Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Social media, Strategie, Tips

Vier denkstappen om je verjaardagsbericht naar een hoger niveau te tillen

Het is een beproefd recept dat perfect door automatische e-mail generatoren kan uitgevoerd worden. Je e-mailcontact op het juiste moment voorzien van een verjaardagsbericht kan soms wonderen doen.
birthday

Je kreeg er allicht zelf al in de inbox, zo vlak in de buurt van je verjaardag. Een bedrijf waarmee je in contact kwam, stuurt je een verjaardagsbericht, al dan niet voorzien van een cadeautje… Vooral in het segment van de B2C blijkt dit een succesvolle bezigheid te zijn. Ruim een kwart van de bedrijven zouden digitale verjaardagskaartjes uitsturen. Uiteraard moeten deze digitale wensen het grote doel van de ROI dienen. Dus ook verjaardagscampagnes moeten aan enkele principes – net zoals de klassieke e-mailmarketing – voldoen.

1 Uiteraard beginnen we met het meest eenvoudige.

Je moet de verjaardagsdatum van je contact kennen. Uiteraard is de klassieke opt-in pagina het juiste moment om dit te doen. Zeker als de geboortedatum relevant is voor je product. Kom je nog in aanmerking voor een jongerenkorting, of ben je oud genoeg om iets aan te schaffen? De vraag naar de datum is dan een logische vraag. Je kan de vraag ook bewaren voor de webpagina ter bevestiging in het opt-in proces. Daar moet je natuurlijk wel even een beloning tegenover zetten. Een cadeautje voor je verjaardag als je nu nog even je geboortedatum invult. Als je de opt-in via sociale media laat verlopen, dan ben je er zo mee klaar. Die profielen bevatten net wat je nodig hebt!

2 Over het tijdstip moet je ook even goed nadenken.

Onderzoek leerde dat een kwart van de digitale verjaardagswensen op de dag zelf in de inbox valt. Drie kwart van de marketeers doen het enkele dagen voor de echte verjaardag. De keuze is eigenlijk vrij logisch te maken in functie van wat je wil bereiken. Stuur je een gewone verjaardagswens om wat goodwill te creëren, dan is de dag zelf prima. Maar de helft van de verjaardagsberichten bevat een geschenk. Stel dat je een restaurant uitbaat, dan komt de bon met de gratis aperitief om het te vieren, best een paar dagen op voorhand. Geef je een korting op de volgende aankoop, dan is de eerstvolgende werkdag al even prima. Maar, zoals in de klassieke e-marketing, zet er een duidelijke vervaldatum op. Het perfecte excuus om een paar dagen later een herinnering te sturen, let op je verjaardagsgeschenk vervalt!

3 De inhoud van het bericht is al even belangrijk.

Zorg er voor dat je verjaardagsbericht niet louter verjaardagsbericht is. Uiteraard kan een feestneus of hoed met wat muzieknoten. Het is tenslotte een verjaardag. Maar daarom moeten we niet alle regels van goede e-mailpraktijk over boord gooien. Geef je logo dezelfde plaats als altijd. Het merk moet natuurlijk nog steeds in het oog gebrand worden. De verjaardagswens is de opener, maar de aanbieding moet nog steeds met een in het oog springende Call-to-Action verpakt worden via een duidelijk zichtbare knop. Druk dit bericht af en breng mee naar de winkel voor x, om van 15 procent korting te genieten. En als e-commerce je vak is, dan wordt het eerder klik hier om je verjaardagskorting te claimen.

4 Stuur eens een fake verjaardagsbericht.

Verjaardagen zijn leuke kapstokken om je e-marketing aan op te hangen. Want kortingsbonnen of geschenkbonnen genereren over het algemeen toch extra conversie en dus omzet. Dus is het de kunst om zoveel mogelijk geboortedata te verzamelen. Met een namaak verjaardag bericht kan je al je datumloze contacten een nep verjaardagsbericht sturen. Compleet met de verjaardagswens en het presentje. Alleen wordt de CTA iets in de trend van „tenminste als we je verjaardagsdatum kennen – klik hier om ze aan ons te vertellen.” Experimenten op dit vlak bleken zeer succesrijk. Want met het juiste presentje is iedereen wel te verleiden.

Welke attenties geven jullie bij een verjaardag? We zijn benieuwd om te horen!

sep 30, 2014Ann Flipkens
Previous storyHeb jij de basics van e-mailmarketing onder de knie?Next storyVijf vergelijkingspunten om even bij stil te staan
Home Vier denkstappen om je verjaardagsbericht naar een hoger niveau te tillen
8 jaar geleden Social media, Strategie, Tips1,343
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
List Building, Strategie, Thema-mailings

Het is nu al Kerstmis!

Tenminste voor de emarketeers die er van houden hun huiswerk grondig te maken. Sinterklaas is eigenlijk bijna gepasseerd. Dus het wordt tijd om je e-mailcampagnes voor de kerstdagen al te plannen. okt 24, 2012Ann Flipkens

Cases, Content, Design, E-mailmarketing, Thema-mailings, Tips

E-mailmarketing is oorlog voeren

Het is een straffe uitspraak die we ons graag permitteren. De aandacht krijgen van je e-mailcontact doe je niet in één klap. Conversie creëren is de volgende veldslag. In twaalf stappen legt het team van Flexmail je graag uit hoe je het best ten oorlog trekt. jan 8, 2013Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Tips

Was dit nuttig?

Goede content creëren is in e-mailmarketing een primaire vereiste. Zondig aan dit heilig principe en je zult nooit scoren in de wereld van e-marketing. Maar er is nog een tweede heilig principe. Je moet de juiste content op het juiste moment bij je contact afleveren. mei 22, 2013Thomas Vangelooven

Afleverbaarheid, Cases, E-mailmarketing, Hoe begin je met e-mailmarketing, Inspiratie!, Strategie, Testing, Tips, Trends

Flexmail lanceert voor het derde jaar op rij de resultaten van haar Email Barometer

E-mailmarketing is permanent onderhevig aan veranderingen en trends. Daarom peilt Flexmail met haar Email Barometer ieder jaar naar de strategie en de verwachtingen van Belgische e-mailmarketeers. mrt 30, 2016Michelle Dassen

E-mailmarketing, Events, Tips

Congres- en beursseizoen van start: 4 tips om je doelgroep naar je event te lokken

Het congres- en beursseizoen is weer van start gegaan. Marketeers krijgen weer talloze kansen aangeboden om zich bij te schaven in hun sector en er op los te netwerken. Voor organisatoren is het dé gelegenheid bij uitstek om hun product in de schijnwerpers te zetten en de leads op te drijven. Hier vind je een […]

Design, Tips

Creatief met de ‘preheader’ omgaan

Een eerste indruk is belangrijk. Want in die fractie van een seconde wordt er beslist over lezen of niet lezen. Daarvoor is de onderwerpregel een belangrijk gegeven. Maar door de groei van diensten zoals Gmail en het gebruiken van mobiele apparaten is er een nieuw element waar we rekening mee moeten houden. jun 27, 2012Ann […]

List Building, Strategie

Weggevers en wedstrijden leveren zelden winstgevende prospecten op!

Wedstrijden of gratis stalen en zelfs volledige producten uitdelen lokken natuurlijk veel volk. Wie wil er niet graag de nieuwste Iphone winnen? Al ligt thuis de lade al vol met ongebruikte gsm’s wegens de nieuwste smartphone pas in gebruik genomen. Wie wil er niet graag thuis een gratis bak bier afgeleverd krijgen? jan 18, 2010Ann […]

De “inbox der inboxen”

Je kent het fenomeen. Iedere ervaren internaut houdt er meerdere e-mailadressen op na. Er is het werkadres, het serieuze privé adres, het e-mailadres voor de fun en wie weet wel het e-mailadres voor de verborgen vriendin. Inloggen, uitloggen en onthouden in welk account deze of gene nieuwsbrief aankomt, is een moderne vorm van hersensport geworden. […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,513

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,833

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail