Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Content, Design, E-mailmarketing, Reporting, Testing

Verhoog conversie met de helft van de tekst

Als e-marketeer mag je het nut van een e-mail niet uit het oog verliezen. Korte boodschappen die uitnodigen tot actie, scoren beter dan lange teksten. 

Uit onderzoek is gebleken dat als je je product twee keer verkoopt – bijvoorbeeld in een e-mail én op een landingspagina – dat storend kan overkomen voor de lezer, waardoor hij afhaakt.

Conversiebreuk

Om dat te vermijden, kan je nieuwsbrief maar best één doel hebben: oproepen tot actie. Veel marketeers verliezen de aandacht van hun publiek door onnodige informatie te verspreiden of hun product of dienst te over-adverteren. Neem deze tips in acht en vermijd de conversiebreuk.

Tip 1: Vermijd overbodigheden

Het is een afknapper om je e-mailbericht te starten met de naam van je bedrijf. Die heeft de ontvanger al mee van de huisstijl en de ‘van’- regel.

Geef niet meteen alle informatie van je aanbieding prijs. Het doel van je website is immers om de abonnee te laten doorklikken naar je website, webshop of landingspagina. Houd dus zeker nog wat interessante informatie achter de hand.

Tip 2: Schrijven is schrappen

Schrijf alles wat je graag in de nieuwsbrief wilt zetten en begin daarna te schrappen. Grote tekstblokken schrikken je lezerspubliek af, zeker als je wilt dat ze doorklikken om nog meer informatie te verkrijgen.

Zorg ervoor dat je ‘lees meer’-knop zich boven de vouw van je webpagina bevindt. Als je het onderaan je nieuwsbrief plaatst, loop je het risico dat de lezer verrast is door de pointe en geen moeite meer doet.

Resultaten

Onderzoekers hebben de daad bij het woord gevoegd en het effect van kortere e-mailberichten getest. Het team nam de nieuwsbrief van een Amerikaans oliebedrijf onder handen om aan te tonen dat een korte tekst een hoger doorklikratio haalde dan een volledige. Zo slaagde het erin om de tekst van 175 naar 95 woorden te reduceren. Uit de resultaten (zie afbeelding) blijkt duidelijk dat de slagzin ‘keep it short and simple’ niet uit de lucht gegrepen is.

mei 6, 2011Michelle Dassen
Previous storyMaximaliseer het conversatie ratio met de harde aanpakNext storyHTML-berichten slaan aan
Home Verhoog conversie met de helft van de tekst
12 jaar geleden Content, Design, E-mailmarketing, Reporting, Testing333
Michelle Dassen
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Content, List Building, Reporting, Tips

Drie tips om je lezer actief te houden

Het is een vaststaand feit dat een opt-in e-mailadres geen mensenleven meegaat. Met een beetje zorg, kan je een lezer lang actief houden. Maar dan moet je er alles aan doen om het voor hen leuk te maken. Er is niets zo erg als elke week op hetzelfde tijdstip ongeveer dezelfde e-mail toe te krijgen. […]

En wat vindt het panel van jouw e-mail?

Yahoo verliet reeds voor een deel de algoritmes voor het wegen van een e-mai bericht op de spam weegschaal. Microsoft doet het nu ook. Zij hebben hiervoor de ‘panellists’ in het leven geroepen. dec 1, 2009Ann Flipkens

E-mailmarketing, List Building, Strategie, Tips

Ooit van e-mail vermoeidheid gehoord?

Plots worden je e-mail nieuwsbrieven minder druk gelezen. Het lijkt wel alsof je contacten in slaap zijn gevallen. Tenzij al je contacten tegelijkertijd op vakantie vertrokken zijn, is er echter iets anders aan hand. Misschien zijn ze een beetje e-mail moe. jul 8, 2009Thomas Vangelooven

Afleverbaarheid, List Building, Tips

Ook een e-maillijst verdient een lenteschoonmaak

Het is goed om regelmatig je e-mailmarketinglijst een goede schoonmaakbeurt te geven. Als je dat niet doet, dan loop je op middellange termijn het risico niet-actieve adressen mee te sleuren. apr 11, 2012Thomas Vangelooven

Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, Tips

7 leerpunten om een e-mailbericht performant te maken

E-mailmarketing werkt altijd. Zolang je maar genoeg berichten verspreidt, krijg je toch steeds conversie. Maar dat is het verkeerde uitgangspunt. Elk adres waar je bericht binnenvalt, zou een grote kans op succes moeten betekenen. En dat doe je niet met standaardberichten, wel met doordachte communicatie. Vandaag geven we 7 tips weg om een gewoon bericht […]

E-mailmarketing, Testing

Gebruik webanalyse voor je onderwerpregel

In elk overzicht van aandachtspunten voor een goede e-mailmarketing komt, zit gegarandeerd de onderwerpregel als een topper. Met de onderwerpregel willen we de lezer verleiden. Met wat je leert uit je webanalyse, kan je dat misschien nog een tikkeltje beter doen. okt 5, 2012Thomas Vangelooven

Content, E-mailmarketing, List Building, Strategie, Tips

De perfecte welkomstboodschap (deel II)

We vertelden al in de vorige blog dat een nieuwe inschrijving in een e-marketinglijst alle aandacht verdient. Tegelijkertijd kan je al je eerste stappen van je e-marketing loslaten op het verse e-mailadres. De vijf tips die we vandaag geven, sluiten hier nauw bij aan… mei 29, 2012Ann Flipkens

Content, E-mailmarketing, List Building, Reporting, Strategie, Targeting, Tips

Beloven doet lezen

Je kent de routine. We schrijven een bericht met relevante inhoud. We bedenken daar ook ineens een goede onderwerpregel bij. En toch blijft de leesratio beneden de verwachting. Tijd om eens in de toverdoos te rammelen… okt 17, 2012Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,513

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,833

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail