De makers van Windows Live Hotmail hebben recent op de ‘EmailInsider Summit’ een boom opgezet over de types e-mail gebruikers: stapelaars,klasseerders en opruimers. Ze kwamen tot deze indeling na gesprekken met Live Hotmail gebruikers, naast een trits gebruikers van ‘andere e-mailclients’ zoals ze heerlijk eufemistisch omschreven.
Stapelaars
Dat zijn e-mail gebruikers die hun inbox laten aanzwellen tot ongekende proporties terwijl ze slechts enkele e-mailberichten openen. Op een gegeven ogenblik hebben ze duizenden, zo niet tienduizenden ongeopende e-mailberichten in hun inbox zitten.
Bewaarders
Deze lezers houden ook de meeste ingekomen e-mailberichten bij, maar ordenen ze wel in daarvoor speciaal aangelegde mappen. Zo blijven er minder e-mailberichten achter in de inbox, maar zijn ze later snel terug te vinden.
Opruimers
Deze gebruikers gelijken sterk op de stapelaars met dat verschil dat ze geregeld opruimen. Regelmatig, denk bijvoorbeeld aan wekelijks, lopen ze even door de inbox en verwijderen ze alle e-mailberichten waarvan ze denken dat het niet belangrijk genoeg is om te antwoorden, bij te houden of zelfs maar te lezen.
Snelle vogels
In welke van de drie categorieën je lezer ook zit, het is duidelijk dat gelezen worden niet evident is. Het is de lezer die moet beslissen in het overaanbod dat hen dagelijks bereikt. Toch hebben wij het gevoel dat in deze opdeling toch een categorie ontbreekt. Deze van de ‘vroege vogels’. Iedere e-marketeer weet dat bij het opstarten van een e-mailcampagne enkele seconden na het drukken op de verzendknop de eerste e-mailberichten al gelezen en zelfs doorgeklikt zijn.
Stofzuiger
Daarom is zeker de evolutie die Microsoft bij het heruitvinden van Live Hotmail wil hanteren er eentje om in het oog te houden. Uitgaande van hun drie categorieën denken ze aan een nieuwe ‘stofzuigknop’. Deze functie wil e-mail lezers de kans geven om regelmatig hun inbox te zuiveren van e-mails van bepaalde afzenders of van bepaalde types. En daar willen we zeker niet tussen zitten!