Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, Hoe begin je met e-mailmarketing, Inspiratie!, Tips

Stuur een kat een e-mail in 4 stappen

Of toch tenminste naar zijn baasje. Met dit voorbeeld willen we graag tonen dat een eenvoudige boodschap “Ren naar de winkel en koop ons katten voedsel”, kan werken.

En dat gebeurt in vier wel doordachte stappen. Laat, voor je verder leest, even de afbeelding tot je doordringen. En controleer dan aan de hand van de tekst of dezelfde principes je duidelijk werden…

purinaDe header vertelt al alles

1 Het verleidingspel begint al in de header. Het is immers het eerste wat de lezer uiteraard ziet. Het logo van het product is dus aanwezig. Maar het is dit keer eerder in een bescheiden vorm. In dit bericht is het eerder een noodzaak – je weet hoe we anders steeds weer benadrukken dat het logo niet groot genoeg kan zijn – dan een nadeel. Het merk wil immers iets lanceren, niet werken aan haar imago.

Wat is dan wel groter en opvallend? De afbeelding van de kat moet ineens het onderwerp aansnijden. Dit bericht gaat over katten. Het tweede wat opvalt, groter dan het logo en bijna zo groot als de kattesnoet is de badge die een bon van 2 euro aankondigt. Zo is ineens het antwoord gegeven op de standaardvraag van de lezer: wat is mijn voordeel? De badge rechts daarvan spreekt van drie weken. In een vluchtige blik zou je daar een vorm van een deadline in kunnen zien. Als je verder kijkt, dan blijkt het te gaan om een aanbevolen drie weken dieet, maar ondertussen is het effect bereikt. Je bent aan het lezen.

Eén actie

2 Slechts één enkele Call-to-Action. Heel eenvoudig, test ons product en zie na drie weken een effect op de gezondheid van uw kat. Let op het woordgebruik. Men spreekt van testen, men geeft een termijn aan en men spreekt van een duidelijk voordeel. Ook hier weer de duidelijke link naar de vraag “what’s in for me?”. De doorklik wordt nog eens voorafgegaan door een aansporing. “Begin vandaag”, roept overigens onderhuids toch een zekere dwang tot klikken.

De knop zelf is voorzien van alle elementen die men aanraadt. De kleur is opvallend en afwijken van de rest van het e-mailbericht, maar toch weer in lijn met die eerste badge waar de korting aangekondigd wordt. Een pijltje vooraf roept beweging op. De tekst vertelt duidelijk wat er gaat gebeuren en het pijltje van de muis moet dan nog eens de bedoeling extra in de verf zetten. Hier klikken!

Herhalingsprincipe

3 Hier sluit men aan bij het principe van de herhaling. Een goede leerkracht herhaalt midden in de les even de belangrijkste elementen. Dat doet men ook in dit e-mailbericht. De CTA is wel iets uitgebreider dan onder punt 2. Hoewel er in grote lijnen hetzelfde verteld wordt, komt er nu ook meer detail aan te pas. De woordkeuze is ook niet toevallig: exclusief, zichtbare verbeteringen, schoonheid… En zo komt de lezer een tweede keer uit bij dezelfde knop.

4 Eens je de kortingsbon hebt afgedrukt, moet je uiteraard ook het product nog gaan kopen in de winkel. Dus moet je het gamma van Purina ook herkennen. Dus wordt er afgesloten met een productfoto. Netjes naast elkaar, alsof ze in het winkelrek staan. Het is overigens ook een perfecte overgang naar de footer. Die ook weer expliciet verwijst naar de uitdaging om drie weken het juiste kattenvoedsel geven. Wie nu geen gezonde kat heeft…

mei 9, 2016Ann Flipkens
Previous storyEen herstart in een e-mail gegotenNext storyKeuzemogelijkheden in je e-mailcampagne
Home Stuur een kat een e-mail in 4 stappen
6 jaar geleden Cases, Hoe begin je met e-mailmarketing, Inspiratie!, Tips130
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Trends

Website als vangnet voor e-mailadressen!

Digitale adressen, die vang je op een digitale wijze. Je website is één van de vele kanalen die je inzet om je e-marketinglijst te laten groeien. feb 15, 2014Ann Flipkens

Content, Tips

Bedenk een efficiënte onderwerpregel met deze checklist

Eén van de meest efficiënte middelen om een hoog openratio voor je e-mailcampagnes te verzekeren is simpelweg een pakkende onderwerpregel. Maar waar haal je de inspiratie keer op keer vandaan? Neem eens een kijkje naar deze checklist. feb 25, 2011Michelle Dassen

Afleverbaarheid, Tips

Recyclage van e-mailadressen

Yahoo begint met het recycleren van oude e-mailadressen. De actie start met het terugsturen – bouncen in een mooie vakterm – van alle e-mail van accounts die in aanmerking komen voor hergebruik. jul 7, 2013Ann Flipkens

Tips

Schilder met de alt-tag

Werken met afbeeldingen in een e-mailbericht is altijd een beetje gokken. Zeker als je als je de complete boodschap in prentjes wil verpakken. Heel wat e-mailclients hebben immers de optie ‘afbeeldingen voorvertonen’ standaard af staan. Toch is er een truc om over die drempel heen te stappen. apr 25, 2014Ann Flipkens

Content, E-mailmarketing

Wel of geen e-mail attachment?

Zondag 11 maart is er een opmerkelijke verjaardag te vieren. Het is dan 20 jaar geleden dat een Amerikaanse professor de allereerste bijlage toevoegde aan een e-mailbericht. Vandaag is een bijlage de normaalste zaak van de wereld. Alleen bij e-mailmarketing moeten we er anders over denken. mrt 9, 2012Ann Flipkens

Afleverbaarheid, E-mailmarketing

Op verzoek nog vijf vuistregels voor je onderwerpregels!

Terecht reageerde een lezer op onze vorige blog dat ons lijstje met aandachtspunten bij het schrijven van een onderwerpregel niet volledig was. Daarom krijgt u vandaag een nieuw lijstje en wees gerust, we zijn nog niet aan het einde. dec 15, 2009Ann Flipkens

E-mailmarketing, Inspiratie!, Strategie, Thema-mailings, Tips

Een sprekend beeld voor je boodschap

Dit bericht van een telecomoperator  kregen we in onze inbox. De boodschap is eenvoudig, de wijze waarop ze gebracht werd was omgekeerd evenredig verrassend. dec 11, 2014Ann Flipkens

Testing, Tips

Kortere onderwerpregels scoren betere ratio’s!

In het “email marketing metrics report” van het Amerikaanse ‘Mailermailer’ wordt aangetoond dat kortere onderwerplijnen duidelijk de lezer kunnen bekoren. Een analyse met een paar praktische TIPS… okt 6, 2009Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,509

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,830

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail