We hebben het allemaal geleerd. Sterke momenten in het jaar zijn ideale kapstokken om een e-mail actie op te zetten. Moederdag is en blijft voor vele e-marketeers hét moment om in actie te schieten. Maar doen ze dat ook goed?
Deze week kregen we er al drie in de inbox. “Viert Moederdag”, “Speciale korting voor Moederdag” en “Maak moeder blij met deze halsketting”. Ze zijn niet bijzonder origineel en gelijken sterk op de e-mailberichten die de dagen ervoor al in onze inbox vielen. We zullen er maar van uitgaan dat de verzenders de berichten gedifferentieerd uitsturen. Ik zou het niet leuk vinden als mijn moeder dezelfde e-mail van die halsketting kreeg. Want dan weet ze meteen hoeveel korting ik op het kleinood kreeg.
Andere insteek
Misschien is het tijd om een andere insteek te nemen voor deze e-mailcampagnes. Zeker als je databank niet voldoende gedifferentieerd is. Voor Moederdag is een lijst eenvoudigweg niet voldoende uitgezuiverd door mannen en vrouwen uit elkaar te trekken. Niet iedere vrouw is moeder. Niet iedere moeder is alleen maar moeder. Zij heeft ook een moeder. Je ziet, gewoon met cadeaus en kortingen goochelen is misschien niet de juiste insteek. Verleg de focus van de cadeaus op de inhoud van de dag.
Met tips bereik je meer
Geef leuke tips hoe je de dag kan doorbrengen. Hoe je moeder proficiat kunt wensen. Hoe de kinderen – en de echtgenoot die het dan toch vergeten is – eenvoudig zelf een wenskaart kunnen maken. Zo maak je een verschil tegenover de product- en verkoopgerichte e-mailberichten. Natuurlijk kunnen je tips wel uitmonden in cadeausuggesties die in je webshop te krijgen zijn. Maar je hebt met relevante content je lezer zijn aandacht getrokken. En dat is toch de eerste stap voor je aan conversie kan denken.
Of vergeet het gewoon
Een Amerikaans webplatform voerde in 2011 nog een opmerkelijk onderzoek. Zij bekeken de doorklik ratio’s van alle e-mailberichten die met een onderwerpregel over Moederdag via hun platform passeerden. Wat bleek? E-mailberichten met ‘Moederdag’ in de onderwerpregel kregen in de week voor Moederdag een doorklik gedrag van 1,8 procent. De week nà Moederdag kregen 2,6 van diezelfde onderwerpregels een doorklik te verwerken. Blijkbaar is er handel in dochters en zonen die postfactum hun vergetelheid nog willen corrigeren!