Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Inspiratie!, Strategie, Tips

Stuur eens een adreswijziging

Je e-mail in de mailbox van de ontvanger krijgen. Dat lijkt soms niet zo eenvoudig. Want de grote e-mailproviders hebben zo allen hun eigen spelregels, om te bepalen wat in de primaire inbox terecht mag komen. En soms kan vindingrijkheid een handje helpen. Door bijvoorbeeld een adreswijziging uit te sturen.

sonos_nieuw_adresGmail.com, Outlook.com en Yahoo.com om de drie grootste maar te noemen, hebben elk hun eigen methode om te bepalen wat ze met je e-mailbericht bij aankomst zullen doen. In ieder geval zijn er twee elementen die elk in hun overweging meenemen. Je reputatie als afzender, maar ook wat er met je e-mail gebeurt nadat ze het in een inbox hebben afgeleverd.

De reputatie van je emailplatform mag dan nog vlekkeloos zijn, dat is nog geen garantie dat het in de primaire inbox van je contact valt. Omdat deze laatste bijvoorbeeld nooit heeft laten blijken dat de inhoud van je berichten relevant zijn. Maar waar bij contact A je bericht in de spamfolder belandt, kan hetzelfde bericht bij contract B perfect op de beste plek vallen. Zo is het perfect mogelijk dat Google haar eigen aanbiedingen in een Gmail account onder de reclame tab onderbrengt.

Hoe komt dit? Er zijn verschillende mechanismen die dit beslissingsproces ondersteunen. Deze gelden niet alleen voor de grote drie, maar ook voor alle webbased e-mailplatformen.

Bezig zijn met de inhoud

Een e-mail die geopend wordt – niet alleen je e-marketingplatform registreert dit – wordt door je provider als positief aanzien. Als je opent en leest, dan zal het zeker de nodige aandacht waard geweest zijn. Anderzijds is deze parameter niet de belangrijkste, zeker nu afbeeldingen op automatisch downloaden kunnen gezet worden in een aantal webbased clients. En dus gelezen een klein beetje gesimuleerd wordt.

Een antwoord (reply) op een e-mailbericht scoort ook meteen goede punten. Want als je het een antwoord waard vindt, dan was niet alleen de inhoud belangrijk, maar ook relevant. Anders zou je contact niet reageren. Wil je deze actie een klein beetje stimuleren? Wel vervang als de bliksem het no-reply e-mailadres in een echt adres en probeer ook eens de Call-to-Action als een reply op dit bericht te organiseren.

De handelingen met je bericht

Als je contact je bericht naar de spamfolder – zelfs na gelezen te hebben – sleept, dan scoor je dadelijk negatief. Geruchten willen dat dit maar twee keer moet gebeuren met je specifieke bericht als afzender en al je andere berichten volgen automatisch dezelfde weg. Een bericht verwijderen zonder het te openen, heeft een zelfde effect.

Gelukkig zijn er steeds meer internauten die doorkrijgen dat de e-mailproviders iets te rigoureus omgaan met dit principe. Zij scannen dus regelmatig hun eigen spam-box om te kijken of er toch geen relevante e-mail in verdwaald is. Verplaatsen ze deze terug naar de inbox of een andere mailfolder, dan scoor je weer zeer sterk positief. Een e-mailprovider zal er ook voor opletten je niet te irriteren.

Wat er met je e-mailadres gebeurt.

Krijg je de tegenzijde van het e-mailverkeer zo ver dat ze je e-mailadres in hun adresboek opnemen, dan krijg je wel echt een zeer krachtig signaal. Want zo geef je duidelijk te kennen dat je dit e-mailadres in de toekomst als relatie wil aanhouden. En waar hoort de bijhorende e-mail thuis? In de inbox natuurlijk. Blijkbaar is dit voor de verschillende providers dan ook een sterke “JA”, waar ze ook rekening mee houden.

Dat Sonos een bericht stuurt om een nieuw e-mailadres te melden, antwoordt perfect aan deze regel. De focus is duidelijk, want er is maar één boodschap. Iedere fan van Sonos die op hun verzoek ingaat en het nieuwe adres in zijn adresboek plaatst, is weer een extra garantie op zichtbaarheid. Onderzoek wees uit dat e-marketeers eigenlijk zelden naar deze tactiek grijpen. Misschien een idee om uit te proberen…

apr 23, 2015Ann Flipkens
Previous storyEen clubbericht is net dat tikkeltje exclusiever!Next storyEenvoud als nieuwe trend in B2B
Home Stuur eens een adreswijziging
5 jaar geleden Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Inspiratie!, Strategie, Tips353
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Cases, Inspiratie!, Strategie, Thema-mailings

Seizoensbericht met 6 scherpe kenmerken

De context waarbinnen iemand een e-mailbericht ontvangt is zeer relevant. Soms helpt de kalender ons een handje met die relevantie. We zijn weer in voor een reeks seizoengebonden e-mailcampagnes. okt 9, 2015Thomas Vangelooven

Mobile, Trends

Nog een argument voor mobiel!

Je moet als e-marketeer altijd op vinkenslag liggen. De wereld van e-marketing van vandaag is niet meer dezelfde als deze van morgen. In de wereld van de print kan men jaren teren op standvastigheid. In e-mailmarketing kun je dit juist niet. Eén van deze snelle evoluties is te zoeken in de hoek van de tools […]

Omdat stilzitten nog steeds geen optie is!

Vorige week verhuisde de masterclass die Flexmail regelmatig organiseert naar een nieuwe locatie. De class verzamelde in de nieuwe kantoren van Flexmail in Brussel. Naast een boeiende discussie over e-mail adressen kwamen de klassieke ingrediënten over e-mailmarketing aan bod. jun 30, 2010Thomas Vangelooven

Mobile

Is jouw e-mailcampagne geschikt voor mobiele dragers?

Met steeds meer nieuwe platformen om je e-mail te openen en te lezen, wordt het hoog tijd voor e-mailmarketeers om een gedifferentieerde strategie voor de verschillende kanalen te bedenken. Smartphones prijken bovenaan de lijst. mrt 2, 2011Michelle Dassen

Cases, Strategie, Tips

E-mailadressen verzamelen met gratis advies

Iedereen heeft wel zijn methode om e-mailadressen op een doordachte manier te verzamelen. Want e-mailadressen met een gekende geschiedenis zijn oneindig veel meer waard dan adressen die je – op het randje van het legale – zo maar her en der bijeen sprokkelt. jun 21, 2014Ann Flipkens

Cases, Design, Inspiratie!, Tips, Trends

Eenvoud als nieuwe trend in B2B

Niet alleen de toegang tot de inbox is belangrijk, ook de toegang tot de aandacht van de lezer is al even belangrijk. Er is een nieuwe trend in e-mailmarketing die opkomt. We houden het voortaan gewoon eenvoudig. apr 29, 2015Michelle Dassen

E-mailmarketing, Inspiratie!, List Building, Personalisatie, Tips

Vertel in 5 stappen je klant dat je hem wil leren kennen

Eerder deden we al in enkele stappen uit de doeken hoe je een goede opt-in organiseert op je website. Uiteraard volgt daarop een welkomstboodschap. Dat is de basis. Meestal is de volgende stap dat het commerciële verhaal per e-mail wordt ingezet. Schoenenfabrikant Duo pakt eerder verrassend uit. nov 17, 2014Michelle Dassen

E-mailmarketing, Privacy, Wetgeving

Hoe communiceer jij veranderingen in je Algemene Voorwaarden?

Als je al in volle voorbereiding bent voor de GDPR, dan is de kans groot dat je een aantal zaken hebt aangepast in je algemene voorwaarden. Hoe kan je je deze wijzigingen – zoals het hoort – duidelijk communiceren naar je klanten? Vandaag belichten we een zeer goed voorbeeld van Linkedin. Wanneer je een wettelijke […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,665

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail