De kerstperiode is in aantocht en dat wil zeggen dat er weer volop kaartjes met kerst- en nieuwjaarswensen verstuurd worden. Vroeger werden er nog kaartjes en postzegels in de winkels gekocht en per post verstuurd, nu maakt men alsmaar meer gebruik van e-cards. Hieronder even op een rijtje hoe je zo’n digitale wenskaart verzendt en wat de voordelen ervan zijn.
Bewerken
E-cards kan je sturen naar zowel je persoonlijke relaties als je bedrijfsrelaties. Voor je bedrijfsrelaties kan je een zakelijke kaart kiezen met een logo van je bedrijf, de openingstijden, het servicenummer,… met al dan wel of niet enkele fonkelende sterretjes, versierde kerstbomen of brandende kaarsen. Voor persoonlijke wenskaarten kan je je fantasie iets meer de vrije loop laten gaan en bijvoorbeeld kiezen voor een zelfgemaakte foto van je geliefde met een kerstmuts, je huisdier voor de kerstboom of twee klinkende glazen bubbels. Via Photoshop kan je de foto’s bewerken naar wens: vuurwerk op de achtergrond, felle kleurtjes of een gewei op het hoofd misschien? Nog even een feestelijke tekst toevoegen en verzenden maar.
Stappen
Wie niet zo artistiek is aangelegd, kan nog altijd kiezen voor één van de vele templates die je e-marketing platform aanbiedt. Of, maar vertel het niet verder, leent je er eentje op een webstek waar men gratis digitale kerstkaarten aanbiedt. In slechts vijf stappen zitten je wensen in de mailbox van je geadresseerden. Eerst kies je een soort kaart: een stilstaande of een geanimeerde. Daarna heb je nog vele keuzes uit het soort kaart dat je gekozen hebt. Eens je kaart gekozen, typ je een begeleidende (kerst)tekst en kies je kleurtjes voor tekst en achtergrond. Ten slotte koppel je, na het bewaren van je boodschap, je kerststuk aan de e-marketinglijst en dan moet je alleen nog klikken op verzenden. Voilà, je persoonlijke wensen zijn verstuurd en wie weet krijg je een e-card terug.
Tips
Een voordeel tegenover de ouderwetse manier van wensen versturen per post is dat je met je e-marketing kerstkaart exact kan bepalen wanneer je wens in de digitale brievenbus valt. Iets wat bij de post kan tegenvallen. Bovendien weet je ook wanneer je relatie je kaart gelezen heeft. En een digitale kaart moet helemaal niet onpersoonlijk zijn. Met de samenvoegvelden van de e-mail platformen kan je perfect een gepersonaliseerde wens creëren. En misschien met een link een cadeautje op je webstek presenteren. Een promobon is altijd mooi meegenomen!