E-mailmarketing staat steeds weer voor de uitdaging om niet alleen mee te gaan met de tijd, maar ook om vernieuwend uit de hoek te komen. Bovendien zijn de mogelijke hobbels op de digitale weg steeds weer anders. Het Amerikaanse MarketingSherpa vroeg aan meer dan 1.000 e-marketeers waar nu de uitdagingen liggen die hun bezig houden.
De respondenten konden één of meerdere mogelijkheden aankruisen. De respons leverde verwachte en onverwachte antwoorden. We zetten ze graag op een rijtje. Misschien ontdek jij wel een nieuw actiepunt!
De alomtegenwoordigheid van mobiele media staat voorop. We merken het zelf ook aan de statistieken. Mobiel is de voorbije jaren snel opgeklommen naar ruim één derde van de toestellen waarmee e-mail gelezen wordt. Mocht je er nu nog niet mee bezig zijn, dan wordt het dringend tijd om een het begrip responsive design op te zoeken.
De sociale media zijn in een succesvolle e-marketing niet meer weg te denken. Ook op het vlak van e-mailmarketing liggen hier volop kansen. Je moet aan tweerichtingsverkeer denken. Goede bedrijfspagina’s op Facebook of LinkedIn kunnen gebruikt worden om je lijsten met e-mailadressen te laten groeien. Met een e-mailcampagne kun je in plaats van een klassieke landingspagina in te zetten, ook doorlinken naar je sociale media. Die moeten dan wel geoptimaliseerd worden om de respons goed op te vangen.
Het monitoren van de webmailgebruikers scoort als derde. Het is geweten, de aanbieders van webbased e-mail spelen met je e-mail. Steeds vaker gaan zij beslissen wat rechtstreeks in de inbox valt, dan wel afgeleid wordt naar een secundaire map. Het in oog houden van de leesdichtheid – vrij vertaald: het zat in de inbox – leert welke berichten de ‘censuur’ gemakkelijker passeren.
De tijd van dezelfde uniforme e-mail voor alle klanten is voorbij. Er wordt niet alleen meer gediversifieerd naar bijvoorbeeld geslacht, leeftijd en aankoopgedrag. Ook de woonplaats wordt steeds belangrijker. Gewoon om de contacten naar het nabij gelegen filiaal te lokken met acties geënt op de gewoontes in de streek.
De steeds strikter wordende regelgeving rond privacy is voor de e-marketeer ook een oorzaak voor menig hoofdbreken. Een dubbele opt-in realiseren is het veiligste. En als je een klantrelatie hebt met een e-mailadres, dan zit je momenteel ook nog op veilig terrein. Hoewel, als het van enkele regelgevers afhangt, dan wordt dit straks ook niet meer evident. Blijf de wetgever voor door vandaag al expliciet je contact te laten bevestigen e-mail te willen ontvangen.
Gamification is een opkomende trend in e-marketing. Kenners suggereren al dat dit in de toekomst alleen maar zal toenemen. Op sociale media is het gebruik van spelletjes al gemeengoed. Maar nu probeert men stilaan om e-mailmarketing in te zetten om het succes van deze spelletjes te verhogen, dan wel als onderdeel van het spelelement. Een trend om in het oog te houden.
De laatste uitdaging ligt in het feit dat hackers ook de kwetsbaarheid van e-mailmarketinglijsten ontdekt hebben. We halen vaak uit onze niet bevestigde inschrijvingslijsten e-mailadressen van duistere oorsprong. Zo merk je dat men aan het proberen is om een zwak punt te vinden. Werk je met een professioneel e-mailmarketing platform, dan moet je geen zorgen maken. Anders is het nu het moment om te voorkomen. Het is nog altijd beter dan genezen!