Vandaag hebben we een B2B voorbeeld van eigen bodem. De zakelijke poot van Vlaanderens telecom bedrijf kwam met deze aparte aanpak voor ondernemers en managers met weinig tijd.
1 De header, natuurlijk voorzien van het logo dat zo typisch herkenbaar is. Met slechts één enkele aanvulling: “Business”. Verder wordt het geheel zeer sober gehouden. Geen enkele afleiding is voor de gehaaste mogelijk. De boodschap is klaar: “het zijn wij en het is zakelijk”.
2 De boodschap die achter het e-mailbericht zit. Niet meer dan twee zinnen, met het voornaamste vooraan. Lekker in grote chocoladeletters. Het is in één oogopslag te vangen, zonder dat je de bril moet opzetten. Elke druk bezette mens die even door zijn berichten scrolt op een iDevice heeft het zo gezien en kunnen lezen. In de B2B wordt tegenwoordig e-mail in meer dan 60 procent van de gevallen voor een eerste keer gezien op een smartphone.
3 De eerste echte droedel. De naam van het pakket dat zakelijke klanten meestal al hebben – het is duidelijk een “upselling” e-mail – gecombineerd met een ander pakket waarmee al heel veel gecommuniceerd werd geeft gratis bellen. Dit alles in een leuke droedel. Men moet niet meer lezen om te begrijpen. Het is ook een vorm die nieuwsgierigheid opwekt. Let ook op het streepje fluo on de productnaam.
4 Hier vallen voor een stuk terug op het principe van herhaling, maar wordt er nog een service element aan toegevoegd. Er staat een helpdesk speciaal klaar voor de zakelijke klanten. Dat wordt weer in een nieuwe droedel duidelijk gemaakt. Hier werkt met iconen die ook een zekere vorm van herkenbaarheid hebben, ook buiten de context van het bericht. Elke icoon heeft ook weer een onderschrift in een groter lettertype met een streepje fluo. Je moet als lezer echt geen moeite doen om de boodschap mee te pikken.
5 En dan komen we toe aan de Call-to-Action. Ook hier worden de zaken anders dan gewoonlijk aangepakt. Er is eerst de klassieke CTA, met een doorklik naar de website. De boodschap op de CTA is duidelijk, je mag je formule gaan uitkiezen. Maar de tweede CTA drijft even weg van de klassieke digitale reactie. Een telefoonnummer waar iemand op je zit te wachten om de juiste formule uit te zoeken, het kan dit keer de snelste weg zijn.
Want als je dit bericht op je smartphone bekijkt, dan herkent de e-mailsoftware dit als een telefoonnummer. Dus even aanraken en je hebt de servicedesk aan de lijn. Handig voor die ruim 60 procent zakelijke gebruikers die je e-mail via de smartphone raadplegen. Wat doe je als je even tijd hebt? Voor conversie zorgen op een e-mail?