Een e-mailbericht moet je echt afstemmen op de ontvanger. Daar ligt het geheim van een goede conversie. De ontvanger aan het lezen krijgen is de eerste stap. Maar de ontvanger laten lezen wat hij wil lezen, dat is de kunst!
Daarom is het goed even te bezinnen voor je de eerste letter op papier zet. Aan de hand van een aantal vragen kan je snel tot de kern van de boodschap komen. Zo weet je zeker dat je to the point zal schrijven. We zetten een paar stappen op een rij…
Stap 1 – Wat is ons doel?
Je moet natuurlijk weten voor wie je het e-mailbericht samenstelt. “Tegen wie spreek je?”, is dan ook de eerste logische vraag. Is je doelgroep zeer heterogeen, dan moet je voor elk wat wils schrijven. En zo blijf je vaag. Misschien moet het antwoord op de eerste vraag er toe leiden om je doelgroep op te splitsen.
Naast de doelgroep is het ook belangrijk te definiëren wat je wil bereiken. Een e-mailbericht waarbij je de lezer wil laten kopen is een andere tak van sport dan een e-mailbericht waarbij je de lezer wil laten deelnemen aan een gratis wedstrijd. Hoeveel verkoop je wil genereren is leuk voor de marketing. Voor de samenstellers is gewoon belangrijk om weten waar naar toe moet gewerkt worden.
Stap 2 – Hoe ziet mijn doelgroep er uit?
Zijn de contacten die je met je e-mail gaat aanspreken reeds klant? Of zijn het prospecten die al even in je bestand zitten? Of zijn het misschien e-mailadressen die voor de eerste keer een bericht van je zullen krijgen? De eerste groep kent je reeds en je mag er van uitgaan dat er een achtergrond aanwezig is. Het laatste type is momenteel nog ‘onwetend’.
Daar zal je een aantal elementen in je productengamma of service iets explicieter moeten uitleggen. Elk van deze groepen heeft een verschillende soort aan voorkennis en een ander verwachtingspatroon. Je moet daar je boodschap zeker op afstemmen. Hoe meer je rekening houdt met deze elementen, hoe beter de conversie zal zijn.