Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Afleverbaarheid, Design, E-mailmarketing, Strategie, Testing, Trends

Trend, e-mailclient wordt een gateway

Een groot aandeel van het e-mailverkeer dat bij bedrijven vertrekt hoort thuis in de categorie van de transactionele berichten. Een bevestiging van een verkoop, een melding van de incheck voor het vliegtuig, een herinnering aan een jaarlijks onderhoud.


gmail_verlengstukHet zijn maar enkele voorbeelden van service berichten die een e-mailplatform automatisch kunnen uitsturen als ze door een gebeurtenis getriggerd wordt. Een nieuwe functionaliteit in Gmail trok onze aandacht. We knopen er onmiddellijk een aardige toekomstvisie aan vast. Een beetje trend kijken in deze kolommen kan heus geen kwaad!

Datum herkennen

Met de nieuwe feature Gmail Events zullen de gebruikers van dit e-mailplatform nooit meer data zoals vluchtgegevens, concerten en optredens, hotelreservaties moeten kopiëren en in hun agenda plakken. Gmail Events zal al deze data, vertrekkende van de ingekomen e-mail, automatisch doorplaatsen op elke device dat via Gmail gekoppeld is met haar eigenste Google Calendar. Zo wordt de e-mailclient voor een stuk een operationeel instrument dat gevoed wordt door de inhoud van het bericht.

Extra gegevens

Niet alleen wordt de datum en het uur getoond in de kalender, maar ook de link naar de detailgegevens horende bij de kalendernotitie wordt bewaard. Zo is het gemakkelijker om een en ander op te zoeken als het moment daar is, dan wel je in de buurt van de locatie de juiste randvoorwaarden wil kennen. Een update e-mail met eventuele vertragingen van de vlucht, zal zo ook automatisch zichtbaar worden. De mogelijke toepassingen zijn uiteraard, op vlak van transactionele berichten, zeer uitgebreid.

Nieuwe mogelijkheden

Maar uiteraard kan een e-marketeer een stukje verder borduren op deze functionaliteit. Waarom niet een bericht sturen waarin je de verjaardag van je partner als event doorgeeft, samen met haar verlanglijstje op eender welke e-shop? Waarom niet ineens valentijn en sinterklaas inplannen met een link naar een kortingsbon voor een gepast cadeautje? Waarom bij aankoop van een electronisch device niet ineens een memo in de kalender zetten voor een verlengde garantie, pakweg een jaar na de aankoop?

Actie triggeren

Uiteraard staat deze technologie nog maar in haar kinderschoenen. Bij Google zijn ze uiteraard graag een voorloper op dit vlak. Maar de ontwikkeling is des te interessanter omdat een e-mailclient de inhoud van een bericht kan interpreteren. Semantisch lezen is de digitale trend van de toekomst. Dat betekent ook dat je e-mailmarketing – in de voortdurende zoektocht naar conversie – eigenlijk naast content ook een voeding wordt voor de actie die een e-mailprogramma er op laat volgen. Het klinkt een tikkeltje als science fiction, maar we mogen onze ogen niet sluiten voor deze evolutie.

Trend

Want wat als de e-mailclient straks een stukje de rol van een personal assistent gaat vervullen die niet alleen afspraken boekt in je agenda, maar tegelijkertijd ook het restaurant reserveert en op basis van je voorkeuren één of andere aanbieding met de nodige toeters en bellen gaat signaleren. Het is niet meer dan wat verder bouwen op wat Gmail Events vandaag al realiseert. Een trend om in het oog te houden! Want andere e-mailclients zullen snel volgen!

sep 25, 2015Thomas Vangelooven
Previous storyThe event is comming, het wonderlijke is gebeurt!Next storySeizoensbericht met 6 scherpe kenmerken
Home Trend, e-mailclient wordt een gateway
4 jaar geleden Afleverbaarheid, Design, E-mailmarketing, Strategie, Testing, Trends88
Thomas Vangelooven
Twitter

Geef een reactie Reactie annuleren

De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  • De vastgoedsector: Bouwen aan je klantenbestand met e-mailmarketing 23 mei 2018
  • De toeristische sector: Een vleugje zon in je mailbox 2 mei 2018
  Gerelateerd posts  
Afleverbaarheid, List Building, Tips

Ook een e-maillijst verdient een lenteschoonmaak

Het is goed om regelmatig je e-mailmarketinglijst een goede schoonmaakbeurt te geven. Als je dat niet doet, dan loop je op middellange termijn het risico niet-actieve adressen mee te sleuren. apr 11, 2012Thomas Vangelooven

Content, Design, E-mailmarketing, Reporting, Testing

Verhoog conversie met de helft van de tekst

Als e-marketeer mag je het nut van een e-mail niet uit het oog verliezen. Korte boodschappen die uitnodigen tot actie, scoren beter dan lange teksten.  mei 6, 2011Michelle Dassen

Afleverbaarheid, Tips

Recyclage van e-mailadressen

Yahoo begint met het recycleren van oude e-mailadressen. De actie start met het terugsturen – bouncen in een mooie vakterm – van alle e-mail van accounts die in aanmerking komen voor hergebruik. jul 7, 2013Ann Flipkens

Flexmail MasterClass overtuigt opnieuw

De Flexmail MasterClass van vorige donderdag was opnieuw een succes. In intieme kring zetten Jacqueline Mahieux van Flexmail en gastspreker Kris Pattyn van Koppa hun visie uiteen over e-mail marketing. nov 24, 2010Thomas Vangelooven

Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, Personalisatie, Social media, Strategie

Intelligentie in je e-mailstrategie

Secretsales.com is een bedrijf dat online kledij, accessoires en schoonheidsproducten verkoopt van grote merken. Niet wat er vandaag in de winkel ligt, wel stockoverschotten en kleding die uit vroegere seizoenen komen.  Zij leveren zo aan 1.500 merken over de hele wereld een snel en efficiënt platform om van hun overschotten af te raken, er nog […]

Trends, Wetgeving

E-mail, veiligheid en privacy…

Er is zoiets als het briefgeheim. De post mag nooit je brieven openen en daar in snuffelen. De overheid overigens ook niet, tenminste niet zonder een gerechtelijk bevel. En daar zijn we redelijk gerust over. mrt 22, 2014Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Flexmail TV, Tips

Heb jij de basics van e-mailmarketing onder de knie?

Vraag jij je wel eens af of je de basis van e-mailmarketing goed aanpakt? In deze nieuwe aflevering van Flexmail TV delen we de elementen die voor ons het belangrijkst zijn. Door deze basiselementen onder de knie te hebben, stuur je elke keer opnieuw een goed opgebouwd e-mailbericht dat de aandacht van je doelpubliek trekt. […]

E-mailmarketing, Strategie, Tips

Met goede content kan je de oorlog winnen

Flexmail lanceerde haar derde werk in de strijd om de aandacht van de lezer. En met deze aflevering zijn we tot de essentie van e-marketing gekomen. Alleen met goed content kun je succesvol ten strijde trekken. mrt 28, 2013Ann Flipkens

Meest bekeken
5,764

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,971

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,247

Een animated gif als een conversie aanjager

3,104

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,674

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,480

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,420

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,338

5 elementen die je in 2015 best uit je e-mailmarketing strategie laat vallen

2018 © Flexmail