Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Content, Design, E-mailmarketing, Reporting, Testing

Verhoog conversie met de helft van de tekst

Als e-marketeer mag je het nut van een e-mail niet uit het oog verliezen. Korte boodschappen die uitnodigen tot actie, scoren beter dan lange teksten. 

Uit onderzoek is gebleken dat als je je product twee keer verkoopt – bijvoorbeeld in een e-mail én op een landingspagina – dat storend kan overkomen voor de lezer, waardoor hij afhaakt.

Conversiebreuk

Om dat te vermijden, kan je nieuwsbrief maar best één doel hebben: oproepen tot actie. Veel marketeers verliezen de aandacht van hun publiek door onnodige informatie te verspreiden of hun product of dienst te over-adverteren. Neem deze tips in acht en vermijd de conversiebreuk.

Tip 1: Vermijd overbodigheden

Het is een afknapper om je e-mailbericht te starten met de naam van je bedrijf. Die heeft de ontvanger al mee van de huisstijl en de ‘van’- regel.

Geef niet meteen alle informatie van je aanbieding prijs. Het doel van je website is immers om de abonnee te laten doorklikken naar je website, webshop of landingspagina. Houd dus zeker nog wat interessante informatie achter de hand.

Tip 2: Schrijven is schrappen

Schrijf alles wat je graag in de nieuwsbrief wilt zetten en begin daarna te schrappen. Grote tekstblokken schrikken je lezerspubliek af, zeker als je wilt dat ze doorklikken om nog meer informatie te verkrijgen.

Zorg ervoor dat je ‘lees meer’-knop zich boven de vouw van je webpagina bevindt. Als je het onderaan je nieuwsbrief plaatst, loop je het risico dat de lezer verrast is door de pointe en geen moeite meer doet.

Resultaten

Onderzoekers hebben de daad bij het woord gevoegd en het effect van kortere e-mailberichten getest. Het team nam de nieuwsbrief van een Amerikaans oliebedrijf onder handen om aan te tonen dat een korte tekst een hoger doorklikratio haalde dan een volledige. Zo slaagde het erin om de tekst van 175 naar 95 woorden te reduceren. Uit de resultaten (zie afbeelding) blijkt duidelijk dat de slagzin ‘keep it short and simple’ niet uit de lucht gegrepen is.

mei 6, 2011Michelle Dassen
Previous storyMaximaliseer het conversatie ratio met de harde aanpakNext storyHTML-berichten slaan aan
Home Verhoog conversie met de helft van de tekst
12 jaar geleden Content, Design, E-mailmarketing, Reporting, Testing342
Michelle Dassen
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Tips

Was dit nuttig?

Goede content creëren is in e-mailmarketing een primaire vereiste. Zondig aan dit heilig principe en je zult nooit scoren in de wereld van e-marketing. Maar er is nog een tweede heilig principe. Je moet de juiste content op het juiste moment bij je contact afleveren. mei 22, 2013Thomas Vangelooven

Afleverbaarheid

Dek je in tegen cybercrime met e-mail authenticatie

Cybercrime zit jammer genoeg in de lift. Spamfilters zijn wel alerter dan vroeger, maar de malafide verzenders hebben intussen ook niet stilgezeten. Wat kan je als e-marketeer doen om je betrouwbare mails bij de abonnees te laten belanden? nov 30, 2011Thomas Vangelooven

Content, E-mailmarketing, List Building, Strategie, Tips

De perfecte welkomstboodschap (deel II)

We vertelden al in de vorige blog dat een nieuwe inschrijving in een e-marketinglijst alle aandacht verdient. Tegelijkertijd kan je al je eerste stappen van je e-marketing loslaten op het verse e-mailadres. De vijf tips die we vandaag geven, sluiten hier nauw bij aan… mei 29, 2012Ann Flipkens

Content, Design, E-mailmarketing, Hoe begin je met e-mailmarketing, Inspiratie!, Tips

5 elementen die je in 2015 best uit je e-mailmarketing strategie laat vallen

Net als alle online communicatiekanalen heeft ook e-mailmarketing de laatste jaren een grote evolutie ondergaan. Contacten gaan anders om met hun inbox dan vijf jaar geleden, en ook de inhoud van e-mailberichten is sterk veranderd. jan 20, 2015Michelle Dassen

Content, E-mailmarketing, Targeting

Verstuur jij al gesegmenteerde e-mails?

Je bent vast al eens de grootschalige marketingcampagne van Proximus tegengekomen. Op affiches en radiospots wordt de Belgische bevolking met de voornaam aangesproken. Het werkt, want ook jij kijkt om als je je naam hoort of ziet staan. jun 10, 2011Ann Flipkens

E-mailmarketing, Tips

Combineer exclusiviteit en aantrekkelijkheid!

Met welke boodschap kan je een contact tot conversie verleiden? Dat vraagstuk stelt zich keer op keer als je een e-mailbericht schrijft. Uiteraard moet je de juiste relevante content combineren met de juiste doelgroep. Maar met een laagje aantrekkelijkheid en exclusiviteit bereik je net dat tikkeltje meer! nov 15, 2013Ann Flipkens

Flexmailwebsite goed onthaald op DMF 2011

Enkele dagen voor DMF 2011, dé vakbeurs voor interactieve marketing, heeft Flexmail de nieuwe website gelanceerd. Zo konden we meteen al polsen naar de meningen bij de bezoekers van de beurs. De feedback was veelbelovend. okt 13, 2011Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie, Testing, Tips

Meer dan één keer linken?

Conversie, daar doen we het voor. Elke e-mail die vertrekt heeft als uiteindelijk doel de ontvanger van de boodschap tot actie te bewegen. Om uiteindelijk tot een hogere omzet te komen. De inhoud van het bericht moet de lezer er toe aanzetten op de voorziene link te klikken. mrt 26, 2010Thomas Vangelooven

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,757

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,983

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail