Met e-mailmarketing kan je veel meer dan occasioneel een e-mailbericht versturen. En zelfs dat e-mailbericht kan meer vormen aannemen dan dat je denkt. Waarom niet eens een cursus organiseren met je e-mailplatform?
Content, daar draait het in de maatschappij van vandaag om. Internet heeft op dat vlak een hele wereld ontsloten. Dat heeft als positieve kant dat de honger naar relevante informatie bij de actieve consument alleen nog maar groter is geworden.
Cursus programmeren
Waarom zou je daar niet op inspelen? Er zijn in je omgeving van diensten en producten genoeg onderwerpen te vinden waar je heel veel relevante informatie over kan verstrekken. Soms doe je dat nu reeds in de vorm van een ‘witboek’ of een ‘boekje’ in de vorm van een pdf. Als je deze informatie nu eens in de vorm van een cursus aanbiedt?
Een cursus is eigenlijk niet meer dan een reeks van e-mailberichten waarin je de inhoud van je verhaal gefaseerd en netjes gestructureerd uitschrijft. Via de mogelijkheden van scenario’s of de automatische beantwoorder van je e-mailplatform zet je het ritme uit dat de ‘student’ moet voorzien van de volgende les. Als je met scenario’s kan werken, is het misschien ook goed om je lessen aan te passen in functie van doorklikken in tekst in de e-mail.
Content aankondigen
Met een aankondiging op je webstek dat er een gratis digitale cursus ter beschikking staat, ga je misschien weer een extra aantal bezoekers verleiden om hun e-mailadres achter te laten. Want voor goede content is men tot veel bereid. Als je verhaal in de diverse afleveringen waard om lezen is, dan blijven de lezers je volgen.
En dan komt de stap om op een subtiele manier over te gaan naar conversie. Je mag de les gerust eindigen met een wat commerciëlere insteek waarbij producten of diensten worden voorgesteld. Het is aan de nieuwsgierige lezer om na de cursus gevolgd te hebben ook daar even een kijkje te nemen.
Goed afsluiten
Eindig je cursus in ieder geval met een afsluitende enquête. Was het nuttig? Wat heb je bijgeleerd? Wat had je graag nog in de lessen zien terugkomen? En natuurlijk mag de vraag of je nog extra informatie over producten en diensten mag sturen niet ontbreken. Want conversie bereiken is nog steeds ons doel!