We leerden uit de vorige blog dat e-mail de meest aangewezen trekker is om conversie te genereren op je webshop. Alleen blijf je in termen van kansen spreken, niet van zekerheden. Daarom zetten we hier een paar tips neer waarmee je de kans op conversie kan verhogen. En ja, ook hier speelt e-mailmarketing een rol!
Staar je niet blind op doorklikratio’s en conversie. Wat je contact uitspookt op je webshop is al even belangrijk. Via een gecodeerde doorklik is het perfect mogelijk om een automatische login mee te sturen. Contacten zijn dan herkenbare surfers geworden.
Kijk naar wat zij kijken
Je kunt dan ook perfect volgen en analyseren waarnaar je contacten gekeken hebben. Waren het vooral goedkope, dan wel lux producten? Waren het allemaal reisbestemmingen met een strand of alleen maar bergen? Ideale informatie om je profiel aan te scherpen. En zo kan je straks een nog relevantere e-mail uitsturen. Het is immers een natuurwet, hoe relevanter, hoe groter de kans op conversie.
Laat ze de draad weer opnemen
Heel vaak vullen contacten een winkelwagentje met één of meerdere producten. Maar ze komen nooit tot afrekenen. Ze worden afgeleid. De internetverbinding was verstoord. Of ze kozen er voor om later de koop af te ronden omdat ze nog eerst naar een andere webshop willen kijken. Wacht niet tot het te laat is. Stuur een automatisch reactiveringsbericht naar je contact. Afhankelijk van de bron die je gebruikt krijg je andere cijfers, maar iedereen is het er over eens dat de kans op conversie met 100 procent gestegen is.
Trek terug de aandacht op je etalage
Snuffelaars op je webshop die je kan volgen haken altijd wel een keer af. De redenen kunnen gelijkaardig zijn aan het achterlaten van het winkelkarretje. Maar het basisprincipe is hetzelfde. Je contacten waren ergens mee bezig. Het is minder concreet dan het winkelkarretje dat onbeheerd achterbleef. Maar je hebt nog steeds een concreet product van waaruit je kan vertrekken. Waarom niet een automatisch bericht in de stijl van ‘hier was je gebleven’, al dan niet verbonden met aanbieding? Kenners houden het op 25 procent meer kans op conversie!