Segmentatie is het modewoord voor e-mailmarketeers in 2012. Door de opmars van location based services (lbs) en de nood aan relevante boodschappen, is er geen ontkomen meer aan. In dit artikel vind je enkele tactieken om de interesses van je doelgroep te ontfutselen.
Massamailings, waarmee je met één klik op de verzendknop je hele adressenbestand aanspreekt, zijn simpelweg not done. In de amusementssector is segmentatie ingeburgerd. Concertzalen gebruiken meestal een combinatie van vier technieken. Misschien vind je ook inspiratie voor jouw e-mailmarketingstrategie.
Profiel en voorkeuren
De meest logische, maar ook doeltreffende techniek, is de abonnees een profiel en voorkeuren te laten invullen. Concertorganisatoren vragen bij de gratis inschrijving aan de abonnees welke artiesten ze binnenkort willen zien. In het voorkeurcenter kunnen ze hun favorietenlijst altijd updaten.
Technische trucs
Sommige concertorganisatoren maken gebruik van de technische mogelijkheden om de voorkeuren van de abonnees te ontfutselen. Zo kunnen de abonnees toelating geven aan de organisatie om hun iTunes catalogus te scannen. De informatie die ze daaruit put, wordt op zijn beurt weer aangewend om zogenaamde ‘alerts’ te versturen.
Databasemarketing
Daarnaast haalt de organisatie informatie uit de manier waarop de abonnees omgaan met de nieuwsbrief (open ratio, aantal doorkliks,…) en de website. Omdat die informatie op een indirecte wijze is verzameld, wordt ze ook subtiel gebruikt. Als de abonnee bijvoorbeeld een zoekopdracht deed naar Ricky Martin, maar de zanger niet in zijn voorkeurlijst heeft aangegeven, dan ontvangt hij géén e-mail alert met als schreeuwerige kop ‘Ricky Martin zet onze concertzaal in vuur en vlam’. Die informatie wordt daarentegen wel gebruikt om onderaan de e-mail een balkje met ‘andere populaire evenementen’ te spijzen.
Wedstrijden
Een andere manier om de aandacht te trekken en zelfs nieuwe abonnees te rekruteren, is een wedstrijd te organiseren. Denk maar aan de actie van Pukkelpop waar muziekliefhebbers hun top 5 van artiesten, die ze op het festival willen zien, mochten invullen. Natuurlijk moesten ze ook hun e-mailadres inleveren. Wedden dat vele gelukkigen binnenkort een e-mail ontvangen wanneer hun favoriete artiest heeft bevestigd?
Met de nieuwe functie Contact Related Content wordt het segmenteren van je mailinglijst aan de hand van de interesses van de abonnees kinderspel. Wil je nog meer Flexmail oplossingen voor je e-mailmarketing? Neem dan een kijkje op onze website of neem vrijblijvend contact met ons op.