Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, Inspiratie!

Stuur een stappenplan

Het blijft in e-mailmarketing zoeken naar originele vormen om je boodschap over te brengen. Je moet steeds vaker opboksen tegen een overbevolking in een inbox. Daar bestaan twee remedies tegen, hou je bericht origineel en overzichtelijk. Het voorbeeld van ‘vlees in the box’ beantwoordt hier volledig aan.
vleesinthebox
Het is een nieuw concept dat mensen moet overtuigen om vlees via het internet aan te kopen. Webshops groeien als paddestoelen en de internauten vinden het tegenwoordig normaal om boeken en gadgets via internet te bestellen, zelfs pizza’s komen via een webshop aan huis. Maar vers vlees, dat is nog andere koek. Kijk even hoe de e-marketeer van dienst dit heeft aangepakt.

1 De header is duidelijk. Geen cryptische omschrijving, noch een promotionele boodschap. Er wordt gewoon sec verteld waarover het gaat. Dit gebeurt over de hele breedte van het bericht. In een preview venster is dit gewoon te zien. Let op de kleine gimmick. De O van box wordt een doos met een varkentje. Zowel tekstueel als visueel wordt de boodschap over gebracht.

2  Na de header wordt de boodschap in klare taal gebracht in een groot lettertype. Mocht de lezer de rest van de boodschap overslaan, dan heeft hij toch de essentie meegekregen. Let op dat de eerste zin het principe naar voor schuift, maar dat de tweede zin al dadelijk een antwoord wil geven op de mogelijke bezwaren die geuit kunnen worden. Vooral die ‘gekoeld’ staat er niet voor niets. Persoonlijk hadden we dit woordje verder naar voor geschoven.

3 Een stappenplan moet overtuigen. Het is een ongewoon product via het digitaal kanaal. Dus kunnen we beter doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is. In drie stappen wordt uitgelegd hoe je de steak aan huis geleverd krijgt. Er is slechts één stap die geïllustreerd wordt. Dat trekt natuurlijk het mensenoog. Dat heeft een reden, het belangrijkste argument, de lezer overtuigen dat het vlees correct en vers zal aankomen, wordt hier in de verf gezet. Het wordt gedaan met een blik achter de schermen. Onderzoek wees uit dat dergelijke insteken renderen.

4 Uiteraard is conversie het uiteindelijke doel van e-mailmarketing. Na de header, de USP en het stappenplan is het stilaan tijd voor een Call-To-Action. Deze geeft ineens een actief gevoel mee met de knop “bestel nu”. Als extra argument wordt er nog een korting ingezet. Het is immers een nieuw concept. Daarom heet die kortingscode ook zo. Hoe duidelijker de omschrijving, hoe gemakkelijker ze gebruikt wordt.

5 Hoe sterk de e-mail ook opgebouwd is, de footer is een beetje een afknapper. En daar merk je ook ineens de beperkingen als je met een afbeelding werkt. Het is misschien dan wel handig omdat alles een klik registreert en de lezer naar de website brengt. Maar het nadeel is dat maar één enkele klik onder je plaatje kan leggen. Een e-mailadres van een “mailto” voorzien is niet mogelijk en al evenmin kan je een echte url anders dan op de hoofd-url laten vallen. Gelukkig heeft het e-mailplatform er zelf nog even een correct uitschrijf doorklik onder gezet…

apr 3, 2015Ann Flipkens
Previous storyVier te mijden valkuilenNext storyVerzin eens een droedel voor je volgende e-mail
Home Stuur een stappenplan
8 jaar geleden Cases, Inspiratie!689
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  

Wat denkt de jeugd over de toekomst van e-mail?

De waarheid komt uit een kindermond. Dat heb je zeker al eens meer gehoord. In dit Youtube filmpje peilt een marketeer bij kinderen naar hun primair communicatie kanaal. ‘E-mail!’ klinkt het steeds weer. Zelfs als snoep en games, recht uit de pakjes vanonder de kerstboom, worden ingezet als omkoopmiddel. E-mail, want dat kunnen  jonge kinderen […]

E-mailmarketing

E-mailmarketing, waarom doen we het?

Het Amerikaanse marketingsherpa houdt al jaren de vinger aan de pols in e-marketingland. Met hun onderzoek leggen zij regelmatig de wortels bloot van nieuwe trends in e-mailmarketing. Zo hebben ze bij ‘Chief Marketing Officers’ gepeild naar het waarom. mrt 14, 2012Ann Flipkens

Wees hip, zet een Facebook knop in je e-mail

Volgens een rapport van Nielsen uit 2009 bleek dat toen aldoor twee derde van de internetpopulatie ruim tien procent van de online tijd doorgebracht werd op sociale websites. We konden geen recentere cijfers vinden, maar niemand zal de wenkbrauwen fronsen als we stellen dat het vandaag alleen maar meer kan zijn. En nu hebben emarketeers […]

Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Hoe begin je met e-mailmarketing, Inspiratie!, List Building, Strategie, Targeting, Tips

Drie maal een opt-in om van te leren

Het blijft een klassieker om met een formulier op een website e-mailadressen te verzamelen. Je kan kiezen voor de snelle aanpak waarbij je gewoon het e-mailadres vraagt en verder de toekomstige abonnee niet laat nadenken. Maar je kan het ook anders aanpakken. aug 25, 2015Ann Flipkens

E-commerce

Vijf tips voor een efficiënte transactiemail

Als e-marketeer heb je vast en zeker al gemerkt dat aankoopbevestigingsmails torenhoge open ratio’s halen. Daarom is het de uitgelezen kans om je reputatie als aanbieder eer aan te doen. Een checklijst.  jul 15, 2011Ann Flipkens

Design

HTML-berichten slaan aan

De meeste abonnees geven de voorkeur aan HTML-berichten. De (creatieve) mogelijkheden en de flexibiliteit van HTML zijn de smaakmakers. Maar voor je je creativiteit de vrije loop laat, denk dan aan de gouden regel: less is more.  mei 11, 2011Thomas Vangelooven

Tips, Trends

Zet een pin in je e-mail!

In het landschap van de sociale media is Pinterest een groeier. Vaak zetten we in ons e-mailverkeer een button voor Facebook en LinkedIn. Nu wordt het stilaan tijd om er een button van Pinterest aan toe te voegen. sep 13, 2013Thomas Vangelooven

Design, E-mailmarketing, Thema-mailings, Tips

10 tips om een promocode in je e-mailmarketing te integreren

Je ziet ze vaak voorbijkomen. E-mailberichten waar men met een promocode de lezer tracht te verleiden. Iedereen is het er over eens dat het de conversie gevoelig kan verhogen. Wie houdt er niet van een voordeeltje? Alleen moet je ook hier de regels van de kunst onder de knie krijgen. We zetten een paar tips […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,259

Een animated gif als een conversie aanjager

3,618

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,909

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail