Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Thema-mailings, Tips

Vergeet moederdag!

We hebben het allemaal geleerd. Sterke momenten in het jaar zijn ideale kapstokken om een e-mail actie op te zetten. Moederdag is en blijft voor vele e-marketeers hét moment om in actie te schieten. Maar doen ze dat ook goed?
moederdag
Deze week kregen we er al drie in de inbox. “Viert Moederdag”, “Speciale korting voor Moederdag” en “Maak moeder blij met deze halsketting”. Ze zijn niet bijzonder origineel en gelijken sterk op de e-mailberichten die de dagen ervoor al in onze inbox vielen. We zullen er maar van uitgaan dat de verzenders de berichten gedifferentieerd uitsturen. Ik zou het niet leuk vinden als mijn moeder dezelfde e-mail van die halsketting kreeg. Want dan weet ze meteen hoeveel korting ik op het kleinood kreeg.

Andere insteek

Misschien is het tijd om een andere insteek te nemen voor deze e-mailcampagnes. Zeker als je databank niet voldoende gedifferentieerd is. Voor Moederdag is een lijst eenvoudigweg niet voldoende uitgezuiverd door mannen en vrouwen uit elkaar te trekken. Niet iedere vrouw is moeder. Niet iedere moeder is alleen maar moeder. Zij heeft ook een moeder. Je ziet, gewoon met cadeaus en kortingen goochelen is misschien niet de juiste insteek. Verleg de focus van de cadeaus op de inhoud van de dag.

Met tips bereik je meer

Geef leuke tips hoe je de dag kan doorbrengen. Hoe je moeder proficiat kunt wensen. Hoe de kinderen – en de echtgenoot die het dan toch vergeten is – eenvoudig zelf een wenskaart kunnen maken. Zo maak je een verschil tegenover de product- en verkoopgerichte e-mailberichten. Natuurlijk kunnen je tips wel uitmonden in cadeausuggesties die in je webshop te krijgen zijn. Maar je hebt met relevante content je lezer zijn aandacht getrokken. En dat is toch de eerste stap voor je aan conversie kan denken.

Of vergeet het gewoon

Een Amerikaans webplatform voerde in 2011 nog een opmerkelijk onderzoek. Zij bekeken de doorklik ratio’s van alle e-mailberichten die met een onderwerpregel over Moederdag via hun platform passeerden. Wat bleek? E-mailberichten met ‘Moederdag’ in de onderwerpregel kregen in de week voor Moederdag een doorklik gedrag van 1,8 procent. De week nà Moederdag kregen 2,6 van diezelfde onderwerpregels een doorklik te verwerken. Blijkbaar is er handel in dochters en zonen die postfactum hun vergetelheid nog willen corrigeren!

mei 3, 2013Michelle Dassen
Previous storyWelke info zet jij in je footer?Next storyRust je nieuwsbrief uit met de juiste artillerie
Home Vergeet moederdag!
10 jaar geleden E-mailmarketing, Thema-mailings, Tips458
Michelle Dassen
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Inspiratie!, Tips, Trends

Keuzemogelijkheden in je e-mailcampagne Ja, nee en misschien…

Steeds vaker krijgen we e-mails in onze inbox met een Call to action die ons een keuze laat maken. In de illustratie zie je er een voorbeeld van. mei 17, 2016Michelle Dassen

“E-mailloze dag”

De laatste vrijdag van november wordt gepromoot als een dag waar we even de e-mail uit ons leven sluiten. De datum is symbolisch maar sluit aan bij het moment waarop het eerste e-mailbericht verstuurd werd. Ray Tomlinson, programmeur bij het Amerikaanse softwarebedrijf BNN gebruikte voor de eerste keer een @ ergens in november of december […]

Cases, Design, Inspiratie!, Tips, Trends

Stuur eens een etalage op!

“Het oog doet eten”, een uitspraak die we allemaal kennen. Dat is de reden waarom sterrenchefs er voor zorgen dat hun gerechten niet alleen goed smaken, maar ook een streling voor het oog zijn. Waarom zouden we dat principe niet toepassen in e-mailmarketing. De e-mailchefs van 1dayfly en Monoqi doen het alvast. sep 11, 2016Michelle […]

E-mailmarketing, Strategie, Tips

De harde waarheid van e-mailmarketing: acht seconden om de ontvanger te informeren

Abonnees spenderen gemiddeld acht seconden of minder aan de meeste e-mailberichten voordat ze doorklikken of afhaken. Bovendien is de kans groot dat als ze eens weg navigeren, ze niet meer terugkeren naar je e-mail. Wat kan je als e-marketeer doen om te garanderen dat je boodschap overkomt? Je leest het hier. jan 21, 2011Ann Flipkens

Cases, Content, E-mailmarketing, Personalisatie, Tips

Slaan of zalven om een gebruiker te activeren?

Heel wat web gebaseerde diensten staan of vallen met het succes bij de gebruikers. Hoe intensiever het gebruik, hoe meer content – al dan niet zinnig – er circuleert en hoe interessanter het wordt om als gebruiker regelmatig te passeren. Om dan weer in de verleiding te komen om weer content te plaatsen. mei 15, […]

Content, E-commerce, E-mailmarketing

Een helder verhaal in drie fases

Heel vaak zien we in onze inbox prachtige e-mailberichten binnenvallen. Er zijn e-marketeers die zweren bij e-nieuwsbrieven die overladen zijn met figuren en waarbij het ene bericht het andere opvolgt, tot diep in de inbox. Anderen gebruiken graag een mooi beeld, maar beperken hun boodschap tot één enkele kern. Zulk een voorbeeld hebben we vandaag […]

Content, E-mailmarketing

De kracht van het woord

Een boodschap overbrengen is niet altijd even makkelijk. Daarom is het belangrijk dat je de juiste woorden en beelden gebruikt om je lezer telkens opnieuw te verleiden. De lezer beslist immers wat ie leest en wat in de prullenmand belandt. nov 19, 2009Ann Flipkens

E-mailmarketing, List Building, Tips

10 stappen voor een schitterende opt-in (1)

Om aan e-mailmarketing te doen heb je absoluut nood aan e-mailadressen.Eén van de mogelijke bronnen om je lijst te vullen zijn de bezoekers van je website. Een inschrijfformulier is het meest gebruikte middel. Graag geven we 10 tips hoe je het maximale effect kan bereiken. mrt 5, 2010Michelle Dassen

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,757

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,983

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail