e-mailmarketing bij, maar af en toe is er een criticaster die de effecten van een e-gedreven marketing in twijfel wil trekken. Vandaag zijn we blij dat we die criticaster compleet ongelijk kunnen geven. mei 29, 2013Thomas Vangelooven

Cases, Design, Inspiratie!, Tips, Trends

Eenvoud als nieuwe trend in B2B

Niet alleen de toegang tot de inbox is belangrijk, ook de toegang tot de aandacht van de lezer is al even belangrijk. Er is een nieuwe trend in e-mailmarketing die opkomt. We houden het voortaan gewoon eenvoudig. apr 29, 2015Michelle Dassen

E-mailmarketing, Trends

Gmail verandert politiek voor afbeeldingen

Het is soms een nachtmerrie voor e-marketeers: afbeeldingen die standaard af staan in e-mailclients. Outlook is daar een hardnekkig voorstander van en Google volgde met Gmail dezelfde piste. Veiligheid was het gebruikte argument. dec 13, 2013Ann Flipkens

Social media

Kruip eens in de huid van de sociale media

Sociale media en e-mailmarketing zijn twee goede vrienden. Sociale media zijn de perfecte platformen om je opt-ins te verzamelen of om je content van je e-mailberichten te laten landen. Facebook, LinkedIn en anderen kunnen sterke partners zijn. Maar dan moet je natuurlijk ook vrienden verzamelen op diezelfde fanpagina’s of profielen. jun 6, 2012Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Tips, Trends

Spam, het negende werk van Flexmail helpt je overleven

Iedere e-marketeer krijgt er mee te maken. Spam is het grote doemspook waartegen we moeten vechten. Je kunt jezelf nog zo goed aan de nettiquette houden, er zijn altijd snoodaards in de wereld die er zich geen bal van aantrekken en ongelimiteerd ongevraagde e-mailberichten rondsturen over de meest twijfelachtige onderwerpen. okt 7, 2013Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,757

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,983

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail