In vele bedrijven wordt op de dag van vandaag de communicatie naar de media toe door meerdere personen in de organisatie gevoerd. En meestal hebben die mensen niet echt een communicatie-achtergrond. Speciaal voor hen hebben we hier een waardevolle tip!
Vooral kleine bedrijven hebben geen medewerker in dienst, die zich uitsluitend met de communicatie bezighoudt. Om toch je verwezenlijken naar buiten toe te communiceren, pakken de zaakvoerders het vaak op goed geluk aan. Dat is regelmatig verdienstelijk, maar soms kan het geen kwaad om de kneepjes van het vak eens te leren.
Prikkelen
Als je met de media communiceert dan is er één sleutelregel: geef een prikkel. Journalisten zijn van nature nieuwsgierige mensen. Heb je wat waardevols te vertellen? Dan kan je een dag op voorhand hun aandacht al trekken. Verstuur een e-mail waarin je aangeeft dat er wat te gebeuren staat en dat ze hun mailbox in de gaten moeten houden. Houd je open ratio maar in het oog.
Spaarzaam
De meeste ‘onervaren’ communicators maken de fout om alles in één keer te vertellen. Als je veel informatie hebt, kan je het het best spreiden. Stuur geen campagne waarin je alles al prijsgeeft. Je mag best je nieuwe productlijn aankondigen, maar om de aandacht vast te houden kan je een paar keer een e-mail versturen waarin je één product verder toelicht. Bovendien maak je zo meer kans om veelvuldig in de pers te verschijnen.
Passe-partout
De aandachtige lezer heeft alvast gemerkt dat deze tips ook voor je klanten werken. Hen nieuwsgierig maken is immers de basis om hun aandacht te trekken. Als je de informatie verspreidt, creëer je bovendien meer contactmomenten. We zijn tenslotte allemaal nieuwsgierige mensen.