Je ziet vaak in een winkel aan de kassa kaartjes liggen waar klanten hun e-mailadres kunnen invullen. Het is inderdaad een goed idee om een offline kanaal aan te spreken om je e-marketinglijst aan te vullen. Graag geven we een paar ideeën mee om dit zo efficiënt en zo trendy mogelijk te doen.
De klant vult het kaartje in en stopt het in de bus. Op het einde van de maand worden die kaartjes er uit gevist en ingevoerd in het e-mailplatform. Hierbij komen twee gevaren om de hoek kijken. Gezien er een behoorlijke tijd verstreek tussen invullen en het ontvangen van e-mail, is het mogelijk dat de klant het zich zelfs niet meer herinnert. En dat is toch een onvermijdelijke voorwaarde om het contact aan het lezen te krijgen.
Fouten
Er is een tweede groot gevaar. Deze van de spelfouten. Van een ‘telnet.be’ kan een alerte marketingmedewerker nog een ‘telenet.be’ maken. Maar wat voor het apestaartje staat, daar heb je geen enkel argument om er aan te twijfelen. Fouten worden dus mee overgenomen. Dat komt de afleverbaarheid niet ten goede. Maar ook je imago voor de spamfilters gaat niet omhoog. De kans dat je gemiddeld meer naar niet bestaande adressen e-mailt vergroot immers.
Kassaticket
Dus hebben enkele winkelketens een nieuwe tactiek bedacht. Ze vragen aan de klanten of ze hun kassaticket per e-mail willen ontvangen. Dat is handig als je later iets wil ruilen, maar het o zo broodnodige kassaticket ligt in de papiercontainer. Het surft ineens mee op de hype van de smartphones en andere mobiele devices. In dat geval zal de klant niet alleen een regulier adres opgeven, maar hij zal het ook voor de medewerker spellen, wanneer deze het e-mailadres ingeeft in het kassasysteem. Je slaat twee vliegen in één klap. Je hebt een regulier adres en het is nog correct ook.
Opt-in
Maar dan ben je er nog niet. Een volgende vraag dringt zich nog op. Wil je naast de service van het kassaticket in de inbox, ook nog speciale aanbiedingen ontvangen? Voor de medewerker achter de kassa is dat een kleintje om aan te vinken. En de klant zal snel ‘ja’ zeggen. Zeker als je aan die ‘ja’ een korting van x procent aanbiedt op het kassaticket dat straks over de e-mail vliegt. Even een bonnetje afdrukken waar klant voor akkoord tekent voor korting en opt-in en het varkentje is gewassen. Je lijst groeide met een zeer kwalitatief e-mailadres!