Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Thema-mailings

Verpak niet alleen je kerstgeschenken, maar ook je boodschap

Het ontwerp draagt bij tot de aantrekkelijkheid van je e-mail. Inhoud en vorm zijn immers onlosmakelijk met elkaar verbonden. Hieronder vind je een aantal tips om je boodschap in de juiste vorm te verpakken.

Er bestaat geen universele formule voor een goed scorende e-mailcampagne. Het is een proces van ‘trial and error’. Elke e-marketeer moet individueel aftoetsen welk ontwerp het beste werkt voor zijn doelgroep. Hier overlopen we even waar hij op moet letten.

Kleurcodes

De huisstijl van je bedrijf is natuurlijk een belangrijke leidraad voor de kleuren van je e-mailontwerp. Zorg ervoor dat je de juiste kleurcodes hebt van het logo. De ontwerper kan je daar vast verder mee helpen. Zo creëer je een mooi en coherent geheel.

Kleurgebruik

Denk na over hoe je de kleuren gaat gebruiken in je e-mail. Ga je eerder subtiel te werk, door alleen de titels in de overheersende kleur van je logo te zetten? Of kies je voor een meer flamboyante stijl door ook de linken, de kaders rond de afbeeldingen en de ‘call-to-action’-knoppen in te kleuren?

Lettertype

Er bestaat zoiets als ‘website-vriendelijke’ lettertypes. Dat zijn lettertypes die de tekst makkelijker leesbaar maken op het scherm. Populaire lettertypes zijn Arial, Georgia en Verdana. Volgens onderzoek scoort Times New Roman het slechts op leesbaarheid en aantrekkelijkheid op het web.

Consequent

Er bestaan een aantal onuitgesproken regels over het weergeven van een bepaald stuk tekst. Bij een quote wordt de tekst vaak in het cursief gezet. Een call-to-action in de tekst wordt dan weer onderlijnd, in kleur en in het vet gezet. Een link wordt steevast aangeduid met een onderlijnde tekst in kleur.

Ruimte

Creëer ruimte in je e-mail. We hebben eerder al uitgelegd dat ontvangers zich vooral laten leiden door wat ze zien in het openingsscherm. Dat betekent niet dat je daarom alle informatie in dat eerste scherm moet proppen. Door ruimte tussen de tekst en de foto’s te bewaren, creëer je rust en duidelijkheid.

In Flexmail kan heb je twee mogelijkheden om je e-mail te ontwerpen: de Flexmail Wizard of de HTML-editor. Ontdek hier ook de nieuwe functie om snel en eenvoudig je kerstkaarten te ontwikkelen.

Lees ook: Hoe verstuur jij dit jaar je zakelijke kerstkaarten?

dec 14, 2011Ann Flipkens
Previous storyE-mailmarketing in Nederland: een checklijstNext storyWat brengt 2012 voor de e-mailmarketeer?
Home Verpak niet alleen je kerstgeschenken, maar ook je boodschap
11 jaar geleden Thema-mailingse-maildesign, e-mailontwerp, html-editor, huisstijl, wizard256
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Content, Design, E-mailmarketing, Tips

E-mailmarketingtips voor kleine bedrijven en starters

MarketingProfs geeft een aantal eenvoudige e-mailmarketingtips voor kleine bedrijven die je nieuwsbrief een boost kunnen geven. Wij voegen intussen daad bij het woord. feb 10, 2012Ann Flipkens

E-mailmarketing, Mobile, Strategie, Trends

Service voor de mobiele lezers

Smartphones veroveren de wereld. Daar is iedere e-marketeer zich van bewust. Afhankelijk van de bron, citeert men cijfers die zeggen dat 40 tot 50 procent van de mobiele telefoontoestellen tot die categorie behoren. Een smartphone dient niet alleen om te bellen. Het wordt in tweede instantie gebruikt om e-mail te lezen. mei 4, 2012Ann Flipkens

Design, E-mailmarketing, Tips

Kies voor een sobere e-mail in menustijl!

Voor een e-marketeer is het steeds weer balanceren op een slappe koord. Wat kies ik uit mijn ongelofelijke rijkdom aan informatie om in mijn e-mailbericht te stoppen? Wat is nog net aanvaardbaar voor de lezer en wanneer wordt het ‘te veel’? aug 17, 2012Thomas Vangelooven

Mobile, Strategie, Tips, Trends

Maak je e-mail smartphone-vriendelijk met deze tips

E-mail is de meest gebruikte applicatie van smartphone- en iPhone-gebruikers. Dat betekent dat er veel kans bestaat dat jouw e-mail op een mobiele telefoon gelezen wordt. Het belang van een ‘smartphone-vriendelijk’ e-mailontwerp wordt daarmee onderstreept.  nov 25, 2011Michelle Dassen

Social media

Maak van Facebook Timeline een opportuniteit

Er is de voorbije dagen veel commotie ontstaan over de verplichte invoering van de Timeline Template van Facebook. Vanuit het oogpunt van je e-mailmarketingstrategie kan je met Timeline toch je voordeel doen. mrt 30, 2012Ann Flipkens

E-mailmarketing, Trends

Een succeskit voor e-mailmarketeers in 2012

Terwijl we nog steeds bekomen van 2011 uit te wuiven, staan we alweer enkele dagen in 2012. De goede voornemens zijn gemaakt en het inplannen van de talloze nieuwjaarsrecepties is intussen gebeurd. Maar hoe zit het met je e-mailmarketingplan voor het nieuwe jaar? jan 4, 2012Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,259

Een animated gif als een conversie aanjager

3,615

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,908

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail