Splash pagina’s, hebben we ze echt nodig? Ja, soms hebben we ze nodig om de aandacht van de bezoeker te trekken. Maar daarbij vergeten we maar al te vaak de insteek van de e-mailmarketing.
Een splash pagina is een voorpagina van een website die specifieke informatieve inhoud biedt. Marketing gerichte organisaties gebruiken vaak splash pagina’s om de aandacht van de bezoeker te vestigen op hun laatste product of dienst. Ze proberen op een ogenblik dat de internaut gefocust is op de binnenkomende pagina een speciale boodschap over te brengen. De enige actie die daarna meestal mogelijk is, is klikken om door te gaan naar de startpagina van de website.
Nieuwsgierigheid
Maar als je een nieuw product aankondigt, dan prikkel je de nieuwsgierigheid van de bezoeker. Misschien heb je op dat ogenblik niet veel meer te vertellen dan dat bijvoorbeeld de nieuwste smaak van je godendrank onderweg is. Of dat je binnenkort voor een groep van klanten een andere en uitgebreidere dienstverlening in petto zal hebben. Maar later is er misschien meer te vertellen. Om dan uiteindelijk je potentiële klant tot een aankoop te verleiden.
Gedifferentieerd
Waarom maak je dan niet onmiddellijk gebruik van deze nieuwsgierige prikkel die je gegeven hebt? Naast doorklikken naar de startpagina moet er een prominente oproep staan: “Laat hier uw e-mailadres achter, om als eerste op de hoogte gehouden te worden!” Zo heb je weer een extra inschrijvingsmogelijkheid voor je e-marketinglijsten gecreëerd. Bovendien maak je ook gebruik van één van de meest effectieve boodschappen die je kan geven. Je belooft je lezer om hem als eerste op de hoogte te houden. En moeten we er dan nog bij vertellen dat je zo ineens ook over een extra gedifferentieerde e-marketinglijst beschikt?
Wachtpagina
Soms is een splash pagina een echte startpagina van een website. Een webstek die voor het nieuwe product of dienst nog in opbouw is. Maar hier en daar lekt er (al dan niet bewust) iets uit over de toekomstige webstek van je nieuwste product. Of heeft Google je al opgepikt in de metatags. In elk geval creëer je voor de internaut hetzelfde effect als bij een splashpagina. Geen complete boodschap, wel een trigger. En vanzelfsprekend wordt dit aangevuld met een heel eenvoudig inschrijvingsformulier. Laat hier je e-mailadres achter om als eerste op de hoogte gehouden te worden!