Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
List Building, Personalisatie, Targeting

Vier segmentatietactieken om je vingers bij af te likken

Segmentatie is het modewoord voor e-mailmarketeers in 2012. Door de opmars van location based services (lbs)  en de nood aan relevante boodschappen, is er geen ontkomen meer aan. In dit artikel vind je enkele tactieken om de interesses van je doelgroep te ontfutselen.

Massamailings, waarmee je met één klik op de verzendknop je hele adressenbestand aanspreekt, zijn simpelweg not done. In de amusementssector is segmentatie ingeburgerd. Concertzalen gebruiken meestal een combinatie van vier technieken. Misschien vind je ook inspiratie voor jouw e-mailmarketingstrategie.

Profiel en voorkeuren
De meest logische, maar ook doeltreffende techniek, is de abonnees een profiel en voorkeuren te laten invullen. Concertorganisatoren vragen bij de gratis inschrijving aan de abonnees welke artiesten ze binnenkort willen zien. In het voorkeurcenter kunnen ze hun favorietenlijst altijd updaten.

Technische trucs
Sommige concertorganisatoren maken gebruik van de technische mogelijkheden om de voorkeuren van de abonnees te ontfutselen. Zo kunnen de abonnees toelating geven aan de organisatie om hun iTunes catalogus te scannen. De informatie die ze daaruit put, wordt op zijn beurt weer aangewend om zogenaamde ‘alerts’ te versturen.

Databasemarketing
Daarnaast haalt de organisatie informatie uit de manier waarop de abonnees omgaan met de nieuwsbrief (open ratio, aantal doorkliks,…) en de website. Omdat die informatie op een indirecte wijze is verzameld, wordt ze ook subtiel gebruikt. Als de abonnee bijvoorbeeld een zoekopdracht deed naar Ricky Martin, maar de zanger niet in zijn voorkeurlijst heeft aangegeven, dan ontvangt hij géén e-mail alert met als schreeuwerige kop ‘Ricky Martin zet onze concertzaal in vuur en vlam’. Die informatie wordt daarentegen wel gebruikt om onderaan de e-mail een balkje met ‘andere populaire evenementen’ te spijzen.

Wedstrijden
Een andere manier om de aandacht te trekken en zelfs nieuwe abonnees te rekruteren, is een wedstrijd te organiseren. Denk maar aan de actie van Pukkelpop waar muziekliefhebbers hun top 5 van artiesten, die ze op het festival willen zien, mochten invullen. Natuurlijk moesten ze ook hun e-mailadres inleveren. Wedden dat vele gelukkigen binnenkort een e-mail ontvangen wanneer hun favoriete artiest heeft bevestigd?

Met de nieuwe functie Contact Related Content wordt het segmenteren van je mailinglijst aan de hand van de interesses van de abonnees kinderspel. Wil je nog meer Flexmail oplossingen voor je e-mailmarketing? Neem dan een kijkje op onze website  of neem vrijblijvend contact met ons op.

jan 6, 2012Thomas Vangelooven
Previous storyEen succeskit voor e-mailmarketeers in 2012Next storyHoe lok je je bezoekers naar je website? Tips voor teasers
Home Vier segmentatietactieken om je vingers bij af te likken
11 jaar geleden List Building, Personalisatie, Targetingcontact related content, databasemarketing, doelgroepsegmentatie, e-mailmarketing, e-mailmarketing tips, e-mailmarketingplatform, e-mailtips, flexmail, gericht communiceren, segementatietechnieken, segmentatie, segmentatie strategie, segmentatiecriteria, segmentation marketing, segmenteren204
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Content, Thema-mailings, Tips

Hoe verstuur jij dit jaar je zakelijke kerstkaarten?

Rond de feestdagen heeft iedereen het razend druk. Toch is dit de ideale periode om nog eens extra aan je klanten en partners te denken. Dankzij Flexmail steek je op een snelle en eenvoudige manier je kerstkaart in elkaar. dec 1, 2011Thomas Vangelooven

Testing

Natuurlijk test je de onderwerpregel!

Als er iets getest wordt in e-mailmarketing, dan is het wel de onderwerpregel. Kijk maar even naar jezelf. Maar de onderwerpregel is maar slechts één van de mogelijke onderdelen van je e-mailstrategie die je kan testen. En volgens een onderzoek van het Amerikaanse MarketingSherpa is het niets eens het meest rendabele om te doen. sep […]

Respecteer de comfortzone van je e-contact!

In onze vorige blog haalden we een interessante grafiek boven van het Amerikaanse Blue Hornet. Zij onderzochten waarom consumenten hun e-mailadres achterlaten op een e-marketinglijst. Ze wilden eenvoudigweg extra korting in de inbox. Maar in diezelfde wetenschappelijke enquête peilden ze begin dit jaar ook bij die consumenten naar de hoeveelheid aan informatie die ze bereid […]

Personalisatie, Targeting

Personaliseer je nieuwsbrieven met Contact Related Content

Dankzij een nieuwe functie van Flexmail kan je de één-op-ééncommunicatie met je klanten nog verder uitbouwen. De consument van vandaag wordt graag op zijn wenken bediend. Hij wil niet zoek geraken in hopen informatie. Je moet er dus voor zorgen dat je hem écht relevante content aanbiedt op een dienblaadje. feb 27, 2012Thomas Vangelooven

Content, E-mailmarketing, List Building, Personalisatie, Strategie

De perfecte welkomstboodschap (deel I)

Een nieuwe inschrijving in een e-marketinglijst verdient alle aandacht. Het is immers een prille start van een nieuwe e-relatie. Daarom mag je zeker je nieuwe contact niet vergeten welkom te heten. Tegelijkertijd kan je al je eerste stappen van je e-marketing loslaten op het verse e-mailadres. We geven tien tips hoe je dit kan realiseren. […]

E-mailmarketing, Personalisatie

Drie trends leiden tot een optimale e-mailstrategie

E-mailmarketing wordt langzaam maar zeker dé tool voor de marketeer. Wil je naast de concurrentie van de spambots ook je concurrenten een stapje voor blijven, dan is het goed om de volgende drie trends in je achterhoofd te houden. feb 29, 2012Ann Flipkens

Afleverbaarheid, Reporting

E-uitval als management parameter voor je e-marketinglijst?

Iedereen heeft het over conversie, doorklikratio’s en leesdichtheid. Daarmee wordt het succes van een e-mailcampagne afgemeten. Maar zouden dezelfde gegevens ook niet de basis van een parameter kunnen vormen waarbij je de gezondheid van een e-maillijst afweegt? Of er is de handicap van e-mailadressen die geen conversie meer geven. Of er is verlies aan activiteit […]

Trends

Wat brengt 2012 voor de e-mailmarketeer?

Naar jaarlijkse gewoonte blikken e-mailmarketeers graag vooruit op wat het nieuwe jaar in petto heeft. Neem hier zelf eens een kijkje in onze glazen bol. dec 16, 2011Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,513

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,833

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail