Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Personalisatie, Targeting, Testing, Tips

Uit onze reeks bloopers: ‘TEMPLATE 108 servicedesk, werkt goed bij bestaande klanten’

Bovenstaande titel is niet uit onze eigen pen gevloeid. Wel uit die van een e-marketeer, want dat was de onderwerpregel die we in onze inbox mochten lezen. De afdeling e-marketing had netjes een template klaargezet die de verzender van dienst blindelings de digitale jachtvelden instuurde.

Niet iedere communicatie in e-marketing moet van nul af aan opgebouwd worden. Een goede e-marketing bestaat ook uit een reeks standaardberichten die automatisch verzonden worden naar de klanten. Als bevestiging van een inschrijving op een e-maillijst, als bedankje voor een aankoop, om de verzending van de bestelling te melden of de ontvangst van een vraag via de infopagina te registreren.

Template

Automatisch betekent ook dat je op je e-mailmarketing platform een e-mailbericht klaar moe thebben staan. Dus maak je dat op voorhand op en kijk je er daarna niet meer naar, want de verzending gebeurt automatisch. Dus als er in je template een fout zit, dan wordt die ook automatisch verzonden. Wij vragen ons af hoeveel klanten ‘TEMPLATE 108’ in hun inbox kregen. Altijd even schrikken als dit het antwoord is dat je krijgt van je leverancier na het invullen van een klachtenformulier. We zijn allang blij dat er niet iets bij stond in de stijl van: ‘werkt goed bij zeurpieten’.

Variabel

Naast de ‘dienstmededelingen’ die achter kunnen blijven, schuilt er nog een gevaar in dergelijke standaardberichten. Heel wat informatie kan variabel gemaakt worden door koppelingen te leggen naar een databank met klantengegevens, een website met handleidingen of met door de klant doorgegeven gegevens uit een formulier. Er is niets zo slordig als een digitale vraag naar de handleiding van een apparaat via je e-mailmarketing platform automatisch te antwoorden met een link naar een webserver die doodloopt. Misschien stond de handleiding er een jaar geleden nog, maar vandaag niet meer.

Checklist voor automatische e-mailberichten

Deze checklist moet je niet alleen vandaag, maar regelmatig aflopen. Want wat vandaag nog werkt, kan door veranderende omstandigheden morgen niet meer werken. De systeembeheerder van je CRM pakket is zich er meer dan waarschijnlijk niet van bewust dat je e-mailtemplate bij hem gegevens ophaalt.

  • Kijk de onderwerpregel na. Controleer op datum, seizoen, …
  • Kijk je e-mailbericht na op dienstmededelingen. Zelfs als staan ze als commentaar in je HTML. Je kan hier beter geen risico nemen.
  • Werken alle links met de databanken nog steeds?
  • Worden de gegevens van het webformulier nog steeds correct overgenomen en verwerkt in je automatisch antwoord?
  • Werken alle linken naar je website nog?
  • Staan alle documenten die je digitaal wil uitleveren via zo een standaardbericht nog steeds op je server?
okt 29, 2010Michelle Dassen
Previous storyNieuws blijft het doen in e-mailmarketingNext storyBoek meer succes met minder e-mailcontacten
Home Uit onze reeks bloopers: ‘TEMPLATE 108 servicedesk, werkt goed bij bestaande klanten’
12 jaar geleden E-mailmarketing, Personalisatie, Targeting, Testing, Tips116
Michelle Dassen
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Strategie, Tips

De harde waarheid van e-mailmarketing: acht seconden om de ontvanger te informeren

Abonnees spenderen gemiddeld acht seconden of minder aan de meeste e-mailberichten voordat ze doorklikken of afhaken. Bovendien is de kans groot dat als ze eens weg navigeren, ze niet meer terugkeren naar je e-mail. Wat kan je als e-marketeer doen om te garanderen dat je boodschap overkomt? Je leest het hier. jan 21, 2011Ann Flipkens

Trends, Wetgeving

E-mail, veiligheid en privacy…

Er is zoiets als het briefgeheim. De post mag nooit je brieven openen en daar in snuffelen. De overheid overigens ook niet, tenminste niet zonder een gerechtelijk bevel. En daar zijn we redelijk gerust over. mrt 22, 2014Thomas Vangelooven

List Building

Graag meer e-mailadressen aub!

Een kreet die je allicht zelf al meer dan een keer geslaakt hebt. Een goed renderende e-mailmarketing is natuurlijk afhankelijk van goede e-mailadressen. Maar hoe meer je er hebt, hoe beter de return is. Naast de klassieke plekjes om je e-mailadressen te verzamelen willen we vandaag graag een paar minder evidente werkwijzen meegeven. aug 20, […]

E-mailmarketing, Tips

Plan B bij segmentatie

Segmenteren is de boodschap. Want hoe nauwkeuriger je de contacten uitkiest voor de content die gaat uitsturen, hoe groter de kans op relevantie is. En dat is nog altijd de sleutel tot een succesvolle e-marketing campagne. jan 10, 2014Thomas Vangelooven

Omdat stilzitten nog steeds geen optie is!

Vorige week verhuisde de masterclass die Flexmail regelmatig organiseert naar een nieuwe locatie. De class verzamelde in de nieuwe kantoren van Flexmail in Brussel. Naast een boeiende discussie over e-mail adressen kwamen de klassieke ingrediënten over e-mailmarketing aan bod. jun 30, 2010Thomas Vangelooven

Afleverbaarheid, Wetgeving

Wat staat er in de wet over de opt-in?

De opt-in is het marketingjargon voor de toestemming van de klant om hem commerciële mailings te versturen. Specifiek gaat het om ‘voorafgaande, vrije, specifieke en geïnformeerde’ toestemming van de ontvanger. Maar wat wil dat nu eigenlijk zeggen? aug 19, 2011Thomas Vangelooven

Opmerkelijk: ruim 4 op 10 opent een spam e-mail!

Een onderzoek dat het Amerikaanse MAAWG – Messaging Anti-Abuse Working Group – in Noord Amerika en Europa liet uitvoeren kwam tot deze opmerkelijke vasstelling. Van de bevraagde internauten gaf 43 procent aan dat ze een e-mailbericht waarvan ze zagen dat het spam was toch openden. apr 2, 2010Michelle Dassen

Testing

Wat moet ik denken van mijn open ratio?

Als goede e-marketeer bestudeer je na elke e-mailcampagne de cijfertjes. Hoeveel mensen hebben mijn boodschap gelezen? En dan zie je een open ratio die meevalt of tegenvalt. Maar blijkt wel wat lijkt? We praten beginners en zelfs gevorderden graag even bij. feb 3, 2010Thomas Vangelooven

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,509

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,830

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail