Je bent vast al eens de grootschalige marketingcampagne van Proximus tegengekomen. Op affiches en radiospots wordt de Belgische bevolking met de voornaam aangesproken. Het werkt, want ook jij kijkt om als je je naam hoort of ziet staan.
De campagne-ontwikkelaars hebben de mosterd gehaald bij e-mailmarketing, waar personalisatie één van de oudste technieken is om de aandacht te trekken. Professionele marketeers gebruiken e-mailplatformen waarin de mogelijkheid tot segmentatie op basis van naam, geslacht, voorkeuren, woonplaats, enzovoort ingebakken zit.
Begroeting
Het is een eeuwenoude tactiek die werkt. Het kan zo simpel zijn als een naam in de aanspreking, maar het geeft de klant wel het gevoel dat het bedrijf hem ‘kent’. Toch heeft het onderzoeksbureau Alterian ontdekt dat e-marketeers nog te weinig dergelijke technieken toepassen.
Slechte leerlingen
Zo blijkt slechts 42 procent van de marketeers een vorm van e-mailsegmentatie te gebruiken. 26 procent gebruikt een lichte vorm van personalisatie, 18 procent stuurt alleen bulk e-mail.
Voorkeuren
Slechts 13 procent verstuurt zijn e-mails gebaseerd op de voorkeuren van de ontvanger en analyseert meteen de resultaten. Nochtans is het net die segmentatie waar het publiek gevoelig voor is. Bovendien hoef je geen ingewikkelde analyses uit te voeren om de voorkeuren te achterhalen. Biedt bij de inschrijving gewoon een lijst aan met verschillende keuzemogelijkheden. Zo segmenteren je abonnees zich zelf.
Voor meer tips, blijf ons volgen.