Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, Strategie, Tips

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

We kennen ze allemaal, klanten waar we na verloop van tijd niets meer van horen. Ze genereren geen omzet meer en verschijnen ook niet meer in het verkooppunt. Met e-mailmarketing is snel een bericht samengesteld om klanten uit hun winterslaap te halen. Dat is wat de keten van Ibis Hotels zo vlak voor de zomer deed.
ibis_welkomMaar wees zelf goed wakker als je zo een bericht opstelt, want als je een slapende klant wil wekken, dan moet je dat met bravoure doen! We bekeken het bericht en er borrelden 10 kritisch en  minder kritische noten op!

1 Dit is een klassieker van formaat. Probeer je eigen afzender adres in de vriendenlijst van je contact te krijgen. Dan passeer je vrijwel gegarandeerd de vele filters die op loer liggen om spam tegen te houden. Alleen is dit e-mailadres al zeker geen gemakkelijk herkenbaar adres. Het heeft eerder weg van een handig ezelsbruggetje van een computernerd die alles moet beheren. Wat is er verkeerd aan “welcome@ibis-hotels.com”?

2 Als slapende klant weet ik misschien niet eens meer waar Ibis voor staat. Ja, er staat wel in een klein lettertje Hotels op het logo, maar daar is snel over heen gekeken. Ons oog gaat dadelijk naar de glimlachende juffrouw. Vriendelijk, dat wel, maar als ik een kamer boek zal ik de dame er zeker niet bij krijgen. Wat is er mis aan een afbeelding van een mooie kamer? Gewoon het product laten zien voor een klassieke “aha-erlebnis” is hier het magische toverwoord!

3 Ach, juist, hotels, nu weet ik het weer… U hoort de reactie al van ver… alleen, een invulformulier in een email werkt niet. Daar zou overigens iedere marketeer behoorlijk wat geld voor over hebben. Dus wordt hier met een afbeelding van een formulier iets gesuggereerd. Klikken om even een stad in te vullen brengt ons naar de website. Iets wat je contact eigenlijk niet verwacht. Verwarring scheppen is wel het laatste dat je moet doen. Bovendien is de notitie stad en land voldoende. Hotelcode neemt ineens het pleziergevoel weg. Het komt zo dwingend over. Even voor de lol kijken of er in Parijs iets leuks te vinden is, wordt zo een beetje in de kiem gesmoord. Een grafisch element met daarin het formulier met een CTA zoals zoek hier uw favoriete bestemming zou meer uitnodigend zijn.

4 Fijn dat je mij met mijn naam aanspreekt. Nog veel leuker vind ik dat het je er nog eens goed inwrijft: “even geleden dat u gereageerd heeft op…”  Het laatste wat je moet doen is je klant opzadelen met een schuldgevoel. Het is normaal dat jij als onderneming je best doet om een klant een aanbieding voor te schotelen. Het is al even normaal dat de klant hier niet op ingaat. Wat is er verkeerd aan “We hebben je gemist”of “Misschien kan deze zomeraanbieding je wel verleiden…” ?

5 Wel Ibis, ik vind het geweldig dat jullie mijn leven willen vergemakkelijken. Service heeft in deze tijd dan toch nog iets te betekenen. Ik wil best die aanbieding op mijn maat wel eens zien. Dus ik klik even door. Om op de landingspagina van een koude douche voorzien te worden. De website vraagt me om in te loggen. Dan pas krijg is al dat moois te zien. Hallo dames en heren van Ibis, tot enkele ogenblikken geleden was ik me eigenlijk niet meer bewust van jullie bestaan. Wat denk je dat de kans is dat ik mijn code om in te loggen nog herinner? Geef dat even mee in de onderliggende url van de doorklik. Dan zie ik dadelijk dat verleidelijk aanbod. Overigens, waarom kwam je niet op het idee om mijn e-mailbericht naast mijn naam ineens te diversifiëren met het aanbod zelf?

6 Exclusieve internet aanbiedingen? Hoezo, kreeg ik geen persoonlijke aanbieding op mijn maat? Maar goed, ik wil die aanbiedingen wel even bekijken. Doorklikken brengt ons op een landingspagina, speciaal bedoeld voor Nederlanders. Oeps Ibis, zijn jullie mijn adres dat ik bij de laatste boeking opgaf vergeten? Dan hadden jullie geweten dat ik naar de Belgische pagina, Nederlandstalige sectie moest afgeleid worden. Allicht was dit reactiveringsbericht een standaardmail voor het Nederlandse taalgebied. Tja, een gevoelige snaar geraakt!

7 We zijn aan de standaard footer van het bericht aangekomen. We krijgen voor de derde keer aanbiedingen en acties onder de neus geduwd. Als we na de eerste en de tweede keer niet overtuigd waren, dan zullen we dat bij een derde keer ook niet zijn. Maar nu je het toch over voordelen en loyalty hebt, misschien moeten we het eens omkeren. Wie weet is er wel een reden waarom ik niet meer geboekt heb. Dan is nu het moment om dit te vragen… een knop met “wat mist u bij ons?” of “waarmee kunnen we u van dienst zijn?” zijn daarvoor de perfecte triggers. En misschien zelfs niet eens wachten tot het laatste moment om deze mogelijkheid onder de aandacht te brengen. Dergelijke footer zou je beter als header presenteren.

