Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, context, E-mailmarketing, Marketing automation, Personalisatie, Trends

Verkoop in winkel, startpunt van een e-mail scenario

We hebben ons laten verleiden door de nieuwe iPad Pro. Dus trokken we naar de Apple Store en lieten een exemplaar over de toonbank gaan. In het daaropvolgend gesprek stelt de verkoper van dienst achteloos wat vragen, die we al even achteloos beantwoorden.
stap2Of we ook even ons e-mailadres wilden opgeven, dan kregen we de factuur ook digitaal toegestuurd. Net zo handig, zo werd het met de glimlach verkocht. Even later staan we op de stoep en “bling”, daar is inderdaad het eerste bericht. Echt een eerste uit een hele reeks blijkt later. En het losse gesprek aan de kassa, bleek ook een duidelijke bedoeling te hebben. Een behoorlijk deel van het profiel achter het achtergelaten e-mail adres was netjes aangevuld.

Service

De elektronische factuur was de opener van een reeks. Een dag later volgt een nieuw bericht. Met als enige call-to-action (CTA) feedback te geven over je koopervaring. Een eerste vorm van service, dat al snel opgevolgd wordt door een tweede vorm van service. Die volgt exact een dag later. Daar krijg je het aanbod – en dat is ook ineens de CTA – om op afstand ondersteuning te krijgen bij het installeren van het nieuwe apparaat. En al even attent suggereert men, als je je aankoop aan iemand anders cadeau hebt gegeven, ook dit aanbod door te sturen.

Vooraf klaargezet

Het is duidelijk dat al deze e-mail berichten generiek zijn en op voorhand klaar staan. Heeft Jan, Piet of Klaas je geholpen, je krijgt uiteindelijk hetzelfde e-mailbericht met hetzelfde lachende gezicht. Interessant om te zien is dat de naam van de verkoper wel op de factuur is overgenomen. Ook de e-mail met het hulpaanbod is generiek. Want het is zo opgesteld dat elk toestel dat je zou gekocht hebben, hier onder past. Dat is uiteraard het nadeel als je al je berichten met vaste content klaar zet. Het zou nog interessanter kunnen zijn om een aparte bevraging op te zetten per productgroep. Zo toon je aan je nieuwe klant dat je geïnteresseerd bent in zijn bevindingen, en kan je de resultaten ook filteren per pruductcategorie.

Stijlbreuk

Twee dagen later volgt er een nieuw luik van het scenario. En meteen is er een stijlbreuk merkbaar. Ergens in het gesprek werd er genoteerd dat de klant uit een B2B omgeving afkomstig is. Na het algemeen scenario volgt er een platte tekst e-mail waarin de verantwoordelijke voor dit klantsegment zich voorstelt. Hier is er wel variabele context, want de verkoper die afgerekend heeft wordt expliciet met naam en toenaam vernoemd. Ook hier weer het service element waarin een reeks voordelen voor B2B klanten worden opgenoemd. En ook hier blijkt een nieuwe reeks gestart te zijn…

Scenario’s scheiden

Deze case levert ons een paar aandachtspunten op. Het is duidelijk dat de eerste reeks berichten klaar stonden voor elke verkoop, of het nu B2C danstap3 wel B2B is. Als eerste is het misschien goed om beide scenario’s dadelijk te scheiden. Want waar een consument liever in de watten gelegd wordt, zal een zakelijke klant vooral de snelheid van de dienstverlening bekoren.

Scenario’s uittestenstap4

Als je automation goed wilt aanpakken, dan heb je ook een goede voorbereiding nodig. Het belangrijkste aandachtspunt is dat je – als je toch de inspanning van een na-verkoop e-mail scenario wil getroosten –  maximaal gebruik maakt van de beschikbare specifieke informatie. Daarom is het zeker aan te raden om je scenario op voorhand in een flowchart uit te tekenen en een eerste keer volledig uit te voeren. Zo ontdek je dadelijk de losse eindjes. En ben je in de toekomst verzekerd van het meest optimale scenario!

Wil jij zelf van start gaan met marketing automation?

Met de Flexmail Workflows zet je snel en eenvoudig complexe scenario’s op om je contacten op cruciale momenten van de perfecte boodschap te voorzien. Start snel met een van onze standaard flows, of bouw je eigen automation flows op maat van jouw doelstellingen. Zo genereer je meer ROI, zonder er meer tijd of energie in te steken. flow2

apr 22, 2016Ann Flipkens
Previous storyWat betekent nieuwe Europese Privacy regel voor e-mailmarketing?Next storyEen herstart in een e-mail gegoten
Home Verkoop in winkel, startpunt van een e-mail scenario
4 jaar geleden Cases, context, E-mailmarketing, Marketing automation, Personalisatie, Trends358
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Thema-mailings

Verpak niet alleen je kerstgeschenken, maar ook je boodschap

Het ontwerp draagt bij tot de aantrekkelijkheid van je e-mail. Inhoud en vorm zijn immers onlosmakelijk met elkaar verbonden. Hieronder vind je een aantal tips om je boodschap in de juiste vorm te verpakken. dec 14, 2011Ann Flipkens

E-mailmarketing, List Building, Personalisatie, Reporting, Strategie, Targeting

Nieuwste versie van Flexmail is er!

Wakker liggen is bijna niet meer nodig. De nieuwste versie van Flexmail is er bijna. Nog beter dan het nieuwe iOS7, want naast een verbeterde interface, bulkt deze update van tal van nuttige vernieuwingen. sep 20, 2013Ann Flipkens

Content, E-commerce, E-mailmarketing

Een helder verhaal in drie fases

Heel vaak zien we in onze inbox prachtige e-mailberichten binnenvallen. Er zijn e-marketeers die zweren bij e-nieuwsbrieven die overladen zijn met figuren en waarbij het ene bericht het andere opvolgt, tot diep in de inbox. Anderen gebruiken graag een mooi beeld, maar beperken hun boodschap tot één enkele kern. Zulk een voorbeeld hebben we vandaag […]

Cases

BrokerMail: “unieke combinatie zorgt voor 100 procent tevreden klanten”

Content is de sleutel voor efficiënte e-mailcommunicatie. Zo denkt BrokerMail er ook over. Het gemeenschappelijke initiatief van NewsMaster Publishing en Nextmove biedt een uniek ‘e-newsletter’-concept aan, specifiek voor zelfstandige verzekeringsmakelaren met of zonder bankactiviteiten. feb 1, 2012Michelle Dassen

Verras je lezer eens met een videofilmpje

Video of geen video meegeven met je commerciële boodschap? Het lijkt wel een frase uit een toneelstuk van Shakespeare. Eén beeld zegt immers vaak meer dan duizend woorden. De gemiddelde e-marketeer heeft er wel eens zin in, maar het meesturen van een link is eigenlijk afbreuk doen aan het effect. Een preview meegeven in je […]

E-mailmarketing

Trap jij in de vier valkuilen van promotionele marketing?

Promotionele marketing is een ‘hot topic’ bij de feestdagen. Het is het ideale moment om aan je klantenrelaties te werken en je conversieratio op te drijven. Toch kan dat ‘extraatje’ heel wat stress met zich meebrengen. Test je marketingskills hier.  dec 21, 2011Thomas Vangelooven

Cases, Content, Design, E-mailmarketing, Strategie, Tips

De ideale e-mailcampagne in praktijk: de dont’s

In deze blogpost borduren we verder op de e-mailcampagne van de universiteit van Arizona naar haar ledenbestand. Eerder bespraken we al de positieve elementen, vandaag stellen we enkele verbeteringen voor. mrt 9, 2011Ann Flipkens

Inspiratie!, Strategie, Thema-mailings, Tips, Trends

Doe een keer retro

Pakweg dertig jaar geleden, toen internet nog geen evidentie was, laat staan e-mailmarketing het ultieme middel, werd er evenzeer gecommuniceerd. Nieuwsbrieven zijn immers van alle tijden. jun 26, 2015Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,658

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail