Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Inspiratie!, List Building, Personalisatie, Tips

Vertel in 5 stappen je klant dat je hem wil leren kennen

Eerder deden we al in enkele stappen uit de doeken hoe je een goede opt-in organiseert op je website. Uiteraard volgt daarop een welkomstboodschap. Dat is de basis. Meestal is de volgende stap dat het commerciële verhaal per e-mail wordt ingezet. Schoenenfabrikant Duo pakt eerder verrassend uit.

duo1Geen eerste echte commerciële boodschap nadat een e-mailadres werd ingeschreven op de e-marketing lijst. Neen, de „dank-u-wel” en „activeer-nu” boodschap wordt enkele dagen later vervolgd door een nieuwe automatische boodschap. „We willen je graag leren kennen…”

1 Hier wordt de USP (unieke verkoopboodschap) ingezet om de lezer de indruk te geven dat het hier niet zomaar over schoenen gaat. Een nieuwe wereld wordt opgeroepen, want er worden niet alleen schoenen gemaakt. Er wordt ook een „goed gevoel” gegeven. Daarom kijkt de jonge dame vanuit een huiselijke sfeer je ook recht in de ogen.

2 Ooit over differentiatie gehoord? We hebben vaak de indruk dat we het beter niet aan de contacten vertellen. Misschien willen we niet gladjes overkomen. Duo kiest een andere insteek. Ze vertellen net wel aan de inschrijvers dat ze hen willen leren kennen om dan later hun boodschappen op maat te maken. Het is tegelijkertijd ook een gezagsargument, zeker in een wereld waar we al te veel irrelevante content moeten wegklikken.

3 Uiteraard hangt aan deze inspanning een beloning vast. Niet alleen de juiste boodschap, maar ook een korting en extra service in de vorm van gratis retourneren en gratis verzending is voorzien voor zij die de moeite nemen om de vragenlijst te beantwoorden. Het cadeautje is wel alleen maar geldig op de eerste bestelling.

4 De Call-to-Action is hier eerder sober gehouden. Waar het geschenk nog in wat grotere chocolade letters werd geserveerd, is de CTA eerder een logisch gevolg in de leeszin die het bericht vervolledigt. Men rekent erop dat men hier sneller zal doorklikken met een zakelijk gevoel in de achtergrond. Een grote vette button zou eerder het gevoel oproepen dat er vooral gekocht moet worden.

De vragenlijst zelf was eerder verrassend van aard. Er werd niet geïnformeerd hoeveel paar schoenen er thuis in de kast staan en eveneens werd er niet gepeild naar het type schoenen dat er normaal graag gedragen wordt. Neen, de vragen gingen vooral over waarden – ben ik traditioneel of trendgevoelig – en over gevoelens – ik kies eerder voor een samenzijn met familie, dan wel met vrienden en collega’s op het werk. Waarden, gevoelens, je sociale instelling, het heeft op eerste zicht niets met schoenen te maken. Maar wel met beleving, het is de eerste keer dat we een merk daar zo expliciet op weten differentiëren.

5 Uiteraard moet je ook je cadeau kunnen innen. Deze CTA brengt je naar een overzichtspagina. Zij die nog geen account hebben worden uitgenodigd er eentje aan te maken. Want dit heb je nodig om je korting te claimen. Maar die heb je natuurlijk ook nodig om schoenen te bestellen. Zelfs al heb je nog geen intentie om te kopen, de kans is zeer groot dat je het account wel al aanmaakt. En laat dat allicht de eerste conversiedoelstelling van dit e-mailbericht zijn. Je staat op de drempel van de winkel!

nov 17, 2014Michelle Dassen
Previous story11 ideeën ter verbetering van je opt-in formulierNext storyMet vijf actieknoppen naar conversie zoeken
Home Vertel in 5 stappen je klant dat je hem wil leren kennen
8 jaar geleden E-mailmarketing, Inspiratie!, List Building, Personalisatie, Tips563
Michelle Dassen
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-commerce, E-mailmarketing, Tips

Zend eens een catalogus

De juiste boodschap op het juiste moment. Dat is de standaardregel. Segmentering is daar een logisch gevolg van. Je dropt alleen het interesseveld bij een contact in de inbox. Vandaag willen we hier eens grondig van afwijken. feb 5, 2013Ann Flipkens

Content, Design, E-commerce, E-mailmarketing

Genereer trafiek naar je webshop met een duidelijke boodschap (deel 2)

In de vorige blogpost gaven we mee wat je vooral NIET mag doen in een e-mailcampagne. Om een helder beeld te scheppen van hoe een goede campagne er wel uitziet, heeft Flexmail een best practice opgediept. Ontdek hier wat gouden raad. mrt 31, 2011Ann Flipkens

E-mailmarketing, List Building

Een digitale relatie moet je voeden!

Het is een gekende en veel geroepen vaststelling. Een prospect bewegen om een nieuwe klant te worden kost vele keren meer dan een bestaande tot je eigen klantenkring te behouden.  Een goed uitgebouwd e-mail marketing programma is de ideale weg om je relaties op te volgen. aug 14, 2009Thomas Vangelooven

Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Flexmail TV, Hoe begin je met e-mailmarketing, Strategie, Targeting, Testing, Tips

Het ideale moment om campagnes te verzenden, mythe of werkelijkheid?

Je hebt je ongetwijfeld al eens afgevraagd wanneer je best jouw campagne zou uitsturen. In deze nieuwe aflevering van Flexmail TV geven we onze visie op de mythe van dinsdag en donderdag prijs. jun 25, 2014Michelle Dassen

Waarom niet eens een gewoon tekstbericht sturen?

Voor de meeste e-marketeers is de keuze snel gemaakt. Berichten met HTML zijn draagt de voorkeur weg boven eenvoudige tekst berichten. Met met kleuren, tabellen en figuren kan een e-mail bericht toch heel wat aantrekkelijker gemaakt worden. dec 9, 2009Thomas Vangelooven

De “inbox der inboxen”

Je kent het fenomeen. Iedere ervaren internaut houdt er meerdere e-mailadressen op na. Er is het werkadres, het serieuze privé adres, het e-mailadres voor de fun en wie weet wel het e-mailadres voor de verborgen vriendin. Inloggen, uitloggen en onthouden in welk account deze of gene nieuwsbrief aankomt, is een moderne vorm van hersensport geworden. […]

Strategie, Trends

Trends en aandachtspunten in e-mailmarketing anno 2013

E-mailmarketing staat steeds weer voor de uitdaging om niet alleen mee te gaan met de tijd, maar ook om vernieuwend uit de hoek te komen. Bovendien zijn de mogelijke hobbels op de digitale weg steeds weer anders. Het Amerikaanse MarketingSherpa vroeg aan meer dan 1.000 e-marketeers waar nu de uitdagingen liggen die hun bezig houden. […]

Content, Targeting

De juiste content voor het juiste publiek

In dit artikel ontdek je hoe je ervoor kan zorgen dat je publiek ook de content ontvangt die het wilt én dus relevant vindt. Stel je je eveneens de vraag waar de balans ligt tussen informatieve en commerciële mailings? Lees dan zeker verder. jul 2, 2012Michelle Dassen

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,757

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,983

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail