Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Personalisatie, Targeting, Testing, Tips

Uit onze reeks bloopers: ‘TEMPLATE 108 servicedesk, werkt goed bij bestaande klanten’

Bovenstaande titel is niet uit onze eigen pen gevloeid. Wel uit die van een e-marketeer, want dat was de onderwerpregel die we in onze inbox mochten lezen. De afdeling e-marketing had netjes een template klaargezet die de verzender van dienst blindelings de digitale jachtvelden instuurde.

Niet iedere communicatie in e-marketing moet van nul af aan opgebouwd worden. Een goede e-marketing bestaat ook uit een reeks standaardberichten die automatisch verzonden worden naar de klanten. Als bevestiging van een inschrijving op een e-maillijst, als bedankje voor een aankoop, om de verzending van de bestelling te melden of de ontvangst van een vraag via de infopagina te registreren.

Template

Automatisch betekent ook dat je op je e-mailmarketing platform een e-mailbericht klaar moe thebben staan. Dus maak je dat op voorhand op en kijk je er daarna niet meer naar, want de verzending gebeurt automatisch. Dus als er in je template een fout zit, dan wordt die ook automatisch verzonden. Wij vragen ons af hoeveel klanten ‘TEMPLATE 108’ in hun inbox kregen. Altijd even schrikken als dit het antwoord is dat je krijgt van je leverancier na het invullen van een klachtenformulier. We zijn allang blij dat er niet iets bij stond in de stijl van: ‘werkt goed bij zeurpieten’.

Variabel

Naast de ‘dienstmededelingen’ die achter kunnen blijven, schuilt er nog een gevaar in dergelijke standaardberichten. Heel wat informatie kan variabel gemaakt worden door koppelingen te leggen naar een databank met klantengegevens, een website met handleidingen of met door de klant doorgegeven gegevens uit een formulier. Er is niets zo slordig als een digitale vraag naar de handleiding van een apparaat via je e-mailmarketing platform automatisch te antwoorden met een link naar een webserver die doodloopt. Misschien stond de handleiding er een jaar geleden nog, maar vandaag niet meer.

Checklist voor automatische e-mailberichten

Deze checklist moet je niet alleen vandaag, maar regelmatig aflopen. Want wat vandaag nog werkt, kan door veranderende omstandigheden morgen niet meer werken. De systeembeheerder van je CRM pakket is zich er meer dan waarschijnlijk niet van bewust dat je e-mailtemplate bij hem gegevens ophaalt.

  • Kijk de onderwerpregel na. Controleer op datum, seizoen, …
  • Kijk je e-mailbericht na op dienstmededelingen. Zelfs als staan ze als commentaar in je HTML. Je kan hier beter geen risico nemen.
  • Werken alle links met de databanken nog steeds?
  • Worden de gegevens van het webformulier nog steeds correct overgenomen en verwerkt in je automatisch antwoord?
  • Werken alle linken naar je website nog?
  • Staan alle documenten die je digitaal wil uitleveren via zo een standaardbericht nog steeds op je server?
okt 29, 2010Michelle Dassen
Previous storyNieuws blijft het doen in e-mailmarketingNext storyBoek meer succes met minder e-mailcontacten
Home Uit onze reeks bloopers: ‘TEMPLATE 108 servicedesk, werkt goed bij bestaande klanten’
10 jaar geleden E-mailmarketing, Personalisatie, Targeting, Testing, Tips87
Michelle Dassen
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Afleverbaarheid

Het mysterie van ‘delivery failure’ opgelost

De ‘deliverability’ of de ‘afleverbaarheid’ van e-mail is een begrip voor alles wat met het aankomen van de e-mail bij de juiste ontvanger te maken heeft. Concreet valt alles wat een impact heeft op het al dan niet ontvangen van je e-mail onder die noemer. okt 7, 2010Ann Flipkens

Opmerkelijk: ruim 4 op 10 opent een spam e-mail!

Een onderzoek dat het Amerikaanse MAAWG – Messaging Anti-Abuse Working Group – in Noord Amerika en Europa liet uitvoeren kwam tot deze opmerkelijke vasstelling. Van de bevraagde internauten gaf 43 procent aan dat ze een e-mailbericht waarvan ze zagen dat het spam was toch openden. apr 2, 2010Michelle Dassen

E-mailmarketing, Trends

Een QR-code om je e-marketinglijst aan te spekken

Je ziet ze tegenwoordig overal. De vierkantjes met blokjes zijn langzaam maar zeker een hype geworden. Waarom zou je met je e-mailmarketing niet meezeilen op dat succes? apr 6, 2012Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie

Rendeert de inspanning van je e-mailmarketing?

E-mailmarketing groeit van dag tot dag. Het geniet eveneens de faam het marketing instrument te zijn met de hoogste ROI. Maar is binnen het segment van de e-mailmarketing alles wat we doen even lonend? We kwamen deze grafiek tegen in de editie 2010 van het MarketingSherpa’s Benchmark onderzoek. feb 11, 2010Ann Flipkens

Cases, Content, E-commerce, E-mailmarketing, Enquêtes, Inspiratie!, Personalisatie, Strategie, Targeting, Tips

Meer inschrijvingen, minder uitschrijvingen: messcherpe e-commerce van Dollar Shave Club

Niemand spreekt me tegen als ik zeg dat nieuwe inschrijvingen verzamelen (lees: potentiële kopers) key blijft voor een geslaagde e-mailmarketingcampagne. Maar waar veel marketeers wat lichter overheen gaan, blijft dit merk wat langer stilstaan: hoe zorg ik ervoor dat mijn klanten blijven terugkomen? Dit voorbeeld heeft niet alleen een branding waar je onmogelijk niet van […]

Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Testing

Nederlandstalig woordgebruik in e-mail onderwerpregels

De bijdrage die gisteren op deze blog verscheen bracht ons op een ideetje. Wat als we die woordenwolk eens loslaten op de campagnes die via Flexmail verstuurd werden? okt 9, 2009Michelle Dassen

Cases, Reporting

Web-based e-mailclients nemen de leiding

Waar en hoe lezen je contacten je e-mail? Deze wijsheid is goud waard als je  e-mailmarketing zo nauwkeurig mogelijk wil afstellen op je lezer. E-mails lezen in een e-mailclient op je computer is een geheel andere ervaring dan e-mails lezen in een web-based omgeving. Voor één van onze grootgebruikers LimburgActueel.be zochten we dit even uit. […]

Cases, E-mailmarketing, Tips

Spammers worden steeds professioneler

We houden het in onze blog graag positief. Daarom zullen we zelden tijd vrij maken voor de spammers in deze wereld. Vandaag willen we daar toch een uitzondering opmaken. En wel om twee redenen. apr 17, 2013Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,668

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail