Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
List Building, Personalisatie, Targeting

Vier segmentatietactieken om je vingers bij af te likken

Segmentatie is het modewoord voor e-mailmarketeers in 2012. Door de opmars van location based services (lbs)  en de nood aan relevante boodschappen, is er geen ontkomen meer aan. In dit artikel vind je enkele tactieken om de interesses van je doelgroep te ontfutselen.

Massamailings, waarmee je met één klik op de verzendknop je hele adressenbestand aanspreekt, zijn simpelweg not done. In de amusementssector is segmentatie ingeburgerd. Concertzalen gebruiken meestal een combinatie van vier technieken. Misschien vind je ook inspiratie voor jouw e-mailmarketingstrategie.

Profiel en voorkeuren
De meest logische, maar ook doeltreffende techniek, is de abonnees een profiel en voorkeuren te laten invullen. Concertorganisatoren vragen bij de gratis inschrijving aan de abonnees welke artiesten ze binnenkort willen zien. In het voorkeurcenter kunnen ze hun favorietenlijst altijd updaten.

Technische trucs
Sommige concertorganisatoren maken gebruik van de technische mogelijkheden om de voorkeuren van de abonnees te ontfutselen. Zo kunnen de abonnees toelating geven aan de organisatie om hun iTunes catalogus te scannen. De informatie die ze daaruit put, wordt op zijn beurt weer aangewend om zogenaamde ‘alerts’ te versturen.

Databasemarketing
Daarnaast haalt de organisatie informatie uit de manier waarop de abonnees omgaan met de nieuwsbrief (open ratio, aantal doorkliks,…) en de website. Omdat die informatie op een indirecte wijze is verzameld, wordt ze ook subtiel gebruikt. Als de abonnee bijvoorbeeld een zoekopdracht deed naar Ricky Martin, maar de zanger niet in zijn voorkeurlijst heeft aangegeven, dan ontvangt hij géén e-mail alert met als schreeuwerige kop ‘Ricky Martin zet onze concertzaal in vuur en vlam’. Die informatie wordt daarentegen wel gebruikt om onderaan de e-mail een balkje met ‘andere populaire evenementen’ te spijzen.

Wedstrijden
Een andere manier om de aandacht te trekken en zelfs nieuwe abonnees te rekruteren, is een wedstrijd te organiseren. Denk maar aan de actie van Pukkelpop waar muziekliefhebbers hun top 5 van artiesten, die ze op het festival willen zien, mochten invullen. Natuurlijk moesten ze ook hun e-mailadres inleveren. Wedden dat vele gelukkigen binnenkort een e-mail ontvangen wanneer hun favoriete artiest heeft bevestigd?

Met de nieuwe functie Contact Related Content wordt het segmenteren van je mailinglijst aan de hand van de interesses van de abonnees kinderspel. Wil je nog meer Flexmail oplossingen voor je e-mailmarketing? Neem dan een kijkje op onze website  of neem vrijblijvend contact met ons op.

jan 6, 2012Thomas Vangelooven
Previous storyEen succeskit voor e-mailmarketeers in 2012Next storyHoe lok je je bezoekers naar je website? Tips voor teasers
Home Vier segmentatietactieken om je vingers bij af te likken
11 jaar geleden List Building, Personalisatie, Targetingcontact related content, databasemarketing, doelgroepsegmentatie, e-mailmarketing, e-mailmarketing tips, e-mailmarketingplatform, e-mailtips, flexmail, gericht communiceren, segementatietechnieken, segmentatie, segmentatie strategie, segmentatiecriteria, segmentation marketing, segmenteren219
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-commerce

De bijbel voor de e-mailmarketeer

Onderzoeksbureau Nielsen heeft een interessant onderzoek uitgevoerd naar het onlineshopgedrag van 25.000 consumenten in 51 landen. Met andere woorden heeft het bureau hier min of meer de bijbel voor de e-mailmarketeer geschreven. nov 16, 2011Michelle Dassen

Cases, Events, Thema-mailings, Tips

Sprookje over sinterklaas

Er was eens een  speelgoedketen die een systeem met een klantenkaart hanteerde. En daarbij werd ook het e-mailadres van de klanten gevraagd. Een schitterend idee natuurlijk. In combinatie met de gescande aankopen en het e-mailadres kan er op een schitterende manier gedifferentieerde e-mailmarketing bedreven worden. nov 7, 2012Thomas Vangelooven

E-commerce, E-mailmarketing, Tips

Zend eens een catalogus

De juiste boodschap op het juiste moment. Dat is de standaardregel. Segmentering is daar een logisch gevolg van. Je dropt alleen het interesseveld bij een contact in de inbox. Vandaag willen we hier eens grondig van afwijken. feb 5, 2013Ann Flipkens

Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Tips, Trends

Vijf misverstanden over video in e-mailberichten

Met de komst van HTML 5 ging de wereld van de e-mailmarketing langzaam maar zeker open voor video. Recent onderzoek wijst uit dat bewegend beeld de conversie ratio’s alleen maar ten goede komen. Toch leven er over het meegeven van video in e-mail behoorlijk wat misverstanden. nov 30, 2012Ann Flipkens

Content, Design, Strategie, Tips

Staat je merk sterk in je e-mailbericht?

Herkenning is in marketing een belangrijk element. Ook in e-mailmarketing geldt het principe dat een sterk merk staat voor een goede conversie. Maar hoe krijg je dit in die digitale wereld voor elkaar? Graag zetten we enkele tips op een rijtje. sep 19, 2012Thomas Vangelooven

Design

Respecteer de linkermarge!

Als je een e-mailbericht opmaakt, dan moet je met behoorlijk wat parameters rekening houden. Is de ‘call to action’ goed in de verf gezet, hebben de figuren allemaal een alternatieve tekst meegekregen? Vandaag voegen we een nieuwe aan de lijst toe. Hebben we de linkermarge gerespecteerd? jun 20, 2012Ann Flipkens

Design, Reporting

Actie, nog meer actie!

Geen enkele e-marketeer zendt een campagne uit omdat ie ‘s morgens wakker is geschoten met de gedachte dat het vandaag wel eens leuk zou zijn om eens iets met e-mail te doen. Neen, hij wil actie van de lezers van zijn berichten. mei 2, 2012Ann Flipkens

E-mailmarketing, List Building

Keer je salesteam binnenste buiten!

Een gedreven e-marketeer, die heeft één grote passie: de eeuwigdurende jacht naar goede e-mailadressen. Een correct opt-in formulier is natuurlijk de basis. Maar dat is natuurlijk niet de enige zaligmakende methode. Er is nog je salesteam! jun 29, 2012Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,757

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,983

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail