Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, context, E-mailmarketing, Marketing automation, Personalisatie, Trends

Verkoop in winkel, startpunt van een e-mail scenario

We hebben ons laten verleiden door de nieuwe iPad Pro. Dus trokken we naar de Apple Store en lieten een exemplaar over de toonbank gaan. In het daaropvolgend gesprek stelt de verkoper van dienst achteloos wat vragen, die we al even achteloos beantwoorden.
stap2Of we ook even ons e-mailadres wilden opgeven, dan kregen we de factuur ook digitaal toegestuurd. Net zo handig, zo werd het met de glimlach verkocht. Even later staan we op de stoep en “bling”, daar is inderdaad het eerste bericht. Echt een eerste uit een hele reeks blijkt later. En het losse gesprek aan de kassa, bleek ook een duidelijke bedoeling te hebben. Een behoorlijk deel van het profiel achter het achtergelaten e-mail adres was netjes aangevuld.

Service

De elektronische factuur was de opener van een reeks. Een dag later volgt een nieuw bericht. Met als enige call-to-action (CTA) feedback te geven over je koopervaring. Een eerste vorm van service, dat al snel opgevolgd wordt door een tweede vorm van service. Die volgt exact een dag later. Daar krijg je het aanbod – en dat is ook ineens de CTA – om op afstand ondersteuning te krijgen bij het installeren van het nieuwe apparaat. En al even attent suggereert men, als je je aankoop aan iemand anders cadeau hebt gegeven, ook dit aanbod door te sturen.

Vooraf klaargezet

Het is duidelijk dat al deze e-mail berichten generiek zijn en op voorhand klaar staan. Heeft Jan, Piet of Klaas je geholpen, je krijgt uiteindelijk hetzelfde e-mailbericht met hetzelfde lachende gezicht. Interessant om te zien is dat de naam van de verkoper wel op de factuur is overgenomen. Ook de e-mail met het hulpaanbod is generiek. Want het is zo opgesteld dat elk toestel dat je zou gekocht hebben, hier onder past. Dat is uiteraard het nadeel als je al je berichten met vaste content klaar zet. Het zou nog interessanter kunnen zijn om een aparte bevraging op te zetten per productgroep. Zo toon je aan je nieuwe klant dat je geïnteresseerd bent in zijn bevindingen, en kan je de resultaten ook filteren per pruductcategorie.

Stijlbreuk

Twee dagen later volgt er een nieuw luik van het scenario. En meteen is er een stijlbreuk merkbaar. Ergens in het gesprek werd er genoteerd dat de klant uit een B2B omgeving afkomstig is. Na het algemeen scenario volgt er een platte tekst e-mail waarin de verantwoordelijke voor dit klantsegment zich voorstelt. Hier is er wel variabele context, want de verkoper die afgerekend heeft wordt expliciet met naam en toenaam vernoemd. Ook hier weer het service element waarin een reeks voordelen voor B2B klanten worden opgenoemd. En ook hier blijkt een nieuwe reeks gestart te zijn…

Scenario’s scheiden

Deze case levert ons een paar aandachtspunten op. Het is duidelijk dat de eerste reeks berichten klaar stonden voor elke verkoop, of het nu B2C danstap3 wel B2B is. Als eerste is het misschien goed om beide scenario’s dadelijk te scheiden. Want waar een consument liever in de watten gelegd wordt, zal een zakelijke klant vooral de snelheid van de dienstverlening bekoren.

Scenario’s uittestenstap4

Als je automation goed wilt aanpakken, dan heb je ook een goede voorbereiding nodig. Het belangrijkste aandachtspunt is dat je – als je toch de inspanning van een na-verkoop e-mail scenario wil getroosten –  maximaal gebruik maakt van de beschikbare specifieke informatie. Daarom is het zeker aan te raden om je scenario op voorhand in een flowchart uit te tekenen en een eerste keer volledig uit te voeren. Zo ontdek je dadelijk de losse eindjes. En ben je in de toekomst verzekerd van het meest optimale scenario!

Wil jij zelf van start gaan met marketing automation?

