Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Tips

Geef je e-mailstrategie een lenteschoonmaak!

De lente zit duidelijk in de lucht. Lente staat gelijk met een voorjaarsschoonmaak. Als we dat met onze omgeving doen, waarom niet met onze e-marketinglijsten?
trapjesWant die zijn een kopie van het dagelijkse leven. Er zijn actieve e-mailadressen, er zijn vermoeide adressen en er zijn er helaas die afgestorven zijn. Het gaat niet om de grootste lijst te hebben, het gaat vooral om de beste conversie te halen. En dat laatste niet alleen in relatieve, maar absolute cijfers. Daarom enkele tips voor een lente onderhoud.

Trapje af

In een eerste stap is het goed om je lijst uit te zuiveren. Kijk even naar je bounces. Doorheen het jaar zijn de harde bounces gegroeid. Het zijn e-mailadressen die niet meer bestaan. Dus het heeft geen zin meer om deze iets toe te sturen. Daarnaast zijn er zachte bounces. De server aan de overkant van de digitale vijver laat weten dat de inbox van de geadresseerde vol is. Als dat verschillende keren achter elkaar gebeurt, dan mag je gerust zijn. De inbox is door de eigenaar verlaten. Net als een brievenbus van een leegstaande woning uitpuilt met reclamedrukwerk. Een goed e-mailmarketingplatform laat toe om hier een beleid op toe te passen. Je kunt bijvoorbeeld instellen dat je na drie keer het adres verder met rust laat.

En dan zijn er nog de e-mailadressen waar op het eerste zicht je e-mail netjes afgeleverd wordt, maar die in maanden je berichten niet meer gelezen hebben. Als ze een half jaar of een jaar niet meer naar je bericht omgekeken hebben, dan zal allicht de reden waarvoor ze inschrijven niet meer bestaan. Alleen nemen ze niet de moeite om uit te schrijven. Het lijkt misschien pijnlijk, maar misschien moet je het dan wel in hun plaats doen. Of hun een laatste bericht sturen waar de uitschrijf optie prominent bovenaan staat.

Trapje op

Maar een lenteschoonmaak is er niet alleen om stof op te ruimen. Maar ook om een likje verf te geven aan je woning en om de goede werking van je grasmaaier te controleren. Bij een e-marketing lijst is de motor die in revisie te zoeken in de methode die je hanteert om adressen aan je e-mailmarketing lijst toe te voegen. Het klinkt misschien triviaal, maar werken al je optin formulieren in je website nog? Wanneer heb je ze laatst nog uitgeprobeerd? Staan ze overigens nog op de juiste plaatsen in de website en de landingspagina’s? Al te vaak zijn we daar met content bezig en verliezen we dit belangrijk component uit het oog. Misschien wel letterlijk, omdat het onderaan de pagina is weggezakt.

Een webpagina is belangrijk voor het binnentrekken van e-mailadressen, maar er zijn nog plekken waar we dit doen. De kassa in je verkooppunt is er zo eentje. Liggen er nog formulieren? Je promoteam op evenementen kan ook e-mailadressen verzamelen. Maar ondertussen zijn je hostessen zo bijgebrieft, dat dat e-mail verzamelen ongeveer het laatste is waar ze aan denken. Het geijkte moment om hun geheugen op te frissen?

Je zult zien dat je lijst in eerste instantie kleiner wordt. Daarom is het belangrijk dat je beide aspecten van de lenteschoonmaak voor ogen houdt. Geloof ons, je ratio’s verbeteren en tegelijkertijd verbetert je reputatie bij de grote ISP’s. Ook niet onbelangrijk in tijden waar promomails met de glimlach door de grote jongens weg gesorteerd worden!

mrt 20, 2014Ann Flipkens
Previous storyExperiment: hoe veel info geef jij in je nieuwsbrief?Next storyE-mail, veiligheid en privacy...
Home Geef je e-mailstrategie een lenteschoonmaak!
9 jaar geleden E-mailmarketing, Tips398
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Design, E-mailmarketing, Tips

Kies voor een sobere e-mail in menustijl!

Voor een e-marketeer is het steeds weer balanceren op een slappe koord. Wat kies ik uit mijn ongelofelijke rijkdom aan informatie om in mijn e-mailbericht te stoppen? Wat is nog net aanvaardbaar voor de lezer en wanneer wordt het ‘te veel’? aug 17, 2012Thomas Vangelooven

Tell-a-friend is handig, maar niet waterdicht

Via tell-a-friend worden ongevraagd berichten verzonden. Er bestaan nogal wat misverstanden over dit systeem. De consument drukt weliswaar op de knop, maar de aanbieder is verantwoordelijk voor het daadwerkelijke verzenden. Ontdek hier of jij conform de wetgeving bent.  aug 24, 2011Thomas Vangelooven

Content, E-mailmarketing, Strategie

Een goede landingspagina vergt een goed recept!

Het is niet moeilijk om over de juiste e-marketing instrumenten te beschikken. Advertentie platformen van het type ‘betaal per klik’ en e-mail platformen hebben uiteindelijk maar één doel: actie genereren bij de prospecten en de klanten. Doorklikken naar schitterende aanbiedingen, aanvullende informatie op de website of een landingspagina om er maar enkele te noemen. jan […]

Trends

Wat brengt 2012 voor de e-mailmarketeer?

Naar jaarlijkse gewoonte blikken e-mailmarketeers graag vooruit op wat het nieuwe jaar in petto heeft. Neem hier zelf eens een kijkje in onze glazen bol. dec 16, 2011Ann Flipkens

E-mailcliënt mikt op senioren

Mediabedrijven vinden steeds meer de weg naar de 65-plussers. Makkelijk hanteerbare mobiele telefoons moeten senioren overhalen om actief deel te nemen aan de technologische vooruitgang. Ook de e-mailcliënt Red Stamp Mail ziet brood in die doelgroep. dec 29, 2010Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie, Targeting, Tips, Trends

Topic van de maand: Marketing Automation

Marketing automation is de ideale manier om potentiële klanten het juiste bericht op het juiste moment te bezorgen. Veel bedrijven geloven dat marketing automation voor luie marketeers is en ongepersonaliseerd overkomt, maar die veronderstelling mag je snel aan de kant schuiven. Automation heeft constante zorg en aandacht nodig om de beste resultaten op te leveren. […]

E-mailmarketing, Tips, Trends

Lezers veranderen in het lezen

De tijd dat je zeker was dat je e-mailbericht zittend voor een computerscherm wordt gelezen, is al even voorbij. Dat betekent ook dat je als verzender op een andere manier moet inbeelden hoe je contact je boodschap consumeert. jan 23, 2013Michelle Dassen

Testing

Weet je zeker dat je de perfecte e-mail verstuurt?

Een ruim aandeel van de digitale marketeers weten dat inderdaad zeker. Maar 37 procent van de e-marketeers weet het niet. Dat wees onlangs een e-mail bevraging  van het Amerikaanse eROI uit. sep 10, 2009Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,259

Een animated gif als een conversie aanjager

3,615

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,908

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail