Elk goed e-mailmarketingplatform biedt de mogelijkheid om e-mails automatisch te triggeren. Dat is handig om kort op de bal te spelen. Maar zoals steeds, overdaad schaadt.
Meer en meer bedrijven zijn op zoek naar mogelijkheden om in de kosten te snijden. Daarbij primeert vaak efficiëntie boven persoonlijke aandacht. Want er is maar één gedachte die daarbij meespeelt. We sparen weer een mannetje uit op de loonlijst.
Computer aan het werk
En dan zullen ze graag de computer aan het werk zetten om boodschappen te genereren. In bepaalde aspecten van e-marketing is deze tactiek zeer nuttig. Als iemand bij een e-shop een bestelling plaatst, dan moet de bevestiging van deze bestelling niet persoonlijk gedicht worden. Het gaat immers over een technische boodschap. Geen enkel contact zal er wakker van liggen als de boodschap door de computer gegeneerd wordt. Evenmin moet je iemand persoonlijk wijzen op een achtergelaten winkelmandje. Met slim gebruik van de variabelen van de contactpersoon, zal je klant niet eens merken dat er geen mensenhanden aan te pas kwamen.
Per toeval variëren
Bij het verzenden van een verjaardagkaartje kom je al in een schemerzone terecht. Veel mensen zijn visueel aangelegd. Die merken meteen als ze hetzelfde prentje als het jaar voordien per e-mail toegestuurd krijgen. Als je niet oplet, dan krijg je na een paar jaar een reactie van het contact in de stijl van: “Ze menen het niet, maar eens kijken of ze het prentje veranderd hebben”. Niet echt een imago om fier op te zijn. Als je dan toch de computer bezig laat zijn, zorg er dan voor dat de wens en het prentje door een toevalsgenerator op de contacten losgelaten wordt.
Saai, saaier, spambox
Maar het kan nog erger. Je programmeert je e-mailplatform zodanig dat op geregelde tijdstippen een e-mail richting je contact vertrekt. Heeft de man of vrouw in kwestie product A gekocht, dan kan je de computer op deze basis rustig verder laten borduren. Doe je dit week na week, dan zal je contact wel merken dat er iets aan de hand is. Zeker als na aankoop van product B, hij exact dezelfde e-mail krijg als bij product A. Alleen een variabele veranderen, maar verder dezelfde e-mail sturen is dodelijk. Zodra de ontvanger voelt dat een robot hem toespreekt in plaats van de warme zoetgevooisde stem van de e-marketeer, dan is de spambox niet ver af!