Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Inspiratie!, List Building, Personalisatie, Tips

Vertel in 5 stappen je klant dat je hem wil leren kennen

Eerder deden we al in enkele stappen uit de doeken hoe je een goede opt-in organiseert op je website. Uiteraard volgt daarop een welkomstboodschap. Dat is de basis. Meestal is de volgende stap dat het commerciële verhaal per e-mail wordt ingezet. Schoenenfabrikant Duo pakt eerder verrassend uit.

duo1Geen eerste echte commerciële boodschap nadat een e-mailadres werd ingeschreven op de e-marketing lijst. Neen, de „dank-u-wel” en „activeer-nu” boodschap wordt enkele dagen later vervolgd door een nieuwe automatische boodschap. „We willen je graag leren kennen…”

1 Hier wordt de USP (unieke verkoopboodschap) ingezet om de lezer de indruk te geven dat het hier niet zomaar over schoenen gaat. Een nieuwe wereld wordt opgeroepen, want er worden niet alleen schoenen gemaakt. Er wordt ook een „goed gevoel” gegeven. Daarom kijkt de jonge dame vanuit een huiselijke sfeer je ook recht in de ogen.

2 Ooit over differentiatie gehoord? We hebben vaak de indruk dat we het beter niet aan de contacten vertellen. Misschien willen we niet gladjes overkomen. Duo kiest een andere insteek. Ze vertellen net wel aan de inschrijvers dat ze hen willen leren kennen om dan later hun boodschappen op maat te maken. Het is tegelijkertijd ook een gezagsargument, zeker in een wereld waar we al te veel irrelevante content moeten wegklikken.

3 Uiteraard hangt aan deze inspanning een beloning vast. Niet alleen de juiste boodschap, maar ook een korting en extra service in de vorm van gratis retourneren en gratis verzending is voorzien voor zij die de moeite nemen om de vragenlijst te beantwoorden. Het cadeautje is wel alleen maar geldig op de eerste bestelling.

4 De Call-to-Action is hier eerder sober gehouden. Waar het geschenk nog in wat grotere chocolade letters werd geserveerd, is de CTA eerder een logisch gevolg in de leeszin die het bericht vervolledigt. Men rekent erop dat men hier sneller zal doorklikken met een zakelijk gevoel in de achtergrond. Een grote vette button zou eerder het gevoel oproepen dat er vooral gekocht moet worden.

De vragenlijst zelf was eerder verrassend van aard. Er werd niet geïnformeerd hoeveel paar schoenen er thuis in de kast staan en eveneens werd er niet gepeild naar het type schoenen dat er normaal graag gedragen wordt. Neen, de vragen gingen vooral over waarden – ben ik traditioneel of trendgevoelig – en over gevoelens – ik kies eerder voor een samenzijn met familie, dan wel met vrienden en collega’s op het werk. Waarden, gevoelens, je sociale instelling, het heeft op eerste zicht niets met schoenen te maken. Maar wel met beleving, het is de eerste keer dat we een merk daar zo expliciet op weten differentiëren.

5 Uiteraard moet je ook je cadeau kunnen innen. Deze CTA brengt je naar een overzichtspagina. Zij die nog geen account hebben worden uitgenodigd er eentje aan te maken. Want dit heb je nodig om je korting te claimen. Maar die heb je natuurlijk ook nodig om schoenen te bestellen. Zelfs al heb je nog geen intentie om te kopen, de kans is zeer groot dat je het account wel al aanmaakt. En laat dat allicht de eerste conversiedoelstelling van dit e-mailbericht zijn. Je staat op de drempel van de winkel!

nov 17, 2014Michelle Dassen
Previous story11 ideeën ter verbetering van je opt-in formulierNext storyMet vijf actieknoppen naar conversie zoeken
Home Vertel in 5 stappen je klant dat je hem wil leren kennen
8 jaar geleden E-mailmarketing, Inspiratie!, List Building, Personalisatie, Tips563
Michelle Dassen
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Cases, Tips

Krabbel even nonchalant op je eigen e-mailbericht

Origineel uit de hoek komen, een boodschap brengen en tegelijkertijd leesbaar zijn. Het is een kunst die e-marketeers zichzelf maar al te graag eigen maken. okt 30, 2015Ann Flipkens

“E-mailloze dag”

De laatste vrijdag van november wordt gepromoot als een dag waar we even de e-mail uit ons leven sluiten. De datum is symbolisch maar sluit aan bij het moment waarop het eerste e-mailbericht verstuurd werd. Ray Tomlinson, programmeur bij het Amerikaanse softwarebedrijf BNN gebruikte voor de eerste keer een @ ergens in november of december […]

E-mailmarketing

De juiste e-mail voor de job

E-mailmarketing kan verschillende vormen aannemen. Je kan niet dezelfde standaard insteek gebruiken voor verschillende boodschappen in combinatie met verschillende groepen potentiële lezers. We zetten graag even wat mogelijkheden op een rijtje. aug 27, 2009Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie, Tips

25 antwoorden voor de e-mailmarketeer (deel 3)

In de vorige twee blogposten gaven we al zeventien aandachtspunten mee, waarmee de e-mailmarketeer zijn e-communicatie kan optimaliseren. In dit artikel maken we de eindsprint. Hier vindt u de overige acht puntjes die de wegenkaart voor het steeds complexer wordende werkveld vervolledigen. dec 17, 2010Ann Flipkens

E-mailmarketing

E-mail is een blijver in de marketing mix

“Veel marketeers zijn zich er niet van bewust dat je met e-mail programma’s meer kan”, stelt Steven Roe, directeur Business Development bij het Amerikaanse BrightWave Marketing. “Maar dan moet je wel voorbij de inbox raken”. jun 27, 2009Michelle Dassen

182,9 miljard!

  Zoveel e-mails werden er in 2013 wereldwijd dagelijks verzonden. Dat werd uitgezocht door de Californische ‘Radicati Group’. jan 31, 2014Michelle Dassen

E-mailmarketing, Marketing automation, Wetgeving

Ontvang hem hier: E-mail barometer 2016 – 2017 E-mail Barometer 2016 - 2017

E-mail Barometer 2016 – 2017 Wat is er slimmer dan e-mail marketeers aan het woord laten over e-mailmarketing anno 2016-2017? Flexmail interviewde marketeers over hun gebruik van e-mailmarketing en kon op basis hiervan een E-mail Barometer opstellen voor het jaar 2016. Wat zijn hun tips, waar lopen ze tegenop maar vooral wat kan nog beter? […]

E-mailmarketing, Personalisatie, Social media, Targeting

E-mailmarketing is terug van nooit weggeweest

E-mailmarketing durft regelmatig het middelpunt te zijn van een veelbesproken onderwerp: is e-mail werkelijk een stervend communicatiemedium? Menig marketeer nam al eens in de mond dat traditionele media een stapje opzij zetten voor nieuwe communicatiemedia zoals sociale netwerken en apps. We betwisten uiteraard niet de dalende effectiviteit van een massacommunicatiemiddel dat één boodschap naar één […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,509

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,830

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail