Goede e-mail marketing start met een goed bestand met correcte en geïnteresseerde e-mail adressen. Dat klinkt eenvoudig, maar toch blijken vele website beheerders en internet marketeers in enkele klassieke valkuilen te trappen. Op een webinar noteerden we deze ideeën van Ken Magill.
Een eerste mogelijk plek om een valkuil te creëren is je eigen website. Als bezoekers de weg vinden naar je boodschap op internet, dan is de kans groot dat ze in de toekomst nog meer willen weten. Dus moet je ze zo ver krijgen dat ze zich inschrijven voor je nieuwsbrief. Maar op veel websites is die mogelijkheid weliswaar aanwezig, maar bijna onzichtbaar verstopt in een menu of ergens in een afsluiter. Een grote button, bij een eerste blik duidelijk te zien geeft een grotere kans op inschrijving.
Als je dit euvel hebt rechtgezet en je ziet het aantal e-mailadressen stijgen, dan ben je zonder het te beseffen in een volgende valkuil getrapt. Tenzij je alleen maar iets te vertellen hebt over woestijnzand, dan is wat extra info over je toekomstige lezer zeker relevant. Zonder de inschrijver de kleren van het lijf te vragen, ga je best even peilen naar mogelijke deelinteresses over je product of dienst. Zo kan je ook je berichten straks inhoudelijk aanpassen aan de lezer. Waardoor hij eerder gaat uitkijken naar je volgende communicatie dan het ongelezen weg te klikken.
En nu we toch bij het hoofdstuk lezen aangekomen zijn, nog even dit. Je beseft het misschien niet, maar deze kuil is de meest bevolkte van de drie. Als je je lezers alleen maar periodiek trakteert op een digitale reclamefolder, dan zal snel op de klep van hun digitale brievenbus een virtuele sticker verschijnen: “geen reclame, alleen nieuwsbladen aub”. De boodschap moge duidelijk zijn. Mensen zijn altijd op zoek naar informatie om het beste in hun eigen leefwereld of bedrijfsomgeving te kunnen realiseren. Deel dan uit uw rijke ervaring met uw lezer. Als ze overtuigd raken van uw deskundigheid, dan komen ze die reclame folder wel vanzelf vragen.