Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Strategie, Trends

Trends en aandachtspunten in e-mailmarketing anno 2013

E-mailmarketing staat steeds weer voor de uitdaging om niet alleen mee te gaan met de tijd, maar ook om vernieuwend uit de hoek te komen. Bovendien zijn de mogelijke hobbels op de digitale weg steeds weer anders. Het Amerikaanse MarketingSherpa vroeg aan meer dan 1.000 e-marketeers waar nu de uitdagingen liggen die hun bezig houden.
stat_2013
De respondenten konden één of meerdere mogelijkheden aankruisen. De respons leverde verwachte en onverwachte antwoorden. We zetten ze graag op een rijtje. Misschien ontdek jij wel een nieuw actiepunt!

De alomtegenwoordigheid van mobiele media staat voorop. We merken het zelf ook aan de statistieken. Mobiel is de voorbije jaren snel opgeklommen naar ruim één derde van de toestellen waarmee e-mail gelezen wordt. Mocht je er nu nog niet mee bezig zijn, dan wordt het dringend tijd om een het begrip responsive design op te zoeken.

De sociale media zijn in een succesvolle e-marketing niet meer weg te denken. Ook op het vlak van e-mailmarketing liggen hier volop kansen. Je moet aan tweerichtingsverkeer denken. Goede bedrijfspagina’s op Facebook of LinkedIn kunnen gebruikt worden om je lijsten met e-mailadressen te laten groeien. Met een e-mailcampagne kun je in plaats van een klassieke landingspagina in te zetten, ook doorlinken naar je sociale media. Die moeten dan wel geoptimaliseerd worden om de respons goed op te vangen.

Het monitoren van de webmailgebruikers scoort als derde. Het is geweten, de aanbieders van webbased e-mail spelen met je e-mail. Steeds vaker gaan zij beslissen wat rechtstreeks in de inbox valt, dan wel afgeleid wordt naar een secundaire map. Het in oog houden van de leesdichtheid – vrij vertaald: het zat in de inbox – leert welke berichten de ‘censuur’ gemakkelijker passeren.

De tijd van dezelfde uniforme e-mail voor alle klanten is voorbij. Er wordt niet alleen meer gediversifieerd naar bijvoorbeeld geslacht, leeftijd en aankoopgedrag. Ook de woonplaats wordt steeds belangrijker. Gewoon om de contacten naar het nabij gelegen filiaal te lokken met acties geënt op de gewoontes in de streek.

De steeds strikter wordende regelgeving rond privacy is voor de e-marketeer ook een oorzaak voor menig hoofdbreken. Een dubbele opt-in realiseren is het veiligste. En als je een klantrelatie hebt met een e-mailadres, dan zit je momenteel ook nog op veilig terrein. Hoewel, als het van enkele regelgevers afhangt, dan wordt dit straks ook niet meer evident. Blijf de wetgever voor door vandaag al expliciet je contact te laten bevestigen e-mail te willen ontvangen.

Gamification is een opkomende trend in e-marketing. Kenners suggereren al dat dit in de toekomst alleen maar zal toenemen. Op sociale media is het gebruik van spelletjes al gemeengoed. Maar nu probeert men stilaan om e-mailmarketing in te zetten om het succes van deze spelletjes te verhogen, dan wel als onderdeel van het spelelement. Een trend om in het oog te houden.

De laatste uitdaging ligt in het feit dat hackers ook de kwetsbaarheid van e-mailmarketinglijsten ontdekt hebben. We halen vaak uit onze niet bevestigde inschrijvingslijsten e-mailadressen van duistere oorsprong. Zo merk je dat men aan het proberen is om een zwak punt te vinden. Werk je met een professioneel e-mailmarketing platform, dan moet je geen zorgen maken. Anders is het nu het moment om te voorkomen. Het is nog altijd beter dan genezen!

jul 23, 2013Thomas Vangelooven
Previous storyLaat “mailto” beter achterwegeNext storyStuur eens een agenda op!
Home Trends en aandachtspunten in e-mailmarketing anno 2013
9 jaar geleden Strategie, Trends187
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing

E-mail is een blijver in de marketing mix

“Veel marketeers zijn zich er niet van bewust dat je met e-mail programma’s meer kan”, stelt Steven Roe, directeur Business Development bij het Amerikaanse BrightWave Marketing. “Maar dan moet je wel voorbij de inbox raken”. jun 27, 2009Michelle Dassen

Content, E-mailmarketing, Strategie, Trends

Nederlands onderzoek bewijst nut segmentatie en dynamische content

Voor het derde jaar op rij heeft het Nederlandse DDMA – Dutch Dialogue Marketing Association – haar Nationale E-mail Benchmark voor 2014 vrijgegeven. Het is opnieuw een lijvig rapport met heel wat cijfers en vernieuwende inzichten, waaruit we kunnen leren hoe onze noorderburen met e-mailmarketing omgaan. jun 13, 2014Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Inspiratie!, Trends

Ontvanger triggert e-mailmarketing

Het jaar loopt weer stilaan naar haar einde. Hoewel er op het vlak van e-mailmarketing net omwille van dat jaareinde, nog drukke dagen te wachten staan, sijpelen nu al de eerste trendlijstjes en voorspellingen omtrent de toekomst van e-mailmarketing binnen. We filteren ze op haalbaarheid en zullen de komende weken de opmerkelijkste visies brengen. nov […]

E-mailmarketing, Tips

Doe eens iets geks met je e-mailmarketing campagne

E-mailmarketing zit in de lift. Dat heb je zeker al gemerkt. Heb je dan ook gezien dat anderen dit ook hebben gemerkt? Daarom is het soms nodig om uit de reeks te springen af en toe je e-mail campagne aan te vullen met, waarom niet, iets geks! feb 12, 2010Thomas Vangelooven

Content, Strategie, Testing, Tips

Nog eens drie wijze lessen over onderwerpregels

Een goede onderwerpregel maakt het verschil tussen gelezen worden dan wel naar de vuilbak verwezen worden. Daarom kan men aan dit kleine deuropenertje niet genoeg aandacht besteden. Dat de onderwerpregel vooral kort moet zijn – 50 tekens roept men meestal – is geweten. Maar moet je de volle lengte wel gebruiken? jun 18, 2010Ann Flipkens

Cases

VIA FUTURA zet haar e-mailplatform op grote schaal in

E-mailmarketing maakt voor het Antwerpse VIA FUTURA ruim een kwart van haar activiteiten uit. Als onderdeel bij het verlenen van een totale service aan haar klanten of als facet in eigen ontwikkelde dienstverlenende webproducten sep 4, 2009Ann Flipkens

Design, E-mailmarketing, Tips

Gebruik eens een ☺ in je onderwerpregel

Helaas, je bent niet de enige die met e-mailmarketing aan de slag gaat. Dus is het de kunst om jouw bericht er tussenuit te laten springen. En dat start bij de onderwerpregel. Deze op een pakkende en aantrekkelijke manier dichten is al een kunst. Maar dan zijn er nog mogelijkheden om je boodschap visueel in […]

Cases, Inspiratie!, Strategie, Tips, Trends

Een geïntegreerde online en offline communicatie bij Nespresso

Nespresso heeft duidelijk één klassieke uitspraak in onze digitale wereld onthouden. Online gaat niet zonder offline. Ze hebben vandaag de daad bij het woord gevoegd en een dubbele campagne opgezet. Eentje via e-mailmarketing en eentje via tante post. sep 4, 2015Michelle Dassen

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,257

Een animated gif als een conversie aanjager

3,216

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail