Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Content, Tips

Twee denkstappen voor je een e-mail schrijft!

Een e-mailbericht moet je echt afstemmen op de ontvanger. Daar ligt het geheim van een goede conversie. De ontvanger aan het lezen krijgen is de eerste stap. Maar de ontvanger laten lezen wat hij wil lezen, dat is de kunst!

Daarom is het goed even te bezinnen voor je de eerste letter op papier zet. Aan de hand van een aantal vragen kan je snel tot de kern van de boodschap komen. Zo weet je zeker dat je to the point zal schrijven. We zetten een paar stappen op een rij…

Stap 1 – Wat is ons doel?

Je moet natuurlijk weten voor wie je het e-mailbericht samenstelt. “Tegen wie spreek je?”, is dan ook de eerste logische vraag. Is je doelgroep zeer heterogeen, dan moet je voor elk wat wils schrijven. En zo blijf je vaag. Misschien moet het antwoord op de eerste vraag er toe leiden om je doelgroep op te splitsen.

Naast de doelgroep is het ook belangrijk te definiëren wat je wil bereiken. Een e-mailbericht waarbij je de lezer wil laten kopen is een andere tak van sport dan een e-mailbericht waarbij je de lezer wil laten deelnemen aan een gratis wedstrijd. Hoeveel verkoop je wil genereren is leuk voor de marketing. Voor de samenstellers is gewoon belangrijk om weten waar naar toe moet gewerkt worden.

Stap 2 – Hoe ziet mijn doelgroep er uit?

Zijn de contacten die je met je e-mail gaat aanspreken reeds klant? Of zijn het prospecten die al even in je bestand zitten? Of zijn het misschien e-mailadressen die voor de eerste keer een bericht van je zullen krijgen? De eerste groep kent je reeds en je mag er van uitgaan dat er een achtergrond aanwezig is. Het laatste type is momenteel nog ‘onwetend’.

Daar zal je een aantal elementen in je productengamma of service iets explicieter moeten uitleggen. Elk van deze groepen heeft een verschillende soort aan voorkennis en een ander verwachtingspatroon. Je moet daar je boodschap zeker op afstemmen. Hoe meer je rekening houdt met deze elementen, hoe beter de conversie zal zijn.

sep 28, 2012Ann Flipkens
Previous storyNatuurlijk test je de onderwerpregel!Next storyGooi eens rond met inschrijfmogelijkheden op je website
Home Twee denkstappen voor je een e-mail schrijft!
10 jaar geleden Content, Tipse-mail schrijven, e-mailmarketingtips, nieuwsbrieven329
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Strategie, Targeting, Tips

Hoe vaak is te vaak?

Wat is de beste frequentie? Hoe vaak moet je een e-mail zenden naar je contact vooraleer het te vaak is? Een juist antwoord op deze vraag bestaat niet. Helaas varieert dit van bericht tot bericht en van product tot product. Maar voor de beginners in het vak willen we graag nog eens enkele vuistregels meegeven. […]

Content, Design, E-mailmarketing, Tips

Geef een helder signaal

Al te vaak krijg je e-mailmarketing berichten waar alle toeters en bellen uit de kast getrokken worden. Maar het is dan nog niet duidelijk wat er precies van de lezer verwacht wordt. mrt 21, 2012Thomas Vangelooven

Design, E-mailmarketing

Leid de ogen van je lezer

Grote lettertypes, kleurtjes alom met nog wat extra plaatjes als kers op de taart… Het kan misschien wel de aandacht trekken, maar als je dat op een ongeorganiseerde wijze doet, dan zal je contact ook op een ongeorganiseerde wijze je boodschap lezen. jul 6, 2012Thomas Vangelooven

Trends

Vijf inzichten voor de toekomst!

In de resultaten van de ‘Marketing Sherpa Email Summit 2012’ vonden we enkele leuke inzichten die e-mailmarketing in de toekomst zullen beïnvloeden. We willen ze u zeker niet onthouden… mei 11, 2012Thomas Vangelooven

Targeting

Nooit meer gemiste kansen met autoresponder

Zodra je abonnee actief met je nieuwsbrief aan de slag gaat, bijvoorbeeld door te klikken op een link, krijg je heel wat gegevens binnen over de interesses van de klant. E-mailmarketing is iets moois, maar hoe groter je mailinglijst wordt, hoe moeilijker het is om iedereen op te volgen. Hoe vaak heb jij niet gevloekt […]

Cases, Content, Design, E-mailmarketing, Thema-mailings, Tips

E-mailmarketing is oorlog voeren

Het is een straffe uitspraak die we ons graag permitteren. De aandacht krijgen van je e-mailcontact doe je niet in één klap. Conversie creëren is de volgende veldslag. In twaalf stappen legt het team van Flexmail je graag uit hoe je het best ten oorlog trekt. jan 8, 2013Thomas Vangelooven

Content, Reporting, Tips

Onderwerpregel: maak je keuze!

Het openen van een e-mailbericht. Het blijft een kunst om je contact te verleiden tot lezen. De onderwerpregel van je e-mailbericht blijft de belangrijkste trekker in dat ene beslissingselement van de lezer. Grasduinend in wat Amerikaans onderzoek kwamen we volgende opmerkelijke uitspraken tegen… aug 24, 2012Ann Flipkens

Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Strategie, Tips

Waar ligt je focus?

Het gros van de e-mailmarketeers focussen nog steeds op de aangroei van hun adreslijsten. Dat is natuurlijk een eerste vereiste voor een succesvolle e-mailmarketing. Maar is het niet beter je focus van tijd tot tijd te verschuiven? okt 31, 2012Thomas Vangelooven

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,513

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,833

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail