Toerisme Vlaanderen is een intern verzelfstandigd agentschap van de Vlaamse overheid. Als kennis- en strategie gedreven marketingorganisatie wilt het tegen 2020 het toerisme in en naar Vlaanderen en Brussel op een duurzame manier ontwikkelen tot een economische groeimotor. Vlaanderen actief als vakantiebestemming promoten en meer bezoekers aantrekken zijn twee van de speerpunten. Daarvoor heeft het agentschap onder meer voor Flexmail gekozen.
Dat Toerisme Vlaanderen voor onze tool kiest, dat is groot nieuws. Maar de filosofie die achter deze case zit, is misschien nog een stuk interessanter. Er leeft bij Toerisme Vlaanderen een duidelijke visie dat e-mailmarketing en een website nauw met elkaar verweven moeten zijn. Toerisme Vlaanderen informeert de toeristische sector online via de website www.toerismevlaanderen.be. Dat onder meer via de verschillende sociale media, maar ook via een elektronische nieuwsbrief en specifieke e-mailings. We zetten de aandachtspunten even op een rij.
Gelijke ervaring
Voor die twee laatste kanalen was het agentschap op zoek naar een online e-mailsysteem waarmee ze zowel de e-nieuwsbrief als specifieke e-mailings kunnen opstellen, opmaken en versturen naar de leden van een database. Maar met één duidelijke vereiste, alles moet gebeuren binnen de ‘look&feel’ van de bedrijfswebsite en rekening houdend met de eigen huisstijl. Of je nu naar de website kijkt, dan wel naar een nieuwsbrief, de ervaring moet gelijkwaardig zijn. Daarmee moesten we dan ook rekening houden bij het ontwerpen van de nieuwsbrief.
Goede communicatie
Er zijn nog kwaliteitsvereisten voor Toerisme Vlaanderen. Zo moet bijvoorbeeld de communicatie tussen de bedrijfswebsite en het e-mailmarketing platform vlot verlopen. Een snel te integreren toepassing van de in- en uitschrijfmodule is een must. Daarnaast is het ook essentieel om veel informatie te kunnen halen uit de statistieken, zodat de e-nieuwsbrief telkens op maat van de lezer verbeterd kan worden. Maar natuurlijk heeft dit ook implicaties op het aanbod op de website. De reacties en het doorklikratio vertellen veel over de content die je aanbiedt.
Geen warm water
Voor de e-nieuwsbrief werd er samen met het team van Flexmail een template ontwikkeld, volgens de huisstijl van Toerisme Vlaanderen. Die template werd geïmplementeerd in de gebruiksvriendelijke wizard. Het voordeel van die wizard template is dat de e-nieuwsbrief door verschillende mensen binnen de organisatie kan worden verstuurd en er steeds hetzelfde uitziet, wat goed is voor de herkenbaarheid door de lezer. En dat is een laatste belangrijke aandachtspunt dat we willen meegeven. Je moet voorkomen dat iedereen in de organisatie opnieuw het warm water gaat uitvinden. Dat leidt tot versnippering van het imago en ook de reputatie van je e-mailberichten. En we weten allemaal wat er gebeurt als iedereen je massaal naar de vuilbak begint te slepen. Bij Toerisme Vlaanderen zullen ze dit niet aan de hand hebben!