8 Nog wat standaardhap in de vorm van grijze massa. Je moet al een geoefend oog hebben om hier iets in te zien. En ook hier is er weer een stukje herhaling. Er wordt nu al voor de tweede keer aangeboden om mijn gegevens te wijzigen. En neen geachte Ibis, ik herinner nog steeds mijn wachtwoord niet. Waarom dergelijke kleine dienst-linken niet helemaal onderaan plaatsen? Want voor de sociale acties is er wel degelijk meer en betere zichtbaarheid gewenst. Doorsturen naar een vriend kan je met een mooi standaard logo helder maken in één oogopslag.

9 Hetzelfde geldt overigens voor het logo van Facebook. Dat mag gerust wat groter en heeft niet een extra “volg ons” nodig. Je contact kent zijn wereld wel. En als je dan toch bezig bent, zet dan ineens het Google+ logo erbij. Vermits je het op de website ook brengt. En waarom niet ineens je eigen ibis app promoten? Je wil niet weten hoeveel hoeveel van je contacten dit bericht op hun smartphone lezen…

10 Breng alleen informatie die relevant is. De auteursrechten van de gebruikte foto’s zijn niet echt relevant voor je klant. Integendeel, het schept nog een negatief beeld. Je wil hip overkomen met je e-mailbericht, je wil je contact verleiden met je product en je komt niet verder dan wat stock fotografie. Is er dan geen enkele hoteldirecteur met een goed digitaal fototoestel?

jun 27, 2014Ann Flipkens
Previous storyHet ideale moment om campagnes te verzenden, mythe of werkelijkheid?Next storyVijf gewetensvragen bij een e-mailtemplate
Home Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering
9 jaar geleden Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, Strategie, Tips4,979
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Cases

BrokerMail: “unieke combinatie zorgt voor 100 procent tevreden klanten”

Content is de sleutel voor efficiënte e-mailcommunicatie. Zo denkt BrokerMail er ook over. Het gemeenschappelijke initiatief van NewsMaster Publishing en Nextmove biedt een uniek ‘e-newsletter’-concept aan, specifiek voor zelfstandige verzekeringsmakelaren met of zonder bankactiviteiten. feb 1, 2012Michelle Dassen

Tips

Moedig lijstgroei aan met een wedstrijd

Het overkomt ons allemaal. Ook de beste e-mailmarketeers onder ons worden van tijd tot tijd geconfronteerd met krimpende mailinglijsten door bounces, uitschrijvingen en spamklachten. Het organiseren van een wedstrijd kan het tij snel doen keren.  sep 23, 2011Ann Flipkens

Events

Nieuwe versie Flexmail gepresenteerd!

Dat het e-mail segment binnen alle marketing inspanningen aan een forse groei bezig is, dat zal niemand verbazen. Dat elke e-mail marketingcampagne een redelijke conversie geeft, dat weten we allemaal ook uit ervaring. Maar is meer mogelijk? Op het seminarie ”Haal nog meer uit je e-mailmarketing !” werd hierover doorgedacht en kregen de deelnemers een […]

Events

Stilzitten is geen optie! MasterClass e-mailmarketing

Als stilzitten geen optie is, dan is misschien de MasterClass e-mailmarketing iets voor jou!Reflectie over e-mailmarketing, je kennis en vaardigheden verder uitbouwen en sectorgenoten ontmoeten zijn de troeven van de MasterClass e-mailmarketing die door Flexmail georganiseerd wordt. nov 3, 2009Ann Flipkens

Boeiende discussie over e-marketinglijsten in tweede Masterclass

In de tweede masterclass die Flexmail organiseerde in samenwerking met 2imagine, lieten de deelnemers zich niet onbetuigd. Er ontspon zich bij de voorstelling van het webplatform van Flexmail een boeiende discussie over het beheren van e-marketinglijsten. jan 21, 2010Thomas Vangelooven

Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Strategie, Testing, Tips, Trends

Nogmaals, de juiste dag?

E-mailmarketing is de juiste boodschap bij de juiste persoon brengen op het juiste tijdstip. Het eerste is het vak van de marketeers, het tweede vloeit voort uit de samenstelling van je e-marketinglijst en en het laatste, ja, dat is een ‘weet’. okt 11, 2013Ann Flipkens

Content, Targeting, Tips

Stuur eens een cursus uit!

Met e-mailmarketing kan je veel meer dan occasioneel een e-mailbericht versturen. En zelfs dat e-mailbericht kan meer vormen aannemen dan dat je denkt. Waarom niet eens een cursus organiseren met je e-mailplatform? mrt 28, 2012Ann Flipkens

List Building, Personalisatie, Reporting, Strategie, Targeting, Testing

Wanneer moet je je bericht versturen?

Het juiste bericht op het juiste moment. Dat is de kunst! Een kunst die garant kan staan voor een hoge conversie. Eén van de parameters is het tijdstip waarop je de mailing loslaat op je doelgroep. nov 14, 2012Michelle Dassen

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,259

Een animated gif als een conversie aanjager

3,618

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,909

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail