De lente zit duidelijk in de lucht. Lente staat gelijk met een voorjaarsschoonmaak. Als we dat met onze omgeving doen, waarom niet met onze e-marketinglijsten?
Want die zijn een kopie van het dagelijkse leven. Er zijn actieve e-mailadressen, er zijn vermoeide adressen en er zijn er helaas die afgestorven zijn. Het gaat niet om de grootste lijst te hebben, het gaat vooral om de beste conversie te halen. En dat laatste niet alleen in relatieve, maar absolute cijfers. Daarom enkele tips voor een lente onderhoud.
Trapje af
In een eerste stap is het goed om je lijst uit te zuiveren. Kijk even naar je bounces. Doorheen het jaar zijn de harde bounces gegroeid. Het zijn e-mailadressen die niet meer bestaan. Dus het heeft geen zin meer om deze iets toe te sturen. Daarnaast zijn er zachte bounces. De server aan de overkant van de digitale vijver laat weten dat de inbox van de geadresseerde vol is. Als dat verschillende keren achter elkaar gebeurt, dan mag je gerust zijn. De inbox is door de eigenaar verlaten. Net als een brievenbus van een leegstaande woning uitpuilt met reclamedrukwerk. Een goed e-mailmarketingplatform laat toe om hier een beleid op toe te passen. Je kunt bijvoorbeeld instellen dat je na drie keer het adres verder met rust laat.
En dan zijn er nog de e-mailadressen waar op het eerste zicht je e-mail netjes afgeleverd wordt, maar die in maanden je berichten niet meer gelezen hebben. Als ze een half jaar of een jaar niet meer naar je bericht omgekeken hebben, dan zal allicht de reden waarvoor ze inschrijven niet meer bestaan. Alleen nemen ze niet de moeite om uit te schrijven. Het lijkt misschien pijnlijk, maar misschien moet je het dan wel in hun plaats doen. Of hun een laatste bericht sturen waar de uitschrijf optie prominent bovenaan staat.
Trapje op
Maar een lenteschoonmaak is er niet alleen om stof op te ruimen. Maar ook om een likje verf te geven aan je woning en om de goede werking van je grasmaaier te controleren. Bij een e-marketing lijst is de motor die in revisie te zoeken in de methode die je hanteert om adressen aan je e-mailmarketing lijst toe te voegen. Het klinkt misschien triviaal, maar werken al je optin formulieren in je website nog? Wanneer heb je ze laatst nog uitgeprobeerd? Staan ze overigens nog op de juiste plaatsen in de website en de landingspagina’s? Al te vaak zijn we daar met content bezig en verliezen we dit belangrijk component uit het oog. Misschien wel letterlijk, omdat het onderaan de pagina is weggezakt.
Een webpagina is belangrijk voor het binnentrekken van e-mailadressen, maar er zijn nog plekken waar we dit doen. De kassa in je verkooppunt is er zo eentje. Liggen er nog formulieren? Je promoteam op evenementen kan ook e-mailadressen verzamelen. Maar ondertussen zijn je hostessen zo bijgebrieft, dat dat e-mail verzamelen ongeveer het laatste is waar ze aan denken. Het geijkte moment om hun geheugen op te frissen?
Je zult zien dat je lijst in eerste instantie kleiner wordt. Daarom is het belangrijk dat je beide aspecten van de lenteschoonmaak voor ogen houdt. Geloof ons, je ratio’s verbeteren en tegelijkertijd verbetert je reputatie bij de grote ISP’s. Ook niet onbelangrijk in tijden waar promomails met de glimlach door de grote jongens weg gesorteerd worden!