Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Strategie, Testing, Thema-mailings

Tijdsdruk en testen gaan niet samen…

Het einde van het jaar nadert en voor heel wat e-marketeers zijn dat nu net spannende dagen. En dan is blijkbaar het gevaar groot om even ‘snel snel’ de bulk weg te werken en een paar grote zonden te plegen tegen de spelregels van een goede e-mailmarketing praktijk.

Je e-mailcampagne testen, is ook in deze feestdagen een must. We zetten graag nog een vijftal mogelijke valkuilen op een rijtje zodat je er in deze tijdsdruk niet in trapt.

Tijdstip
Het klinkt misschien als een open deur intrappen, maar het tijdstip dat je een e-mail test moet hetzelfde tijdstip zijn als je de intentie hebt om je e-mail campagne te lanceren. Anders krijg je een vertekend beeld. De enige uitzondering hierop: als je het juiste tijdstip van verzending wil uitzoeken.

Te snel besluiten
Tijdsdruk geeft een mens de slechte eigenschap met slechts een deel genoegen te nemen. Ook dit is een potentieel gevaar. Als je al conclusies trekt uit een A-B test die amper een uur vertrokken is, dan werk je met een onvolledig beeld. Je moet minstens een cyclus van zon en maan over je e-mail laten trekken. Na 24 uur kan je al gefundeerde besluiten trekken. Hoewel 48 tot 72 uur nog iets beter is om de winnaar aan te duiden.

Niet relevant
Een goede test vereist ook een statistisch relevant staal. Zo maar even snel de eerste honderd van je lijst nemen, beantwoordt niet aan deze eis. De kans dat je een verkeerd beeld krijgt en dus ook een verkeerde conclusie trekt is behoorlijk groot. Zorg voor een groot staal, maar zorg er vooral voor dat ze willekeurig uit de lijst gepikt worden.

Verborgen gevolgen
Snel, snel betekent soms ook dat een eerste goed resultaat je tot een overhaaste conclusie leidt. Misschien krijg je met een mooie kerstaanbieding opeens hoge doorklikcijfers. En denk je om die reden de winnaar van je test te kennen. Waarbij je toevallig over het hoofd ziet dat dit e-mailbericht ook hoog scoort in het uitschrijfgedrag!

Randfactoren
Zijn er externe elementen die de resultaten van je e-mailtest kunnen beïnvloeden? Loopt er gelijktijdig een klassieke postale campagne? Is het product dat in e-mail A voorop staat net in het nieuws geweest? Het zijn voorbeelden die je resultaten van je test statisch kunnen vervuilen. En in de waan van de dag kan je deze gemakkelijk uit het oog verliezen.

dec 5, 2012Ann Flipkens
Previous storyVijf misverstanden over video in e-mailberichtenNext storyDoe de kijktest!
Home Tijdsdruk en testen gaan niet samen…
8 jaar geleden E-mailmarketing, Strategie, Testing, Thema-mailingsAB testen, databasemarketing, e-mailmarketing, e-mailmarketingtips, trends in e-mailmarketing1,370
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Tips

Bereik jij de inbox? Twee misverstanden worden twee tips!

E-mailmarketing staat of valt met met de leesdichtheid van je bericht. Hoe meer lezers, hoe groter de kans dat je contacten overgaan tot actie en hoe lucratiever de conversie wordt. Maar komen al je berichten in die inbox en dus onder de neus van de lezer terecht? feb 24, 2012Michelle Dassen

Content, Targeting, Tips

Stuur eens een cursus uit!

Met e-mailmarketing kan je veel meer dan occasioneel een e-mailbericht versturen. En zelfs dat e-mailbericht kan meer vormen aannemen dan dat je denkt. Waarom niet eens een cursus organiseren met je e-mailplatform? mrt 28, 2012Ann Flipkens

Cases, Content, Design, E-mailmarketing, Thema-mailings, Tips

E-mailmarketing is oorlog voeren

Het is een straffe uitspraak die we ons graag permitteren. De aandacht krijgen van je e-mailcontact doe je niet in één klap. Conversie creëren is de volgende veldslag. In twaalf stappen legt het team van Flexmail je graag uit hoe je het best ten oorlog trekt. jan 8, 2013Thomas Vangelooven

Cases, E-mailmarketing

G4S: “Flexmail is de basis van onze e-communicatie geworden”

G4S is wereldleider op het vlak van beveiligings- en veiligheidsoplossingen. Met meer dan 6.400 medewerkers in België en 625.000 in 125 landen is het een omvangrijke onderneming waar goed georganiseerde communicatie de levenslijn vormt voor een goede werking. Sinds 7 maanden werkt de Belgische afdeling met e-mailmarketingplatform Flexmail. feb 8, 2012Michelle Dassen

Afleverbaarheid, Cases, Design, E-mailmarketing, Strategie, Tips

“Smart Builder” neemt je alle zorgen uit handen!

Het schrijven van een pakkende e-mail is een kunst. Maar dit bericht op een mooie manier opmaken zonder te zondigen tegen de spelregels van goede HTML praktijk, is zo mogelijk nog een grotere uitdaging. Met de “Smart Builder” die we deze week lanceerden heb je nu voortaan slechts één probleem. Het schrijven van een pakkende […]

Social media

Kruip eens in de huid van de sociale media

Sociale media en e-mailmarketing zijn twee goede vrienden. Sociale media zijn de perfecte platformen om je opt-ins te verzamelen of om je content van je e-mailberichten te laten landen. Facebook, LinkedIn en anderen kunnen sterke partners zijn. Maar dan moet je natuurlijk ook vrienden verzamelen op diezelfde fanpagina’s of profielen. jun 6, 2012Thomas Vangelooven

Trends

Vijf inzichten voor de toekomst!

In de resultaten van de ‘Marketing Sherpa Email Summit 2012’ vonden we enkele leuke inzichten die e-mailmarketing in de toekomst zullen beïnvloeden. We willen ze u zeker niet onthouden… mei 11, 2012Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, List Building

Keer je salesteam binnenste buiten!

Een gedreven e-marketeer, die heeft één grote passie: de eeuwigdurende jacht naar goede e-mailadressen. Een correct opt-in formulier is natuurlijk de basis. Maar dat is natuurlijk niet de enige zaligmakende methode. Er is nog je salesteam! jun 29, 2012Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,658

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail