Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Geen categorie

Tell-a-friend is handig, maar niet waterdicht

Via tell-a-friend worden ongevraagd berichten verzonden. Er bestaan nogal wat misverstanden over dit systeem. De consument drukt weliswaar op de knop, maar de aanbieder is verantwoordelijk voor het daadwerkelijke verzenden. Ontdek hier of jij conform de wetgeving bent. 

De tell-a-friend-knop is de digitale vorm van mond-tot-mondreclame. Marketeers bouwen de knop in de e-mails in en moedigen de ontvanger aan om er op te klikken. Dat is een efficiënte methode om nieuwe klanten te werven. Maar uiteindelijk gaat het om het ongevraagd versturen van e-mails, waar jij als aanbieder verantwoordelijk voor bent.

Anti-spamwet

De wetgeving is duidelijk. In principe heb je een opt-in nodig voordat je commerciële e-mails mag verzenden. De wet elektronische handel zegt specifiek “het gebruik van elektronische post voor reclame is verboden zonder de voorafgaande, vrije, specifieke en geïnformeerde toestemming van de geadresseerde van de boodschappen”.

Gaatjes

De wet zegt echter niet hoe de marketeer die opt-in moet bekomen. Je kan dus de vereiste toestemming krijgen bij het versturen van een eerste e-mail. Je moet als verzender wel met een aantal voorwaarden rekening houden.

Eén belangrijke bepaling stelt dat de e-mail géén commerciële content mag bevatten. De e-mail mag dus wel expliciet vragen om een opt-in, maar je mag er geen aanbieding aan koppelen. Dat wil dus zeggen dat een ‘tell-a-friend’-knop in se niet mag, omdat die link alleen toegevoegd wordt in commerciële mailings naar reguliere abonnees.

Controles

Controles op de wet zijn er weinig tot niet. Alleen wanneer er veel klachten binnenkomen, wordt de verzender onderzocht. Je kan dus stellen dat de ‘tell-a-friend’-link handig is om de wetgeving te omzeilen, omdat ontvangers anders reageren dan de wethouder. Zij gaan er immers vanuit dat de e-mail afkomstig is van een vriend.

Uitzonderingen

Hierop zijn twee uitzonderingen. Je hoeft geen voorafgaande toestemming te vragen van ontvangers die reeds klant bij je zijn of van rechtspersonen (bijvoorbeeld met het e-mailadres info@…).

Nederland

In Nederland is het verboden om e-mails te sturen zonder voorafgaande toestemming. Ook niet als het doel van de e-mail is om die opt-in te verkrijgen. Als internauten op eigen initiatief deelnemen aan het ‘tell-a-friend’-systeem, gaat dat niet op. Er mag dan wel geen beloning tegenover staan. De ontvanger moet bovendien direct kunnen zien op wie zijn initiatief de berichten zijn verstuurd. Tevens moet die persoon vooraf het hele bericht dat verzonden wordt, kunnen inzien.

Daarnaast moeten ‘tell-a-friend’-berichten duidelijk als reclame herkenbaar zijn. Dat kan door bijvoorbeeld het woord ‘advertentie’ boven het bericht te plaatsen.

Sla geen misser en ga in zee met het professionele e-mailmarketingplatform Flexmail. Hier kan je ons contacteren.

aug 24, 2011Thomas Vangelooven
Previous storyWat staat er in de wet over de opt-in?Next storyDrie manieren om de aandacht van je abonnee vast te houden
Home Tell-a-friend is handig, maar niet waterdicht
11 jaar geleden Geen categorie176
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  

Het gros van het e-mail verkeer is spam

Het Amerikaanse Messagelabs ziet tijdens haar core-activiteit behoorlijk wat e-mail verkeer uit de hele wereld op haar servers passeren. En dit leidt tot een onthutsende vaststelling. Hoewel sinds vorige maand een daling van 2,1 procent werd waargenomen, blijft wereldwijd de spam ratio op 86,4 procent hangen. okt 26, 2009Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie, Trends

E-mailbarometer: E-mailmarketing blijft groeien!

Het begin van een traditie, de e-mailbarometer van Flexmail heeft nu haar eerste update achter de rug. Gestart eind 2013, volgde in het laatste kwartaal van 2014 een nieuwe bevraging naar het gebruik van e-mail als marketinginstrument in België. Vandaag zijn de cijfers bekend. feb 28, 2015Michelle Dassen

Strategie, Trends

Trends en aandachtspunten in e-mailmarketing anno 2013

E-mailmarketing staat steeds weer voor de uitdaging om niet alleen mee te gaan met de tijd, maar ook om vernieuwend uit de hoek te komen. Bovendien zijn de mogelijke hobbels op de digitale weg steeds weer anders. Het Amerikaanse MarketingSherpa vroeg aan meer dan 1.000 e-marketeers waar nu de uitdagingen liggen die hun bezig houden. […]

Een nachtmerrie voor de e-mail marketeer

Vorige week hielden we al een weddenschap (E-mail wordt in de toekomst allicht minder goedkoop) dat de denkpiste van de digitale postzegel de komende weken opnieuw de kop zou opsteken. Dit weekend werd bekend dat Yahoo Research werkt aan Centmail, een anti spam project. Je betaalt een cent aan een goed doel en in je […]

Content, E-mailmarketing, Strategie

Een goede landingspagina vergt een goed recept!

Het is niet moeilijk om over de juiste e-marketing instrumenten te beschikken. Advertentie platformen van het type ‘betaal per klik’ en e-mail platformen hebben uiteindelijk maar één doel: actie genereren bij de prospecten en de klanten. Doorklikken naar schitterende aanbiedingen, aanvullende informatie op de website of een landingspagina om er maar enkele te noemen. jan […]

Afleverbaarheid, Content, E-mailmarketing

Wie heeft de origineelste onderwerpregel?

E-mail marketing is nog steeds groeiend. Iedereen met een mailbox of twee, drie … weet dit. Dagelijks krijg je wel e-mails met aanbiedingen of met oplossingen voor problemen waarvan je zelfs niet eens wist dat je ze had. jul 9, 2009Ann Flipkens

E-mailmarketing, List Building, Social media

Facebook als bron van nieuwe contacten

Het aanvullen van je e-marketinglijsten met nieuwe contacten is een kunst. Elke bron die je kunt aanboren is mooi meegenomen. Het lijkt misschien een tikkeltje bizar, maar ook Facebook kan je hierbij goed van dienst zijn. apr 10, 2013Ann Flipkens

Targeting

Je weet al wat je klant relevant vindt!

Bij klanten moet je volgens de huidige regelgeving niet om een opt-in bedelen alvorens je alle registers van je e-mailmarketingplan opentrekt. Maar besef goed dat niet iedere klant op al die e-mail zit te wachten. sep 23, 2009Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,259

Een animated gif als een conversie aanjager

3,615

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,908

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail