Eindelijk is de e-mail die je naar je prospecten wil sturen af. Het heeft even wat zweet gekost, maar de tekst zit goed. De afbeeldingen zijn mooi en die nieuwe achtergrondkleur oogt trendy. Dus druk ik snel op de verzendknop. Je zal reactie krijgen, wees gerust. Maar zal je de reactie krijgen die je bericht verdient?
Dat valt af te wachten. Onderzoek toonde aan dat nauwelijks een derde van de e-marketeers een e-mail testen alvorens ze naar de doelgroep gaat. Nochtans zijn er behoorlijk wat valkuilen waarin je kan trappen. Zowel naar inhoud als naar vorm is een minimale vorm van testen noodzakelijk. Wil je het eenvoudig houden? Zet dan een kleine testgroep van collega’s of bevriende relaties op. Zorg er voor dat je in deze groep wat verschillende e-mailclients hebt zitten. Zowel in desktop, in ‘the cloud’ als mobiel zijn tegenwoordig de verplichte opties. Zij kunnen dan signaleren of ze enige anomalieën in je bericht zien. In het eerste deel van Werk XI krijg je hierover uitgebreid de nodige tips…
Grote test
Je kan nog een stap verder gaan. Dan ga je niet alleen de valkuilen proberen te ontwijken, maar je gaat op zoek naar de meest optimale vorm. Dat doe je door een AB test door te voeren waarbij je telkens een element in je e-mail wijzigt en het verschil in conversie afweegt. Dat kan bijvoorbeeld door te spelen met de onderwerpregel. Maar je kan ook testen naar doelgroep. Welke segmentatie reageert het best op je boodschap? Welke elementen zinvol zijn om aan een AB test te onderwerpen en hoe je dit zo objectief mogelijk doet, leer je in Werk XI van Flexmail.
Je inschrijven voor deze werken is hier nog steeds mogelijk.