Zoals vele e-mailmarketeers wel weten, kan er vanalles misgaan met je nieuwsbrief. Linken die op lege pagina uitkomen, tipfouten of cruciale afbeeldingen die niet correct laden, zijn dagelijkse kost voor de e-mailmarketeer. Maar doordat we te hard focussen op de ‘details’, durven we wel eens het groter plaatje, namelijk het klantenengagement, uit het oog te verliezen.
Technische foutjes en zelf typefoutjes (in beperkte mate) zijn niet het einde van de wereld. Bedenk je bij het uitsturen van je nieuwsbrief wat je er precies van verwacht. Het klantenengagement aanhalen staat wellicht hoog op je lijstje. Hier sommen we een aantal veelvoorkomende zondes die je beter kan voorkomen dan genezen.
Onvolledige begroeting
“Aaargh!” Zo klinkt het wel eens bij consumenten die een nieuwsbrief openen waarin ze begroet worden met ‘beste blanco’. Je abonnees weten heus wel dat je niet handmatig alle e-mails personaliseert, maar ze verwachten wel dat de link tussen de database en de nieuwsbrief werkt.
Saaie content
We kunnen niet verwachten dat klanten onze onvoorwaardelijke passie voor onze producten, dienst of nieuwtjes delen. Met een relevant verhaal kan je er wel in slagen om de aandacht te trekken van je publiek. Ga dus niet voor kant-en-klare promotionele aanbiedingen, maar gebruik een originele invalshoek om je abonnee te overtuigen.
Lang lopende plaat
Houd je nieuwsbrief interessant door af en toe te variëren in je content. Als je je klanten steeds vraagt om een product aan te kopen, dan creëer je ‘shop- én e-mailmoeheid’ bij je publiek. Wissel je nieuwsbrief daarom voldoende af met informatieve of entertainende content.
Voorspelbaarheid
Veel ondernemingen spreken op voorhand af op welke dag ze graag een nieuwsbrief willen uitsturen. Als je regelmatig e-mails verstuurt, durf dan ook eens te experimenteren met het tijdstip. Zo ontdek je welk tijdstip het meeste respons oplevert.
Bron: Hubspot