Segmentatie is en blijft een krachtige tactiek om de ontvangers te overtuigen je e-mail te openen én te lezen. De kunst zit erin om de juiste data te verzamelen. In deze blogpost onthullen we vier tactieken om je mailinglijst te segmenteren.
Zoals elke e-marketeer je wel kan vertellen, is segmentatie de sleutel voor een hoog open ratio. Mogelijk belangrijker dan relevante content naar de abonnee te versturen, is het om géén ‘irrelevante’ content meer te versturen. Doe je dat toch, dan kom je in de gevarenzone. Irrelevante content wordt immers onder ‘spam’ gecategoriseerd.
Er bestaan een aantal methoden om je mailinglijst te segmenteren. Wij bespreken hier vier eenvoudige, en vooral goedkope methoden.
Klanteninformatie
Kijk in eerste instantie eens naar de gegevens die je al hebt. Aankoopgeschiedenis, geografie, geslacht en leeftijd vertellen al heel wat over de ontvanger. Op basis van die ‘oppervlakkige’ gegevens kan je enigszins zijn voorkeuren afleiden.
Voorkeurcentrum
Wil je meer te weten komen over de inhoudelijke voorkeur van de consument, stuur dan een mailing naar je abonnees waarin je naar die informatie vraagt. Vermijd open vragen. Met dropdown-menu’s en aanvinkvakjes kom je een heel eind verder (zie afbeelding).
Inschrijfproces
Heb je beslist om met segmentatie te werken, vergeet dan niet je nieuwe abonnees te betrekken. Vraag reeds bij de inschrijving naar de inhoudelijke voorkeuren van de abonnee. Let op dat je daar niet te ver in gaat. Het inschrijfproces moet zo vlot mogelijk zijn. Stel je het prospect te veel vragen, dan loop je het risico dat hij afhaakt.
Maak het aantrekkelijk
Wil je een optimaal resultaat? Maak de klant dan ook duidelijk dat hij er een voordeel kan uithalen als hij zijn voorkeuren aangeeft. Dat mag je heel letterlijk nemen door bijvoorbeeld kortingsbonnen aan de inschrijving te koppelen.
Wie zegt dat segmentatie een tijdrovende bezigheid is, heeft nog niet gewerkt met e-mailmarketingplatform Flexmail. Het platform houdt alle informatie van je abonnees zorgvuldig bij, zodat jij alleen nog maar op de verzendknop hoeft te drukken.