Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, Strategie, Tips

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

We kennen ze allemaal, klanten waar we na verloop van tijd niets meer van horen. Ze genereren geen omzet meer en verschijnen ook niet meer in het verkooppunt. Met e-mailmarketing is snel een bericht samengesteld om klanten uit hun winterslaap te halen. Dat is wat de keten van Ibis Hotels zo vlak voor de zomer deed.
ibis_welkomMaar wees zelf goed wakker als je zo een bericht opstelt, want als je een slapende klant wil wekken, dan moet je dat met bravoure doen! We bekeken het bericht en er borrelden 10 kritisch en  minder kritische noten op!

1 Dit is een klassieker van formaat. Probeer je eigen afzender adres in de vriendenlijst van je contact te krijgen. Dan passeer je vrijwel gegarandeerd de vele filters die op loer liggen om spam tegen te houden. Alleen is dit e-mailadres al zeker geen gemakkelijk herkenbaar adres. Het heeft eerder weg van een handig ezelsbruggetje van een computernerd die alles moet beheren. Wat is er verkeerd aan “welcome@ibis-hotels.com”?

2 Als slapende klant weet ik misschien niet eens meer waar Ibis voor staat. Ja, er staat wel in een klein lettertje Hotels op het logo, maar daar is snel over heen gekeken. Ons oog gaat dadelijk naar de glimlachende juffrouw. Vriendelijk, dat wel, maar als ik een kamer boek zal ik de dame er zeker niet bij krijgen. Wat is er mis aan een afbeelding van een mooie kamer? Gewoon het product laten zien voor een klassieke “aha-erlebnis” is hier het magische toverwoord!

3 Ach, juist, hotels, nu weet ik het weer… U hoort de reactie al van ver… alleen, een invulformulier in een email werkt niet. Daar zou overigens iedere marketeer behoorlijk wat geld voor over hebben. Dus wordt hier met een afbeelding van een formulier iets gesuggereerd. Klikken om even een stad in te vullen brengt ons naar de website. Iets wat je contact eigenlijk niet verwacht. Verwarring scheppen is wel het laatste dat je moet doen. Bovendien is de notitie stad en land voldoende. Hotelcode neemt ineens het pleziergevoel weg. Het komt zo dwingend over. Even voor de lol kijken of er in Parijs iets leuks te vinden is, wordt zo een beetje in de kiem gesmoord. Een grafisch element met daarin het formulier met een CTA zoals zoek hier uw favoriete bestemming zou meer uitnodigend zijn.

4 Fijn dat je mij met mijn naam aanspreekt. Nog veel leuker vind ik dat het je er nog eens goed inwrijft: “even geleden dat u gereageerd heeft op…”  Het laatste wat je moet doen is je klant opzadelen met een schuldgevoel. Het is normaal dat jij als onderneming je best doet om een klant een aanbieding voor te schotelen. Het is al even normaal dat de klant hier niet op ingaat. Wat is er verkeerd aan “We hebben je gemist”of “Misschien kan deze zomeraanbieding je wel verleiden…” ?

5 Wel Ibis, ik vind het geweldig dat jullie mijn leven willen vergemakkelijken. Service heeft in deze tijd dan toch nog iets te betekenen. Ik wil best die aanbieding op mijn maat wel eens zien. Dus ik klik even door. Om op de landingspagina van een koude douche voorzien te worden. De website vraagt me om in te loggen. Dan pas krijg is al dat moois te zien. Hallo dames en heren van Ibis, tot enkele ogenblikken geleden was ik me eigenlijk niet meer bewust van jullie bestaan. Wat denk je dat de kans is dat ik mijn code om in te loggen nog herinner? Geef dat even mee in de onderliggende url van de doorklik. Dan zie ik dadelijk dat verleidelijk aanbod. Overigens, waarom kwam je niet op het idee om mijn e-mailbericht naast mijn naam ineens te diversifiëren met het aanbod zelf?

6 Exclusieve internet aanbiedingen? Hoezo, kreeg ik geen persoonlijke aanbieding op mijn maat? Maar goed, ik wil die aanbiedingen wel even bekijken. Doorklikken brengt ons op een landingspagina, speciaal bedoeld voor Nederlanders. Oeps Ibis, zijn jullie mijn adres dat ik bij de laatste boeking opgaf vergeten? Dan hadden jullie geweten dat ik naar de Belgische pagina, Nederlandstalige sectie moest afgeleid worden. Allicht was dit reactiveringsbericht een standaardmail voor het Nederlandse taalgebied. Tja, een gevoelige snaar geraakt!

7 We zijn aan de standaard footer van het bericht aangekomen. We krijgen voor de derde keer aanbiedingen en acties onder de neus geduwd. Als we na de eerste en de tweede keer niet overtuigd waren, dan zullen we dat bij een derde keer ook niet zijn. Maar nu je het toch over voordelen en loyalty hebt, misschien moeten we het eens omkeren. Wie weet is er wel een reden waarom ik niet meer geboekt heb. Dan is nu het moment om dit te vragen… een knop met “wat mist u bij ons?” of “waarmee kunnen we u van dienst zijn?” zijn daarvoor de perfecte triggers. En misschien zelfs niet eens wachten tot het laatste moment om deze mogelijkheid onder de aandacht te brengen. Dergelijke footer zou je beter als header presenteren.

8 Nog wat standaardhap in de vorm van grijze massa. Je moet al een geoefend oog hebben om hier iets in te zien. En ook hier is er weer een stukje herhaling. Er wordt nu al voor de tweede keer aangeboden om mijn gegevens te wijzigen. En neen geachte Ibis, ik herinner nog steeds mijn wachtwoord niet. Waarom dergelijke kleine dienst-linken niet helemaal onderaan plaatsen? Want voor de sociale acties is er wel degelijk meer en betere zichtbaarheid gewenst. Doorsturen naar een vriend kan je met een mooi standaard logo helder maken in één oogopslag.

9 Hetzelfde geldt overigens voor het logo van Facebook. Dat mag gerust wat groter en heeft niet een extra “volg ons” nodig. Je contact kent zijn wereld wel. En als je dan toch bezig bent, zet dan ineens het Google+ logo erbij. Vermits je het op de website ook brengt. En waarom niet ineens je eigen ibis app promoten? Je wil niet weten hoeveel hoeveel van je contacten dit bericht op hun smartphone lezen…

10 Breng alleen informatie die relevant is. De auteursrechten van de gebruikte foto’s zijn niet echt relevant voor je klant. Integendeel, het schept nog een negatief beeld. Je wil hip overkomen met je e-mailbericht, je wil je contact verleiden met je product en je komt niet verder dan wat stock fotografie. Is er dan geen enkele hoteldirecteur met een goed digitaal fototoestel?

jun 27, 2014Ann Flipkens
Previous storyHet ideale moment om campagnes te verzenden, mythe of werkelijkheid?Next storyVijf gewetensvragen bij een e-mailtemplate
Home Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering
8 jaar geleden Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, Strategie, Tips4,977
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Inspiratie!, List Building, Strategie, Tips, Trends

E-mailmarketing is de start van elke goede relatie

Je komt ze vaak tegen, die pagina’s waar een nieuw product of bedrijf aangekondigd wordt. Ze zijn summier, veelbelovend, maar bevatten allen een duidelijk wit vlak. Om je e-mailadres achter te laten. De winnaars van het pop-up restaurant hebben het goed begrepen. De eerste klanten voor hun nieuwe restaurant worden nu al verzameld… jun 12, […]

E-mail is dood, leve e-mail!

Facebook heeft het opnieuw gedaan. Het bedrijf van CEO Mark Zuckerberg heeft een nieuw berichtensysteem bedacht dat een nieuwe dimensie toevoegt aan e-communicatie. nov 17, 2010Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Personalisatie, Tips

Persoonlijke e-mail, kan dat oprecht?

We werken toch zo graag met persoonlijke berichten in onze e-mailmarketing. We zetten de naam van het contact in onze aanhef en we creëren een gemoedelijke sfeer. En daarmee gaan we scoren en de conversie tot ongekende hoogtes brengen. sep 25, 2013Ann Flipkens

E-mailmarketing, Tips

Welkomstmails hebben wel degelijk een impact

De welbekende welkomstmails hebben wel degelijk een effect op de responscijfers. Als je bedrijf geen welkomst- of bevestigingsbericht uitstuurt, dan loop je heel wat kansen mis. jan 7, 2011Ann Flipkens

Cases, Strategie, Tips

Sleutelen aan je e-marketingproces loont

Een Nederlandse uitgever stuurt elke week een thematische e-mailcampagne naar potentiële adverteerders. Je moet toch iets doen, was de reflex van advertentie-service. En, zoals steeds gaf de campagne resultaten. Dus werd elke week op routine de actie verder gezet. apr 10, 2014Thomas Vangelooven

Targeting

Wie wil je bereiken met je e-mail?

Pik je zo maar een lijst? Pak je keer op keer dezelfde lijst, omdat je maar één lijst hebt? Of denk je even na voor je het verzenden begint? sep 15, 2009Ann Flipkens

Cases, Content, Design, Tips

Zoek de twee verschillen!

E-mailmarketing is en blijft een gevecht met de e-mailclient aan de zijde van de lezer. Daar moeten we steeds attent voor blijven. Een van de grote uitdagingen zijn de afbeeldingen. apr 20, 2012Thomas Vangelooven

Content, E-mailmarketing, Strategie, Thema-mailings, Tips

Hoe pak jij je contacten in voor de feestdagen?

De eindejaarsfeesten zijn in aantocht. Het is voor e-marketeers één van de spannendste tijden. Vooral omdat het aantal campagnes dan traditioneel stijgt, maar ook omdat door de grote concurrentie het nog belangrijker is om je te onderscheiden. nov 20, 2013Michelle Dassen

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,435

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,764

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail