Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Content, Tips

Twee denkstappen voor je een e-mail schrijft!

Een e-mailbericht moet je echt afstemmen op de ontvanger. Daar ligt het geheim van een goede conversie. De ontvanger aan het lezen krijgen is de eerste stap. Maar de ontvanger laten lezen wat hij wil lezen, dat is de kunst!

Daarom is het goed even te bezinnen voor je de eerste letter op papier zet. Aan de hand van een aantal vragen kan je snel tot de kern van de boodschap komen. Zo weet je zeker dat je to the point zal schrijven. We zetten een paar stappen op een rij…

Stap 1 – Wat is ons doel?

Je moet natuurlijk weten voor wie je het e-mailbericht samenstelt. “Tegen wie spreek je?”, is dan ook de eerste logische vraag. Is je doelgroep zeer heterogeen, dan moet je voor elk wat wils schrijven. En zo blijf je vaag. Misschien moet het antwoord op de eerste vraag er toe leiden om je doelgroep op te splitsen.

Naast de doelgroep is het ook belangrijk te definiëren wat je wil bereiken. Een e-mailbericht waarbij je de lezer wil laten kopen is een andere tak van sport dan een e-mailbericht waarbij je de lezer wil laten deelnemen aan een gratis wedstrijd. Hoeveel verkoop je wil genereren is leuk voor de marketing. Voor de samenstellers is gewoon belangrijk om weten waar naar toe moet gewerkt worden.

Stap 2 – Hoe ziet mijn doelgroep er uit?

Zijn de contacten die je met je e-mail gaat aanspreken reeds klant? Of zijn het prospecten die al even in je bestand zitten? Of zijn het misschien e-mailadressen die voor de eerste keer een bericht van je zullen krijgen? De eerste groep kent je reeds en je mag er van uitgaan dat er een achtergrond aanwezig is. Het laatste type is momenteel nog ‘onwetend’.

Daar zal je een aantal elementen in je productengamma of service iets explicieter moeten uitleggen. Elk van deze groepen heeft een verschillende soort aan voorkennis en een ander verwachtingspatroon. Je moet daar je boodschap zeker op afstemmen. Hoe meer je rekening houdt met deze elementen, hoe beter de conversie zal zijn.

sep 28, 2012Ann Flipkens
Previous storyNatuurlijk test je de onderwerpregel!Next storyGooi eens rond met inschrijfmogelijkheden op je website
Home Twee denkstappen voor je een e-mail schrijft!
11 jaar geleden Content, Tipse-mail schrijven, e-mailmarketingtips, nieuwsbrieven337
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Tips

Bereik jij de inbox? Twee misverstanden worden twee tips!

E-mailmarketing staat of valt met met de leesdichtheid van je bericht. Hoe meer lezers, hoe groter de kans dat je contacten overgaan tot actie en hoe lucratiever de conversie wordt. Maar komen al je berichten in die inbox en dus onder de neus van de lezer terecht? feb 24, 2012Michelle Dassen

Content, Design, E-mailmarketing, Tips

Geef een helder signaal

Al te vaak krijg je e-mailmarketing berichten waar alle toeters en bellen uit de kast getrokken worden. Maar het is dan nog niet duidelijk wat er precies van de lezer verwacht wordt. mrt 21, 2012Thomas Vangelooven

Strategie, Tips

Opletten als je van afzender verandert!

Een voorbeeld uit het leven gegrepen. Bedrijf A neemt bedrijf B over. Tegenwoordig is dat dagelijkse kost. Als de overnemer er voor kiest om de huisstijl van bedrijf B te veranderen, dan wordt het opletten geblazen. nov 16, 2012Ann Flipkens

Content, Reporting, Tips

Onderwerpregel: maak je keuze!

Het openen van een e-mailbericht. Het blijft een kunst om je contact te verleiden tot lezen. De onderwerpregel van je e-mailbericht blijft de belangrijkste trekker in dat ene beslissingselement van de lezer. Grasduinend in wat Amerikaans onderzoek kwamen we volgende opmerkelijke uitspraken tegen… aug 24, 2012Ann Flipkens

E-mailmarketing, Reporting, Strategie, Testing, Thema-mailings, Tips

Opvallende stijging van leespercentages tijdens zomermaanden

De zomervakantie is de periode waarin veel marketeers hun e-mailmarketingverkeer op een lager pitje zetten. Ze gaan er immers vanuit dat een groot deel van hun lezers op vakantie zijn. Maar eigenlijk lopen ze hier een unieke gelegenheid mis om écht op te vallen. jul 26, 2012Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Tips

Drie krachtige strategieën om de klant te overtuigen

De ‘principles of persuasion’ van psychologieprofessor Robert Cialdini is interessante lectuur voor marketeers. Kort samengevat gaat het boek over zes methoden om iemand te overtuigen actie te ondernemen. In deze blog bespreken we alvast de eerste drie principes en geven we je tips om ze online in te zetten. jan 11, 2012Ann Flipkens

Design, E-mailmarketing

Leid de ogen van je lezer

Grote lettertypes, kleurtjes alom met nog wat extra plaatjes als kers op de taart… Het kan misschien wel de aandacht trekken, maar als je dat op een ongeorganiseerde wijze doet, dan zal je contact ook op een ongeorganiseerde wijze je boodschap lezen. jul 6, 2012Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Strategie, Testing, Thema-mailings

Tijdsdruk en testen gaan niet samen…

Het einde van het jaar nadert en voor heel wat e-marketeers zijn dat nu net spannende dagen. En dan is blijkbaar het gevaar groot om even ‘snel snel’ de bulk weg te werken en een paar grote zonden te plegen tegen de spelregels van een goede e-mailmarketing praktijk. dec 5, 2012Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,757

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,983

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail