E-mailmarketing draait altijd op het scherp van de snede. Het is een relatief modern marketinginstrument dat ook nog eens via snel evoluerende dragers verspreid wordt.
Het is dan ook zeer belangrijk om de trends in het oog te houden. Snel hier op kunnen inspelen geeft toch weer dat tikkeltje voorsprong op de concurrent. We selecteerden er twee die in 2014 al brokken kunnen maken.
Content vervangt reclame
Dat content belangrijk is, dat heb je reeds meermaals op deze blog kunnen lezen. Dat die content relevant moet zijn, dat is het logische vervolg. Maar steeds is die relevante content in een commerciële boodschap ingebed. Nu is er een nieuwe trend die nog een stapje verdergaat. Merken worden langzaam maar zeker uitgevers. De relevante content zal steeds verder van de commerciële content schuiven.
De e-mailmarketing zal de link vormen tussen dynamische en content gedreven landingspagina’s. Het zijn de linken die daar achteraan zitten, die de deur openen naar een reclameboodschap of -aanbieding. Het is een tussenstap die de conversie minder evident maakt. Maar anderzijds is het wel een methode die het contact als lezer sterker bindt. Merken willen zo een nieuwe vorm van relatievormen uitbouwen.
Content wordt lokaal
De content aanpassen aan de plaats waar het contact zich bevindt is een trend die nauw aansluit bij de vorige. Het systeem is eenvoudig te realiseren. Je zendt een e-mailbericht naar een contact die gelinkt is aan een landingspagina. Ruim een kwart – in B2B zelfs meer – van de contacten opent het bericht op een smartphone of tablet. En die apparaten zijn exact aan een locatie te binden.
Als de browser of de landingspagina deze informatie van de gebruiker mag aanspreken, dan wordt de dynamische content van het contact nog specifieker. Hij mag dan wel in Limburg woonachtig zijn, maar als je contact in de zomer aan zee op vakantie is, dan zijn er andere behoeften en andere gewoonten. En dat is nog maar een actie à la minute. Het kan nog een stap verder gaan. Want als je uit de locatiegegevens een gedragspatroon kan destilleren, dan wordt het perfect mogelijk om een kortingscoupon te e-mail, juist voor je contact naar het grootwarenhuis vertrekt. Neen, dit is geen sciencefiction. Vandaag is het al perfect mogelijk!