Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Strategie, Testing, Thema-mailings

Tijdsdruk en testen gaan niet samen…

Het einde van het jaar nadert en voor heel wat e-marketeers zijn dat nu net spannende dagen. En dan is blijkbaar het gevaar groot om even ‘snel snel’ de bulk weg te werken en een paar grote zonden te plegen tegen de spelregels van een goede e-mailmarketing praktijk.

Je e-mailcampagne testen, is ook in deze feestdagen een must. We zetten graag nog een vijftal mogelijke valkuilen op een rijtje zodat je er in deze tijdsdruk niet in trapt.

Tijdstip
Het klinkt misschien als een open deur intrappen, maar het tijdstip dat je een e-mail test moet hetzelfde tijdstip zijn als je de intentie hebt om je e-mail campagne te lanceren. Anders krijg je een vertekend beeld. De enige uitzondering hierop: als je het juiste tijdstip van verzending wil uitzoeken.

Te snel besluiten
Tijdsdruk geeft een mens de slechte eigenschap met slechts een deel genoegen te nemen. Ook dit is een potentieel gevaar. Als je al conclusies trekt uit een A-B test die amper een uur vertrokken is, dan werk je met een onvolledig beeld. Je moet minstens een cyclus van zon en maan over je e-mail laten trekken. Na 24 uur kan je al gefundeerde besluiten trekken. Hoewel 48 tot 72 uur nog iets beter is om de winnaar aan te duiden.

Niet relevant
Een goede test vereist ook een statistisch relevant staal. Zo maar even snel de eerste honderd van je lijst nemen, beantwoordt niet aan deze eis. De kans dat je een verkeerd beeld krijgt en dus ook een verkeerde conclusie trekt is behoorlijk groot. Zorg voor een groot staal, maar zorg er vooral voor dat ze willekeurig uit de lijst gepikt worden.

Verborgen gevolgen
Snel, snel betekent soms ook dat een eerste goed resultaat je tot een overhaaste conclusie leidt. Misschien krijg je met een mooie kerstaanbieding opeens hoge doorklikcijfers. En denk je om die reden de winnaar van je test te kennen. Waarbij je toevallig over het hoofd ziet dat dit e-mailbericht ook hoog scoort in het uitschrijfgedrag!

Randfactoren
Zijn er externe elementen die de resultaten van je e-mailtest kunnen beïnvloeden? Loopt er gelijktijdig een klassieke postale campagne? Is het product dat in e-mail A voorop staat net in het nieuws geweest? Het zijn voorbeelden die je resultaten van je test statisch kunnen vervuilen. En in de waan van de dag kan je deze gemakkelijk uit het oog verliezen.

dec 5, 2012Ann Flipkens
Previous storyVijf misverstanden over video in e-mailberichtenNext storyDoe de kijktest!
Home Tijdsdruk en testen gaan niet samen…
10 jaar geleden E-mailmarketing, Strategie, Testing, Thema-mailingsAB testen, databasemarketing, e-mailmarketing, e-mailmarketingtips, trends in e-mailmarketing1,373
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
List Building, Strategie, Thema-mailings

Het is nu al Kerstmis!

Tenminste voor de emarketeers die er van houden hun huiswerk grondig te maken. Sinterklaas is eigenlijk bijna gepasseerd. Dus het wordt tijd om je e-mailcampagnes voor de kerstdagen al te plannen. okt 24, 2012Ann Flipkens

List Building, Personalisatie, Reporting, Strategie, Targeting, Testing

Wanneer moet je je bericht versturen?

Het juiste bericht op het juiste moment. Dat is de kunst! Een kunst die garant kan staan voor een hoge conversie. Eén van de parameters is het tijdstip waarop je de mailing loslaat op je doelgroep. nov 14, 2012Michelle Dassen

Content, E-mailmarketing, List Building, Strategie, Tips

De perfecte welkomstboodschap (deel II)

We vertelden al in de vorige blog dat een nieuwe inschrijving in een e-marketinglijst alle aandacht verdient. Tegelijkertijd kan je al je eerste stappen van je e-marketing loslaten op het verse e-mailadres. De vijf tips die we vandaag geven, sluiten hier nauw bij aan… mei 29, 2012Ann Flipkens

Design, E-mailmarketing

Leid de ogen van je lezer

Grote lettertypes, kleurtjes alom met nog wat extra plaatjes als kers op de taart… Het kan misschien wel de aandacht trekken, maar als je dat op een ongeorganiseerde wijze doet, dan zal je contact ook op een ongeorganiseerde wijze je boodschap lezen. jul 6, 2012Thomas Vangelooven

Afleverbaarheid, Reporting

E-uitval als management parameter voor je e-marketinglijst?

Iedereen heeft het over conversie, doorklikratio’s en leesdichtheid. Daarmee wordt het succes van een e-mailcampagne afgemeten. Maar zouden dezelfde gegevens ook niet de basis van een parameter kunnen vormen waarbij je de gezondheid van een e-maillijst afweegt? Of er is de handicap van e-mailadressen die geen conversie meer geven. Of er is verlies aan activiteit […]

E-mailmarketing, Thema-mailings, Tips

Bloopers die je kunt vermijden…

E-mailmarketing is niet alleen een vorm van inspiratie, maar ook een vorm van transpiratie. Er zijn zoveel details die je in het oog moet houden. En voor je het weet, ben je weer een onsterfelijke blooper rijker. dec 27, 2012Michelle Dassen

Mobile, Reporting, Tips, Trends

Differentieer je mobiel publiek

Naast de webbased e-mailclients zijn de mobiele lezers ook stevig aan hun opmars bezig. Dat creëert opnieuw een extra uitdaging voor de e-marketeer. Want e-mailberichten lezen op het kleine scherm is nu eenmaal anders dan op het reguliere computerscherm. sep 12, 2012Ann Flipkens

Targeting

Nooit meer gemiste kansen met autoresponder

Zodra je abonnee actief met je nieuwsbrief aan de slag gaat, bijvoorbeeld door te klikken op een link, krijg je heel wat gegevens binnen over de interesses van de klant. E-mailmarketing is iets moois, maar hoe groter je mailinglijst wordt, hoe moeilijker het is om iedereen op te volgen. Hoe vaak heb jij niet gevloekt […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,442

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,771

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail