Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Personalisatie, Tips, Trends

Geef je automation campagnes een persoonlijke touch

Elk goed e-mailmarketingplatform biedt de mogelijkheid om e-mails automatisch te triggeren. Dat is handig om kort op de bal te spelen. Maar zoals steeds, overdaad schaadt.

robot-characterMeer en meer bedrijven zijn op zoek naar mogelijkheden om in de kosten te snijden. Daarbij primeert vaak efficiëntie boven persoonlijke aandacht. Want er is maar één gedachte die daarbij meespeelt. We sparen weer een mannetje uit op de loonlijst.

Computer aan het werk

En dan zullen ze graag de computer aan het werk zetten om boodschappen te genereren. In bepaalde aspecten van e-marketing is deze tactiek zeer nuttig. Als iemand bij een e-shop een bestelling plaatst, dan moet de bevestiging van deze bestelling niet persoonlijk gedicht worden. Het gaat immers over een technische boodschap. Geen enkel contact zal er wakker van liggen als de boodschap door de computer gegeneerd wordt. Evenmin moet je iemand persoonlijk wijzen op een achtergelaten winkelmandje. Met slim gebruik van de variabelen van de contactpersoon, zal je klant niet eens merken dat er geen mensenhanden aan te pas kwamen.

Per toeval variëren

Bij het verzenden van een verjaardagkaartje kom je al in een schemerzone terecht. Veel mensen zijn visueel aangelegd. Die merken meteen als ze hetzelfde prentje als het jaar voordien per e-mail toegestuurd krijgen. Als je niet oplet, dan krijg je na een paar jaar een reactie van het contact in de stijl van: “Ze menen het niet, maar eens kijken of ze het prentje veranderd hebben”. Niet echt een imago om fier op te zijn. Als je dan toch de computer bezig laat zijn, zorg er dan voor dat de wens en het prentje door een toevalsgenerator op de contacten losgelaten wordt.

Saai, saaier, spambox

Maar het kan nog erger. Je programmeert je e-mailplatform zodanig dat op geregelde tijdstippen een e-mail richting je contact vertrekt. Heeft de man of vrouw in kwestie product A gekocht, dan kan je de computer op deze basis rustig verder laten borduren. Doe je dit week na week, dan zal je contact wel merken dat er iets aan de hand is. Zeker als na aankoop van product B, hij exact dezelfde e-mail krijg als bij product A. Alleen een variabele veranderen, maar verder dezelfde e-mail sturen is dodelijk. Zodra de ontvanger voelt dat een robot hem toespreekt in plaats van de warme zoetgevooisde stem van de e-marketeer, dan is de spambox niet ver af!

feb 27, 2013Michelle Dassen
Previous storyHoe geliefd is een browser bij de e-maillezer?Next storyE-mail adressen zijn niet te koop!
Home Geef je automation campagnes een persoonlijke touch
8 jaar geleden Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Personalisatie, Tips, Trends568
Michelle Dassen
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Tips

Bloopers in e-mailmarketing

Bloopers in de filmwereld zijn leuk. Meestal liggen acteurs en kijkers in een deuk. Bloopers in de wereld van de e-mail marketing zijn misschien even leuk, maar de acteur in de rol van de e-marketeer zal er achteraf misschien toch minder hard om lachen. sep 9, 2009Ann Flipkens

E-mailmarketing, Trends

Facebookmail gooit handdoek in de ring!

In 2010 deed het stof opwaaien. Facebook gaf iedere gebruiker een eigen e-mailadres eindigend op @facebook.com. Daarmee zou het in de toekomst communiceren met haar gebruikers. Deze week is Facebook, met de stille trom, begonnen met deze dienst op te doeken. mrt 6, 2014Ann Flipkens

Cases, E-mailmarketing, Social media

Op zoek naar ‘deelbare’ content?

Platformen zoals Facebook en LinkedIn zijn ontzettend dankbaar voor marketeers. Als contacten de boodschap lezen en delen op hun profiel, dan vermenigvuldigt de marketeer het bereik van de boodschap. Veel extra moeite of kost hoeft hij er zelfs niet in te steken. Enige voorwaarde is dat hij voor ‘deelbare’ content zorgt. nov 2, 2012Michelle Dassen

Reporting

Selecteer de meetcijfers met deze strategie

Elk zichzelf respecterend e-mailmarketingplatform levert heel wat cijfermateriaal aan na elke e-mailcampagne. Die cijfers zijn nodig om je prestaties te meten en je tactiek eventueel aan te passen. Maar met een overload aan cijfers is een selectie onvermijdelijk. Ontdek hier de strategie voor het selecteren van de belangrijkste cijfers. jun 29, 2011Ann Flipkens

Cases, Inspiratie!, Strategie, Thema-mailings

Seizoensbericht met 6 scherpe kenmerken

De context waarbinnen iemand een e-mailbericht ontvangt is zeer relevant. Soms helpt de kalender ons een handje met die relevantie. We zijn weer in voor een reeks seizoengebonden e-mailcampagnes. okt 9, 2015Thomas Vangelooven

Cases, Design, Thema-mailings, Tips

Volg deze gids en blink uit in de e-mailgekte

Met de eindejaarsfeesten voor de deur wordt de concurrentie tussen bedrijven opgevoerd. Als e-mailmarketeer slaag je erin om de klant rechtstreeks te bereiken, maar daar hebben je concullega’s ook vast aan gedacht. Ontdek hier hoe je kan opvallen tussen alle andere e-mails. dec 7, 2011Ann Flipkens

Reporting

De meetcijfers for dummies

Start je net met e-mailmarketing? Dan klinken al die data, die een e-mailmarketingplatform vrijgeeft over je e-mailcampagne, vast nuttig. Maar als nieuwkomer is het niet evident om meteen te weten wat de cijfers je precies zeggen. Hier een gids.  mei 18, 2011Michelle Dassen

E-mailmarketing

Hoe succesvol omgaan met e-mailmarketing?

Het woord e-mailmarketing hoor je tegenwoordig dagelijks vallen, je kan het niet negeren. Maar wat houdt e-mailmarketing precies in, wat voor iets is dat beest eigenlijk? En vooral: hoe ga ik ermee om? We zetten enkele basisprincipes op een rijtje! nov 19, 2009Michelle Dassen

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,658

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail