Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, E-mailmarketing

Toerisme Vlaanderen: e-mailmarketing en website werken samen

Toerisme Vlaanderen is een intern verzelfstandigd agentschap van de Vlaamse overheid. Als kennis- en strategie gedreven marketingorganisatie wilt het tegen 2020 het toerisme in en naar Vlaanderen en Brussel op een duurzame manier ontwikkelen tot een economische groeimotor. Vlaanderen actief als vakantiebestemming promoten en meer bezoekers aantrekken zijn twee van de speerpunten. Daarvoor heeft het agentschap onder meer voor Flexmail gekozen.

vlaanderenDat Toerisme Vlaanderen voor onze tool kiest, dat is groot nieuws. Maar de filosofie die achter deze case zit, is misschien nog een stuk interessanter. Er leeft bij Toerisme Vlaanderen een duidelijke visie dat e-mailmarketing en een website nauw met elkaar verweven moeten zijn. Toerisme Vlaanderen informeert de toeristische sector online via de website www.toerismevlaanderen.be.  Dat onder meer via de verschillende sociale media, maar ook via een elektronische nieuwsbrief en specifieke e-mailings. We zetten de aandachtspunten even op een rij.

Gelijke ervaring
Voor die twee laatste kanalen was het agentschap op zoek naar een online e-mailsysteem waarmee ze zowel de e-nieuwsbrief als specifieke e-mailings kunnen opstellen, opmaken en versturen naar de leden van een database. Maar met één duidelijke vereiste, alles moet gebeuren binnen de ‘look&feel’ van de bedrijfswebsite en rekening houdend met de eigen huisstijl. Of je nu naar de website kijkt, dan wel naar een nieuwsbrief, de ervaring moet gelijkwaardig zijn. Daarmee moesten we dan ook rekening houden bij het ontwerpen van de nieuwsbrief.

Goede communicatie
Er zijn nog kwaliteitsvereisten voor Toerisme Vlaanderen. Zo moet bijvoorbeeld de communicatie tussen de bedrijfswebsite en het e-mailmarketing platform vlot verlopen. Een snel te integreren toepassing van de in- en uitschrijfmodule is een must. Daarnaast is het ook essentieel om veel informatie te kunnen halen uit de statistieken, zodat de e-nieuwsbrief telkens op maat van de lezer verbeterd kan worden. Maar natuurlijk heeft dit ook implicaties op het aanbod op de website. De reacties en het doorklikratio vertellen veel over de content die je aanbiedt.

Geen warm water
Voor de e-nieuwsbrief werd er samen met het team van Flexmail een template ontwikkeld, volgens de huisstijl van Toerisme Vlaanderen. Die template werd geïmplementeerd in de gebruiksvriendelijke wizard. Het voordeel van die wizard template is dat de e-nieuwsbrief door verschillende mensen binnen de organisatie kan worden verstuurd en er steeds hetzelfde uitziet, wat goed is voor de herkenbaarheid door de lezer. En dat is een laatste belangrijke aandachtspunt dat we willen meegeven. Je moet voorkomen dat iedereen in de organisatie opnieuw het warm water gaat uitvinden. Dat leidt tot versnippering van het imago en ook de reputatie van je e-mailberichten. En we weten allemaal wat er gebeurt als iedereen je massaal naar de vuilbak begint te slepen. Bij Toerisme Vlaanderen zullen ze dit niet aan de hand hebben!

mrt 15, 2013Michelle Dassen
Previous storyEn waarvoor gebruiken we de autoresponders?Next storyE-mailmarketinglijsten, de cijfers!
Home Toerisme Vlaanderen: e-mailmarketing en website werken samen
10 jaar geleden Cases, E-mailmarketing319
Michelle Dassen
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Strategie, Tips, Trends

Gericht schieten, het nieuwste werk van Flexmail

De zomervakantie mag dan wel lonken, maar bij Flexmail trekt men de draad onverminderd verder door. Net voor de zomer trakteren we de e-marketeer met ons zesde werk: ‘neem de juiste doelgroep in het vizier‘ jul 4, 2013Ann Flipkens

Geblokkeerde beelden in e-mail blijven afknappers

Geblokkeerde beelden blijven een pijnpunt voor e-mailmarketeers. Volgens een onderzoek van MarketingSherpa verschijnen slechts 33 procent van de foto’s bij het simpelweg openen van een e-mail. In 2006 was dat nog 55 procent. sep 29, 2010Ann Flipkens

E-mailmarketing, List Building, Personalisatie, Strategie, Targeting, Tips, Trends

Haal meer uit je e-mailmarketing met “lead scoring”

Lead scoring is een strategie die in de wereld van de marketing steeds verder oprukt. Het principe is eenvoudig. Alle acties die je prospecten, contacten en andere relaties ondernemen, worden gequoteerd. Een bepaalde score leidt dan weer tot een vervolg. Vermits e-mailmarketing leeft van de actie van de lezer, is dit platform ook een perfecte […]

E-mailmarketing, List Building, Personalisatie, Strategie, Tips

Ikke of wie anders? Stuur eens persoonlijk een e-mail!

Over het nut van het personaliseren van e-mailberichten heeft men al hele boeken gevuld en menig congres toegesproken. Niemand twijfelt aan de kracht van een persoonlijke toets in een e-mailbericht. Maar denken we er ook aan om persoonlijk deze gepersonaliseerde boodschap te versturen? feb 24, 2010Ann Flipkens

E-mailmarketing, Inspiratie!, Strategie, Thema-mailings, Tips

Een sprekend beeld voor je boodschap

Dit bericht van een telecomoperator  kregen we in onze inbox. De boodschap is eenvoudig, de wijze waarop ze gebracht werd was omgekeerd evenredig verrassend. dec 11, 2014Ann Flipkens

Cases, Content, E-commerce, E-mailmarketing, Strategie

Is deze contentstrategie iets voor jou?

Productomschrijvingen zijn hip. Een korte maar krachtige tekst, die de afbeelding van je producten ondersteunt, moet volstaan om je publiek te overtuigen. Verras eens met een creatieve aanpak.  jun 24, 2011Ann Flipkens

Design

De truc met de achtergrondafbeelding

Welke e-marketeer heeft al niet eens een dosis hoofdpijn verzachtende middelen tot zich moeten nemen omdat de achtergrondafbeelding in zijn e-mailcampagne hardnekkig weigerde zich correct te vertonen. Vooral in Microsofts liefste, de e-mailclient Outlook, wil het vaak misgaan. Een Amerikaanse internaut puzzelde net zo lang, tot hij een sluitende oplossing gevonden had. We willen deze […]

E-mailmarketing

E-mailmarketing, waarom doen we het?

Het Amerikaanse marketingsherpa houdt al jaren de vinger aan de pols in e-marketingland. Met hun onderzoek leggen zij regelmatig de wortels bloot van nieuwe trends in e-mailmarketing. Zo hebben ze bij ‘Chief Marketing Officers’ gepeild naar het waarom. mrt 14, 2012Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,259

Een animated gif als een conversie aanjager

3,615

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,908

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail