Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, E-mailmarketing, List Building, Personalisatie, Tips

Tien punten om af te checken bij het opbouwen van je mailinglijst

Om zo te voorkomen dat je een blooper van jewelste aan je contacten toont. We kregen deze week een regelrechte misser onder ogen. Naar aanleiding van de verkiezingen probeerde De Tijd haar mailinglijst te bewegen om de website te komen bezoeken. En daar liep iets fout.
blooper_mei_2014
Om de content zo relevant mogelijk te maken, heeft De Tijd haar e-mailbericht gediversifieerd naar de gegevens uit haar databank. Dus kreeg het contact een mooi bericht waarin hij geprikkeld wordt met de vraag hoe zijn gemeente gestemd heeft. Ligt Susteren helemaal in de lijn van wat Vlaanderen gedaan heeft? Alleen, Susteren ligt niet in Vlaanderen, wel in Nederland. Landcode niet meegenomen bij het verzenden van het e-mailbericht? Of is de landcode helemaal niet aanwezig in de database?

Tien aandachtspunten voor een sluitende database

Wel, naast landcode zijn er nog een hele reeks elementen die je in het oog moet houden om een mooie en goed renderende lijst op te bouwen. We zetten even de – op het eerste zicht triviale – elementen op een rij…

  1. Probeer je bij elk e-mailadres een voornaam en een achternaam te verzamelen? Zo voorkom je dat een persoonlijke aanspreking een lege doos wordt…
  2. Let je er ook op dat je van elk e-mailadres het geslacht weet? Handig als je vader- en moederdag berichten gaat sturen…
  3. Probeer je ook de postcode, gemeentenaam en/of het land te noteren bij een e-mailadres? Zo kan je ook correct regionale campagne in gang steken. Daar heeft De Tijd ergens iets gemist.
  4. Vraag je ook naar de geboortedatum van je contacten? Het is altijd charmant om een kortingsbon te sturen wanneer iemand verjaart. Wie het doet kan getuigen dat het gegarandeerd omzet op levert.
  5. Verzamel je ook het fysieke adres van je e-mailcontacten? Handig als je online en offline wil combineren. Dan weet je zeker dat je in de juiste brievenbus valt. Uit marijke_14@provider.be kan je op dat vlak niets afleiden. Die naam ga je bovendien zeker niet in je klantenbestand terugvinden.
  6. Vraag je – via een formulier – de interessevelden van je contact? Je kan het eventueel ook later doen door een dergelijke landingspagina te koppelen aan het welkomstbericht. Hoe meer je weet, hoe relevanter je kan segmenteren.
  7. Verzamelen we ook speciale datums om automatische campagnes op te starten? En dan gaat het niet alleen over een verjaardag… Ouderdom van de kinderen, verjaardag van een onderhoud van de wagen, het moment dat de klant zijn reis boekt, het moment dat de klant op zijn reisbestemming aankomt…
  8. Verzamel je ook de aankoopgegevens van je klanten? Hoe meer je inzicht hebt in de gekochte producten, hoe beter je kan segmenteren, tenminste als je er de juiste query op loslaat.
  9. Steek je de laatste aankoopdatum in een apart vakje? Dat is net wat anders dan het algemeen bewaren van de gekochte producten. Het leert ons hoe recent een klant nog actief was. Ideaal om te schiften als je een reactiveringscampagne plant.
  10. Het laatste is het meest interessante, dus ook hetgeen het hoogste in de gedachten van je contact zit. Dus, bewaar je ook best de laatste aankoop of conversie in een apart veld in je databank? Ideaal voor snelle campagnes zonder ingewikkelde selecties.

Nog een extra tip

Deze tien tips zorgen er voor dat je een bijna sluitende database opbouwt van je contacten. Als je hier dan slim mee omgaat, kan je vrijwel elke mogelijk vorm van segmentatie aan. Maar je moet er wel op letten dat je geen steken laat vallen. Als je alleen de Vlaamse gemeenten wil bereiken, dat is een regionale landcode onontbeerlijk. En dit is dan de elfde tip!

Wie houdt nog andere extra info bij? We horen het graag om ons lijstje nog vollediger te maken.

mei 30, 2014Ann Flipkens
Previous storyCenter Parcs zet op Engelse bodem e-mail in voor hogere conversieNext story10 elementen voor een goede welkomstboodschap
Home Tien punten om af te checken bij het opbouwen van je mailinglijst
8 jaar geleden Cases, E-mailmarketing, List Building, Personalisatie, Tips764
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Strategie, Tips

25 antwoorden voor de e-mailmarketeer

De hedendaagse e-mailmarketeers moeten hun weg kunnen banen door een steeds complexere werkomgeving. In de volgende blogposts geven we 25 essentiële tips mee die als wegenkaart kunnen dienen voor de e-mailmarketeer.De verschuiving in consumentenverwachtingen, nieuwe technologieën, evoluerende beleidsmaatregelen en andere ontwikkelingen maken de opdracht van de e-mailmarketeer een heel stuk ingewikkelder. Daarom geven wij een […]

Enquêtes, Tips

Waarom geen mini enquête in je e-mail stoppen?

Van tijd tot tijd valt er zo’n digitale enquête in je inbox. Met de plechtige belofte dat het maar enkele minuten kost om deze in te vullen. En voor je het weet, ben je een kwartier verder en heb je al een paar keer overwogen om de bevraging af te breken. jul 22, 2009Ann Flipkens

Afleverbaarheid, List Building

Krijg je het juiste e-mailadres?

Iedere e-marketeer, die tenminste zijn huiswerk heeft gemaakt, heeft er voor gezorgd dat op de juiste plaats een opt-in inschrijfformulier staat voor zijn of haar digitale nieuwsbrief. Helaas levert dit formulier niet altijd geldige e-mailadressen op… sep 8, 2010Ann Flipkens

E-mailcliënt mikt op senioren

Mediabedrijven vinden steeds meer de weg naar de 65-plussers. Makkelijk hanteerbare mobiele telefoons moeten senioren overhalen om actief deel te nemen aan de technologische vooruitgang. Ook de e-mailcliënt Red Stamp Mail ziet brood in die doelgroep. dec 29, 2010Ann Flipkens

E-mailmarketing, Personalisatie, Targeting, Tips

Interactieve e-mailmarketing blijft scoren

E-mailmarketing is geëvolueerd van een monoloog naar een dialoog. Interactie is het sleutelbegrip, maar tegelijkertijd een grote uitdaging binnen het marketingsegment. E-mailmarketeers discussiëren op dagdagelijkse basis over een nieuwe aanpak…Ook op Twitter. jan 28, 2011Ann Flipkens

Cases, Design, Inspiratie!

Verzin eens een droedel voor je volgende e-mail

Vandaag hebben we een B2B voorbeeld van eigen bodem. De zakelijke poot van Vlaanderens telecom bedrijf kwam met deze aparte aanpak voor ondernemers en managers met weinig tijd. apr 11, 2015Michelle Dassen

Content, E-commerce, E-mailmarketing, Inspiratie!, Personalisatie, Reporting, Strategie

The magic of web tracking

Ik twijfel er niet aan dat elke e-marketeer in zijn e-mailcampagne zijn contacten probeert door te verwijzen naar zijn website. Heb je je dan nooit afgevraagd hoe handig het zou zijn als je je contacten een automatisch bericht kan verzenden nadat ze een bepaalde webpagina bezochten? Niet enkel zou dit de marketeer een stap dichter […]

E-commerce

Vijf tips voor een efficiënte transactiemail

Als e-marketeer heb je vast en zeker al gemerkt dat aankoopbevestigingsmails torenhoge open ratio’s halen. Daarom is het de uitgelezen kans om je reputatie als aanbieder eer aan te doen. Een checklijst.  jul 15, 2011Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,442

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,771

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail