Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Content, E-mailmarketing, Hoe begin je met e-mailmarketing, Personalisatie, Strategie, Targeting, Trends

De transformatie van e-mailmarketing naar marketing automation

Een moderne marketeer beseft maar al te goed dat zijn klanten niet identiek zijn. Waarom dan een campagne uitsturen die niet afgestemd is op elke individu? Eenzelfde bericht naar al je contacten is helaas niet altijd de juiste aanpak. Iedereen wil toch campagnes die het open ratio verhogen en de conversie maximaliseren?

De oplossing? Marketing automation. Als je als marketeer de trends op vlak van e-mailmarketing op de voet volgt of een manier zocht om je e-mailmarketing een boost te bezorgen dan klinkt marketing automation je zeker niet vreemd in de oren.

In een notendop betekent marketing automation dat je als marketeer automatische mails kan verzenden naar bepaalde mensen op een bepaald moment afhankelijk van hun online gedrag, koopgedrag of de manier waarop ze met je bedrijf omgaan. Dit betekent niet voor de marketeer dat zijn job irrelevant wordt. Integendeel, het maakt het veel effectiever.

Observeer

De sleutel tot succes is om gepersonaliseerde mails op het juiste moment aan je contacten te bezorgen.
De sleutel tot succes is om gepersonaliseerde mails op het juiste moment aan je contacten te bezorgen. Personalisatie gaat echter al lang verder dan enkel het verwerken van de voornaam in je bericht. Hiervoor moet je het digitaal gedrag van je contacten observeren, zodat je kan streven naar een één-op-één conversatie die uiteindelijk resultaat oplevert. Welke mailing opent mijn contact? Welke niet? Heeft een contact zich zonet ingeschreven voor mijn nieuwsbrief? Welke producten of onderwerpen interesseren mijn contact?  Vragen die niet over het hoofd gezien mogen worden, maar een meerwaarde bieden aan succesvolle marketing automation.

Ken je contacten

Het is van belang om je contacten goed te segmenteren. Dit kan op basis van demografische gegevens of online gedrag dat ze reeds vertoonden. Door een goede identificatie kan je betekenisvolle berichten uitsturen. Wanneer je een match maakt met je content en met een segment, creëer je meteen een gepersonaliseerd bericht. Desondanks het bericht op grote schaal wordt uitgezonden, voelt het bericht persoonlijk aan. Bovendien geven social media, landing pages en enquêtes je de nodige informatie over je contacten die je kan implementeren in marketing automation.

Mogelijkheden

1. Marketing automation kan tijdbesparend zijn voor jezelf, maar ook voor de sales. Potentiële klanten worden op cruciale momenten doorgegeven aan sales, waarna er een goede opvolging kan opgezet worden.

2. Wat met je bestaande klanten? Hier baseren we ons op hun bestaand klantgedrag van hun aankoopgeschiedenis om gerichte campagnes op te zetten.

3. Je contact heeft net een aankoop gedaan waarvan je op de hoogte bent. Perfect.  Maak gebruik van cross- en upselling door bijhorende producten aan te bevelen.

4. Al een tijd geen reactie? Probeer slapende contacten te reactiveren en terug voor je te winnen. Ga na of de contacten nog een meerwaarde bieden.
Zo niet, verspil je tijd en geld niet aan iemand die niet geïnteresseerd is in je informatie.
Zit er meer resultaat in het reactiveren van die slapende contacten? Bedenk dan welke trigger genoeg interesse wekt om terug je website te gaan bezoeken.

5. Verder zijn er nog tal van mogelijkheden om marketing automation optimaal te benutten. Maak gebruik van verjaardagswensen, transactionele mails, .. en zoveel meer.

Marketing automation mag zeker niet gelinkt worden aan ‘instellen en vergeten’. Door de klantgegevens juist te benutten en steeds te updaten bekom je gepersonaliseerde communicatie en een grotere klantentevredenheid. Zoals je zelf ook kan concluderen, is er helemaal geen reden om je contacten over dezelfde lijn te trekken. Vergeet niet dat contacten je berichten appreciëren als het relevant is en beantwoordt aan hun behoeften.

Maak jij al gebruik van marketing automation als bedrijf? Zo niet, ga aan de slag en ontdek wat het kan betekenen voor jouw bedrijf. Indien je reeds marketing automation inzet, ga dan op zoek naar nieuwe manieren om je e-mailcampagnes en automation voor jou te laten werken.

 

aug 21, 2015Alessia Cucciarre
Previous storyVlieg niet te vaak op automatische piloot!Next storyDrie maal een opt-in om van te leren
Home De transformatie van e-mailmarketing naar marketing automation
7 jaar geleden Content, E-mailmarketing, Hoe begin je met e-mailmarketing, Personalisatie, Strategie, Targeting, Trends314
Alessia Cucciarre
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Inspiratie!, Strategie, Thema-mailings, Tips, Trends

Doe een keer retro

Pakweg dertig jaar geleden, toen internet nog geen evidentie was, laat staan e-mailmarketing het ultieme middel, werd er evenzeer gecommuniceerd. Nieuwsbrieven zijn immers van alle tijden. jun 26, 2015Ann Flipkens

E-mailmarketing

Neen, e-mailmarketing is niet goedkoop!

We zagen in een e-mailbericht een webplatform haar uiterste best doen om ons te bekeren tot het gebruik van e-mailberichten om onze marketing te bedrijven. E-mailmarketing is goedkoop was de onderwerpregel die ons moest verleiden. Dat heeft gewerkt, maar verder lazen we alleen maar argumenten die een vals beeld ophingen. jun 11, 2010Thomas Vangelooven

182,9 miljard!

  Zoveel e-mails werden er in 2013 wereldwijd dagelijks verzonden. Dat werd uitgezocht door de Californische ‘Radicati Group’. jan 31, 2014Michelle Dassen

E-mailmarketing

Is het stilaan niet een beetje te veel van het goede?

In elke sector raakt de efficiëntie van digitale communicatie langzaam maar zeker beschadigd door het overdadig gebruik. Dat leert ons een onderzoek van Deloitte. feb 16, 2010Ann Flipkens

Niet zonder bijbedoeling!

Een e-mail sturen naar je prospecten en je klanten doe je niet zo maar omdat het ‘mooi’ weer is. De term ROI valt net iets te veel om dit te veronderstellen. E-mailmarketing heeft in heel wat bedrijven een onmiskenbare plaats gekregen in het grotere marketing geheel. En net zoals elk marketing instrument met een bepaald […]

Content, E-mailmarketing, Tips

Optimaliseer je onderwerpregel met deze tips

Het belang van een pakkende onderwerpregel hoeven we je waarschijnlijk niet meer uit te leggen. Als die eerste regel er niet in slaagt om de aandacht van de ontvanger te trekken, dan is het afgelopen voor je mailing. Met deze drie punten haal je keer op keer het beste uit je onderwerpregel. jul 6, 2011Thomas […]

Cases, Inspiratie!, Tips

Met vijf actieknoppen naar conversie zoeken

Dit pareltje viel in onze inbox. Testaankoop is op zoek naar nieuwe leden. Daarvoor werd e-mail ingezet en werden enkele basiselementen uit de e-mailmarketing net dat tikkeltje anders ingezet. nov 22, 2014Thomas Vangelooven

Mobile, Trends

Mobiel internet in België: de cijfers

Mobiel is de toekomst van digitale marketing. Dat moeten we in gespecialiseerde bladen, seminaries en congressen aanhoren. Maar hoe is het eigenlijk gesteld met het mobiel internetverkeer in België? Hier vind je de cijfers zwart op wit. jan 27, 2012Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,513

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,833

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail