Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, Tips, Trends

Vervang de ‘No-Reply’ door een ‘mens van vlees en bloed’

Zo goed als elke e-mail die uit een e-marketingcampagne is opgestart, komt met een no-Reply adres. Als er een ander afzenderadres opgegeven wordt, dan is dat eerder uit marketingoverwegingen. De lezer moet verleid worden om te openen. Een echt antwoord wordt niet verwacht.

expert_instituteDaarvoor zijn er de vele Call To Actions die in het bericht ingebouwd zijn. En verder is er een update link en een uitschrijflink, meer dan voldoende om de reacties van de lezers automatisch binnen te nemen. Dat heeft zo zijn voordelen in afwerking en in het meten van de resultaten. Maar het heeft ook een nadeel. Het is en blijft automatisch en dus een stukje artificieel.

Net dat tikkeltje anders

Het New Yorkse The Expert Institute, dat in 2010 het licht zag om vanuit een databank leidende experten te verbinden met advocaten en financiële dienstverleners om hun processen te ondersteunen, vond dit ook. Vanuit de ‘startup’ mentaliteit vonden ze dat ze hun marketing net dat tikkeltje anders moesten aanpakken dan de gevestigde waardes. E-mailmarketing werd de basis, maar met een apart tintje.

Dat werd gevonden in de persoon van Vice President of Client Relations George Cuchural. Hij werd niet alleen het gezicht van de campagne, hij werd ook de persoonlijke afzender van de e-mail. In een eerste bericht – dat bewust eenvoudig werd gehouden – stelde hij zichzelf en de mogelijkheden van de zaak voor aan de prospecten. De doelstelling was eenvoudig. Contacten laten weten dat er een echte mens van ‘vlees en bloed’ tot hen sprak en bereid was om in dialoog te treden.

Persoonlijk blijven aanspreken

Een keer per maand werd de communicatie verder gezet met een specifieke nieuwsbrief. Ook hier was de aanspreking persoonlijk en was het de Vice-President die vertelde over de nieuwe mogelijkheden van de dienstverlening van The Expert Institute, ideetjes deelde en exclusieve whitepapers aanbood. Een vervolgtraject is namelijk niet onbelangrijk. Want er was immers een eerste ronde van kennismaken geweest.

Maar iedere keer eindigde de e-mail met volgende boodschap. “Ik ben er om al uw vragen te beantwoorden of om te kijken of we u kunnen van dienst zijn. En in afwachting van enige noodzaak, heb ik hier alvast een whitepaper die je waardevolle tips geeft om een goede expert te selecteren.”

Antwoorden analyseren

Uiteraard waren al deze berichten voorzien van de nodige CTA’s waardoor de contacten konden doorklikken naar de website en via een invulformulier hun steentje bijdroegen tot conversie. Maar tegelijkertijd kreeg de Vice-President ook persoonlijke reply’s op het bericht te verwerken. In de stijl van ‘dank voor de aandacht, maar nu geen noodzaak’, maar ook ‘Juist, ik heb een direct probleem op te lossen, laten we even met elkaar bellen om dit verder uit te spreken.’

Lezers die terugschrijven met een persoonlijk bericht is niet de traditionele manier om prospecten te converteren. Daarom moesten de antwoorden – lees eerste conversie – op een andere manier in het oog gehouden worden en zelfs geregistreerd worden. Met een Google Doc’s spreadsheet werd een overzicht bijgehouden met de antwoorden en het daarop gegeven vervolg. Deze was toegankelijk voor de verkoopsafdeling die dadelijk de contactpersoon persoonlijk contacteerde.

Dadelijk terugbellen

In een organisatie met een doorgedreven CRM zou dat zelfs nog eenvoudiger kunnen opgevolgd worden. En om het geheel nog sterker te laten overkomen, hield ook de Vice President – je weet wel, de persoonlijke afzender – de antwoorden in het oog. En als het in zijn tijdsschema paste, belde hij zelf de toekomstige klant op. Sterker dan dat kan je het niet brengen.

De resultaten bleven uiteraard niet uit. De conversieratio steeg enorm, zelfs bij enkele mailings tot 200 procent. De openratio steeg tot 60 procent en de doorklikratio ging naar 20 procent. Het aantal uitschrijvingen uit de nieuwsbrief daalde met gelijkaardige cijfers. Maar het mooiste is nog de stijging in reële verkoop. Waar uiteindelijk slechts 1 procent tot een contract leidde, is dat nu 3 procent.

Maar ook de klassieke ingrepen

Uiteraard was de persoonlijke toets niet het enige wat aangepakt werd. De database van e-mailadressen werd doorgeploegd om ze allemaal van een correcte naam te voorzien. Dat was nodig voor de persoonlijke aanspreking. Daarnaast werd er een uitgebreide A/B testing doorgevoerd in de onderwerp regels. Allemaal elementen die bijdragen aan het succes.

Aan het basisprincipe van de persoonlijke aanspreking en de opvang van de echte reply’s wordt niet geraakt in het vervolgtraject. Maar een en ander loopt nu toch weer een tikkeltje automatisch. De contacten worden gegroepeerd naar activiteit. Iemand die altijd opent krijgt een hogere frequentie aan e-mail, dan iemand uit een lagere categorie. Uit het klikgedrag en het gecatalogiseerde reply gedrag worden de nieuwsbrieven inhoudelijk gestuurd. Maar dat is eerder de klassieke strategie zoals gekend. Het antwoorden op een echter reply, blijft vrij uniek. Of is er iemand die nog voorbeelden kent?

aug 4, 2014Ann Flipkens
Previous story10 elementen - van eenvoudig tot geraffineerd - voor een goede e-mailNext storyIn 9 stappen met vooral beeld een onverwachte boodschap brengen
Home Vervang de ‘No-Reply’ door een ‘mens van vlees en bloed’
8 jaar geleden Cases, Tips, Trends145
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Afleverbaarheid, Content

De mythe van gepersonaliseerde onderwerpregels

‘X, we hebben een aanbieding voor jou’. Hoe vaak tref jij een gelijkaardige onderwerpregel in je mailbox aan waar jouw naam wordt ingevuld op de plaats van de X? Misschien betrap je jezelf er op om de onderwerpregel van je e-mailcampagne op die manier op te stellen. Deze blogpost onthult het nut of het onnut […]

Cases, Content, Design, E-mailmarketing, Thema-mailings, Tips

E-mailmarketing is oorlog voeren

Het is een straffe uitspraak die we ons graag permitteren. De aandacht krijgen van je e-mailcontact doe je niet in één klap. Conversie creëren is de volgende veldslag. In twaalf stappen legt het team van Flexmail je graag uit hoe je het best ten oorlog trekt. jan 8, 2013Thomas Vangelooven

Cases, Design, Inspiratie!, Tips, Trends

Stuur eens een etalage op!

“Het oog doet eten”, een uitspraak die we allemaal kennen. Dat is de reden waarom sterrenchefs er voor zorgen dat hun gerechten niet alleen goed smaken, maar ook een streling voor het oog zijn. Waarom zouden we dat principe niet toepassen in e-mailmarketing. De e-mailchefs van 1dayfly en Monoqi doen het alvast. sep 11, 2016Michelle […]

E-commerce

Scoor hogere conversieratio’s met event driven e-mail

Met event driven e-mailmarketing haal je je klantenrelatie naar de 21ste eeuw. Een e-mailcampagne naar aanleiding van een specifieke gebeurtenis, geeft je open- en doorklikratio een boost, en jaagt onderweg ook je conversieratio de hoogte in. jun 22, 2011Ann Flipkens

List Building

Graag meer e-mailadressen aub!

Een kreet die je allicht zelf al meer dan een keer geslaakt hebt. Een goed renderende e-mailmarketing is natuurlijk afhankelijk van goede e-mailadressen. Maar hoe meer je er hebt, hoe beter de return is. Naast de klassieke plekjes om je e-mailadressen te verzamelen willen we vandaag graag een paar minder evidente werkwijzen meegeven. aug 20, […]

E-mailmarketing, Tips

Blaas je B2C-relatie nieuw leven in met deze tips

Een e-mail mailinglijst samenstellen is makkelijk. Maar een krachtige lijst opstellen is een stuk lastiger. Die extra inspanning is wat een succesvolle e-mailmarketeer onderscheidt van een minder succesvolle. okt 22, 2010Ann Flipkens

Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, Tips

3 keer consequent voor een hogere conversie

De case van vandaag halen we van over de grote plas. Het Centennial Institute van de Colorado Christian University is een typisch Amerikaanse stichting die samenleving, geloof en politiek met elkaar willen verenigen. Ze doen onderzoek, werken op de publieke opinie en organiseren congressen. okt 10, 2014Thomas Vangelooven

Content, Design, Strategie, Tips

Staat je merk sterk in je e-mailbericht?

Herkenning is in marketing een belangrijk element. Ook in e-mailmarketing geldt het principe dat een sterk merk staat voor een goede conversie. Maar hoe krijg je dit in die digitale wereld voor elkaar? Graag zetten we enkele tips op een rijtje. sep 19, 2012Thomas Vangelooven

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,259

Een animated gif als een conversie aanjager

3,615

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,908

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail