Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Afleverbaarheid, Design, E-mailmarketing, Strategie, Testing, Trends

Trend, e-mailclient wordt een gateway

Een groot aandeel van het e-mailverkeer dat bij bedrijven vertrekt hoort thuis in de categorie van de transactionele berichten. Een bevestiging van een verkoop, een melding van de incheck voor het vliegtuig, een herinnering aan een jaarlijks onderhoud.


gmail_verlengstukHet zijn maar enkele voorbeelden van service berichten die een e-mailplatform automatisch kunnen uitsturen als ze door een gebeurtenis getriggerd wordt. Een nieuwe functionaliteit in Gmail trok onze aandacht. We knopen er onmiddellijk een aardige toekomstvisie aan vast. Een beetje trend kijken in deze kolommen kan heus geen kwaad!

Datum herkennen

Met de nieuwe feature Gmail Events zullen de gebruikers van dit e-mailplatform nooit meer data zoals vluchtgegevens, concerten en optredens, hotelreservaties moeten kopiëren en in hun agenda plakken. Gmail Events zal al deze data, vertrekkende van de ingekomen e-mail, automatisch doorplaatsen op elke device dat via Gmail gekoppeld is met haar eigenste Google Calendar. Zo wordt de e-mailclient voor een stuk een operationeel instrument dat gevoed wordt door de inhoud van het bericht.

Extra gegevens

Niet alleen wordt de datum en het uur getoond in de kalender, maar ook de link naar de detailgegevens horende bij de kalendernotitie wordt bewaard. Zo is het gemakkelijker om een en ander op te zoeken als het moment daar is, dan wel je in de buurt van de locatie de juiste randvoorwaarden wil kennen. Een update e-mail met eventuele vertragingen van de vlucht, zal zo ook automatisch zichtbaar worden. De mogelijke toepassingen zijn uiteraard, op vlak van transactionele berichten, zeer uitgebreid.

Nieuwe mogelijkheden

Maar uiteraard kan een e-marketeer een stukje verder borduren op deze functionaliteit. Waarom niet een bericht sturen waarin je de verjaardag van je partner als event doorgeeft, samen met haar verlanglijstje op eender welke e-shop? Waarom niet ineens valentijn en sinterklaas inplannen met een link naar een kortingsbon voor een gepast cadeautje? Waarom bij aankoop van een electronisch device niet ineens een memo in de kalender zetten voor een verlengde garantie, pakweg een jaar na de aankoop?

Actie triggeren

Uiteraard staat deze technologie nog maar in haar kinderschoenen. Bij Google zijn ze uiteraard graag een voorloper op dit vlak. Maar de ontwikkeling is des te interessanter omdat een e-mailclient de inhoud van een bericht kan interpreteren. Semantisch lezen is de digitale trend van de toekomst. Dat betekent ook dat je e-mailmarketing – in de voortdurende zoektocht naar conversie – eigenlijk naast content ook een voeding wordt voor de actie die een e-mailprogramma er op laat volgen. Het klinkt een tikkeltje als science fiction, maar we mogen onze ogen niet sluiten voor deze evolutie.

Trend

Want wat als de e-mailclient straks een stukje de rol van een personal assistent gaat vervullen die niet alleen afspraken boekt in je agenda, maar tegelijkertijd ook het restaurant reserveert en op basis van je voorkeuren één of andere aanbieding met de nodige toeters en bellen gaat signaleren. Het is niet meer dan wat verder bouwen op wat Gmail Events vandaag al realiseert. Een trend om in het oog te houden! Want andere e-mailclients zullen snel volgen!

sep 25, 2015Thomas Vangelooven
Previous storyThe event is comming, het wonderlijke is gebeurt!Next storySeizoensbericht met 6 scherpe kenmerken
Home Trend, e-mailclient wordt een gateway
7 jaar geleden Afleverbaarheid, Design, E-mailmarketing, Strategie, Testing, Trends93
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Cases, Content, Design, Strategie, Testing, Tips

9 sleutelelementen voor elk bericht

De opmaak van een nieuwsbrief is steeds weer een uitdaging. Je moet zorgen voor een leuke eerste indruk. Maar tegelijkertijd moet alles wat je in een eerste blik voor ogen krijgt wel overwogen zijn. De nieuwsbrief van het Britse Moo die in onze inbox viel, beantwoordt aan al die eisen. nov 9, 2012Ann Flipkens

Afleverbaarheid

Weer een spammer minder

Spam is de grootste vijand van de e-marketeer. Niet alleen dreigt elke e-mailcampagne te verdrinken tussen al die ongewenste e-mail, maar ondertussen beschouwt vrijwel iedere provider grote reeksen van e-mailberichten als te wantrouwen. En daar hebben ze de spambox voor uitgevonden. Microsoft heeft nu één van die grote spammers het zwijgen kunnen opleggen. feb 26, […]

Zelfs met opt-in heb je nog géén aflever garantie

Zelfs met de instemming van de geadresseerde heb je nog geen aflevergarantie. Niet iedere e-mail die je in je e-marketing campagne verstuurt, komt gegarandeerd in de inbox. Sterker nog. Er verdwijnen zelfs! sep 24, 2009Michelle Dassen

E-mailmarketing, Inspiratie!, Tips

10 elementen – van eenvoudig tot geraffineerd – voor een goede e-mail

Deze viel in onze inbox. En in één oogopslag zagen we een voorbeeld dat we de lezers niet wilden onthouden. Dit e-mailbericht van Thalys is tegelijkertijd stralend eenvoudig, maar details laten zien dat er behoorlijk wat denkwerk achter steekt. Het is een bericht volgens het boekje met een aantal verrassende invalshoeken. We zetten ze graag […]

E-mailmarketing, List Building, Personalisatie, Strategie, Tips

Ikke of wie anders? Stuur eens persoonlijk een e-mail!

Over het nut van het personaliseren van e-mailberichten heeft men al hele boeken gevuld en menig congres toegesproken. Niemand twijfelt aan de kracht van een persoonlijke toets in een e-mailbericht. Maar denken we er ook aan om persoonlijk deze gepersonaliseerde boodschap te versturen? feb 24, 2010Ann Flipkens

En wat vindt het panel van jouw e-mail?

Yahoo verliet reeds voor een deel de algoritmes voor het wegen van een e-mai bericht op de spam weegschaal. Microsoft doet het nu ook. Zij hebben hiervoor de ‘panellists’ in het leven geroepen. dec 1, 2009Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie, Tips

Zoeken naar het juiste tijdstip

We steken als e-marketeers heel wat tijd in het  segmenteren van de doelgroepen, het schrijven van de perfecte onderwerpregel en het zorgvuldig inbouwen van actie mogelijkheden. Maar als die boodschap de lezer niet het gepaste moment aankomt, dan is de kans groot dat het allemaal verspilde moeite was. mrt 3, 2010Ann Flipkens

Strategie, Tips, Trends

Meten is weten: AB testing

De gouden tip binnen marketing bestaat niet. Testen is de enige oplossing. Zo ook bij e-mail marketing, optimaliseer je berichten door testing en leer uit je fouten. In ons platform kan je kiezen welk onderdeel je wil testen.  Daarna kies je je testgroepen en laat je de winnaar van de test automatisch naar de rest […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,442

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,771

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail