Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Targeting

Vier tactieken om je mailinglijst te segmenteren

Segmentatie is en blijft een krachtige tactiek om de ontvangers te overtuigen je e-mail te openen én te lezen. De kunst zit erin om de juiste data te verzamelen. In deze blogpost onthullen we vier tactieken om je mailinglijst te segmenteren. 

Zoals elke e-marketeer je wel kan vertellen, is segmentatie de sleutel voor een hoog open ratio. Mogelijk belangrijker dan relevante content naar de abonnee te versturen, is het om géén ‘irrelevante’ content meer te versturen. Doe je dat toch, dan kom je in de gevarenzone. Irrelevante content wordt immers onder ‘spam’ gecategoriseerd.

Er bestaan een aantal methoden om je mailinglijst te segmenteren. Wij bespreken hier vier eenvoudige, en vooral goedkope methoden.

Klanteninformatie

Kijk in eerste instantie eens naar de gegevens die je al hebt. Aankoopgeschiedenis, geografie, geslacht en leeftijd vertellen al heel wat over de ontvanger. Op basis van die ‘oppervlakkige’ gegevens kan je enigszins zijn voorkeuren afleiden.

Voorkeurcentrum

Wil je meer te weten komen over de inhoudelijke voorkeur van de consument, stuur dan een mailing naar je abonnees waarin je naar die informatie vraagt. Vermijd open vragen. Met dropdown-menu’s en aanvinkvakjes kom je een heel eind verder (zie afbeelding).

Inschrijfproces

Heb je beslist om met segmentatie te werken, vergeet dan niet je nieuwe abonnees te betrekken. Vraag reeds bij de inschrijving naar de inhoudelijke voorkeuren van de abonnee. Let op dat je daar niet te ver in gaat. Het inschrijfproces moet zo vlot mogelijk zijn. Stel je het prospect te veel vragen, dan loop je het risico dat hij afhaakt.

Maak het aantrekkelijk

Wil je een optimaal resultaat? Maak de klant dan ook duidelijk dat hij er een voordeel kan uithalen als hij zijn voorkeuren aangeeft. Dat mag je heel letterlijk nemen door bijvoorbeeld kortingsbonnen aan de inschrijving te koppelen.

Wie zegt dat segmentatie een tijdrovende bezigheid is, heeft nog niet gewerkt met e-mailmarketingplatform Flexmail. Het platform houdt alle informatie van je abonnees zorgvuldig bij, zodat jij alleen nog maar op de verzendknop hoeft te drukken.

jul 13, 2011Ann Flipkens
Previous storyVoldoe jij aan de e-mailetiquette? Test het hierNext storyVijf tips voor een efficiënte transactiemail
Home Vier tactieken om je mailinglijst te segmenteren
11 jaar geleden Targeting259
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Content, E-mailmarketing, Targeting

Verstuur jij al gesegmenteerde e-mails?

Je bent vast al eens de grootschalige marketingcampagne van Proximus tegengekomen. Op affiches en radiospots wordt de Belgische bevolking met de voornaam aangesproken. Het werkt, want ook jij kijkt om als je je naam hoort of ziet staan. jun 10, 2011Ann Flipkens

Cases, E-mailmarketing, Wetgeving

Een e-mail met een vreemde boodschap

E-mailberichten bestuderen is onze hobby. Daarom zijn we altijd blij als er exemplaren in onze handen vallen waaruit we kunnen leren. Omdat ze het goed doen, of omdat het beter kan. Deze B2B nieuwsbrief trok onze speciale aandacht. Er zijn wat lessen om te leren… jan 15, 2016Thomas Vangelooven

Gmail sorts out email marketing

Google has again taken a step towards the remodeling of the face of email marketing. Gmail users now have the tab ‘promotions’. aug 22, 2013Ann Flipkens

E-mailmarketing, Thema-mailings, Tips

Bloopers die je kunt vermijden…

E-mailmarketing is niet alleen een vorm van inspiratie, maar ook een vorm van transpiratie. Er zijn zoveel details die je in het oog moet houden. En voor je het weet, ben je weer een onsterfelijke blooper rijker. dec 27, 2012Michelle Dassen

E-commerce, List Building

Welke lijstgroeitechniek past bij jouw sector?

Lijstgroei houdt vele e-mailmarketeers uit hun slaap. Wanneer een contactendatabase stagneert, kan dat wel eens hetzelfde betekenen voor de verkoop omdat nieuwe abonnees vaak actiever zijn dan oudere. Ontdek hier de drie meest efficiënte technieken. jan 25, 2012Michelle Dassen

Social media

Drie sociale mediastrategieën op maat van de e-mailmarketeer

Ondanks onheilspellende voorspellingen dat sociale media de dooddoener zijn van e-mail, zien we dat de twee kanalen harmonieus langs elkaar leven. De vooruitziende e-mailmarketeer gebruikt e-mail én sociale media om zijn boodschap extra draagkracht te geven. De echte innovatieve e-marketeer neemt een volgende stap. Hier ontdekt u hoe hij dat doet. okt 21, 2011Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie, Tips

Lezers slaan de inleiding van je e-mail over!

Dacht je soms dat iedere geadresseerde je e-mail van voor tot achter uitpluist? Het resultaat van een onderzoek van Jakob Nielsen’s Alertbox zal je snel uit deze droom halen. Maar tegelijkertijd kan je deze wetenschap omzetten in een groot voordeel. Je weet immers wat je prospect zal bekijken! okt 13, 2009Ann Flipkens

Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Testing

Nederlandstalig woordgebruik in e-mail onderwerpregels

De bijdrage die gisteren op deze blog verscheen bracht ons op een ideetje. Wat als we die woordenwolk eens loslaten op de campagnes die via Flexmail verstuurd werden? okt 9, 2009Michelle Dassen

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,442

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,771

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail