Als e-marketeer mag je het nut van een e-mail niet uit het oog verliezen. Korte boodschappen die uitnodigen tot actie, scoren beter dan lange teksten.
Uit onderzoek is gebleken dat als je je product twee keer verkoopt – bijvoorbeeld in een e-mail én op een landingspagina – dat storend kan overkomen voor de lezer, waardoor hij afhaakt.
Conversiebreuk
Om dat te vermijden, kan je nieuwsbrief maar best één doel hebben: oproepen tot actie. Veel marketeers verliezen de aandacht van hun publiek door onnodige informatie te verspreiden of hun product of dienst te over-adverteren. Neem deze tips in acht en vermijd de conversiebreuk.
Tip 1: Vermijd overbodigheden
Het is een afknapper om je e-mailbericht te starten met de naam van je bedrijf. Die heeft de ontvanger al mee van de huisstijl en de ‘van’- regel.
Geef niet meteen alle informatie van je aanbieding prijs. Het doel van je website is immers om de abonnee te laten doorklikken naar je website, webshop of landingspagina. Houd dus zeker nog wat interessante informatie achter de hand.
Tip 2: Schrijven is schrappen
Schrijf alles wat je graag in de nieuwsbrief wilt zetten en begin daarna te schrappen. Grote tekstblokken schrikken je lezerspubliek af, zeker als je wilt dat ze doorklikken om nog meer informatie te verkrijgen.
Zorg ervoor dat je ‘lees meer’-knop zich boven de vouw van je webpagina bevindt. Als je het onderaan je nieuwsbrief plaatst, loop je het risico dat de lezer verrast is door de pointe en geen moeite meer doet.
Resultaten
Onderzoekers hebben de daad bij het woord gevoegd en het effect van kortere e-mailberichten getest. Het team nam de nieuwsbrief van een Amerikaans oliebedrijf onder handen om aan te tonen dat een korte tekst een hoger doorklikratio haalde dan een volledige. Zo slaagde het erin om de tekst van 175 naar 95 woorden te reduceren. Uit de resultaten (zie afbeelding) blijkt duidelijk dat de slagzin ‘keep it short and simple’ niet uit de lucht gegrepen is.