Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Content, Design, Strategie, Tips

Uw lezer leest niet!

Mensen lezen geen e-mails of nieuwsbrieven, ze scannen ze. Dat verkondigde  Jacob Nielsen, een in het wereldje van internet bekende Deense consultant, reeds in de jaren negentig.

Jacob Nielsen ziet voor dit fenomeen een aantal mogelijke verklaringen. Tekst op scherm lezen is vermoeiend voor de ogen en verloopt een kwart trager dan tekst op papier lezen. Vandaar dat het geen wonder is dat mensen gaan besparen op het aantal te lezen woordjes. Dit argument zal pas verdwijnen als de computerschermen kwalitatief het zicht van papier zal benaderen. Maar zo ver zijn we nog niet!

Ik wil klikken

Mensen zoeken ook interactiviteit op het scherm. Als ze alleen maar braaf op hun stoel zitten om de tekst van een nieuwsbrief op het scherm te lezen, hebben ze het gevoel dat ze eigenlijk niets productief doen. Hoe interessant de tekst ook is. Tekst lezen op het scherm vraagt om klikken. Tenminste een klein stemmetje binnen de lezer spoort hiertoe aan. Als je start met een inhoudstabel waar men kan doorklikken naar het artikel, dan heeft men al een deel van de natuurlijke drang van de lezer bevredigd.

Moderne tijden

De moderne samenleving is veeleisend. Druk bezette zakenlui, medewerkers, studenten krijgen tientallen mailtjes op een dag. Om nog niet over de voicemail te spreken. Als ze alles in detail moeten uitspellen, dan is de dag al voorbij, voor ze aan hun dagtaak toekomen. “Is deze tekst wel interessant?” Dat is de eerste vraag als ze starten met scannen, de vinger gretig op de verwijderknop.

Eerste hulp

Dit scangedrag heeft natuurlijk ook gevolgen voor je e-mailcampagne of je digitale nieuwsbrief. Wees daarom beknopt en zet de belangrijkste informatie vooraan. Open met een goede inleiding waarmee je de lezer zijn of haar interesse wekt. Zorg dat je tekst gemakkelijk te scannen is. Werk met korte paragrafen. Gebruik tussentitels die nieuwsgierigheid opwekken.

Recht door zee

Lezers die voelen dat ze aan het lijntje worden gehouden met klassieke marketingzin nummer drie, die verwijderen je boodschap nog sneller dan dat jij ze  verstuurd krijgt. Zorg steeds voor relevante content, recht door zee waarbij je een tikkeltje zelfrelativering niet uit de weg gaat. Natuurlijk ben je de beste aanbieder van product of dienst x. Maar geloof jij dadelijk iemand die zich de beste noemt? Daarom is het nodig dat jij de beste e-mails en nieuwsbrieven te schrijft!

jul 6, 2009Michelle Dassen
Previous storyPlaats jezelf in de schoenen van je lezerNext storyHoe welkom is je e-mail nieuwsbrief?
Home Uw lezer leest niet!
14 jaar geleden Content, Design, Strategie, Tips222
Michelle Dassen
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  

Directe verkoop door integratie e-mail en sociale media?

Onze vorige bijdrage stond nog maar net op de blog en daar viel een recent onderzoek van eROI binnen. En daar stonden cijfers in om van te duizelen. Volgens e-Dialog gebruikt 97 procent van de Amerikaanse huishoudens e-mail. Daarvan is volgens Nielsen er ruim 75 procent actief bezig op een sociaal netwerk. Weliswaar allemaal cijfers […]

E-commerce

Pik in op achtergelaten winkelkarren

Bedrijven besteden te veel aandacht aan kwantiteit en te weinig aan kwaliteit wanneer het gaat over e-mailmarketing. Nochtans komt een onderzoek van Silverpop tot de conclusie dat relevante e-mails, die inpikken op het gedrag dat de consument op een bepaald moment stelt, een hoge Return On Investement (ROI) garanderen. feb 18, 2011Ann Flipkens

Strategie, Targeting, Tips

Jaag het gebruikersengagement de hoogte in met deze tips (deel 2)

Het verbeteren van het engagement van de gebruiker is de op één na hoogste prioriteit van e-mailmarketeers in 2011. Maar hoe pak je dat aan? Flexmail zet hier (opnieuw) een aantal best practices op een rijtje. feb 4, 2011Michelle Dassen

Content, Design

Professionaliseer je e-mailcampagnes met templates

Templates zijn een belangrijk element in de opmaak van je e-mailcampagne. Omdat we niet allemaal grafische ontwerpers zijn en toch professionele en consequente e-mailcommunicatie willen opzetten, brengen templates soelaas. mrt 18, 2011Thomas Vangelooven

Cases

VIA FUTURA zet haar e-mailplatform op grote schaal in

E-mailmarketing maakt voor het Antwerpse VIA FUTURA ruim een kwart van haar activiteiten uit. Als onderdeel bij het verlenen van een totale service aan haar klanten of als facet in eigen ontwikkelde dienstverlenende webproducten sep 4, 2009Ann Flipkens

Cases, Inspiratie!, List Building, Strategie, Tips, Trends

Een transactionele e-mail gepimpt

Iedereen heeft al eens een withepaper, presentatie of een ander digitaal presentje gedownload van een website. Vaak ging dat gepaard met een e-mailbericht waarin de link werd vervat, of volgde er een ander bericht om te peilen naar verdere vragen of noden. Meestal waren dit zeer technische en dus ook saaie berichten. sep 22, 2016Michelle […]

Content, E-mailmarketing, Inspiratie!, Trends

Verras je publiek: video in e-mail, stap-voor-stap

In onze vorige blogpost ontsluierden we een eerste dimensie van video in e-mail. Tips en tricks om video’s sterker te maken maar ook voordelen van de integratie van video in e-mailcampagnes. Het vorige artikel gemist of een opfrissing nodig? HIER kan je het artikel terugvinden en nalezen. Vandaag gaan we dieper in op een tweede dimensie: […]

E-mailmarketing, Social media, Strategie

Koppel je marketingkanalen voor coherente communicatie

E-mailmarketing is niet statisch, ze evolueert. De fundamenten zijn gelegd, maar de tactieken veranderen door de jaren wanneer nieuwe technologieën hun intrede doen. Ook het veranderlijke consumentengedrag heeft een invloed op de evolutie. Maar wat betekent dat nu juist voor de e-marketeer?  apr 13, 2011Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,259

Een animated gif als een conversie aanjager

3,615

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,908

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail