Promotionele marketing is een ‘hot topic’ bij de feestdagen. Het is het ideale moment om aan je klantenrelaties te werken en je conversieratio op te drijven. Toch kan dat ‘extraatje’ heel wat stress met zich meebrengen. Test je marketingskills hier.
Alsof de eindejaarsperiode nog niet genoeg stress met zich meebrengt, maken vele bedrijven er een jaarlijkse traditie van om hun klanten eens extra in de watten te leggen. Dat doen ze door middel van het uitsturen van een kerstkaart en/of een relatiegeschenk. Maar promotionele marketing loopt niet altijd van een leien dakje. Hier zijn alvast vier valkuilen die op de loer liggen.
Overmacht
Distributie is al te vaak een zwakke schakel in je planning. Het is daarom belangrijk dat je je bestellingen en leveringen zo goed mogelijk opvolgt, zeker als je met derden werkt. Stel dat je bijvoorbeeld een kalender wilt uitdelen als relatiegeschenk bij de eindejaarsfeesten, dan moet je ervoor zorgen dat ze op tijd de deur uit zijn.
Al te vaak wordt daar in de drukke eindejaarsperiode te nonchalant mee omgesprongen. Maar als je relatiegeschenk een vervaldatum heeft, dan is dat een gemiste kans. Je kan je kalenders voor het nieuwe jaar immers niet meer in maart uitsturen.
Last-minute
Sommige bedrijven wachten tot het allerlaatste moment en kijken dan in de voorraadkast. Het nadeel van die methode is dat je afhankelijk bent van wat je in voorraad hebt en dat kan je duurder uitkomen dan je had gehoopt.
Om zeker te zijn – en wat geld uit te sparen- kan je daarom best al 90 tot 120 dagen op voorhand beginnen plannen. Zo kan je bijvoorbeeld een goedkopere overzeese bestelling doen én zeker zijn dat je je geschenken nog op tijd ontvangt. Bovendien bouw je daarmee een buffer in om het geschenk te personaliseren met de huisstijl van je bedrijf.
Verkeerde focus
Je stuurt ieder jaar een mok of een T-shirt uit naar je klantenrelaties, want dat werkt nu eenmaal voor jou. Maar is dat wel het beste promotionele geschenk voor jouw onderneming? Originaliteit kan hier troef zijn. Geen inspiratie? Vraag dan eens aan je klanten of medewerkers wat ze graag willen ontvangen. Zo toon je ook aan dat je echt naar hen luistert.
Geen concrete doelstelling
Bedrijven durven in de hetze van de eindejaarsperiode wel eens te vergeten om een duidelijke afgelijnde doelstelling op hun promotioneel product te plakken. Wat wil je eigenlijk bereiken? Wil je meer webtrafiek genereren? Plak daar dan ook een groeicijfer op. Wil je de verkoop opdrijven? Zet er dan een streefcijfer op. Dat geeft je een leidraad voor het succes van je promotionele campagne.
Hoe valt het met jouw marketingskills tot nog toe mee? Laat het ons weten op onze Facebookpagina. Wacht onze volgende blogpost af voor het vervolg van de test.