Elk e-mailbericht heeft haar vormelijke kenmerken. De uitschrijflink is hiervan een geschikt voorbeeld. Een link naar een contactpagina zie je steeds vaker verschijnen. Maar nog een beetje meer experimenteren op dit vlak kan nooit kwaad.
Voor een e-marketeer is het logisch een bericht te openen met de boodschap dat onleesbare berichten ook een webversie hebben. De link om je uit te schrijven zetten we op het einde van het e-mailbericht. Vandaag willen we je graag een nieuw idee meegeven. Waarom niet je contacten permanent herinneren aan het waarom van je nieuwsbrief of je e-marketingcampagne?
Beredeneerde contacten
Als je je contacten zo ver kreeg om hun e-mailadres achter te laten, dan hadden ze hiervoor een goede reden. Als attente e-marketeer weet je steeds via welk kanaal of actie het e-mailadres in je database is geraakt. Daarnaast weten we al lang dat mensen hun e-mailadres niet meer afgeven als er niet een vorm van return voor hen inzit. Dat heb je op het ogenblik van inschrijven duidelijk gemaakt. Maar weten je contacten dat na verloop van tijd nog steeds? Of is er misschien een extraatje bijgekomen?
De voordelen op een rijtje
Als je al deze informatie samenbrengt op één enkele landingspagina, dan heb je weer een mooi instrument gecreëerd. Link deze landingspagina onderaan je e-mailbericht nog voor de klassiekers zoals de uitschrijf- en contactpagina’s. Geef het een ronkende naam in de stijl van ‘voordelen voor nieuwsbrief lezers’. Alleszins zal elke sector of type e-mailcampagne hier een ander label moeten meekrijgen. Zo bied je lezers de kans om hun geheugen op te frissen. Maar zo kan je ook opnieuw je argumenten aandragen om nog lang hun inschrijving in je e-marketinglijst te handhaven.
Landingspagina reloaded
We gaan nog een stapje verder. De uitschrijflink is natuurlijk een must. Daar kunnen we niet onderuit. En als de wet ons er niet toe verplicht, dan nog is het een vorm van internet etiquette. Maar waarom de uitschrijflink niet ineens via de landingspagina ‘voordelen voor nieuwsbrieflezers’ laten lopen? Wie weet kan je bepaalde lezers die vast van plan waren om zich uit te schrijven, toch recupereren?