Het ontwerp draagt bij tot de aantrekkelijkheid van je e-mail. Inhoud en vorm zijn immers onlosmakelijk met elkaar verbonden. Hieronder vind je een aantal tips om je boodschap in de juiste vorm te verpakken.
Er bestaat geen universele formule voor een goed scorende e-mailcampagne. Het is een proces van ‘trial and error’. Elke e-marketeer moet individueel aftoetsen welk ontwerp het beste werkt voor zijn doelgroep. Hier overlopen we even waar hij op moet letten.
Kleurcodes
De huisstijl van je bedrijf is natuurlijk een belangrijke leidraad voor de kleuren van je e-mailontwerp. Zorg ervoor dat je de juiste kleurcodes hebt van het logo. De ontwerper kan je daar vast verder mee helpen. Zo creëer je een mooi en coherent geheel.
Kleurgebruik
Denk na over hoe je de kleuren gaat gebruiken in je e-mail. Ga je eerder subtiel te werk, door alleen de titels in de overheersende kleur van je logo te zetten? Of kies je voor een meer flamboyante stijl door ook de linken, de kaders rond de afbeeldingen en de ‘call-to-action’-knoppen in te kleuren?
Lettertype
Er bestaat zoiets als ‘website-vriendelijke’ lettertypes. Dat zijn lettertypes die de tekst makkelijker leesbaar maken op het scherm. Populaire lettertypes zijn Arial, Georgia en Verdana. Volgens onderzoek scoort Times New Roman het slechts op leesbaarheid en aantrekkelijkheid op het web.
Consequent
Er bestaan een aantal onuitgesproken regels over het weergeven van een bepaald stuk tekst. Bij een quote wordt de tekst vaak in het cursief gezet. Een call-to-action in de tekst wordt dan weer onderlijnd, in kleur en in het vet gezet. Een link wordt steevast aangeduid met een onderlijnde tekst in kleur.
Ruimte
Creëer ruimte in je e-mail. We hebben eerder al uitgelegd dat ontvangers zich vooral laten leiden door wat ze zien in het openingsscherm. Dat betekent niet dat je daarom alle informatie in dat eerste scherm moet proppen. Door ruimte tussen de tekst en de foto’s te bewaren, creëer je rust en duidelijkheid.
In Flexmail kan heb je twee mogelijkheden om je e-mail te ontwerpen: de Flexmail Wizard of de HTML-editor. Ontdek hier ook de nieuwe functie om snel en eenvoudig je kerstkaarten te ontwikkelen.
Lees ook: Hoe verstuur jij dit jaar je zakelijke kerstkaarten?