Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Afleverbaarheid, Design, E-mailmarketing, Strategie, Testing, Trends

Trend, e-mailclient wordt een gateway

Een groot aandeel van het e-mailverkeer dat bij bedrijven vertrekt hoort thuis in de categorie van de transactionele berichten. Een bevestiging van een verkoop, een melding van de incheck voor het vliegtuig, een herinnering aan een jaarlijks onderhoud.


gmail_verlengstukHet zijn maar enkele voorbeelden van service berichten die een e-mailplatform automatisch kunnen uitsturen als ze door een gebeurtenis getriggerd wordt. Een nieuwe functionaliteit in Gmail trok onze aandacht. We knopen er onmiddellijk een aardige toekomstvisie aan vast. Een beetje trend kijken in deze kolommen kan heus geen kwaad!

Datum herkennen

Met de nieuwe feature Gmail Events zullen de gebruikers van dit e-mailplatform nooit meer data zoals vluchtgegevens, concerten en optredens, hotelreservaties moeten kopiëren en in hun agenda plakken. Gmail Events zal al deze data, vertrekkende van de ingekomen e-mail, automatisch doorplaatsen op elke device dat via Gmail gekoppeld is met haar eigenste Google Calendar. Zo wordt de e-mailclient voor een stuk een operationeel instrument dat gevoed wordt door de inhoud van het bericht.

Extra gegevens

Niet alleen wordt de datum en het uur getoond in de kalender, maar ook de link naar de detailgegevens horende bij de kalendernotitie wordt bewaard. Zo is het gemakkelijker om een en ander op te zoeken als het moment daar is, dan wel je in de buurt van de locatie de juiste randvoorwaarden wil kennen. Een update e-mail met eventuele vertragingen van de vlucht, zal zo ook automatisch zichtbaar worden. De mogelijke toepassingen zijn uiteraard, op vlak van transactionele berichten, zeer uitgebreid.

Nieuwe mogelijkheden

Maar uiteraard kan een e-marketeer een stukje verder borduren op deze functionaliteit. Waarom niet een bericht sturen waarin je de verjaardag van je partner als event doorgeeft, samen met haar verlanglijstje op eender welke e-shop? Waarom niet ineens valentijn en sinterklaas inplannen met een link naar een kortingsbon voor een gepast cadeautje? Waarom bij aankoop van een electronisch device niet ineens een memo in de kalender zetten voor een verlengde garantie, pakweg een jaar na de aankoop?

Actie triggeren

Uiteraard staat deze technologie nog maar in haar kinderschoenen. Bij Google zijn ze uiteraard graag een voorloper op dit vlak. Maar de ontwikkeling is des te interessanter omdat een e-mailclient de inhoud van een bericht kan interpreteren. Semantisch lezen is de digitale trend van de toekomst. Dat betekent ook dat je e-mailmarketing – in de voortdurende zoektocht naar conversie – eigenlijk naast content ook een voeding wordt voor de actie die een e-mailprogramma er op laat volgen. Het klinkt een tikkeltje als science fiction, maar we mogen onze ogen niet sluiten voor deze evolutie.

Trend

Want wat als de e-mailclient straks een stukje de rol van een personal assistent gaat vervullen die niet alleen afspraken boekt in je agenda, maar tegelijkertijd ook het restaurant reserveert en op basis van je voorkeuren één of andere aanbieding met de nodige toeters en bellen gaat signaleren. Het is niet meer dan wat verder bouwen op wat Gmail Events vandaag al realiseert. Een trend om in het oog te houden! Want andere e-mailclients zullen snel volgen!

sep 25, 2015Thomas Vangelooven
Previous storyThe event is comming, het wonderlijke is gebeurt!Next storySeizoensbericht met 6 scherpe kenmerken
Home Trend, e-mailclient wordt een gateway
5 jaar geleden Afleverbaarheid, Design, E-mailmarketing, Strategie, Testing, Trends90
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Cases, E-mailmarketing

Toerisme Vlaanderen: e-mailmarketing en website werken samen

Toerisme Vlaanderen is een intern verzelfstandigd agentschap van de Vlaamse overheid. Als kennis- en strategie gedreven marketingorganisatie wilt het tegen 2020 het toerisme in en naar Vlaanderen en Brussel op een duurzame manier ontwikkelen tot een economische groeimotor. Vlaanderen actief als vakantiebestemming promoten en meer bezoekers aantrekken zijn twee van de speerpunten. Daarvoor heeft het […]

Enquêtes

E-mailenquêtes genereren waardevolle feedback

Surveys in e-mail zijn handige instrumenten om in interactie te treden met je contacten. Bovendien ligt de responsratio meestal een pak hoger in vergelijking met je mainstream e-mailmarketing. In deze blogpost geven we je een aantal aandachtspunten mee. feb 16, 2011Ann Flipkens

Niet zonder bijbedoeling!

Een e-mail sturen naar je prospecten en je klanten doe je niet zo maar omdat het ‘mooi’ weer is. De term ROI valt net iets te veel om dit te veronderstellen. E-mailmarketing heeft in heel wat bedrijven een onmiskenbare plaats gekregen in het grotere marketing geheel. En net zoals elk marketing instrument met een bepaald […]

E-mailmarketing, Enquêtes, Inspiratie!, List Building, Personalisatie, Tips

Laat je lezers meespelen in je e-mailbericht!

Het voorbeeld dat we vandaag opvoeren van Frankwatching, is een duidelijk voorbeeld van hoe content ingezet wordt om uiteindelijk omzet te draaien. Maar er zijn nog meer opmerkelijke elementen in dit e-mailbericht terug te vinden. nov 26, 2015Ann Flipkens

Afleverbaarheid, Tips

Vier vuistregels om je lezers en de spam panels te vriend te houden

Lezers worden steeds kritischer in het selecteren wat ze wel of niet lezen. In hun inbox raken is niet meer voldoende. Grote hoeveelheden e-mails worden ongeopend naar de vuilbak, of erger naar de spam-box gesleept. Dat moet je zoveel mogelijk voorkomen want anders gaan de spamfilters je detecteren. Volgende vuistregels helpen je hier bij! dec […]

Tips

Voorkom een dood einde!

Een van de grootste uitdagingen (49%) van e-marketeers die bij het Forrester onderzoek eind vorig jaar naar boven kwam drijven was het bevorderen van de groei en het rendement van de open en doorklik ratio’s. Daar zijn natuurlijk nog behoorlijk wat boeken over volgeschreven. Maar vandaag willen we graag wijzen op een opportuniteit die vaak […]

Cases, Content, E-mailmarketing, Personalisatie, Tips

Slaan of zalven om een gebruiker te activeren?

Heel wat web gebaseerde diensten staan of vallen met het succes bij de gebruikers. Hoe intensiever het gebruik, hoe meer content – al dan niet zinnig – er circuleert en hoe interessanter het wordt om als gebruiker regelmatig te passeren. Om dan weer in de verleiding te komen om weer content te plaatsen. mei 15, […]

E-mailmarketing, Tips

Plan B bij segmentatie

Segmenteren is de boodschap. Want hoe nauwkeuriger je de contacten uitkiest voor de content die gaat uitsturen, hoe groter de kans op relevantie is. En dat is nog altijd de sleutel tot een succesvolle e-marketing campagne. jan 10, 2014Thomas Vangelooven

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,675

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail