Heb je de raad uit de vorige blogpost opgevolgd? Dan heb je het overgrote deel van je database overtuigd om over te schakelen naar het nieuwe product. Ontdek hier hoe je de overige klanten over de streep kan trekken.
In de vorige blogpost verklaarden we al dat de meeste consumenten conservatief gedrag vertonen. Ze blijven liever bij het bekende product, en aarzelen om een update aan te schaffen, ook al is dat in hun voordeel.
VerticalRespons (VR) heeft een stappenplan gecreëerd om zijn klanten uit hun conservatieve schelp te halen. We hebben al geleerd hoe je het overgrote deel van de consumenten kan overhalen om de overstap te maken. Vandaag pakken we de overige klanten aan.
Stap 4: Verstuur maandelijkse e-mailcampagnes
Zes maanden na de lancering is zeventig procent van de VR-database overgestapt naar het nieuwe product. Om de overige dertig procent over de streep te halen, lanceerde het marketingteam een maandelijkse e-mailcampagne. Er werd bewust gekozen voor die tijdspanne omdat VR de klant niet wou spammen.
Het team was steeds consequent in de opbouw van de campagne:
-De VR-banner en -kleuren werden steeds opgenomen
-Persoonlijke begroeting van de klant
-Getuigenissen van klanten die met de nieuwe tool werken
-Een voordelenlijst van de tool
De linken in de e-mail leidden allemaal naar een registratiepagina voor een try-out van het nieuwe product.
Stap 5: Houd je team gemotiveerd
VR lanceerde een e-mailcampagne naar klanten die in de laatste zes maanden omschakelden naar het product en polste naar hun ervaringen ermee. De e-mail werd gesegmenteerd volgens het gebruik van de consument en het tijdstip van omschakeling.
Uit het conversieratio bleek dat de ‘zware’ gebruikers het snelst het nieuwe product adopteerden. Dat gaf de marketeers nieuwe moed om verder te gaan. Als de omschakeling afhankelijk was van het gebruik, dan zouden de ‘lichte’ gebruikers ook omschakelen na verloop van tijd.
Stap 6: Neem een incentive op
VR nam een trekker op in de e-mailcampagne. Als de klanten de nieuwe tool in gebruik namen, dan maakten ze kans op een jaar lang gratis gebruik van het product.
Zijn nog niet alle klanten overtuigd? Dan moeten de zware middelen ingezet worden. Blijf ons volgen en ontdek wat je nog meer kan doen.