Met de Flexmail Workflows zet je snel en eenvoudig complexe scenario’s op om je contacten op cruciale momenten van de perfecte boodschap te voorzien. Start snel met een van onze standaard flows, of bouw je eigen automation flows op maat van jouw doelstellingen. Zo genereer je meer ROI, zonder er meer tijd of energie in te steken. flow2

apr 22, 2016Ann Flipkens
Previous storyWat betekent nieuwe Europese Privacy regel voor e-mailmarketing?Next storyEen herstart in een e-mail gegoten
Home Verkoop in winkel, startpunt van een e-mail scenario
7 jaar geleden Cases, context, E-mailmarketing, Marketing automation, Personalisatie, Trends365
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Trends, Wetgeving

E-mail, veiligheid en privacy…

Er is zoiets als het briefgeheim. De post mag nooit je brieven openen en daar in snuffelen. De overheid overigens ook niet, tenminste niet zonder een gerechtelijk bevel. En daar zijn we redelijk gerust over. mrt 22, 2014Thomas Vangelooven

Content, E-mailmarketing, List Building, Strategie, Tips

De perfecte welkomstboodschap (deel II)

We vertelden al in de vorige blog dat een nieuwe inschrijving in een e-marketinglijst alle aandacht verdient. Tegelijkertijd kan je al je eerste stappen van je e-marketing loslaten op het verse e-mailadres. De vijf tips die we vandaag geven, sluiten hier nauw bij aan… mei 29, 2012Ann Flipkens

E-mailmarketing, Tips

Geef je e-mailstrategie een lenteschoonmaak!

De lente zit duidelijk in de lucht. Lente staat gelijk met een voorjaarsschoonmaak. Als we dat met onze omgeving doen, waarom niet met onze e-marketinglijsten? mrt 20, 2014Ann Flipkens

E-mailmarketing, List Building, Trends

E-mailmarketinglijsten, de cijfers!

De groei van onze e-marketinglijsten is meestal onze grootste zorg. E-mailmarketing is pas succesvol, als we steeds weer verse aanvoer hebben van nieuwe e-mailadressen. Het Amerikaanse Marketingsherpa is voortdurend op zoek naar de strategieën die onze collega’s op dit vlak aan boord leggen. mrt 20, 2013Ann Flipkens

E-mailmarketing

E-mail is een blijver in de marketing mix

“Veel marketeers zijn zich er niet van bewust dat je met e-mail programma’s meer kan”, stelt Steven Roe, directeur Business Development bij het Amerikaanse BrightWave Marketing. “Maar dan moet je wel voorbij de inbox raken”. jun 27, 2009Michelle Dassen

E-mailmarketing, Testing, Trends

Hoe geliefd is een browser bij de e-maillezer?

Er is een duidelijke groei naar het lezen van e-mail via webbased e-mailclients. Het is zelfs geen trend meer. Er komt een dag dat de traditionele e-mailclient voltooid verleden tijd is. Zo komt steeds meer nadruk te liggen op de webbrowser die gebruikt wordt om de e-mail te lezen. feb 21, 2013Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Strategie, Trends

Nogmaals: een e-nieuwsbrief is de beste keus!

De wereld heeft de mond vol van e-marketing. En dan passeren allerlei mogelijkheden de revue. Natuurlijk is daar e-mailmarketing bij, maar af en toe is er een criticaster die de effecten van een e-gedreven marketing in twijfel wil trekken. Vandaag zijn we blij dat we die criticaster compleet ongelijk kunnen geven. mei 29, 2013Thomas Vangelooven

Strategie, Trends

Trends en aandachtspunten in e-mailmarketing anno 2013

E-mailmarketing staat steeds weer voor de uitdaging om niet alleen mee te gaan met de tijd, maar ook om vernieuwend uit de hoek te komen. Bovendien zijn de mogelijke hobbels op de digitale weg steeds weer anders. Het Amerikaanse MarketingSherpa vroeg aan meer dan 1.000 e-marketeers waar nu de uitdagingen liggen die hun bezig houden. […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,509

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,830

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail