Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Strategie, Testing, Thema-mailings

Tijdsdruk en testen gaan niet samen…

Het einde van het jaar nadert en voor heel wat e-marketeers zijn dat nu net spannende dagen. En dan is blijkbaar het gevaar groot om even ‘snel snel’ de bulk weg te werken en een paar grote zonden te plegen tegen de spelregels van een goede e-mailmarketing praktijk.

Je e-mailcampagne testen, is ook in deze feestdagen een must. We zetten graag nog een vijftal mogelijke valkuilen op een rijtje zodat je er in deze tijdsdruk niet in trapt.

Tijdstip
Het klinkt misschien als een open deur intrappen, maar het tijdstip dat je een e-mail test moet hetzelfde tijdstip zijn als je de intentie hebt om je e-mail campagne te lanceren. Anders krijg je een vertekend beeld. De enige uitzondering hierop: als je het juiste tijdstip van verzending wil uitzoeken.

Te snel besluiten
Tijdsdruk geeft een mens de slechte eigenschap met slechts een deel genoegen te nemen. Ook dit is een potentieel gevaar. Als je al conclusies trekt uit een A-B test die amper een uur vertrokken is, dan werk je met een onvolledig beeld. Je moet minstens een cyclus van zon en maan over je e-mail laten trekken. Na 24 uur kan je al gefundeerde besluiten trekken. Hoewel 48 tot 72 uur nog iets beter is om de winnaar aan te duiden.

Niet relevant
Een goede test vereist ook een statistisch relevant staal. Zo maar even snel de eerste honderd van je lijst nemen, beantwoordt niet aan deze eis. De kans dat je een verkeerd beeld krijgt en dus ook een verkeerde conclusie trekt is behoorlijk groot. Zorg voor een groot staal, maar zorg er vooral voor dat ze willekeurig uit de lijst gepikt worden.

Verborgen gevolgen
Snel, snel betekent soms ook dat een eerste goed resultaat je tot een overhaaste conclusie leidt. Misschien krijg je met een mooie kerstaanbieding opeens hoge doorklikcijfers. En denk je om die reden de winnaar van je test te kennen. Waarbij je toevallig over het hoofd ziet dat dit e-mailbericht ook hoog scoort in het uitschrijfgedrag!

Randfactoren
Zijn er externe elementen die de resultaten van je e-mailtest kunnen beïnvloeden? Loopt er gelijktijdig een klassieke postale campagne? Is het product dat in e-mail A voorop staat net in het nieuws geweest? Het zijn voorbeelden die je resultaten van je test statisch kunnen vervuilen. En in de waan van de dag kan je deze gemakkelijk uit het oog verliezen.

dec 5, 2012Ann Flipkens
Previous storyVijf misverstanden over video in e-mailberichtenNext storyDoe de kijktest!
Home Tijdsdruk en testen gaan niet samen…
10 jaar geleden E-mailmarketing, Strategie, Testing, Thema-mailingsAB testen, databasemarketing, e-mailmarketing, e-mailmarketingtips, trends in e-mailmarketing1,373
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Tips

Kan je ‘gratis’ en ‘free’ toch riskeren in je bericht?

Spamfilters kunnen soms het leven van een e-marketeer lastig maken. Bepaalde woorden scoren negatiever dan andere als deze filters hun werk doen. Dat ‘viagra’ per definitie als verdacht wordt aangemerkt, daar zal niemand bezwaar tegen hebben. okt 26, 2012Ann Flipkens

E-mailmarketing, List Building

Keer je salesteam binnenste buiten!

Een gedreven e-marketeer, die heeft één grote passie: de eeuwigdurende jacht naar goede e-mailadressen. Een correct opt-in formulier is natuurlijk de basis. Maar dat is natuurlijk niet de enige zaligmakende methode. Er is nog je salesteam! jun 29, 2012Ann Flipkens

E-mailmarketing, Thema-mailings, Tips

Bloopers die je kunt vermijden…

E-mailmarketing is niet alleen een vorm van inspiratie, maar ook een vorm van transpiratie. Er zijn zoveel details die je in het oog moet houden. En voor je het weet, ben je weer een onsterfelijke blooper rijker. dec 27, 2012Michelle Dassen

Cases, Content, Design, E-mailmarketing, Thema-mailings, Tips

E-mailmarketing is oorlog voeren

Het is een straffe uitspraak die we ons graag permitteren. De aandacht krijgen van je e-mailcontact doe je niet in één klap. Conversie creëren is de volgende veldslag. In twaalf stappen legt het team van Flexmail je graag uit hoe je het best ten oorlog trekt. jan 8, 2013Thomas Vangelooven

Content, E-commerce, List Building, Strategie, Targeting

Streef naar de perfecte match

De perceptie die een e-mailcontact over je e-marketing heeft, is een belangrijk aspect. Als hij de meerwaarde van je e-mailberichten inziet, dan volgt de conversie vanzelf. Als het contact zich bedrogen voelt, dan krijg je dat nog moeilijk rechtgezet. dec 21, 2012Ann Flipkens

Social media

Kruip eens in de huid van de sociale media

Sociale media en e-mailmarketing zijn twee goede vrienden. Sociale media zijn de perfecte platformen om je opt-ins te verzamelen of om je content van je e-mailberichten te laten landen. Facebook, LinkedIn en anderen kunnen sterke partners zijn. Maar dan moet je natuurlijk ook vrienden verzamelen op diezelfde fanpagina’s of profielen. jun 6, 2012Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Events, Tips

Congres- en beursseizoen van start: 4 tips om je doelgroep naar je event te lokken

Het congres- en beursseizoen is weer van start gegaan. Marketeers krijgen weer talloze kansen aangeboden om zich bij te schaven in hun sector en er op los te netwerken. Voor organisatoren is het dé gelegenheid bij uitstek om hun product in de schijnwerpers te zetten en de leads op te drijven. Hier vind je een […]

Content, Design, E-mailmarketing, Tips

Geef een helder signaal

Al te vaak krijg je e-mailmarketing berichten waar alle toeters en bellen uit de kast getrokken worden. Maar het is dan nog niet duidelijk wat er precies van de lezer verwacht wordt. mrt 21, 2012Thomas Vangelooven

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,759

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,983

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail