Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing

Trap jij in de vier valkuilen van promotionele marketing?

Promotionele marketing is een ‘hot topic’ bij de feestdagen. Het is het ideale moment om aan je klantenrelaties te werken en je conversieratio op te drijven. Toch kan dat ‘extraatje’ heel wat stress met zich meebrengen. Test je marketingskills hier. 

Alsof de eindejaarsperiode nog niet genoeg stress met zich meebrengt, maken vele bedrijven er een jaarlijkse traditie van om hun klanten eens extra in de watten te leggen. Dat doen ze door middel van het uitsturen van een kerstkaart  en/of een relatiegeschenk. Maar promotionele marketing loopt niet altijd van een leien dakje. Hier zijn alvast vier valkuilen die op de loer liggen.

Overmacht

Distributie is al te vaak een zwakke schakel in je planning. Het is daarom belangrijk dat je je bestellingen en leveringen zo goed mogelijk opvolgt, zeker als je met derden werkt. Stel dat je bijvoorbeeld een kalender wilt uitdelen als relatiegeschenk bij de eindejaarsfeesten, dan moet je ervoor zorgen dat ze op tijd de deur uit zijn.

Al te vaak wordt daar in de drukke eindejaarsperiode te nonchalant mee omgesprongen. Maar als je relatiegeschenk een vervaldatum heeft, dan is dat een gemiste kans. Je kan je kalenders voor het nieuwe jaar immers niet meer in maart uitsturen.

Last-minute

Sommige bedrijven wachten tot het allerlaatste moment en kijken dan in de voorraadkast. Het nadeel van die methode is dat je afhankelijk bent van wat je in voorraad hebt en dat kan je duurder uitkomen dan je had gehoopt.

Om zeker te zijn – en wat geld uit te sparen- kan je daarom best al 90 tot 120 dagen op voorhand beginnen plannen. Zo kan je bijvoorbeeld een goedkopere overzeese bestelling doen én zeker zijn dat je je geschenken nog op tijd ontvangt. Bovendien bouw je daarmee een buffer in om het geschenk te personaliseren met de huisstijl van je bedrijf.

Verkeerde focus

Je stuurt ieder jaar een mok of een T-shirt uit naar je klantenrelaties, want dat werkt nu eenmaal voor jou. Maar is dat wel het beste promotionele geschenk voor jouw onderneming? Originaliteit kan hier troef zijn. Geen inspiratie? Vraag dan eens aan je klanten of medewerkers wat ze graag willen ontvangen. Zo toon je ook aan dat je echt naar hen luistert.

Geen concrete doelstelling

Bedrijven durven in de hetze van de eindejaarsperiode wel eens te vergeten om een duidelijke afgelijnde doelstelling op hun promotioneel product te plakken. Wat wil je eigenlijk bereiken? Wil je meer webtrafiek genereren? Plak daar dan ook een groeicijfer op. Wil je de verkoop opdrijven? Zet er dan een streefcijfer op. Dat geeft je een leidraad voor het succes van je promotionele campagne.

Hoe valt het met jouw marketingskills tot nog toe mee? Laat het ons weten op onze Facebookpagina. Wacht onze volgende blogpost af voor het vervolg van de test.

dec 21, 2011Thomas Vangelooven
Previous storyWat brengt 2012 voor de e-mailmarketeer?Next storyTest: nog eens vier valkuilen van promotionele marketing
Home Trap jij in de vier valkuilen van promotionele marketing?
11 jaar geleden E-mailmarketingbedrijfsimago, bedrijfsreputatie, eindejaar, eventmarketing, kerstkaart, promotionele marketing, relatiegeschenk, relatiegeschenken294
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Cases, Design, Thema-mailings, Tips

Volg deze gids en blink uit in de e-mailgekte

Met de eindejaarsfeesten voor de deur wordt de concurrentie tussen bedrijven opgevoerd. Als e-mailmarketeer slaag je erin om de klant rechtstreeks te bereiken, maar daar hebben je concullega’s ook vast aan gedacht. Ontdek hier hoe je kan opvallen tussen alle andere e-mails. dec 7, 2011Ann Flipkens

Content, Thema-mailings, Tips

Hoe verstuur jij dit jaar je zakelijke kerstkaarten?

Rond de feestdagen heeft iedereen het razend druk. Toch is dit de ideale periode om nog eens extra aan je klanten en partners te denken. Dankzij Flexmail steek je op een snelle en eenvoudige manier je kerstkaart in elkaar. dec 1, 2011Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Thema-mailings, Tips

Bloopers die je kunt vermijden…

E-mailmarketing is niet alleen een vorm van inspiratie, maar ook een vorm van transpiratie. Er zijn zoveel details die je in het oog moet houden. En voor je het weet, ben je weer een onsterfelijke blooper rijker. dec 27, 2012Michelle Dassen

Events, Inspiratie!, Strategie, Tips, Trends

“It’s a salesting”, wat?

“It’s a salesting”, wat? Nee, het blijkt geen typefout te zijn maar de essentie van Revenue Boulevard. Op 26 februari waren mijn collega’s sales en ik aanwezig op dé conferentie die de focus legt op de convergentie van sales en marketing. Helemaal klaar om onze activiteiten te laten samensmelten of toch om de nodige kennis […]

E-mailmarketing

Test: nog eens vier valkuilen van promotionele marketing

Promotionele marketing is geen sinecure. Dat bleek uit al de lijst van de meest voorkomende fouten in onze vorige blog. Het lijstje is nog niet helemaal af. Hoe zit het met jouw marketingskills? Test in het in deze blog. dec 23, 2011Ann Flipkens

Cases, Content, Thema-mailings

Laatste nieuwsbrief voor 2011: originaliteit is troef

Als e-mailmarketeer moet je steeds op de hoogte blijven van de trends en evoluties in je sector. Om die reden ben je vast op 101 nieuwsbrieven ingeschreven. Voordat je ze één voor één opent en bestudeert, lijsten we hier al een aantal interessante best practices op. dec 28, 2011Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,759

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,983

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail