Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, context, E-mailmarketing, Marketing automation, Personalisatie, Trends

Verkoop in winkel, startpunt van een e-mail scenario

We hebben ons laten verleiden door de nieuwe iPad Pro. Dus trokken we naar de Apple Store en lieten een exemplaar over de toonbank gaan. In het daaropvolgend gesprek stelt de verkoper van dienst achteloos wat vragen, die we al even achteloos beantwoorden.
stap2Of we ook even ons e-mailadres wilden opgeven, dan kregen we de factuur ook digitaal toegestuurd. Net zo handig, zo werd het met de glimlach verkocht. Even later staan we op de stoep en “bling”, daar is inderdaad het eerste bericht. Echt een eerste uit een hele reeks blijkt later. En het losse gesprek aan de kassa, bleek ook een duidelijke bedoeling te hebben. Een behoorlijk deel van het profiel achter het achtergelaten e-mail adres was netjes aangevuld.

Service

De elektronische factuur was de opener van een reeks. Een dag later volgt een nieuw bericht. Met als enige call-to-action (CTA) feedback te geven over je koopervaring. Een eerste vorm van service, dat al snel opgevolgd wordt door een tweede vorm van service. Die volgt exact een dag later. Daar krijg je het aanbod – en dat is ook ineens de CTA – om op afstand ondersteuning te krijgen bij het installeren van het nieuwe apparaat. En al even attent suggereert men, als je je aankoop aan iemand anders cadeau hebt gegeven, ook dit aanbod door te sturen.

Vooraf klaargezet

Het is duidelijk dat al deze e-mail berichten generiek zijn en op voorhand klaar staan. Heeft Jan, Piet of Klaas je geholpen, je krijgt uiteindelijk hetzelfde e-mailbericht met hetzelfde lachende gezicht. Interessant om te zien is dat de naam van de verkoper wel op de factuur is overgenomen. Ook de e-mail met het hulpaanbod is generiek. Want het is zo opgesteld dat elk toestel dat je zou gekocht hebben, hier onder past. Dat is uiteraard het nadeel als je al je berichten met vaste content klaar zet. Het zou nog interessanter kunnen zijn om een aparte bevraging op te zetten per productgroep. Zo toon je aan je nieuwe klant dat je geïnteresseerd bent in zijn bevindingen, en kan je de resultaten ook filteren per pruductcategorie.

Stijlbreuk

Twee dagen later volgt er een nieuw luik van het scenario. En meteen is er een stijlbreuk merkbaar. Ergens in het gesprek werd er genoteerd dat de klant uit een B2B omgeving afkomstig is. Na het algemeen scenario volgt er een platte tekst e-mail waarin de verantwoordelijke voor dit klantsegment zich voorstelt. Hier is er wel variabele context, want de verkoper die afgerekend heeft wordt expliciet met naam en toenaam vernoemd. Ook hier weer het service element waarin een reeks voordelen voor B2B klanten worden opgenoemd. En ook hier blijkt een nieuwe reeks gestart te zijn…

Scenario’s scheiden

Deze case levert ons een paar aandachtspunten op. Het is duidelijk dat de eerste reeks berichten klaar stonden voor elke verkoop, of het nu B2C danstap3 wel B2B is. Als eerste is het misschien goed om beide scenario’s dadelijk te scheiden. Want waar een consument liever in de watten gelegd wordt, zal een zakelijke klant vooral de snelheid van de dienstverlening bekoren.

Scenario’s uittestenstap4

Als je automation goed wilt aanpakken, dan heb je ook een goede voorbereiding nodig. Het belangrijkste aandachtspunt is dat je – als je toch de inspanning van een na-verkoop e-mail scenario wil getroosten –  maximaal gebruik maakt van de beschikbare specifieke informatie. Daarom is het zeker aan te raden om je scenario op voorhand in een flowchart uit te tekenen en een eerste keer volledig uit te voeren. Zo ontdek je dadelijk de losse eindjes. En ben je in de toekomst verzekerd van het meest optimale scenario!

Wil jij zelf van start gaan met marketing automation?

Met de Flexmail Workflows zet je snel en eenvoudig complexe scenario’s op om je contacten op cruciale momenten van de perfecte boodschap te voorzien. Start snel met een van onze standaard flows, of bouw je eigen automation flows op maat van jouw doelstellingen. Zo genereer je meer ROI, zonder er meer tijd of energie in te steken. flow2

apr 22, 2016Ann Flipkens
Previous storyWat betekent nieuwe Europese Privacy regel voor e-mailmarketing?Next storyEen herstart in een e-mail gegoten
Home Verkoop in winkel, startpunt van een e-mail scenario
7 jaar geleden Cases, context, E-mailmarketing, Marketing automation, Personalisatie, Trends367
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Tips

Combineer exclusiviteit en aantrekkelijkheid!

Met welke boodschap kan je een contact tot conversie verleiden? Dat vraagstuk stelt zich keer op keer als je een e-mailbericht schrijft. Uiteraard moet je de juiste relevante content combineren met de juiste doelgroep. Maar met een laagje aantrekkelijkheid en exclusiviteit bereik je net dat tikkeltje meer! nov 15, 2013Ann Flipkens

E-mailmarketing, Social media

Kunnen sociale media convergeren naar e-mail?

Goede e-mail marketing en goede sociale marketing zijn gelijkwaardig. Hetzelfde geldt voor slechte e-mailmarketing en slechte sociale media. En de goede praktijk voor beide kanalen is eenvoudig te omschrijven: de relevantie. jan 14, 2010Ann Flipkens

Waar zet je de regie-aanduidingen in je e-mail?

Een e-mailbericht heeft naast de boodschap die je wil vertellen ook een aantal praktische elementen. Regie-aanduidingen zoals hoe zet ons in je ‘white list’ en bekijk dit bericht in je browser moeten ook een plekje vinden in je e-mail. jul 23, 2009Ann Flipkens

Content, E-mailmarketing, Inspiratie!, Trends

Verras je publiek: video in e-mail, stap-voor-stap

In onze vorige blogpost ontsluierden we een eerste dimensie van video in e-mail. Tips en tricks om video’s sterker te maken maar ook voordelen van de integratie van video in e-mailcampagnes. Het vorige artikel gemist of een opfrissing nodig? HIER kan je het artikel terugvinden en nalezen. Vandaag gaan we dieper in op een tweede dimensie: […]

Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, Tips

7 leerpunten om een e-mailbericht performant te maken

E-mailmarketing werkt altijd. Zolang je maar genoeg berichten verspreidt, krijg je toch steeds conversie. Maar dat is het verkeerde uitgangspunt. Elk adres waar je bericht binnenvalt, zou een grote kans op succes moeten betekenen. En dat doe je niet met standaardberichten, wel met doordachte communicatie. Vandaag geven we 7 tips weg om een gewoon bericht […]

Afleverbaarheid

Priority inbox nieuwe uitdaging

Er is een nieuwe uitdaging voor de e-marketeers. Na het overleven van de spamfilters van de diverse e-mailplatformen is er nu de priority inbox. De idee is best een beetje vergelijkbaar met de vroegere priority zegel van de post. Je bericht wordt sneller verwerkt en als eerste gesorteerd. sep 3, 2010Ann Flipkens

E-mailmarketing, Integraties

Flexmail synchroniseert met Piesync

Flexmail gaat een samenwerking aan met Piesync. Vanaf nu kan je al je favoriete cloud applicaties synchroniseren met Flexmail via Piesync. Denk hierbij aan je contactlijsten binnen iCloud en Google Contacts, maar ook uitgebreide CRM-connecties zoals Teamleader en Salesforce. Over PieSync PieSync integreert je contacten in twee richtingen en in realtime tussen jouw favoriete cloud-apps. […]

Cases

BrokerMail: “unieke combinatie zorgt voor 100 procent tevreden klanten”

Content is de sleutel voor efficiënte e-mailcommunicatie. Zo denkt BrokerMail er ook over. Het gemeenschappelijke initiatief van NewsMaster Publishing en Nextmove biedt een uniek ‘e-newsletter’-concept aan, specifiek voor zelfstandige verzekeringsmakelaren met of zonder bankactiviteiten. feb 1, 2012Michelle Dassen

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,759

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,983

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail