Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Inspiratie!, Strategie, Tips

Stuur eens een adreswijziging

Je e-mail in de mailbox van de ontvanger krijgen. Dat lijkt soms niet zo eenvoudig. Want de grote e-mailproviders hebben zo allen hun eigen spelregels, om te bepalen wat in de primaire inbox terecht mag komen. En soms kan vindingrijkheid een handje helpen. Door bijvoorbeeld een adreswijziging uit te sturen.

sonos_nieuw_adresGmail.com, Outlook.com en Yahoo.com om de drie grootste maar te noemen, hebben elk hun eigen methode om te bepalen wat ze met je e-mailbericht bij aankomst zullen doen. In ieder geval zijn er twee elementen die elk in hun overweging meenemen. Je reputatie als afzender, maar ook wat er met je e-mail gebeurt nadat ze het in een inbox hebben afgeleverd.

De reputatie van je emailplatform mag dan nog vlekkeloos zijn, dat is nog geen garantie dat het in de primaire inbox van je contact valt. Omdat deze laatste bijvoorbeeld nooit heeft laten blijken dat de inhoud van je berichten relevant zijn. Maar waar bij contact A je bericht in de spamfolder belandt, kan hetzelfde bericht bij contract B perfect op de beste plek vallen. Zo is het perfect mogelijk dat Google haar eigen aanbiedingen in een Gmail account onder de reclame tab onderbrengt.

Hoe komt dit? Er zijn verschillende mechanismen die dit beslissingsproces ondersteunen. Deze gelden niet alleen voor de grote drie, maar ook voor alle webbased e-mailplatformen.

Bezig zijn met de inhoud

Een e-mail die geopend wordt – niet alleen je e-marketingplatform registreert dit – wordt door je provider als positief aanzien. Als je opent en leest, dan zal het zeker de nodige aandacht waard geweest zijn. Anderzijds is deze parameter niet de belangrijkste, zeker nu afbeeldingen op automatisch downloaden kunnen gezet worden in een aantal webbased clients. En dus gelezen een klein beetje gesimuleerd wordt.

Een antwoord (reply) op een e-mailbericht scoort ook meteen goede punten. Want als je het een antwoord waard vindt, dan was niet alleen de inhoud belangrijk, maar ook relevant. Anders zou je contact niet reageren. Wil je deze actie een klein beetje stimuleren? Wel vervang als de bliksem het no-reply e-mailadres in een echt adres en probeer ook eens de Call-to-Action als een reply op dit bericht te organiseren.

De handelingen met je bericht

Als je contact je bericht naar de spamfolder – zelfs na gelezen te hebben – sleept, dan scoor je dadelijk negatief. Geruchten willen dat dit maar twee keer moet gebeuren met je specifieke bericht als afzender en al je andere berichten volgen automatisch dezelfde weg. Een bericht verwijderen zonder het te openen, heeft een zelfde effect.

Gelukkig zijn er steeds meer internauten die doorkrijgen dat de e-mailproviders iets te rigoureus omgaan met dit principe. Zij scannen dus regelmatig hun eigen spam-box om te kijken of er toch geen relevante e-mail in verdwaald is. Verplaatsen ze deze terug naar de inbox of een andere mailfolder, dan scoor je weer zeer sterk positief. Een e-mailprovider zal er ook voor opletten je niet te irriteren.

Wat er met je e-mailadres gebeurt.

Krijg je de tegenzijde van het e-mailverkeer zo ver dat ze je e-mailadres in hun adresboek opnemen, dan krijg je wel echt een zeer krachtig signaal. Want zo geef je duidelijk te kennen dat je dit e-mailadres in de toekomst als relatie wil aanhouden. En waar hoort de bijhorende e-mail thuis? In de inbox natuurlijk. Blijkbaar is dit voor de verschillende providers dan ook een sterke “JA”, waar ze ook rekening mee houden.

Dat Sonos een bericht stuurt om een nieuw e-mailadres te melden, antwoordt perfect aan deze regel. De focus is duidelijk, want er is maar één boodschap. Iedere fan van Sonos die op hun verzoek ingaat en het nieuwe adres in zijn adresboek plaatst, is weer een extra garantie op zichtbaarheid. Onderzoek wees uit dat e-marketeers eigenlijk zelden naar deze tactiek grijpen. Misschien een idee om uit te proberen…

apr 23, 2015Ann Flipkens
Previous storyEen clubbericht is net dat tikkeltje exclusiever!Next storyEenvoud als nieuwe trend in B2B
Home Stuur eens een adreswijziging
8 jaar geleden Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Inspiratie!, Strategie, Tips404
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Tips, Trends

Trends in e-mailmarketing

E-mailmarketing draait altijd op het scherp van de snede. Het is een relatief modern marketinginstrument dat ook nog eens via snel evoluerende dragers verspreid wordt. jan 29, 2014Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Personalisatie, Social media, Tips, Trends

Kruip voor relevantie in een mijngang!

Als je in onderzoek over e-mailmarketing snuistert, dan komt de relevantie van je bericht toch altijd weer bovendrijven. Er wordt zelfs gesuggereerd dat contacten na een niet relevante e-mail soms gewoon afhaken. De soep zal wel niet zo heet gegeten worden als ze opgediend wordt, maar het is alleszins een aandachtspunt voor de e-marketeer. nov […]

Span een vangnet onder je opt-in

Een eenvoudige manier om je e-maillijsten aan te vullen, is een inschrijfformulier op je website plaatsen. Daar hebben we allemaal voor gezorgd. Maar soms kan het mislopen… feb 13, 2013Ann Flipkens

Content, E-mailmarketing, List Building, Tips

Geef de klanten waarde voor hun e-mailadres

Klanten en prospecten geven maar om één enkele reden hun e-mailadres weg: ze verwachten dat het hen iets oplevert. Bekijk hier eens hoe de kledingwinkel Hunkemöller de e-mailcommunicatie inzet. mrt 23, 2011Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie, Targeting, Tips

Hoe vaak is te vaak?

Wat is de beste frequentie? Hoe vaak moet je een e-mail zenden naar je contact vooraleer het te vaak is? Een juist antwoord op deze vraag bestaat niet. Helaas varieert dit van bericht tot bericht en van product tot product. Maar voor de beginners in het vak willen we graag nog eens enkele vuistregels meegeven. […]

Trends, Wetgeving

E-mail, veiligheid en privacy…

Er is zoiets als het briefgeheim. De post mag nooit je brieven openen en daar in snuffelen. De overheid overigens ook niet, tenminste niet zonder een gerechtelijk bevel. En daar zijn we redelijk gerust over. mrt 22, 2014Thomas Vangelooven

Design, E-mailmarketing, Tips

Kies voor een sobere e-mail in menustijl!

Voor een e-marketeer is het steeds weer balanceren op een slappe koord. Wat kies ik uit mijn ongelofelijke rijkdom aan informatie om in mijn e-mailbericht te stoppen? Wat is nog net aanvaardbaar voor de lezer en wanneer wordt het ‘te veel’? aug 17, 2012Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Strategie, Trends

Gouden medaille voor e-mail volgens Amerikaans onderzoek

Onderzoek van het Amerikaanse Pew Research Center heeft aangetoond dat e-mail op dit ogenblik het belangrijkste werk instrument is, voor eenieder die professioneel aan de slag is. jan 24, 2015Thomas Vangelooven

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,509

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,830

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail